Довести необхідність толерантності, формувати ціннісне ставлення до власного життя, до інших людей; формувати вміння знаходити порозуміння, вирішувати суперечності (з допомогою прохання, переконання, бесіди), здатність міркувати, робити свідомий вибір і приймати рішення; стимулювати бажання змінюватися і змінювати світ навколо.
Класна година “Співчуття врятує світ”
Запропонована класна година допоможе вчителям розвивати у дітей навички толерантності.
Тема: Класна година “Співчуття врятує світ”
Спрямування: 2-3 клас
Мета: довести необхідність толерантності, формувати ціннісне ставлення до власного життя, до інших людей; формувати вміння знаходити порозуміння, вирішувати суперечності (з допомогою прохання, переконання, бесіди), здатність міркувати, робити свідомий вибір і приймати рішення; стимулювати бажання змінюватися і змінювати світ навколо.
Обладнання і матеріали: демонстраційні картки Конфлікт, Суперечка, Непорозуміння, Взаємопорозуміння, Співчуття, Милосердя, Толерантність, 3 квітки, 3 листочки з лексичними визначенням, паперові травинки для кожної дитини, скотч, «Правила спільної роботи в малюнках».
Орієнтований план класної години
Ми заходимо в школу раненько,
Лиш встає світанкова зоря.
І беремось до книжки хутенько,
Щоб відкрити річки і моря,
Зрозуміти природу й людину,
Пізнавати наш світ спішимо.
Крок за кроком вчимося невпинно.
Ми до знань, ми до знань летимо.
Повторення «Правил спільної роботи в малюнках».
Привітання «В колі друзів». «Я поважаю себе за те, що…»
Повідомлення теми класної години.
Сьогодні ми продовжимо вивчати психологію. Ця наука вчить нас розуміти себе, інших людей. Знаменитий психолог Дейл Карнегі писав: «Особисто я люблю суницю з вершками, але риба чомусь надає перевагу черв`якам. Ось чому, коли я йду на риболовлю. Я думаю про те, що любить риба». То ж і ми попробуємо сьогодні вчитися думати.
«Павутинка думок»
– Яка інформація чекає?
Конфлікт
– Навіщо знати про це?
Суперечка
– Коли виникає суперечка?
Непорозуміння
– Як уникнути?
Взаємопорозуміння
– Ми живемо серед людей. Ми різні, але це не протилежність, а унікальність. Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші. Спілкування, дружба неможливі без взаємної терпимості. Я дарую вам букет із трьох прекрасних квіток. Називаються ці квіти:
Співчуття, Милосердя, Толерантність.
(лексичні значення слів записані на листочках – прикріпити до квіток)
Співчуття – вміння розуміти почуття і думки других людей.
Милосердя – прагнення допомогти кожному, хто має в цьому потребу.
Толерантність – ( франц.) – ставлення, під час якого людина визнає, що інші можуть думати чи діяти інакше, ніж вона сама.
(англ.) – готовність бути терплячим.
(араб.) – прощення, терпіння, чуйне ставлення до інших).
Зворотний зв`язок. Визначення «Толерантна людина»
Запишіть на травинках ваше розуміння цього виразу. Прикрасимо вашими травинками наш квітничок.
Вправа на розвиток толерантності «Оплески». Перебудова в «Коло друзів».
Хто з вас вміє танцювати, співати, малювати, спритно стрибати? Станьте в коло! Поаплодуємо їм!
Інформаційне повідомлення вчителя.
Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. (Стаття 34 Конституції України)
Притча.
Жив собі хлопець із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок із цвяхами і сказав по одному забивати у паркан щоразу, коли хлопець втратить терпець і посвариться з кимось. Першого дня хлопець забив 37 цвяхів. Згодом він навчився себе опановувати, і кількість забитих цвяхів щодня зменшувалася. Хлопець зрозумів, що легше навчитися стримувати свої емоції, ніж забивати цвяхи.
Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав про це. Тоді батько наказав синові витягти з паркана по цвяху у ті дні, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться.
Минали дні, і згодом син міг сказати батькові, що в паркані не залишилося жодного цвяха. Батько підвів сина до огорожі та сказав: « Ти добре поводишся, синку, але подивися, скільки дірок залишилося… Огорожа вже ніколи не буде такою, як колись…»
Коли ви з кимось сваритеся і кажете йому щось неприємне, ви залишаєте в іншій людині такі рани, як ці діри. І рани зостаються, попри те, скільки разів потім ви просите вибачення. Словесні рани заподіюють такий самий біль, як фізичні. Діти, не забиваймо цвяхів ворожості, нерозуміння і жорстокості в душі людей. Будьмо толерантними, а, отже, розуміймо одне одного.
Зворотний зв`язок.
Вправа «Зустріч»
Учні стають у дна кола: зовнішнє і внутрішнє, обличчям один до одного і, використовуючи невербальні засоби спілкування, по черзі вітаються з кожним учасником протилежного кола так, начебто вони зустріли: друга; приятеля; учня із свого класу; учня; сусіда; ворога; хлопчика або дівчинку, який (яка) подобається; вчителя; незнайомця; батьків свого однокласника, маленьку дитину тощо. Вчитель періодично змінює завдання. Після завершення вправи проводиться обговорення на тему:
– Які відчуття, емоції були в тебе, коли доводилося вітатися з однолітком, старшою за тебе людиною, молодшим, незнайомцем? Як змінювалися твої жести, рухи, емоційний стан? Які, можливо, були труднощі?
Розучування «Мирилки».
Подивися просто в очі;
Я сваритися не хочу.
Я образить не хотів,
Ненароком зачепив.
Просто в очі подивись
І зі мною подружись.
Прощання.
Діти стають в одне коло, беруться за руки і бажають один одному:«Будьмо здорові!». Привітати оплесками.
Діти, я дякую вам за роботу!