20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Комахи, особливості їхньої будови та способу життя.

Про матеріал
На уроці учні вивчають характерні ознаки представників класу; відмічають риси пристосування у зовнішній будові комах до середовищ їх існування; розвивають комунікативні здібності учнів, навички самостійної роботи, вміння узагальнювати і робити висновки; працювати з натуральними об’єктами; формують пізнавальний інтерес учнів до вивченої групи тварин.
Перегляд файлу

УРОК № ____                      КЛАС 7                        ДАТА ___________

 

Тема: Комахи, особливості їхньої будови та способу життя.

Л/д. Зовнішня будова комах у зв’язку з пристосуванням до життя на суходолі

Мета: Вивчити характерні ознаки представників класу; відмітити риси пристосування у зовнішній будові комах до середовищ їх існування. Розвивати комунікативні здібності учнів, навички самостійної роботи, вміння узагальнювати і робити висновки; працювати з натуральними об’єктами.

Формувати пізнавальний інтерес учнів до вивченої групи тварин.

Тип уроку: комбінований..

Обладнання: Таблиця «Тип Членистоногі. Клас Комахи», колекція комах, вологі препарати травневого хруща.

Хід уроку.

І. Організація класу.

Ми починаємо урок, а на цьому уроці ми…

Уважні!

Розумні!

Організовані!

Кмітливі!

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Варіант І.

Скласти розповідь використовуючи слова:

Головогруди, покрив, ногощупальця, очі, павутинні бородавки, павутина, позакишкове травлення, прямий розвиток.

Варіант ІІ.

Скласти розповідь, використовуючи слова:

Суходіл, павук - косарик, загроза здоров’ю людини, протикаракуртова сироватка, кліщі, борошняний кліщ, павутинний кліщ, іксодові кліщі.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Комахи – найчисельніші на нашій планеті живі істоти. Кількість видів комах перевищує 1,5 мл, що становить 70% усіх видів тварин, поширених на Землі. В Україні налічується близько 25 тисяч видів комах. Кожного року вчені відкривають та описують все нові види комах.

  • Проблемне запитання до учнів: «Як Ви гадаєте, чим можна пояснити таку величезну видову різноманітність комах та їх панівне становище серед усіх тварин на Землі?»

Щоб дати вичерпну відповідь на це запитання, слід детально вивчити зовнішню і внутрішню будову комах.

Отже, тема сьогоднішнього уроку «Клас Комахи. Загальна характеристика комах» (учні записують тему в зошит).

 

ІV. Актуалізація знань учнів.

  • Давайте пригадаємо загальні ознаки членистоногих

 

V. Вивчення нового матеріалу.

Ентомологія – наука, що вивчає комах (учні записують пояснення нового терміну в зошит).

Розгляньте зображення та визначте спільні ознаки, характерні для цих тварин.

(Очікувані відповіді учнів: сегментоване тіло, наявність трьох пар ходильних ніжок, наявність крил, одна пара вусиків тощо.)

Залежно від способу пересування комахи кінцівки за будовою можуть бути:

1)   ходильні або бігальні (паличники, багато жуків);

2)   стрибальні (саранові, коники, блохи);

3)   риючі (капустянки, жуки-карапузи);

4)   хапальні (богомоли);

5)   плавальні (жуки-плавунці).

Крила утворюються як вирости покривного епітелію і закріплюються жилками. У більш примітивних видів передні та задні крила однакові за будовою і функцією, яку вони виконують (бабки). У мух і комарів розвивається лише передня пара крил, у віялохвостих — задня. Нерідко передні крила виконують захисну функцію, перетворюючись на надкрила (клопи, жуки). Багато видів комах повторно втратили крила (блохи, воші), що пов’язано з особливостями їхньої життєдіяльності. Крила приводяться в рух м’язами, що займають значний об’єм грудного відділу.

Запитання до учнів:

— Від чого залежить тип ротового апарату комах?

(Очікувана відповідь учнів:

Тип ротового апарату залежить від способу життя і характеру живлення, наприклад у метеликів, які живляться переважно рідким нектаром, розвивається сисний хоботок, у комарів, які проколюють шкіру тварин і людини та висмоктують кров,— колючо-сисний; у бджіл, які злизують нектар і мед, а також розминають віск і пилок рослин,— гризучо-лижучий і т. п.)

 Це цікаво

• Хрущ може тягти вантаж у 24 рази важчий, ніж важить сам.

• Кімнатна муха розрізняє за смаком близько 30 тис. різних речовин.

• Мешканці одного мурашника протягом робочого дня знищують понад 20 тис. комах.

• Чому комар, коли летить, дзижчить, а джміль гуде? Виявляється, що комар за секунду робить 600 помахів крильцями, а джміль менше — 200. Чим помахи частіші, тим тонший звук.

• На кожну людину припадає приблизно 100 млн комах.

• Тарган може сплюснутися до такої міри, що пролізе у щілину, завширшки трохи більшу за товщину аркуша паперу.

• Найбільша комаха в світі — сінгапурський паличник фібалозома, в якого довжина тулуба досягає 27 см, а з витягнутими ногами, у позі спокою, становить понад 40 см. У такій позі комаха, як і інші види паличників, так схожа на сучок чи гілку, що не тільки знайти, а й побачити її на кущі або дереві дуже важко. Паличники — один з найяскравіших прикладів захисної форми і забарвлення тіла комах.

 

VІ. Узагальнення і закріплення знань

Лабораторна робота № 6

Тема. Вивчення ознак пристосованості у зовнішній будові комах до середовища існування.

Мета: розглянути особливості зовнішньої будови комах на прикладі хруща; виявити ознаки пристосованості комах до середовища існування.

 

Відео «Жук - плавунець», «Хрущ». 

 

VІІ. Закріплення навчального матеріалу

    Закінчити фрази.

1. Наука, що вивчає комах називається….

2. Їх тіло поділене на відділи…

3. На голові розташовані такі органи…

4. Ротові апарати бувають кількох типів…

5. Гризучий ротовий апарат складається з ….

6. Гризучо-лижучий апарат мають….

7. Сисний ротовий апарат властивий….

8. Груди складаються з таких сегментів….

9. На кожному з них розташовані….

10. Органами руху є ….

11. Черевце складається з….

12. Дихальця розташовані на….

VІІІ. Рефлексія

Передати свій емоційний стан після уроку за допомогою трьох прикметників.

 

ІХ. Домашнє завдання.

§11. Міні – проекти.

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
12 березня
Переглядів
93
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку