Мета: - навчити учнів прийомам використання буфера обміну;
- ознайомити з правилами копіювання, вилучення, переміщення та вставляння фрагментів тексту;
- розвивати увагу, уміння копіювати, вирізати та переміщувати текст, проектне мислення; (інформатика)
- ознайомити учнів із головними та другорядними персонажами казки; розвивати вміння усно характеризувати головного героя, визначити риси його характеру;
- Виховна: сприяти осмисленню негативних рис: лицемірства, зазнайства, хвальковитості.
- Розвивальна: удосконалювати навички виразного вибіркового читання і розуміння змісту твору (українська література)
Тип уроку: інтегрований з елементами STEM навчання.
Обладнання: операційна система Windows, текстовий редактор, програма Power Point, мультимедійний проектор , екран. (інформатика), портрет Івана Франка; ілюстрації до казки «Фарбований Лис»; фонозапис казки (українська література)
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель з інформатики:
Діти, сьогодні на уроці ви будете співпрацювати з двома вчителями-учителем інформатики і учителем української мови і літератури.
Перш ніж почнемо працювати, хочу нагадати вам особливості оцінювання на уроці.
Перед вами картки з етапами роботи. Навпроти кожного – смайлики з кількістю балів. Після кожного виду роботи, ви повинні оцінити свою активність , обвівши смайлик з певної кількості балів. У кінці уроку озвучите загальну кількість балів.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Отже, тема, за якою ми будемо працювати,- «Робота з фрагментами тексту: копіювання, переміщення, вилучення та вставляння»
Мета, яку ми повинні сьогодні реалізувати:
- навчитися прийомам використання буфера обміну;
- ознайомитися з правилами копіювання , вилучення, переміщення та вставляння фрагментів тексту;
- створення власного проекту.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель з української літератур
- Чи подобаються вам казки про тварин? Наведіть приклади казок, де головними героями є тварини. Як ви ставитесь до людей, які обманюють оточуючих? Наведіть приклади.
- Чи можна чинити кривду заради власного порятунку? Обґрунтуйте свою думку.
Бліц - опитування:
- Що ви пам'ятаєте з біографії І. Франка?
- Назвіть відомі твори цього письменника.
- Які казки називаються літературними?
- Назвіть відомих світових казкарів та їхні твори.
Оцініть себе на цьому етапі
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Пояснення нового матеріалу учителем інформатики
Учитель з інформатики
Операції з фрагментами тексту.
Ви можете назвати об'єкти, які складаються з блоків? Це можуть бути будинки, моделі, зібрані з конструктора «Лего», персональний комп'ютер тощо. Нерідко так створюють і текстові документи — не з порожнього аркуша, а з частин інших документів. Саме так, зокрема, відбувається робота над рефератом: текстові фрагменти збирають з різних джерел, узагальнюють, потім форматують, надаючи документу єдиного оформлення. Звичайно, той текст, який уже є в електронному вигляді, не потрібно набирати повторно — його можна скопіювати та перенести у поточний документ. Так само виконують компонування в межах одного документа, коли необхідно змінити порядок подання текстових фрагментів. Подібні дії можна виконувати з будь-якими об'єктами — символами, словами, реченнями, абзацами, сторінками, просто фрагментами тексту.
Фрагмент тексту — довільна послідовність символів тексту.
Перед виконанням будь-яких операцій над фрагментом тексту його потрібно спочатку виділити. Як правило, виділений фрагмент зафарбовується в тексті блідо-синім кольором.
Виділити фрагмент можна за допомогою миші:
1. Встановити покажчик миші на початок фрагмента, що виділяється.
2. Натиснути та утримувати ліву клавішу.
3. Розтягнути виділення по тексту.
4. Відпустити ліву клавішу
За допомогою клавіатури:
1. Встановити текстовий курсор на початок фрагмента, що виділяється.
2. Натиснути й утримувати клавішу Shift.
3. Рухати текстовий курсор по тексту.
При виконанні команди копіювати, фрагмент зберігається в спеціальній області оперативної пам'яті, яка називається буфером обміну.
Дії з фрагментами тексту:
Щоб видалити виділений фрагмент тексту, потрібно натиснути клавішу Delete чи Backspace.
Робота з фрагментами тексту
Вправа 1. У наведеному вірші впорядкуйте рядки згідно зразка
— Що, дурниць! Ану, побачите! — решетився Лис.
— Що ви собi думаєте!— величався вiн перед своїми товаришами. — Досi я ходив по селах, а завтра в бiлий день пiду до мiста i просто з торговицi Курку вкраду.
— Побачимо або й не побачимо. Там пси купами по вулицях ходять, то вже хiба б ти перекинувся в Блоху, щоб тебе не побачили i не роздерли.
— Ет, iди, не говори дурниць!-уговкували його товаришi.
Зразок:
— Що ви собi думаєте!— величався вiн перед своїми товаришами. — Досi я ходив по селах, а завтра в бiлий день пiду до мiста i просто з торговицi Курку вкраду.
— Ет, iди, не говори дурниць!-уговкували його товаришi.
— Що, дурниць! Ану, побачите! — решетився Лис.
— Побачимо або й не побачимо. Там пси купами по вулицях ходять, то вже хiба б ти перекинувся в Блоху, щоб тебе не побачили i не роздерли.
Вправа 2. Скопіюйте текст двічі
Вправа 3. Видаліть в тексті слова, що повторюються
Жив собi собi в однiм лiсi Лис Микита Микита, хитрий-прехитрий. Кiлька разiв разiв гонили його стрiльцi стрiльцi, травили його його псами, заставляли заставляли на нього залiза або або пiдкидали йому затруєного затруєного м'яса, нiчим нiчим не не не могли йому доїхати кiнця кiнця.
Вправа 4. Додайте рамку, вставте 3 малюнки, змініть тло аркуша
Оцініть себе на цьому етапі.
Уявімо , що ви не учні 5 класу, а співробітники рекламного агентства «Омега»
4. Постановка проблемного питання
- Як ви вважаєте, якими властивостями повинен володіти працівник фірми:
- Як ви гадаєте, скільки можуть отримувати співробітники цього агентства? А директор?
У кінці уроку ми з’ясуємо: хто ж може претендувати на посаду директора?
Перед творчими групами агентства поставили задачу- створити рекламно- літературний постер казки «Фарбований Лис»: текстом, символами, фото створити образ поета, популяризувавши його творчість.
Давайте згадаємо, що таке постер.
Постер – це одиничний витвір мистецтва; лаконічне, помітне (зазвичай кольорове) зображення з коротким текстом, виконане в агітаційних, рекламних, інформаційних або учбових цілях.
Робота над проектом.
7. Захист проектів
Учитель з української мови та літератури
Отже, у кожної групи є продукт - постер. Треба цей проект захистити.
Оцініть свою роботу.
V. Підсумок уроку .
Казка «Фарбований Лис» вчить нас того, що кожен, врешті-решт, отримує по заслузі, тому треба жити правдою, якщо не хочете потрапити в халепу, як Лис Микита.
Домашнє завдання.
Поміркувати про місце хитрості та обману в житті людини. Перечитати казку ще раз, звертаючи увагу на ті епізоди, де Лис хитрував або обманював.