Компетентнісно орієнтоване завдання з теми «Найдавніші землероби світу» 6 клас
Звернення уваги учнів на запропоновані вислови
«У Месопотамії природа не стримує себе, всією своєю могутністю вона ламає і топче поривання людини…» (американський мовознавець і філолог Т.Якобсон)
“Єгипет - дарунок Нілу” (грецький історик та письменник Геродот)
Використовуючи матеріал підручника (текстовий та ілюстративний матеріал) Васильків І.Д, параграф 16, пункт 16.2, поміркуйте над проблемою “Вплив природного середовища на формування давніх землеробських цивілізацій Межиріччя і долини Нілу”?
В процесі міркування над проблемним завданням зверніть увагу на:
1.Природно-географічне розташування;
2.Вплив річок на господарське життя давніх людей;
3. Технічні новації в іригаційному землеробстві;
4. Зростання кількості населення.
Критерії оцінювання:
Початковий рівень: називає назви річок, описує їх повноводдя, пояснює поняття “землеробство” та принцип дії шадуфа, ніломіра за допомогою ілюстрацій підручника; переказує зміст прочитаного матеріалу;
Середній рівень: описує особливості природно-географічного розташування давніх землеробських цивілізацій; визначає як природне середовище Близького Сходу та Східного Середземномор'я вплинуло на господарську діяльність первісних людей; пояснює що таке “іригація” та з якою метою будували іригаційні споруди.
Достатній рівень: висловлює аргументовану думку щодо впливу природно-кліматичного фактору на формування цівілізацій Межиріччя і “долини Нілу”; на прикладах пояснює термін «іригаційне землеробство», визначає труднощі з якими могла б зіткнутися людина в процесі будівництва іригаційних споруд; висловлює судження щодо важливості зрошення для господарської діяльності первісних цивілізацій і сучасної України.
Високий рівень: за допомогою підручника та додаткових джерел інформації, висловлює аргументовану думку щодо природного чинника як головного фактору у формуванні та розвитку давніх цивілізацій Межиріччя і долини Нілу; встановлює причинно-наслідковий зв'язок між заняттям землеробством та збільшенням кількості поселень, міст, соціального поділу, появи писемності та держави; пояснює які природні виклики призвели до занепаду землеробських спільнот Європи та України і чому вони не мали такого впливу на цивілізації Близького Сходу та Середнього Середземномор'я.