Іван Франко «Захар Беркут» (І розділ/уривок)
Сумно і непривітно тепер в нашій Тухольщині! Казкою видається повість про давні часи і давніх людей. Вірити не хотять нинішні люди, що виросли в нужді й притиску, в тисячолітніх путах і залежностях. Але нехай собі! Думка поета летить у ті давні часи, оживляє давніх людей, а в кого серце чисте і щиро-людське чуття, той і в них побачить своїх братів, живих людей, а в життю їх, хоч і як неподібнім до нашого, догляне не одно таке, що може бути пожадане і для наших "культурних" часів.
Було се 1241 року. Весна стояла в тухольських горах.
Одної прегарної днини лунали лісисті пригірки Зелеменя голосами стрілецьких рогів і криками численних стрільців.
Се новий тухольський боярин, Тугар Вовк, справляв великі лови на грубу звірину. Він святкував почин свого нового життя,— бо недавно князь Данило дарував йому в Тухольщині величезні полонини і ціле одно пригір'я Зелеменя; недавно він появився в тих горах і побудував собі гарну хату і оце першу учту справляє, знайомиться з довколичними боярами. По учті рушили на лови в тухольські ліси.
Лови на грубого звіра — то не забавка, то боротьба тяжка, не раз кровава, не раз на життя і смерть. Тури, медведі, дики — се небезпечні противники; стрілами з луків рідко кому удасться повалити такого звіра; навіть рогатиною, яку кидалось на противника при відповіднім приближенню, нелегко дати йому раду. Тож остатньою і рішучою зброєю було важке копіє, яким треба було влучити противника зблизька, власноручно, з цілою силою, відразу. Схиблений удар — і життю борця грозила велика небезпека, коли йому не вдалось в остатній хвилі сховатись у безпечну криївку і добути меча або тяжкого топора для своєї оборони.
Не диво, отже, що Тугар зі своїми гістьми вибирався на лови, мов на війну, з запасом стріл і рогатин, зі слугами й запасами живності, навіть з досвідним знахарем, що вмів замовляти рани. Не диво також, що Тугар і його гості були в повній рицарській зброї, окрім панцирів, бо ті спиняли би їх у ході по ломах та гущавинах. Те тільки диво, що й Тугарова донька Мирослава, не покидаючись батька, посміла також вирушити разом з гістьми на лови. Тухольські громадяни, видячи її, як їхала на лови посеред гостей, гордо, сміло, мов стрімка тополя серед коренастих дубів, з уподобою поводили за нею очима, поговорюючи:
— От дівчина! Тій не жаль би бути мужем. І певно, ліпший з неї би був муж, ніж її батько!
А се, певно, була немала похвала, бо Тугар Вовк був мужчина, як дуб. Плечистий, підсадкуватий, з грубими обрисами лиця і грубим, чорним волоссям, він і сам подобав на одного з тих злющих тухольських медведів, яких їхав воювати. Але ж бо й донька його Мирослава була дівчина, якої пошукати. Не кажемо вже про її уроду й красу, ані про її добре серце — в тім згляді багато її ровесниць могло стати з нею нарівні, хоч і небагато могло перевищити її. Але в чім не мала вона пари між своїми ровесницями, так се в природній свободі свого поводження, в незвичайній силі мускулів, у смілості й рішучості, властивій тільки мужчинам, що виросли в ненастанній боротьбі з супротивними обставинами. Зараз з першого разу видно було, що Мирослава виросла на свободі, що виховання її було мужеське і що в тім прегарно розвиненім дівочім тілі живе сильний, великими здібностями обдарований дух. Вона була в батька одиначка, а до того ще зараз при народженню втратила матір. Нянька її, стара мужичка, відмалку заправляла її до всякої ручної роботи, а коли підросла, то батько, щоб розважити свою самоту, брав її всюди з собою і, щоб задоволити її палку натуру, привчив її владати рицарською зброєю, зносити всякі невигоди і сміло стояти в небезпеках. І чим більші трудності їй приходилось поборювати, тим охітніше бралась вона за діло, тим краще проявлялася сила її тіла й її рішучого, прямого характеру. Але попри все те Мирослава ніколи не переставала бути женщиною: ніжною, доброю, з живим чуттям і скромним, стидливим лицем, а все те лучилось в ній у таку дивну, чаруючу гармонію, що хто раз бачив її, чув її мову,— той довіку не міг забути її лиця, її ходу, її голосу,— тому вони пригадувалися живо і виразно в найкращих хвилях його життя, так, як весна навіть старому старцеві пригадує його молоду любов.
Комплексна підсумкова діагностична робота з української літератури
7 клас (І семестр)
І. ГР1 УВ (усно взаємодіє). Аудіювання (12 балів)
а)улітку 1240 року; б)навесні 1241 року; в) восени 1241 року; г)узимку 1242року?
А)Тухольщина; Б)Київщина; В)Гуцульщина; Г)Сумщина.
а)купив там собі землю; б)дістав у спадок землю від свого батька; в)силою відібрав землю в громади; в)князь Данило Галицький подарував йому полонини та пригір’я.
А)улаштував великий бенкет; Б) справив великі лови на грубу звірину; в)зібрав усю громаду села для знайомства; Г)організував великий концерт за участю громади села?
а)тури, лосі, олені; б)ведмеді, лиси, вепри; в)тури, ведмеді, дики; г)дики, олені, вовки?
А)лови на дикого звіра; Б)бій з монголо-татарами;
В)сходження на вершину гори; Г)випасання худоби на полонині?
А)Його дружина; Б)донька Мирослава; В)Захар Беркут; Г)наймичка?
А)Батько; Б) Наймичка; В) Батько й наймичка-мужичка; Г) Батько і мати.
А)зовнішній красі; Б)душевній доброті;
В)стрункій поставі; Г)у фізичній силі, сміливості й рішучості?
А) з дубом; Б)з орлом; В) зі скелею; Г)з каменем?
а)публіцистичний; б)науковий; в)художній; г)розмовний?
а)архаїзми, історизми, діалектизми;
б)неологізми, просторічні слова; застарілі слова;
в)пароніми, антоніми, синоніми;
г)жаргонізми, фразеологізми, вульгаризми?
ІІ. ГР2 (працює з текстом)
1) Відновіть зміст поезії Василя Симоненка «Лебеді материнства» (6 б.)
Мріють крилами з ……
лебеді …..,
Сиплють ночі у лимани …. сургучеві.
Заглядає в шибу ……казка сивими очима,
Материнська …. ласка
в неї за …….
2) Напишіть тему, ідею поезії Олександра Ірванця «З міста, що ракетами розтрощене…» (6 б.)
ІІІ. ГР3 (письмова взаємодія) (12б)
Напишіть твір – мініатюру (5-6 речень) «Хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього». (За вивченими творами)
ІV. ГР4 (досліджує мовлення) 1-8 (1б), 9-10 (2б.)
1. До соціально-побутових пісень належать усі пісні в рядку:
А колискові, чумацькі, весільні; В веснянки, щедрівки, колядки;
Б рекрутські, жниварські, русальні; Г козацькі, чумацькі, рекрутські.
2. З якого твору цитата? «Плекав нас біль по втраті України,
Кормив нас гнів і злість на ворогів…»
А. “Біля тополі” В."Ой ішов чумак з Дону"
Б. “Зродились ми великої години” Г."Ой матінко-вишня"
3. У пісні «Ой на горі та женці жнуть» згадуються :
А Сірко та Хмельницький Б Наливайко та Підкова
В Дорошенко та Сагайдачний Г Полуботок та Калнишевський
4.Слова «Ой горе тій чайці, чаєчці небозі, Що вивела чаєняток при битій дорозі.
Їхали чумаки, весело співали І чаєчку ізігнали, чаєнят забрали»
із пісні, яка належить до
А.родинно-побутових пісень; В. календарно-обрядових пісень;
Б. історичних пісень; Г. соціально-побутових пісень
5. Твір побудований на діалозі ліричного героя з Україною - матір’ю - …
А. « Розрита могила» Т. Шевченка; Б «За сестрою» А. Чайковського;
В «Захар Беркут» І.Франка; Г «Заповіт» Т. Шевченка.
6. Твір «Захар Беркут» за жанром - …
А романтична повість; Б героїко – романтична повість;
В фантастична повість; Г психологічна повість.
7. Головного героя твору «За сестрою» звали - …
А Петро; Б Семен Непорадний;
В Ганна; Г Павлусь.
8. Твір «За сестрою» за жанром - …
А романтична повість; Б героїко – романтична повість;
В філософська повість; Г психологічна повість.
9. Установіть відповідність між назвою твору та його автором
1. «Розрита могила» А Т. Шевченко
2. «Захар Беркут» Б А. Чайковський
3. «За сестрою» В І. Франко
4. «Лебеді материнства» Г В. Симоненко
10. Установіть відповідність між цитатами й художніми засобами в них.
Художні засоби Цитати
1 пестливі слова А. Ой розвився та і край дороги тай Дуб зелененький
Од’їжджає та із України Козак молоденький
2 звертання Б. Верни мої чаєнята, діточки маленькі
3 риторичне питання В. Гей, вернися, Сагайдачний,
Візьми свою жінку,
Віддай тютюн-люльку,
Необачний!
4 паралелізм Г. Да й чом ти не такая?
Ох, як і доля ж людськая