Комплексна підсумкова робота за перший семестр за трьома галузевими критеріями
І. Проводжу дослідження природи
1. Який метод біологічних досліджень застосовують науковці на запропонованій світлині?
А моделювання
Б моніторинг
В експеримент
Г математично-статистичний
2. Учений Марчело Мальпігі досліджував рухи речовин по рослині. Він провів дослідження: зрізав кільцем кору на деревці, й дерево загинуло. Виберіть, як можна пояснити результати цього експерименту.
А Через пошкодження кори вода не піднімається до листків.
Б Через пошкодження кори органічні речовини не надходять до коренів.
В Через пошкодження кори в серцевині не накопичуються поживні речовини.
Г Через пошкодження кори в листках рослини припиняється фотосинтез.
3. Яку частину рослини ти можеш виявити за допомогою лупи, розглядаючи зріз кореня?
А. Листочки Б. Квітку В. Кореневі волоски Г. Плід
II. Опрацьовую та використовую інформацію
1. Прочитайте визначення: «Агентність — це вміння і здатність людини впливати на світ навколо та брати відповідальність за вчинки, долучатися до активних дій, сприяти поліпшенню життя та світу навколо». Виберіть одне або кілька тверджень, які відповідають прояву агентності в учнівства.
А Діти, повертаючись зі школи, допомогли дівчинці зняти кошеня з дерева.
Б Петро та Соломія разом з однокласниками/однокласницями збирають пластикові кришечки для перероблення.
В Сусіди Марійки та Макара все сміття викидають в один сміттєвий бак.
Г Учні та учениці з 7 класу школи X щодня використовують у шкільній їдальні пластикові стаканчики та викидають їх у сміття.
Д Учні та учениці 7 класу школи У щотижня волонтерять у притулку для тварин, прибирають клітки та гуляють з тваринами.
2. Укажіть літеру, якою позначено органелу амеби протея, що забезпечує видалення надлишку води з її клітини.
3. Розгляньте фото буряка столового. Відновіть текст, обираючи з наведених у дужках варіантів правильний.
III. Усвідомлюю закономірності природи
1. Галя цікавиться різними породами собак, особливо коргі й шпіцами. Що саме є об’єктом її цікавості?
2. Розгляньте малюнок клітини. Установіть відповідність між складовими клітини на малюнку та їхніми функціями, позначеними літерами.
А здійснює фотосинтез
Б зберігає спадкову інформацію
В містить клітинний сік
Г створює внутрішнє середовище клітини
Д забезпечує клітину енергією
3. Розпізнайте на фото одноклітинних евкаріотів, позначених цифрами, вибравши відповідну літеру.
А інфузорія-туфелька
Б амеба протей
В гіардія (лямблія)
Г малярійний плазмодій
Д форамініфера
Е евглена зелена
4. Розгляньте малюнки, вставте характеристики рослин до комірок таблиці.
Характеристики рослини |
Кріп запашний |
Картопля |
Імбир аптечний |
Морква звичайна |
Номер зображення рослини на малюнку |
|
|
4 |
|
Як людина використовує цю рослину? |
|
|
|
|
Який орган рослини використовують? |
|
|
|
|
Компетентнісно орієнтоване завдання
Учитель запропонував учням і ученицям провести домашнє дослідження вмісту жирів (олії) у насінинах різних рослин. Методика проведення досліду була такою:
1. Взяти подвійний аркуш у клітинку, на внутрішній сторінці другого листка намалювати 3-6 квадратиків однакової площі.
2. Покласти аркуш на дошку для нарізання продуктів або килимок для різання.
3. Взяти наявні вдома насінини, розкласти їх у цих квадратиках так, щоб заповнити контури в один шар.
4. Підписати кожен з квадратиків.
5. Закрити насінини другим аркушем і через нього за допомогою товкача від ступки або товкачки для картоплі притиснути й розчавити насінини. Біля насінин, до складу яких входить багато жирів, утворяться виразні олійні плями.
6. Для звіту сфотографувати вихідний стан насінин і плями, що утворилися в результаті дослідження.
Який вигляд мали світлини зі звітами про виконану роботу, дізнайтеся за покликанням з QR-коду. https://cutt.ly/6wKNeJYJ
1. З якою метою вчитель запропонував проводити дослідження саме з квадратиками однакової площі, намальованими на аркушах паперу в клітинку? (Оберіть одну або кілька правильних відповідей.)
2. Оцініть правильність наведених тверджень про методику проведення досліду Вікою, Олегом і Тарасом. Обведіть Так або Ні.
Порівнювати насінини й вівсяні пластівці в досліді Віки не дуже коректно |
Так/Ні |
Пляма від волоського горіха в досліді Олега найбільша тому, що горіх важить більше, ніж насіння в інших комірках |
Так/Ні |
Те, що плями в дослідах Віки частково поза намальованими квадратиками, заважає порівняти вміст олії в насінинах |
Так/Ні |
У досліді Тараса у верхньому ряду всі горіхи: кедр (сосна сибірська), мигдаль, макадамія |
Так/Ні |
Тарас порушив дві із шести умов проведення дослідження, запропонованих учителем |
Так/Ні |
3. Порівняйте та оцініть досліди учнів і учениці (позначте «+» одну з комірок у кожному з рядків).
Властивості дослідів |
Віка |
Олег |
Тарас |
Найбільше видів насіння досліджено |
|
|
|
Найбільше горіхів у досліді |
|
|
|
Найточніший дослід |
|
|
|
Найбільша частка насінин з високим вмістом олії |
|
|
|
4. Оцініть правильність висновків, які зробили учні за результатами всіх дослідів. Оберіть Так або Ні.
Віка: «Зернові культури містять мало олії, горіхи — багато» |
Так/Ні |
Олег: «Дрібні насінини містять мало олії, великі — багато» |
Так/Ні |
Тарас: «Горіхи — найкращі олійні культури» |
Так/Ні |
5. Розташуйте насінини рослин у порядку збільшення вмісту олії (за результатами дослідження):