Природу будем берегти.
практичне заняття
Класний керівник 7-І класу
Юрченко Т. А.
Мета: розповісти учням про необхідність бережливого ставлення до природи; навчати учнів оцінювати власний внесок у збереження навколишнього довкілля; розвивати у дітей пізнавальну активність; підвести дітей до усвідомлення необхідності зберегти і примножувати багатства рідного краю; закріплювати правила поведінки в природному середовищі; тренувати в учнів пам`ять, спостережливість, бажання принести в довкілля щось потрібне, корисне.
Обладнання: набори листків, плодів дерев і кущів своєї місцевості; роздатковий матеріал (для роботи в парах); плакат «Люби і знай свій рідний край!»; малюнки із зображенням нагаду вальних знаків про правила перебування людей серед довкілля.
Хід заходу
І. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
«Ми – господарі нашої природи, і вона для нас – комора сонця з великими скарбами життя.
Рибі – вода, птахові – повітря, звірові – ліс і гори. А людині потрібна Батьківщина. Охороняти природу – означає охороняти рідну Батьківщину», - писав Михайло Пришвін, відомий російський письменник.
Сьогодні ми будемо говорити про красу навколишнього довкілля. Про його невичерпні багатства , про їх охорону та розумне використання.
ІІ. Повідомлення теми заходу.
Слово вчителя.
Всі ми живемо серед чарівного Довкілля. Поруч із нами живуть рослини і тварини. Всі прийшли на Землю, щоб жити, радіти. Всі хочуть щастя на Землі. І від вчинків кожного залежить і його щастя, і немає на Землі нічого ціннішого, ніж життя.
На нашій планеті, могутній, великій, і водночас – крихітній та тендітній, ми всі залежимо один від одного.
Земля – наш спільний дім. А в хорошому домі завжди повинен бути порядок. Ми прийшли на Землю, щоб оберігати її багатства і бути щасливими.
ІІІ. Практична робота.
Вивчаємо довкілля своєї місцевості. Робота в парах.
«Впізнай за смаком». (Дітям роздаються шматочки їстівних плодів дерев та кущів. Потрібно за смаком визначити, як називається дерево чи кущ плоду і знайти в наборі їх листочки. Зазначити лікарські та цілющі властивості деяких рослин).
Слово вчителя.
Довкілля нашої місцевості дуже багате і різноманітне. Щедра природа годує і одягає все живе на Землі. Ми повинні щиро дякувати їх за таке піклування і побільше насаджувати та збагачувати царство рослин навколо себе.
Фізкультхвилинка.
Поклонюся я довкіллю,
Побажаю довгих днів.
Шелесне кленочок гіллям – це у відповідь мені.
Спасибі тобі, Довкілля, за твою незрівнянну красу!
IV. Конкурс «Звернення довкілля до людей».
Робота в групах.
Якщо уважно подивитися навколо себе, можна помітити безліч випадків недбайливого і байдужого ставлення людей до природи.
На хвилинку уявіть собі, що звірі, птахи, дерева, квіти звернулися до людей із побажаннями. Як ви думаєте, про що б вони просили людей?
(Кожна група учнів отримує певне завдання, яке необхідно обговорити, висловити свої міркування, дійти спільної думки та зробити певні висновки.
А) По – господарськи вирубуйте посадки та лісові масиви. На вирубані ділянки насаджуйте нові деревця!
Б) Прочищайте частіше джерела та дно річок від каміння та піску – вода буде чистою та цілющою!
В) Підкормлюйте нас в осінній період та взимку, бо ми дуже голодні: нашу їжу замело снігом.
Г) Не виривайте нас із коренем цілими ділянками, а залишайте на цьому місці наших представників, щоб ми не зникли з лиця Землі.
(учні разом з учителем розбирають прохання і звернення від природи і разом дають правильні відповіді та роблять висновки).
Довідкове бюро від Лунтика, героя дитячого мультфільму.
«Брудні» злочини проти здоров`я планети Земля:
- Викинутий папір лежить в землі 3 роки;
- Жувальна гумка – 5 років;
- Пластикова пляшка – 500 років;
- Поліетиленовий пакет – 200 років;
- Скло – 1000 років.
- Кожна людина щороку викидає більше 350 кг відходів;
Вчитель: Недбальство сліпе, марнотратне – біда.
Страждають повітря, земля та вода.
Оберігайте ж повсюди,
Шлях і стежиночку в гаї,
Все те окрасою буде,
Нашого рідного краю!
Все на Землі, все треба берегти:
І птаха, й звіра, і оту травинку,
Не чванься ти, що цар природи ти,
Бо врешті – решт ти лиш її частинка!
V. Поетична хвилинка «Бережи рідне Довкілля!»
1. Ми живемо в Україні,
Де навкруг степів розмай,
Де пшениця достигає –
Колосистий небокрай!
2. Люблю я в рідному краю
Веселі співанки пташині,
І річки бистру течію,
І руту – м’яту при долині.
3. Все, що довкола тебе є,
Поля і гори, й ріки –
Все на святій землі твоє
Від роду і навіки.
4. Це ліс, що піснею дзвенить,
Коли весна прилине.
Метелик, що на світ летить
До кущика калини.
5. Гаряче сонечко вгорі,
А в нічку – зорі ясні.
І клен крислатий у дворі,
І квіточки прекрасні.
6. Струмок і чисте джерело,
Моря і океани…
І небо, холод і тепло,
І дощики й тумани.
7. Верба, що сумно до струмка
Спустила довге гілля:
А в небі хмаронька легка –
Все це і є – довкілля!
8. Он звір, он пташечка летить,
Жучок заліз на гілля…
Усе прийшло у світ, щоб жить.
Своє Довкілля – бережи!
9. Дерева, трави, квіти й птиця
Самі не вміють захиститься.
І якщо будуть знищені вони,
На планеті ми залишимось одні.
10. Довкілля наше – наша втіха,
Так хай воно не знає лиха.
Світ неповторний і чудесний,
Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає.
Ми всі – господарі природи,
Тож збережемо її вроду
11. Красивий, щедрий рідний край,
І мова наша солов’їна,
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься – Україна!
До Червоної книги України занесені рідкісні види тварин і рослин України, які перебувають на межі зникнення. В одному томі книги зібрані відомості про рослинний світ, а в другому – про тваринний.
Кожен куточок рідної землі - неповторний. Збережемо його незрівнянну красу!.
Екологічний іспит
Що б ви робили, якби побачили…
… пташеня, яке випало з гнізда?
… хлопчика, який руйнує пташині гнізда?
… хлопчика з рогаткою в руках?
… пташку з перебитим крилом?
… цуценя, кошеня. Яке прибилося до двору?
… на вашій вулиці живуть самотні старенькі дідусь і бабуся?
VІ . Підсумок заходу.
Слово вчителя.
Ми не можемо уявити себе поза природою. Вона щедро дарує нам свої багатства, але просить від нас дбайливого господарського ставлення до себе.
Запитання до учнів.
- Що нового, цікавого дізналися ви сьогодні?
- Чого навчилися?
- Що найбільше запам’яталося?
- Які виникли думки, плани відносно збереження навколишнього довкілля?
(Учні висловлюють свої думки).