Матеріали можуть бути використані при вивченні теми "Будова речовини. Дифузія" в 7 класі. Конспект інтегрованого уроку фізики та хімії розкриває суть фізичних та хімічних явищ, акцентується увага на такому явищі, як дифузія.
Мета: сприяти формуванню уявлення про цілісну картину світу через єдність предметів природничо-наукового циклу;
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: інтегрований.
Обладнання і матеріали: пробірки, хімічні стакани, спиртівка, сірники, мідний дріт, аркуш паперу, холодна та гаряча вода, марганцівка
Реактиви: крейда, розчини хлоридної кислоти, натрій гідроксиду, барій хлориду, калій сульфату, натрій гідроксиду, фенолфталеїну.
Хід уроку.
Організаційний момент. Смайлики- личка
Вчитель фізики: Шановні діти! У нас сьогодні урок незвичайний. Ми поєднаємо дві такі чудові науки про природу – фізику і хімію. Ми прийшли до вас щоб передати вам свої знання, любов, веселий настрій. Тож хай цей смайлик супроводжує вас протягом всього уроку. А з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок?(слайд№1)
І. Актуалізація опорних знань.
Вчитель хімії (слайд 2)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель хімії: Діти, чи доводилося вам спостерігати, як горить вугілля та дрова, або як мама пече смачний пиріг і гасить соду оцтом, як консервує смачні огірочки, варить борщ? Напевне, ви бачили іржаві предмети або покриті чорним нальотом срібні вироби? Як ви гадаєте, до яких явищ належать наведені приклади?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель хімії: Що вивчають фізика та хімія? (Речовини та явища ) І сьогодні на уроці ми вивчатимемо ті явища, які відбуваються з речовинами, тобто фізичні та хімічні явища.
Розділити фізичні та хімічні явища ми можемо, встановивши, чи відбулися зміни в молекулах, чи ні. Однак візуально (навіть з допомогою мікроскопа) ми не можемо це визначити. Для виявлення ознак відмінностей між фізичними та хімічними явищами можна продемонструвати кілька дослідів.
Дослід 1. Виготовлення спіралі з мідного дроту. Яке це явище? Чи змінилась речовина? Чому?
Дослід 2. Зминання паперового аркуша та його спалювання. Що відбулося з папером у першому та другому випадку? Що ви спостерігаєте при горінні паперу? (виділення світла і тепла). Це одна з ознак хімічного явища.
Дослід 3. Взаємодія крейди з хлоридною кислотою. Що ви спостерігаєте? (виділення газу, розчинення крейди). Це також ознака хімічного явища, яке відбулося в результаті реагування однієї речовини з іншою. Тому хімічні явища ще називають хімічними реакціями.
Дослід 4. Взаємодія Барій хлориду з калій сульфатом. Що ви спостерігаєте? (утворення осаду). Це також ознака хімічного явища.
Дослід 5. Взаємодія натрій гідроксиду з хлоридною кислотою в присутності фенолфталеїну. Що спостерігаєте? (малинове забарвлення зникає). Зміна кольору також є ознакою хімічного явища.
Подумайте¸ що відбувалося з речовинами під час перебігу хімічних явищ? (Вони змінювалися). Отже, хімічним явищем можна назвати таке явище під час якого - діти продовжують визначення і записують його в зошити. (слайд3)
Ознаками хімічних явищ є: (слайд4)
Учитель фізики: Що ж у нас так смачно запахло? Яке це явище - фізичне чи хімічне? Чому запах від апельсина поширився по всьому класу? Звичайно запахи поширюються від різноманітних речовин, тіл.. Послухайте невелике оповідання Анатолія Мітлева «Запах хліба».
У старовину для солдатів пекли дуже великі хліби. Кожний везли за військом на возі. Космонавти беруть із собою на орбіту хлібці величиною із сірникову коробку. Найбільші хліби і найменші, і ті, що між ними,— короваї, коржі, буханці, колобки — пахнуть однаково — ситно і весело. Жоден інший продукт не має такого розкішного запаху. Хлібом пахне тільки хліб. (слайд)
1. Як ви думаєте, чому пахне хліб? Чому пахне апельсин?
2. Як можна пояснити це явище з погляду фізики?
На столі — три мензурки з водою.
Учитель фізики. Був ранок звичайного робочого дня. Молекули води ліниво рухалися в різні сторони, виконуючи святу заповідь: «Будь завжди у вічному русі!». Нелегка доля випала їм — ні дня, ні хвилинки відпочинку. Спокій міг би їм тільки сниться, але вони, на жаль, були позбавлені і сну.Але, що не кажіть, а їм не позаздриш! Рухаючись без жодної мети в якомусь напрямку, вони, крім того, ще дуже часто зіштовхувалися одна з одною. А зіштовхнувшись, як ошпарені, вони зі злістю розліталися в різні сторони, щоб через якусь мить знову зіштовхнутися.
Але чим тільки не пожертвуєш заради вічного руху на Землі!
І раптом сталася незвичайна подія. Якісь чужі молекули, зовсім не схожі на них, зненацька з'явилися у воді. (У цей момент вчитель додає у воду кристалики мідного купоросу і розмішує воду.)Вони намагалися проникнути між молекулами води і дуже часто досягали своєї мети (додає з 1-ої мензурки розчин у 2-у, одержуючи з блакитного розчину слабко-голубий). Робили вони це спокійно і якось навіть урочисто. Зіштовхуючись з молекулами води, чужинці-молекули поштиво перепрошували перед ними, ніби говорячи: «Не наша в тому провина, такий закон природи». Одним словом, зла вони нікому не робили. Така доброзичливість і галантність дуже сподобалися нашим молекулам води. Вони перейнялися довірою до своїх, хоч і не проханих, але гостей,— і дружно пішли їм назустріч (розчин з 2-ої мензурки переливає в 3-ю, одержуючи практично «чистий» розчин). Не страшно, що колір води змінився, зате життя відтепер буде цікавіше — вони навіки побраталися з молекулами мідного купоросу. А говорячи традиційно — відбулася звичайна дифузія.*
— Отже, ми спостерігали явище дифузії. Хто з вас може дати визначення цього явища? (Після висновків учнів вчитель узагальнює сказане і дає визначення дифузії.)
Дифузія — взаємне проникнення дотичних речовин одна в одну, що відбувається внаслідок безладного руху молекул речовини. (На слайд)
1.Дослід з пшоном та рисом
«Черемшина ця росла не кущем, а деревом... кучерявим і вся обсипана яскравим, білим запашним кольором. Здалеку відчувався її запах». (Л. М. Толстой)
Гроза прошла, и ветка белых роз
В окно мне дышит ароматом... ( на слайд)
О.Блок
Прослухавши ці рядки, поміркуйте, чому дифузія в газах відбувається швидше, ніж у рідинах? (Відстані між молекулами в газах більше, ніж у рідинах.)
Якщо дифузію в газах і рідинах легко спостерігати, то у твердих речовинах це зробити складніше. Чому? (Відстані між: молекулами у твердих тілах менше, ніжу газах і рідинах, тож: свобода руху молекул менше.)
2.Дослід з морквою буряком та картоплею
Слайд про дифузію в твердих тілах.
Давайте з’ясуємо від чого залежить швидкість протікання дифузії.
3.Дослід з гарячою та холодною водою і марганцівкою.
ІУ. Закріплення матеріалу: (слайди) 1. Хімічні явища – плескати в долоні.
2. У якому розсолі (холодні або гарячому) швидше засолюються огірки? Чому?
3. Чому для зварювання металів потрібна висока температура і тісний контакт металів?
4. Відео ролик з кавою.
У. Рефлексія:
УІ. Домашнє завдання:
Приклади явищ для слайду: