Конспект бінарного уроку фізики та хімії "Фізичні та хімічні явища" 7 клас

Про матеріал

Матеріали можуть бути використані при вивченні теми "Будова речовини. Дифузія" в 7 класі. Конспект інтегрованого уроку фізики та хімії розкриває суть фізичних та хімічних явищ, акцентується увага на такому явищі, як дифузія.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 


Мета: сприяти формуванню уявлення про цілісну картину світу через єдність предметів природничо-наукового циклу;

  • сприяти  уявленню про ознаки й умови перебігу фізичних та хімічних явищ;
  • використовуючи основні положення мо­лекулярно-кінетичної теорії, узагальнити знання учнів і пояснити явище дифузії;
  • удосконалювати вміння учнів поводитися з лабораторним обладнанням, дотримуючись правил техніки безпеки;
  • розвивати логічне мислення, уміння аналізувати, робити висновки; виховувати вміння працювати в групах, толерантність;
  • розвивати пізнавальний інте­рес на основі уривків з літературних творів; популяризувати художню, науково-популярну літерату­ру з погляду вивчення фізики.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: інтегрований.

Обладнання і матеріали: пробірки, хімічні стакани, спиртівка, сірники, мідний дріт, аркуш паперу, холодна та гаряча вода, марганцівка

Реактиви:  крейда, розчини хлоридної кислоти, натрій гідроксиду, барій хлориду, калій сульфату, натрій гідроксиду, фенолфталеїну.

Хід уроку.

Організаційний момент.   Смайлики- личка

Вчитель фізики: Шановні діти! У нас сьогодні урок незвичайний. Ми поєднаємо дві такі чудові науки про природу – фізику і хімію. Ми прийшли до вас щоб передати вам свої знання, любов, веселий настрій. Тож хай цей смайлик супроводжує вас протягом всього уроку. А з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок?(слайд№1)

І. Актуалізація опорних знань. 

Вчитель хімії  (слайд 2)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель хімії: Діти, чи доводилося вам спостерігати, як горить вугілля та дрова, або як мама пече смачний пиріг і гасить соду оцтом, як консервує смачні огірочки, варить борщ? Напевне, ви бачили іржаві предмети або покриті чорним нальотом срібні вироби? Як ви гадаєте, до яких явищ належать наведені приклади?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель хімії: Що вивчають фізика та хімія? (Речовини та явища ) І сьогодні на уроці ми вивчатимемо ті явища, які відбуваються з речовинами, тобто фізичні та хімічні явища.

Розділити фізичні та хімічні явища ми можемо, встановивши, чи відбулися зміни в молекулах, чи ні. Однак візуально (навіть з допомогою мікроскопа) ми не можемо це визначити. Для виявлення ознак відмінностей між фізичними та хімічними явищами можна продемонструвати кілька дослідів.

Дослід 1. Виготовлення спіралі з мідного дроту. Яке це явище? Чи змінилась речовина? Чому?

Дослід 2.  Зминання паперового аркуша та його спалювання. Що відбулося з папером у першому та другому випадку? Що ви спостерігаєте при горінні паперу? (виділення світла і тепла). Це одна з ознак хімічного явища.

Дослід 3. Взаємодія крейди з хлоридною кислотою. Що ви спостерігаєте? (виділення газу, розчинення крейди). Це також ознака хімічного явища, яке відбулося в результаті реагування однієї речовини з іншою. Тому хімічні явища ще називають хімічними реакціями.

Дослід 4. Взаємодія Барій хлориду з калій сульфатом. Що ви спостерігаєте? (утворення осаду). Це також ознака хімічного явища.

Дослід 5. Взаємодія натрій гідроксиду з хлоридною кислотою в присутності фенолфталеїну. Що спостерігаєте? (малинове забарвлення зникає). Зміна кольору також є ознакою хімічного явища.

Подумайте¸ що відбувалося з речовинами під час перебігу хімічних явищ? (Вони змінювалися). Отже, хімічним явищем можна назвати таке явище під час якого  - діти продовжують визначення і записують його в зошити. (слайд3)

Ознаками хімічних явищ є: (слайд4)

  • Виділення тепла і світла;
  • Утворення осаду;
  • Виділення газу;
  • Зміна забарвлення речовини;
  • Поява або зникнення запаху.

 

Учитель фізики: Що ж у нас так смачно запахло? Яке це явище -  фізичне чи хімічне? Чому запах від апельсина поширився по всьому класу? Звичайно запахи поширюються від різноманітних речовин, тіл.. Послухайте невелике оповідання Анатолія Мітлева «Запах хліба».

У старовину для солдатів пекли дуже великі хліби. Кожний везли за військом на возі. Космонавти бе­руть із собою на орбіту хлібці величиною із сірнико­ву коробку. Найбільші хліби і найменші, і ті, що між ними,— короваї, коржі, буханці, колобки — пах­нуть однаково — ситно і весело. Жоден інший про­дукт не має такого розкішного запаху. Хлібом пах­не тільки хліб. (слайд)

1.   Як ви думаєте, чому пахне хліб? Чому пахне апельсин?

2.   Як можна пояснити це явище з погляду фізики?

На столі — три мензурки з водою.

Учитель фізики. Був ранок звичайного робочого дня. Моле­кули води ліниво рухалися в різні сторони, виконуючи святу заповідь: «Будь завжди у вічному русі!». Нелегка доля випала їм — ні дня, ні хвилинки відпочи­нку. Спокій міг би їм тільки сниться, але вони, на жаль, були позбавлені і сну.Але, що не кажіть, а їм не позаздриш! Рухаючись без жодної мети в якомусь напрямку, вони, крім того, ще дуже часто зіштовхувалися одна з одною. А зіштовхнувшись, як ошпарені, вони зі злістю розлі­талися в різні сторони, щоб через якусь мить знову зі­штовхнутися.

Але чим тільки не пожертвуєш заради вічного руху на Землі!

І раптом сталася незвичайна подія. Якісь чужі молеку­ли, зовсім не схожі на них, зненацька з'явилися у воді. (У цей момент вчитель додає у воду кристалики мідного купоросу і розмішує воду.)Вони намагалися проникнути між молекулами води і дуже часто досягали своєї мети (додає з 1-ої мензур­ки розчин у 2-у, одержуючи з блакитного розчину слаб­ко-голубий). Робили вони це спокійно і якось навіть урочисто. Зіштов­хуючись з молекулами води, чужинці-молекули пошти­во перепрошували перед ними, ніби говорячи: «Не наша в тому провина, такий закон природи». Одним словом, зла вони нікому не робили. Така доброзичливість і га­лантність дуже сподобалися нашим молекулам води. Вони перейнялися довірою до своїх, хоч і не проханих, але гостей,— і дружно пішли їм назустріч (розчин з 2-ої мензурки переливає в 3-ю, одержуючи практично «чис­тий» розчин). Не страшно, що колір води змінився, зате життя відте­пер буде цікавіше — вони навіки побраталися з молеку­лами мідного купоросу. А говорячи традиційно — відбулася звичайна дифузія.*

— Отже, ми спостерігали явище дифузії. Хто з вас може дати визначення цього явища? (Після висновків учнів вчи­тель узагальнює сказане і дає визначення дифузії.)

Дифузія — взаємне проникнення дотичних речовин одна в одну, що відбувається внаслідок безладного руху мо­лекул речовини. (На слайд)

1.Дослід з пшоном та рисом

  • Дифузія відбувається і в газах.

«Черемшина ця росла не кущем, а деревом... кучерявим  і вся обсипана яскравим, білим запашним кольором. Зда­леку відчувався її запах». (Л. М. Толстой)

Гроза прошла, и ветка белых роз

В окно мне дышит ароматом... ( на слайд)

О.Блок

Прослухавши ці рядки, поміркуйте, чому дифузія в га­зах відбувається швидше, ніж у рідинах? (Відстані між молекулами в газах більше, ніж у рідинах.)

Якщо дифузію в газах і рідинах легко спостерігати, то у твердих речовинах це зробити складніше. Чому? (Від­стані між: молекулами у твердих тілах менше, ніжу газах і рідинах, тож: свобода руху молекул менше.)

2.Дослід з морквою буряком та картоплею

Слайд про дифузію в твердих тілах.

Давайте з’ясуємо від чого залежить швидкість протікання дифузії.

3.Дослід з гарячою та холодною водою і марганцівкою.

  • Значення дифузії в житті, техніці, природі. (слайди)

ІУ. Закріплення матеріалу: (слайди) 1. Хімічні явища – плескати в долоні.

2. У якому розсолі (холодні або гарячому) швидше за­солюються огірки? Чому?

3. Чому для зварювання металів потрібна висока температура і тісний контакт металів?

4. Відео ролик з кавою.

У. Рефлексія:

УІ.  Домашнє завдання:

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклади явищ для слайду:

  • Випаровування води з калюжі
  • Горіння іменинних свічок
  • З відкритої пляшки мінеральної води виділяється газ
  • Мама  гасить соду оцтом
  • Стовпчик термометра піднімається
  • Після додавання цукру чай стає солодким
  • На цвяхах з’являється іржа
  • Іде тепло від батареї опалення
  • Замерзає водойма
  • Кипіння води
  • Скисання молока
  • Поширення запаху парфумів
  • Горіння свічки
  • Гниття листя
  • Подрібнення крейди
  • Почорніння срібної ложечки
  • Світіння лампочки
  • Плавлення парафіну
  • Псування продуктів
  • Смаження яєць
  • Потемніння яблука на зрізі
  • Пожовтіння листя восени
  • Утворення сніжинок
  • Утворення хмар
  • Кування металу
  • Фільтрування розчину

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 2. Початкові відомості про будові речовин. Молекули. Атоми
Додано
8 липня 2018
Переглядів
387
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку