Конспект інтегрованого заняття з грамоти з елементами дослідницької діяльності
«Приємного чаювання»
Мета. Познайомити дітей з особливостями чайної церемонії, закріпити навички сервірування столу до чаювання. У цікавій ігровій формі узагальнити знання дітей з грамоти отримані протягом року. Закріпити знання про букви та звуки, уміння ділити слова на склади, робити звуковий аналіз слів різної звукової структури; вчити добирати слова-ознаки, слова-дії, слова-назви предметів; вправляти дітей у знаходженні місця звука в слові. Формувати вміння складати слова із запропонованих літер та читати їх. Закріпити знання про речення та вміння складати речення за поданими схемами. Розвивати у дітей фонемний слух, зорове сприймання; виховувати гостинність.
Демонстраційний матеріал: чайний посуд, схеми для складання речень; склянки з завареними трав’яними чаями (липа, чебрець, м’ята, ромашка, чорниці, калина, суниці, полуниці, звіробій, материнка, малина).
Роздатковий матеріал: блюдця з літерами, чашечки з зображенням предметів, шматочки цукру, цукерки з звуками, капкейки з літерами.
Хід заняття
Вихователь.
Підніміть-но оченята
І погляньте навкруги:
До нас гості завітали,
Привітаємо їх ми.
До гостей всі поверніться
І швиденько усміхніться,
І пошліть їм в подарунок
Повітряний поцілунок.
Діти, подивіться, сьогодні до нас завітали гості. Що ми повинні з вами зробити?
Давайте з ними привітаємося! Доброго дня!
Гості покликані, і бажані,
Красиві і молоді,
Сором’язливі і бойові!
Гості на порозі – господині радість!
Вихователь. Здавна гостей не лише вітали, а й завжди частували. Ми, на жаль, з вами не підготувалися до зустрічі гостей, як гостинні господарі. Це важлива справа, тому навчимося, як необхідно зустрічати гостей: познайомимося з правилами чаювання, адже гостинні господарі завжди запрошують гостей на чашечку чаю.
Сьогодні серед нас немає такої людини, яка б ніколи не пила чай, найулюбленіший напій у всіх країнах світу. Були часи, коли в Україні багато століть про чай нічого не знали – пили квас, збитні, узвари, трав’яні настої, мед, а чаювати почали лише 300 років тому. І ніхто вже й не пам’ятає про те, що чай – чужинець, іноземець, який прийшов до нас з Китаю. За легендою китайський імператор кип’ятив воду. В посудину впало кілька листків з чайного куща і вода потемніла, від неї відходив приємний аромат. Настій спробували і захопилися. Це було перше в світі чаювання.
Вихователь. Перед чаюванням необхідно сервірувати стіл. Першим етапом сервірування столу є накривання його скатертиною. Чайний стіл накривають кольоровою скатертиною, вона може бути й білою чи вишитою. Другим етапом сервірування столу є сервірування його посудом та приборами. Спочатку ставиться десертна тарілка. Праворуч ніж та ложечка (для фруктів, варення, тістечок). Праворуч чайні блюдечка.
Дидактична вправа «Сервіруємо стіл блюдечками» Вихователь пропонує дітям вибрати блюдечка з літерами, що позначають приголосні звуки. |
|
Дидактична вправа «Підбери чашечку» Діти підбирають до кожного блюдця чашечку, зіставивши перший звук малюнка на чашці та літери на блюдечку. |
|
Вихователь. Чайна чашка ставиться на блюдце, причому ручка повинна бути повернена праворуч. На блюдце кладуть чайну ложечку. Запропонувати дітям підібрати слова, що зображені на чашечках, які відповідають на запитання хто?
Третім етапом сервірування є встановлення на столі ваз із фруктами, варенням, медом, тістечками, пряниками, млинцями, цукром.
Дидактична гра «Розклади фрукти в вазочки»»
Кожна дитина отримує картинки з фруктами, які потрібно розкласти по вазочках, визначивши місце звука [а] в слові.
– Діти, якщо ви звук [а] почуєте в назвах фруктів на початку слова,
покладіть їх в першу вазочку, якщо в середині слова – покладіть в другу вазочку, якщо звук – в кінці слова, в третю вазочку. |
|
Вихователь. Подачу чаю здійснюють в чайниках (заварний та доливний). Чай – це довговічна рослина, яка живе і плодоносить 100 років і більше. Росте в Китаї (кущі) та Індії (дерево до 15 метрів). На території України чай не вирощують, але українці дуже полюбляють чай вирощений в Карпатах, Криму, на Закарпатті у вигляді заварених цілющих трав (м’яти, липи, малини, чорниці, шипшини, калини).
Дидактична вправа «Чай який?»
– Діти, а який буває чай? Підберіть слова-ознаки. (Чорний, зелений, білий, червоний, лікарський, цілющий, запашний, гарячий, холодний, калиновий, полуничний, китайський, лимонний ...)
Дидактична вправа «Що можна зробити з чаєм?»
– А тепер підберіть слова-дії. Що можна робити з чаєм? (Пригощати, заварювати, наливати, переливати, розливати, лікувати, смакувати, пити, розмішувати, солодити, куштувати …)
Вихователь. Цукор до чаю подають в цукорниці. Беруть чайною ложечкою або спеціальними щипчиками.
Дидактична гра «Посолодіть чай» Діти солодять чай, зіставляючи шматочки цукру, до кількості складів предметів, на чашечках. |
|
Фізкультхвилинка
Вихователь. Яке частування без солодощів.
Дидактична гра «Підбери цукерочки» – Багато людей полюбляють чай з медом. Викладіть звукову схему слова «мед». Діти роблять аналіз даного слова. |
|
– Замість цукру калмики та киргизи кладуть масло, а монголи – молоко, сіль. Викладіть звукову схему слова «сіль» Українці полюбляють
трав’яні чаї. Викладіть слово «липа». Дидактична гра «Розкладіть капкейки» (складання слів з літер) |
|
– Ну а поки п’ється чай, можна поговорити, розповісти різні історії.
Дидактична гра «Склади речення за схемою» Дослідницька діяльність «Таємниці чаю» Вихователь опускає листочки чаю в окріп. |
|
||
– Коли розчинити у воді чорну чаїнку, то ми побачимо шматочок листочка. Два – три молоді листочки разом із верхівкою пагона – це і є врожай чайного куща, який має висоту до 3 метрів. |
|
||
Дослідницька діяльність «Як приготувати чай?»
Дослідницька діяльність «Дегустування чаю»
Вихователь пропонує за виглядом, запахом, на смак визначити та назвати трав’яні чаї.
Вихователь. Складно уявити наше сьогодення без ароматної чашечки чаю. Його п’ють у будь-якому куточку Землі. Він має лікувальні властивості, допомагає уникнути багатьох хвороб, тамує спрагу, знімає втому, додає бадьорості, піднімає настрій.
Тож приємного вам чаювання!