Ось зелений їжачок – весь із дрібних голочок
Мета: розширити і уточнити уявлення дітей про кактуси, шляхом елементарного експериментування ознайомити дітей з особливостями будови рослини та її пристосуванням до умов життя; закріпити відомі прийоми ліплення: розкачування, скачування, сплющення, притискання. Розвивати уяву, естетичний смак, дрібні м’язи пальців рук. Виховувати допитливість, акуратність, бажання творити прекрасне власними руками, любов до живої природи.
Матеріал: фотографії або картинки з зображенням кактусів різної форми, кімнатний кактус, прозорий скотч, листок паперу складений в віяло, пакет, склянка з водою, дзеркальце, зразок кактуса з пластиліну, кімнатні рослини в пакетах заготовлені заздалегідь.
Обладнання: пластилін зеленого та 2 будь-яких інших кольорів, стеки, дощечки для ліплення, фон з синього або блакитного картону, насіння ясена.
Використаний матеріал: Цікаві факти про кактуси. Рослина кактус фото та опис posobie-po-beremennosti/interesnye-fakty-o-kaktusah-rastenie-kaktus-foto-i-opisanie.html
Хід заняття
Сонечко встало,
Іде новий день.
Любі малята,
Усім: «Добрий день!»
Я рада вас бачити і все навколо.
Тож скажемо разом:
Доброго ранку! – травам росистим!
Доброго ранку! – квітам барвистим!
Доброго ранку! – сонечку ясному,
Людям усім і всьому прекрасному!
Вихователь. Діти, сьогодні ми з вами привіталися навіть з рослинами. Як ви вважаєте, навіщо нам потрібні рослини? Роль рослин для будь-якої живої істоти величезна. Рослини – це легені планети Земля, це джерело життя. Рослини виділяють кисень, який необхідний для дихання людей і тварин. Сьогодні ми з вами поговоримо про рослини. А точніше про одну рослину, яка не схожа на всі інші. А саме про яку здогадайтеся, відгадавши загадку.
Замість листя колючки
На їжачка він схожий.
На віконці росте,
Дуже рідко цвіте.
Вихователь. Так, діти, це кактус. Яку він має будову? (Діти розглядають кімнатний кактус.) Яка форма стебла? Форму кактусу надає стебло. Кактус має примхливу форму: основне стебло яйцеподібної форми, яке дає нові паростки, а вони в свою чергу свої. Якої ще форми бувають кактуси? (Діти розглядають зображення кактусів різної форми та називають їх.) На що вони схожі?
Дидактична вправа «Кактус розглядай – на що він схожий називай»
Вихователь. Кактуси бувають круглі як кулі або овальні як дині і довгасті як огірки. Бувають кактуси схожі на довгих змій або на довгу трубу. Бувають плоскі як коржі та химерної форми, схожі на звірів, людей і казкові дерева.
– Ростуть кактуси в пустелях і напівпустелях, у посушливих місцях, де завжди багато сонця, навколо багато піску, рідко йдуть дощі та постійно не вистачає вологи. Тому, коли йде дощ, рослина намагається запасти в стеблі як найбільше водички. Кактус – ідеальний резервуар для води. Вода в ньому зберігається не в чистому вигляді, а як густий сироп, який можна пити.
Дослід «Чому кактуси не засихають в пустелі?» (Дослід показує вихователь.)
Алгоритм проведення досліду:
1.Складіть листок паперу в віяло. Ширина складки 2,5 см.
2. Скласти кінці віяла так, щоб утворився циліндр. З’єднати скотчем.
3. Покласти в циліндр целофановий пакет. Налити в пакет води.
4. Підтримайте циліндр, коли буде наливатися вода.
5. Спостерігайте за циліндром.
– Поверхня кактуса схожа на циліндр. Це дозволяє йому впитувати воду під час дощового періоду. Потім кактус використовує цю воду під час посухи.
Вихователь. Уважно розгляньте кактус, як ви думаєте, чи є у кактусів листя – таке саме, як у звичайних рослин? Ні, ми не бачимо звичного для нас листя. Але бачимо багато-багато гострих голочок. А навіщо ж кактусові такі голочки? І як він живе без листочків? А може, його колючки і стали його листочками? Листя - це фабрика, яка дає рослині харчування, за допомогою листя будь-яка рослина дихає і випаровує воду.
Дослід «Дихаємо» Візьмемо дзеркальце та подихаємо на нього. Що з’явилося на дзеркалі? Проведемо пальчиком поверхнею – залишиться слід. Скло запітніло, бо наше дихання вологе.
А як же відбувається із рослинами? У них дихання також вологе? Так, у рослин також вологе дихання. Ми дихаємо ротом та носом. А рослини рота і носа не мають, але вони теж дихають – через пори в листі.
Дослід «Рослини в скафандрі» (Дослід підготувати на передодні заняття.)
Алгоритм проведення досліду:
Помістити в поліетиленові пакети кактус та одну з рослин із листям, наприклад, бегонію. Залишити на добу в пакетах. Наступного дня через добу після початку досліду подивитися на результат.
Усередині пакета з листочками бегонії ми побачимо крапельки води. А у пакеті з кактусом немає крапельок. Чому так сталося? Чим менше листя, тим менше на листі пор, тим менше вони втрачають вологи. Тепер вам, мабуть, стало зрозуміло, чому у кактусів немає великого листя, а є колючки. Колючки – це і є листочки кактуса. Кактуси ростуть у спекотних місцях, де зовсім мало води, тому вони намагаються зменшити втрату води. І їхні листочки стали тоненькі, як голочки, які намагаються вберегти кожну краплинку води.
Фізкультхвилинка
Сильний вітер до землі гне кактуси молоді, (присідають)
А вони ростуть, міцніють (піднімаються)
Вгору тягнуться, радіють (встають навшпиньки, руки тягнуть вгору).
Вихователь. Згадайте, які ще рослини мають голочки як у кактусів. У ялинок, у сосен. Голки допомагають ялинкам та соснам зберігати воду і менше випаровувати води. Тому ялинки і можуть бути зеленими цілий рік!
Дидактична вправа «Кактус розглядай – з їжачком порівняй»
І кактус, і їжачок - це живі організми, вони дихають, їдять, розмножуються, ростуть, вони обидва колючі, округлої форми. Але їжачок - це тварина. а кактус - це рослина, у них різний колір, різна здатність до руху, у кактуса - коріння (у їжака - ноги), у їжачка є органи почуттів (очі, ніс, вуха, мова).
Вихователь. Ви, напевно, чули, як про якусь людину говорять «Він колючий як кактус». Чому так кажуть, адже на людях не зростають колючки? (Вислухати відповіді дітей).
Мотивація: «Прикрасимо нашу групу кумедними кактусами»
Практична діяльність дітей
Розминка для рук «Їжачкові голочки»
Випростати долоньки та між пальчиками лівої руки покласти декілька лічильних паличок. Підняти долоньку з паличками, не випускаючи паличок, зігнути долоньку в кулак. Відставивши великий пальчик убік, зобразити їжачка з колючками. Те саме зробити правою рукою.
Самостійна робота дітей.
Підсумок заняття, аналіз робіт.
Матеріали до заняття