Конспект із циклу уроків фізики 7 клас. Тема "“Тиск твердих тіл, рідин і газів ”" урок 6 (узагальнення)

Про матеріал
Урок узагальнення і систематизації знань. Метою є показати зв’язок між величинами, що характеризують тиск, звернути увагу на значення та прояви тиску у повсякденному житті, розвивати в учнів спостережливість, уміння встановлювати причини, зв’язки між явищами, виховувати бережливе став¬лення до шкільного приладдя та почуття відповідальності за справу колективу.
Перегляд файлу

Тема: “Тиск твердих тіл, рідин і газів ”

Мета: Узагальнити і систематизувати знання по темі. Показати

зв’язок між величинами, що характеризують тиск, звернути увагу на значення та прояви тиску у повсякденному житті. Розвивати в учнів спостережливість, уміння встановлювати причини, зв’язки між явищами. Виховувати бережливе став­лення до шкільного приладдя та почуття відповідальності за справу колективу.

Тип: урок узагальнення і систематизації знань.

Форма: урок-гра.

Девіз

уроку: “Гра не є пустою забавою, це зміст життя дитини, її творча діяльність, потрібна для її розвитку. У грі дитина живе і сліди цього життя глибше залишаються в ній, ніж слід дійсного життя”.

К. Ушинський


І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

Діти, ми з вами закінчили вивчати тему “Тиск твердих тіл, рідин і газів”. І сьогодні ми з вами проведемо урок-гру “Щасливий випадок”, яка включає в се­бе елементи гри “Брей-рингу”, та “Що? Де? Коли?” - проведемо для того, щоб ви узагальнили і систематизували пройдений матеріал та підтвердили свої оці­нки, які ви отримували протягом цих 26 уроків. Для проведення гри нам потрі­бно поділити клас на дві команди, вибрати двох “статистиків”, одного учня - хранителя часу”. Кожна команда на початку гри вибирає зі своїх гравців “по­ета”, який протягом гри має зарифмувати такі слова: Архімед, тиск, вода, Пас­каль, газ, Земля, виштовхує.

1 Гейм називається “Далі, далі... ”

Умова конкурсу: за одну хвилину команда повинна відповісти на як найбільше запитань, які я буду вам зачитувати. Якщо відповідь неправильна, кажіть “далі”, я читаю слідуючи запитання. Кожна правильна відповідь - 1 бал.



Запитання 1 команді (назва команди “Онуки Архімеда ”)

  1.   Чому повітря утримується біля поверхні Землі?
  2. Чому легко виносити потопаючого з води, а на березі зрушити його з місця?
  3.   В яких одиницях вимірюється тиск?
  4.   Що в перекладі з грецької означає слово “Фізика”?
  5. Як позначається лінія, якою позначається на кораблі найбільша осадка, безпечна для судна?
  6.   Що вимірюється манометром?
  7.   Одиниця вимірювання об’єму?
  8. Пристрій, в якому взаємодія між окремими частинами здійснюється через рідину?
  9.   Торрічеллі - це англійський вчений?
  10. Для чого, шиючи голкою на палець одягають наперсток?

11.Чи діє Арх,імедова сила в умовах невагомості?

  1. Якими за висотою мають бути водонапірні башти?
  2. Які недоліки ртутного барометра?

Запитання 2 команді (назва “Юні фізики ’’)

  1.   Приклад для вимірювання атмосферного тиску?
  2.   Як змінюється атмосферний тиск з висотою?
  3.   Одиниця вимірювання ваги?
  4.   Чому жир збирається на поверхні води?
  5.   Глибину, на яку судно занурюється в воду називають...?
  6.   За якою ознакою підбирають газ для аеростата?
  7.   Хто ввів в науку слово “фізика”?
  8.   Хто вперше провів дослід з магдебурзькими півкулями?
  9.   В якому столітті вперше виміряли атмосферний тиск?
  10.   Скільки Паві кПа?
  11.   В яких одиницях вимірюється сила?


12.Чому дорівнює нормальний атмосферний тиск? 13.Як залежить тиск рідини від форми посудини?


2 Гейм “Чорна конячка'


Вчитель: Я по черзі кожній команді буду розповідати про вченого не на­зиваючи його імені. Через ЗО секунд розповіді ви повинні називати прізвище фізика. За цей гейм кожна команда може отримати 5 балів. Якщо команда не назве вченого, то таку можливість має команда суперника.

  1. Народився цей вчений у Парижі в 1922 році. Його батько був суддею. Коли померла мати вченого у його батька залишилось “дві любові” - як він сам любив говорити, це діти і математика. Батько цього вченого був дуже багатий, він забороняв синові займатись точними науками до 16 років. Ллє побачивши, що син вже в 12 років, ховаючись від батька, займався фізичними експеримен­тами та математичними виведеннями, все-таки дав можливість синові займа­тись цим. У цього вченого була своя лабораторія. Але вже в зрілому віці, після смерті свої відкриття “гріховодним” і згодом пішов до монастиря, де і помер у віці 40 років. (Блез Паскаль).
  2.            Закони цього вченого ми ще вивчали, але вже говорили про нього. Цей вчений народився в той рік, коли помер Галілей. Ще дитиною він цікавився до­слідами. Коли він пішов до школи, то у нього не було особливих успіхів у ви­вченні, тоді основного предмета — латиш, але незадовго у нього з’явились вели­кі здібності в галузі математики. Цей вчений цікавився і небесними тілами. Він залишив після себе багато книг по фізиці, астрономії та математики. І це, на відміну від нашого попереднього вченого, не заводило. Йому бути віруючою людиною. Помер цей геніальний вчений у віці 85 років. Ці слова його: “Якщо я >ачив далі, ніж інші, то тільки тому, що стояв на плечах гігантів”. (І. Ньютон)


З Гейм (конкурс) капітанів

У нас є квітка з 8 пелюстками на кожному пелюстку написане запитання (1 відповідь - 1 бал). Виходять два капітани і по черзі відривають пелюстки кві­тки.


  1.    Гейм Експериментальний тур

(оцінюється 5 балами, 2 хвилини на підготовку)

Нам потрібно знайти Архімедову силу двома способами. Є дві картки на кожній з яких написана умова задачі. Представники команд виходять і витягу­ють картки. Читають своє завдання і виконують його за допомогою даних фізи­чних приладів, записуючи на дошці у вигляді задачі.

  1. Знайдіть значення виштовхувальної сили, яка діє на тіло неправиль­ної форми, занурене у воду (на столі: тіло, мензурка з водою, нит­ка).
  2. Знайти виштовхувальну силу, яка діє на тіло занурене у воду, та до­вести, що вона (сила) залежить від густини рідини (на столі: дина­мометр, тіло, склянка з водою, сіль).
  1.    Гейм Читання літературних текстів

Кожна команда одержала літературний текст, який вона прочитає своєму супротивнику. (За вірну відповідь - 3 бали, на обговорення ЗО секунд)

  1. Толстой “Розповідь астронавта” (уривок)

“... я подивився на баромер. Тепер я вже був на п’ять верст над землею і відчував, що повітря мені бракувало і я часто став дихати. Я смикнув за шнур, щоб випустити газ і опуститись, але чи то я ослаб, чи зламалось щось, - клапан не відкривався. Якщо я не спиню кулю, - подумав я, - то вона липне, і я заги­ну...”

Питання до команди: Чи справді повітряна куля на великій висоті може лопнути? Чому? Чому важко дихати людині на великій висоті?

  1.   Уривок з повісті Новикова - Прибоя “Підводники”.


“Зубов рішуче почав відкривати кришку люка. Я погано усвідомлюю, що відбулося у наступний момент. Пам’ятаю лише, що щось рявкнуло, оглушило. Хтось схопив мене беззубою пащею, і виштовхнув. Довго довелось плисти све­рдлячи воду до поверхні моря”.

Поясніть: що відбулось з Зубовим?

Статистики підводять підсумки 5 конкурсів.

6 А зараз “Чорний ящик

(елемент гри “Що? Де? Коли?”)

У мене є дві картонки на яких записані запитання (представники від ко­манд вибирає кожен собі картку із завданням).

  1.   запитання (1-й команді)

У цьому ящику знаходиться дуже простий предмет, за допомогою якого, навіть в домашніх умовах, ви можете переконатись:

а) у правильності закону Паска ля,

б) що тиск води залежить від висоти (тобто товщини шару води, який знаходиться над тілом).

Який предмет знаходиться у чорному ящику? Та як за допомогою нього можна пояснити згадані твердження?

(пляшки з-під води)

  1.    запитання (2-й команді)

Жив був цар, який одного разу засумнівався в чесності свого майстра, що виконав його замовлення. Він дав завдання одному вченому перевірити, чи об­манув його майстер.

Як звали царя, вченого і яке замовлення виготовляв майстер? Це замов­лення лежить в нашому ящику, (корона) Як вчений допоміг царю?



  1.    конкурс "‘Поясни явище(5 балів)

Вчитель виконує по два досліди для кожної команди, через ЗО секунд уч­ні повинні пояснити явища, які відбуваються під час цих дослідів.

Дослід № 1. Проникнення курячого яйця в пляшку з-під кефіру.

№ 2. Плавання картоплини в першій посудині - на поверхні води, в другій - по середині, в третій - біля дна.

№ 3. Надування гумової кульки під скляним ковпаком.

№ 4. Дослід з магдебурзькими півкулями.

  1.    “Конкурс ерудитів” (5 балів)

На минулому уроці учням було дано домашнє завдання скласти кросвор­ди по темі, яку ми сьогодні узагальнюємо. Два кращих та рівносильних кросво­рдів відібрані. І зараз, через 3 хвилини, команда повинна розгадати кросворд противника.

  1.    Конкурс поетичний (5 балів)

А за цей час, я думаю, ми послухаємо наших “поетів”. Учні - поети зачи­тують свої літературні творіння.

Підводимо підсумки “конкурсу ерудитів”.

  1.    Статистики підраховують бали, та оголошують пере­можців

Ми врахували всі ваші старання, ви гарно пройшли через всі випробуван­ня.

Тож вас лічильники вітають,

Кінцевий результат повідомляють.

Вчитель підводить підсумки гри обох команд, учням виставляються бали



 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
19 лютого 2021
Переглядів
402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку