Тема: “Тиск твердих тіл, рідин і газів ”
Мета: Узагальнити і систематизувати знання по темі. Показати
зв’язок між величинами, що характеризують тиск, звернути увагу на значення та прояви тиску у повсякденному житті. Розвивати в учнів спостережливість, уміння встановлювати причини, зв’язки між явищами. Виховувати бережливе ставлення до шкільного приладдя та почуття відповідальності за справу колективу.
Тип: урок узагальнення і систематизації знань.
Форма: урок-гра.
Девіз
уроку: “Гра не є пустою забавою, це зміст життя дитини, її творча діяльність, потрібна для її розвитку. У грі дитина живе і сліди цього життя глибше залишаються в ній, ніж слід дійсного життя”.
К. Ушинський
І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
Діти, ми з вами закінчили вивчати тему “Тиск твердих тіл, рідин і газів”. І сьогодні ми з вами проведемо урок-гру “Щасливий випадок”, яка включає в себе елементи гри “Брей-рингу”, та “Що? Де? Коли?” - проведемо для того, щоб ви узагальнили і систематизували пройдений матеріал та підтвердили свої оцінки, які ви отримували протягом цих 26 уроків. Для проведення гри нам потрібно поділити клас на дві команди, вибрати двох “статистиків”, одного учня - хранителя часу”. Кожна команда на початку гри вибирає зі своїх гравців “поета”, який протягом гри має зарифмувати такі слова: Архімед, тиск, вода, Паскаль, газ, Земля, виштовхує.
1 Гейм називається “Далі, далі... ”
Умова конкурсу: за одну хвилину команда повинна відповісти на як найбільше запитань, які я буду вам зачитувати. Якщо відповідь неправильна, кажіть “далі”, я читаю слідуючи запитання. Кожна правильна відповідь - 1 бал.
Запитання 1 команді (назва команди “Онуки Архімеда ”)
11.Чи діє Арх,імедова сила в умовах невагомості?
Запитання 2 команді (назва “Юні фізики ’’)
12.Чому дорівнює нормальний атмосферний тиск? 13.Як залежить тиск рідини від форми посудини?
2 Гейм “Чорна конячка'
Вчитель: Я по черзі кожній команді буду розповідати про вченого не називаючи його імені. Через ЗО секунд розповіді ви повинні називати прізвище фізика. За цей гейм кожна команда може отримати 5 балів. Якщо команда не назве вченого, то таку можливість має команда суперника.
У нас є квітка з 8 пелюстками на кожному пелюстку написане запитання (1 відповідь - 1 бал). Виходять два капітани і по черзі відривають пелюстки квітки.
(оцінюється 5 балами, 2 хвилини на підготовку)
Нам потрібно знайти Архімедову силу двома способами. Є дві картки на кожній з яких написана умова задачі. Представники команд виходять і витягують картки. Читають своє завдання і виконують його за допомогою даних фізичних приладів, записуючи на дошці у вигляді задачі.
Кожна команда одержала літературний текст, який вона прочитає своєму супротивнику. (За вірну відповідь - 3 бали, на обговорення ЗО секунд)
“... я подивився на баромер. Тепер я вже був на п’ять верст над землею і відчував, що повітря мені бракувало і я часто став дихати. Я смикнув за шнур, щоб випустити газ і опуститись, але чи то я ослаб, чи зламалось щось, - клапан не відкривався. Якщо я не спиню кулю, - подумав я, - то вона липне, і я загину...”
Питання до команди: Чи справді повітряна куля на великій висоті може лопнути? Чому? Чому важко дихати людині на великій висоті?
“Зубов рішуче почав відкривати кришку люка. Я погано усвідомлюю, що відбулося у наступний момент. Пам’ятаю лише, що щось рявкнуло, оглушило. Хтось схопив мене беззубою пащею, і виштовхнув. Довго довелось плисти свердлячи воду до поверхні моря”.
Поясніть: що відбулось з Зубовим?
Статистики підводять підсумки 5 конкурсів.
(елемент гри “Що? Де? Коли?”)
У мене є дві картонки на яких записані запитання (представники від команд вибирає кожен собі картку із завданням).
У цьому ящику знаходиться дуже простий предмет, за допомогою якого, навіть в домашніх умовах, ви можете переконатись:
а) у правильності закону Паска ля,
б) що тиск води залежить від висоти (тобто товщини шару води, який знаходиться над тілом).
Який предмет знаходиться у чорному ящику? Та як за допомогою нього можна пояснити згадані твердження?
(пляшки з-під води)
Жив був цар, який одного разу засумнівався в чесності свого майстра, що виконав його замовлення. Він дав завдання одному вченому перевірити, чи обманув його майстер.
Як звали царя, вченого і яке замовлення виготовляв майстер? Це замовлення лежить в нашому ящику, (корона) Як вчений допоміг царю?
Вчитель виконує по два досліди для кожної команди, через ЗО секунд учні повинні пояснити явища, які відбуваються під час цих дослідів.
Дослід № 1. Проникнення курячого яйця в пляшку з-під кефіру.
№ 2. Плавання картоплини в першій посудині - на поверхні води, в другій - по середині, в третій - біля дна.
№ 3. Надування гумової кульки під скляним ковпаком.
№ 4. Дослід з магдебурзькими півкулями.
На минулому уроці учням було дано домашнє завдання скласти кросворди по темі, яку ми сьогодні узагальнюємо. Два кращих та рівносильних кросвордів відібрані. І зараз, через 3 хвилини, команда повинна розгадати кросворд противника.
А за цей час, я думаю, ми послухаємо наших “поетів”. Учні - поети зачитують свої літературні творіння.
Підводимо підсумки “конкурсу ерудитів”.
Ми врахували всі ваші старання, ви гарно пройшли через всі випробування.
Тож вас лічильники вітають,
Кінцевий результат повідомляють.
Вчитель підводить підсумки гри обох команд, учням виставляються бали