ВІРУСИ, ЇХ ХІМІЧНИЙ СКЛАД, БУДОВА, ЖИТТЄВІ ЦИКЛИ
(розробка уроку)
Тема: Віруси, їх хімічний склад, будова, життєві цикли.
Мета: сформувати поняття про віруси як неклітинні форми життя; розглянути хімічний склад, будову, походження окремих вірусів та їх взаємодію з клітинами; розвивати активну пізнавальну діяльність учнів, виховувати бережливе ставлення до свого здоров'я.
Основні поняття й терміни: віруси, капсиди, нуклеїнова кислота, віріон.
Обладнання й матеріали: підручники, таблиці «Будова вірусу-. "Мітоз».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Очікування: застосування знань про процеси життєдіяльності вірусів для профілактики вірусних захворювань людини, тварин, рослин; дотримання правил поведінки в місцях, де можливе зараження вірусами, робить висновок, що віруси – неклітинні форми життя, внутрішньоклітинні паразити.
ХІД УРОКУ:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Питання до учнів
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Вступне слово вчителя
На уроках біології ви вже чимало чули про віруси. І в той же час віруси залишаються найбільш загадковою формою життя. Вони не мають клітинної будови, невеликі за розмірами, що утруднює їх вивчення. Віруси здатні до надзвичайної мінливості, яка унеможливлює їх систематизацію й вироблення до них ліків. Вони являють собою перехідну форму між живою та поживою природою. Мабуть, тому варто дізнатися про віруси більше, щоб навчитися протистояти їм.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення учнів із презентацією.
«Історія вивчення вірусів. Праці Д. Й. Івановського. Вірусологія» 1892 р. Д. Й. Івановський відкрив вірус тютюнової мозаїки.
1917 р. Ф. Д'Ерель відкрив бактеріофаги (фрагмент 1)
2. Будова вірусів (розповідь учителя).
Розміри вірусів - 15-350 нм. (фрагмент 3)
Визначають віруси з допомогою електронного мікроскопа. Форма різноманітна (вірус тютюнової мозаїки — паличкоподібна, вірус гепатиту - сферична). (фрагмент 4)
Віруси мають доволі просту будову. Кожна вірусна частина складається а РНК або ДНК, які Становлять серцевину вірусу й містять спадкову інформацію про його будову, та захисної білкової оболонки — капсиду, (фрагмент 5)
Повністю сформована інфекційна часточка називається віріон.
Віруси здатні жити й розмножуватися тільки в клітинах інших організмів. Поза клітинами живих організмів вони не виявляють жодних проявів життя. (фрагмент 6-7)
3. Бактеріофаги — віруси бактерій. Схема будови бактеріофага(фрагмент 8)
3. Характеристика вірусів.
Порiвняння вірусів (фрагмент 9)
Квасифікація вірусів (самостійна робота з підручником)
• Скласти схему класифікації вірусів.
(Для перевірки самостійної роботи) (фрагмент 10)
5. Походження вірусів Метод: дискусія.
Є різні гіпотези щодо походження вірусів:
• Як думаєте ви? Відповідь обґрунтуйте, зробіть висновки. (На користь другого та третього тверджень говорить те, що віруси не здатні до самостійного існування й обов'язко паразитують у середині рослинної або тваринної клітини)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
А) Неклітинними формами життя є: а)прокаріоти, б) еукаріоти, в) віруси.
Б) Вперше віруси були відкриті в: а) ХVІІІ ст., б) ХІХст., в)ХХ ст.
В) Існування вірусів довів учений: а) Л. Пастер; б) І. І. Мечников; в) Д. Й. Івановський; г) Дж. Уотсон; д) Ф. Крик.
Г) Розмноження вірусів відбувається: а) в клітині-хазяїна, б) незалежно від клітин хазяїна, в) на поверхні клітини-хазяїна.
Д) Оболонка вірусів складається з: а) білків, б) вуглеводів) ліпідів.
Е) Віруси містять: а) тільки РНК, б) Тільки ДНК, в) ДНК, або РНК.
А) Віруси мають власну систему синтезу білка.
Б) Існування вірусів довів І.І. Мечніков.
В) Віруси здатні вражати лише певні типи клітин.
Г) Хвостові нитки вірусу несуть спадкову інформацію.
Д) Складні віруси мають однотипну білкову оболонку.
Е) При потраплянні вірусів у клітини останні неодмінно гинуть
А – порожній стрижень,
Б – нитка ДНК,
В – хвостові нитки,
Г – білковий чохол.
Вчений |
Об’єкт вивчення |
1 Джеймс Уотсон |
А вірус сказу |
2 Луї Пастер |
Б вірус тютюнової мозаїки |
3 Дмитро Іванович Іванівський |
В вірус віспи |
4 Едуард Дженнер |
Г гіпотеза «скажених генів» |
Бактеріофаги - ______1_____, які вражають _____2__.У вірусів є лише ____3____ вид нуклеїнової кислоти ДНК або ___4__. Віруси - форми життя, які складають окреме ____5___ органічного світу. Віруси
проникають в організм з їжею, через шкіру, ___6___ або __7__ шляхами. Прикладом вірусних хвороб можна назвати ________, _______ та інш.
Характеристика |
Сенсорна система |
|
? |
? |
|
1 неклітинна будова |
|
|
2 жодних проявів ознак життя поза живими організмами |
|
|
3 наявна і ДНК і РНК |
|
|
4 велика кількість органел цитоплазми |
|
|
5 ікосаедричний, спіральний тип симетрії |
|
|
6 наявний власний білковосинтетичний апарат |
|
|
7 елементарною одиницею будови є клітина |
|
|
8 наявна або ДНК або РНК |
|
|
9 лише двобічно або радіально симетричні |
|
|
Поняття
|
Характеристика |
|
1 царство, до якого належать всі віруси |
|
2 тип симетрії вірусів, при наявному в будові об’ємного 20-гранника |
|
3 гіпотеза виникнення вірусів незалежно від клітин |
|
4 група вірусів, в яких молекула ДНК або РНК оточена білковими молекулами |
|
5 явище, властиве лише вірусам, за якого будова вкладається в чітко виражені симетричні геометричні фігури |
|
6 окремі частинки вірусів, що перебувають в довкіллі |
|
7 група вірусів, в яких молекула ДНК або РНК додатково оточена зовнішньою оболонкою |
|
8 гіпотеза виникнення вірусів з клітин, що втратили органели |
|
9 віруси в клітинах бактерій |
8. (10-12 балів) Пояснити принципові відмінності вірусів від інших організмів.
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ
Ми можемо стверджувати, що віруси є однією з досконалих форм життя. Підтвердженням цього є практична простота їх організації, наявність складних ферментів і здатність швидко мутувати.
VIІ. ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ
Опрацювати опорні схеми, § 30, 31.