Конспект розробки уроку: "Віруси. Будова. Хімічний склад.Життєві цикли.

Про матеріал
Тема: Віруси, їх хімічний склад, будова, життєві цикли. Мета: сформувати поняття про віруси як неклітинні форми життя; розглянути хімічний склад, будову, походження окремих вірусів та їх взаємодію з клітинами; розвивати активну пізнавальну діяльність учнів, вихову¬вати бережливе ставлення до свого здоров'я.
Перегляд файлу

ВІРУСИ, ЇХ ХІМІЧНИЙ СКЛАД, БУДОВА, ЖИТТЄВІ ЦИКЛИ

(розробка уроку)

 

Тема: Віруси, їх хімічний склад, будова, життєві цикли.

Мета: сформувати поняття про віруси як неклітинні форми життя; розглянути хімічний склад, будову, по­ходження окремих вірусів та їх взаємодію з клітинами; розвивати активну пізнавальну діяльність учнів, вихову­вати бережливе ставлення до свого здоров'я.

Основні поняття й терміни: віруси, капсиди, нукле­їнова кислота, віріон.

Обладнання й матеріали: підручники, таблиці «Бу­дова вірусу-. "Мітоз».

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Очікування: застосування знань про процеси життєдіяльності вірусів для профілактики вірусних захворювань людини, тварин, рослин; дотримання правил поведінки в місцях, де можливе зараження вірусами, робить висновок, що віруси – неклітинні форми життя, внутрішньоклітинні паразити.

ХІД УРОКУ:

І.    ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Питання до учнів

  • Які існують царства живої природи?
  • Які над царства й підцарства ви знаєте?
  • Які особливості будови клітин прокаріотів?
  • У чому полягає ускладнення організації еукаріотів порівняно з прокаріотами?
  • Представники яких царств можуть викликати інфекційні захворювання? (Метод «Мозкового штурму»)
  • Чи існує життя поза клітиною?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Вступне слово вчителя

На уроках біології ви вже чимало чули про віруси. І в той же час віруси залишаються найбільш загадковою формою життя. Вони не мають клітинної будови, невеликі за розмірами, що утруднює їх вивчення. Ві­руси здатні до надзвичайної мінливості, яка унеможливлює їх систематизацію й вироблення до них ліків. Вони являють собою перехідну форму між живою та поживою природою. Мабуть, тому варто дізнатися про віруси більше, щоб навчитися протистояти їм.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення учнів із презентацією.
«Історія вивчення вірусів. Праці Д. Й. Івановського. Вірусологія» 1892 р. Д. Й. Івановський відкрив вірус тютю­нової мозаїки.

1917 р. Ф. Д'Ерель відкрив бактеріофаги (фрагмент 1)

2. Будова вірусів (розповідь учителя).
Розміри вірусів   - 15-350 нм. (фрагмент 3)

Визначають віруси з допомогою електронного мі­кроскопа. Форма різноманітна (вірус тютюнової моза­їки — паличкоподібна, вірус гепатиту   - сферична). (фрагмент 4)

Віруси мають доволі просту будову. Кожна ві­русна частина складається а РНК або ДНК, які Становлять серцевину вірусу й містять спадкову інформацію про його будову, та захисної білкової оболонки — капсиду, (фрагмент 5)

Повністю сформована інфекційна часточка називається віріон.

Віруси здатні жити й розмножуватися тільки в клітинах інших організмів. Поза клітинами жи­вих організмів вони не виявляють жодних проявів життя. (фрагмент 6-7)

3. Бактеріофаги — віруси бактерій. Схема будови бактеріофага(фрагмент 8)

 

  1. — головка, в якій міститься дволанцюгова      ДНК;
  2. — комірець;
  3. стрижень;
  4. хвостовий відросток із чохлом;
  1. — шипи;
  2. — базальна пластинка:
  3. — білкові нитки

 

3. Характеристика вірусів.

  • Внутрішньоклітинні паразити.
  • Відсутність клітинної будови, обміну речовим.
  • Наявність тільки одного типу нуклеїнових кис­лот: ДНК або РНК.
  • Геном представлено лінійними або кільцевими формами РНК або ДНК-
  • Малий об'єм генетичної інформації.
  • Не ростуть.
  • Здатні до кристалізації

Порiвняння вірусів (фрагмент 9)

Квасифікація вірусів (самостійна робота з підручником)

  Скласти схему класифікації вірусів.
(Для перевірки самостійної роботи) (фрагмент 10)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Походження вірусів   Метод: дискусія.

Є різні гіпотези щодо походження вірусів:

  1. Віруси збереглися з найдавніших часів як одні Э первісних форм матерії.
  2. Віруси — спрошена форма живих істот, які певний час уже перебува­ли на вищому рівні організації.
  3. Віруси — це фрагменти геному, які перейшли до паразитичного способу життя.

• Як думаєте ви? Відповідь обґрунтуйте, зробіть ви­сновки. (На користь другого та третього тверджень говорить те, що віруси не здатні до само­стійного існування й обов'язко паразитують у середині рослинної або тваринної клітини)

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1.      Вибери правильну відповідь (4-6 балів)

А) Неклітинними  формами життя є: а)прокаріоти, б) еукаріоти, в) віруси.

Б) Вперше віруси були відкриті в: а) ХVІІІ ст., б) ХІХст., в)ХХ ст.

В) Існування вірусів довів учений: а) Л. Пастер; б) І. І. Мечников; в) Д. Й. Івановський; г) Дж. Уотсон; д) Ф. Крик.

Г) Розмноження вірусів відбувається: а) в клітині-хазяїна, б) незалежно від клітин хазяїна, в) на поверхні клітини-хазяїна.

Д) Оболонка вірусів складається з: а) білків, б) вуглеводів) ліпідів.

Е) Віруси містять: а) тільки РНК, б) Тільки ДНК, в) ДНК, або РНК.

  1.      Вкажи правильну відповідь «так» і «ні».

А) Віруси мають власну систему синтезу білка.

Б) Існування вірусів довів І.І. Мечніков.

В) Віруси здатні вражати лише певні типи клітин.

Г) Хвостові нитки вірусу несуть спадкову інформацію.

Д) Складні віруси мають однотипну білкову оболонку.

Е) При потраплянні вірусів у клітини  останні неодмінно гинуть

  1.    (4-6 балів) Зробіть позначення до малюнку та зазначте функцію кожної  з частин.

 

C25AB902А – порожній стрижень,

Б – нитка ДНК,

В – хвостові нитки,

Г – білковий чохол.

 

  1.      Впорядкуй таблицю (4-6 балів)

Вчений

Об’єкт вивчення

1 Джеймс Уотсон

А вірус сказу

2 Луї Пастер

Б вірус тютюнової мозаїки

3 Дмитро Іванович Іванівський

В вірус віспи

4 Едуард Дженнер

Г гіпотеза «скажених генів»

  1.    Вставте пропущені слова (7-9 балів)

Бактеріофаги - ______1_____, які вражають _____2__.У вірусів є лише ____3____ вид нуклеїнової кислоти ДНК або ___4__. Віруси -  форми життя, які складають окреме ____5___ органічного світу. Віруси

проникають в організм з їжею, через шкіру, ___6___ або __7__ шляхами.  Прикладом вірусних хвороб можна назвати ________, _______ та інш.

  1.    В таблиці правильно визнач віруси та еукаріоти і познач знаком «+» характеристики, що відповідають зазначеним  відділам мозку. (7-9  балів)

 

Характеристика

Сенсорна  система

?

?

1 неклітинна будова

 

 

2 жодних проявів ознак життя поза живими організмами

 

 

3 наявна і ДНК і РНК

 

 

4 велика кількість органел цитоплазми

 

 

5 ікосаедричний, спіральний тип симетрії

 

 

6 наявний власний білковосинтетичний апарат

 

 

7  елементарною одиницею будови є клітина

 

 

8 наявна або ДНК або РНК

 

 

9 лише двобічно або радіально симетричні

 

 

  1.      Уважно прочитай другу колонку таблиці та визнач, про щ о йдеться (7-9 балів)

 

Поняття

 

Характеристика

 

1 царство, до якого належать всі віруси

 

2 тип симетрії вірусів, при наявному  в будові об’ємного 20-гранника

 

3 гіпотеза виникнення вірусів незалежно від клітин

 

4 група вірусів, в яких молекула ДНК або РНК оточена білковими молекулами

 

5 явище, властиве лише вірусам, за якого будова вкладається в чітко виражені симетричні геометричні фігури

 

6 окремі частинки вірусів, що перебувають в довкіллі

 

7  група вірусів, в яких молекула ДНК або РНК додатково оточена зовнішньою оболонкою

 

8 гіпотеза виникнення вірусів з клітин, що втратили органели

 

9 віруси в клітинах бактерій

8. (10-12 балів) Пояснити принципові відмінності вірусів від інших організмів.

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

Ми  можемо стверджувати,   що  віруси   є  од­нією з досконалих форм життя. Підтвердженням цього є  практична простота їх організації, наявність складних ферментів і здатність швидко мутувати.

VIІ. ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ

Опрацювати опорні схеми, § 30, 31.

 

 

 

docx
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
23 лютого 2023
Переглядів
349
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку