Тема уроку. Новела Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном». Образ любові як найвищої християнської цінності.

Про матеріал

Розробка уроку за творчість Григора Тютюнника, 11 клас "Три зозулі з поклоном"

Перегляд файлу

Тема уроку. Новела Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном». Образ любові як найвищої християнської цінності.

Мета уроку:

  • допомогти учням усвідомити ідейно-художнє багатство й естетичну цінність твору, продовжувати навчати учнів працювати над тексом художнього твору, аналізувати зміст прочитаного, вміти визначати головне, тлумачити образи та символи.
  • розвивати навички аналізу та інтерпретації прозових творів малих форм, логічне мислення, естетичний смак; вміння висловлювати власні роздуми про поведінку героїв і проблеми, порушені у творі.
  • виховувати ціннісне ставлення до людини, прагнення до щирості, моральну чистоту, доброту, толерантність, повагу до почуттів оточуючих.

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: урок-дослідження

Методи і прийоми: інформаційно-пошуковий, пояснювально-ілюстративний (евристична бесіда, робота в групах, робота в парах, виконання творчих завдань)

Обладнання: портрет письменника, текст твору, опорні таблиці й схеми, роздавальний матеріал.

Очікуваний результат

Учні повинні знати:

  • Зміст новели Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном», її ідейно-художні особливості;
  • Жанрову своєрідність творів, його особливості;
  • Проблематику твору;
  • Основні ідеї та образи;
  • Символіку, значення назви твору.

Учні повинні вміти:

  • Давати характеристику ідейно стильовим особливостям новели «Три зозулі з поклоном»;
  • Визначати проблематику та ідею твору, пояснювати символіку новели;
  • Висловлювати власні думки щодо прочитаного та робити узагальнення;
  • Виконувати різноманітні творчі завдання, готувати повідомлення на запропоновану тему;
  • Користуватися допоміжними джерелами інформації при виконанні домашнього завдання.

Теорія літератури: новела, символ, автобіографічний твір, оповідач, художня деталь.

Міжпредметні зв’язки: історія, художня культура.

 

Структура уроку

  1.  Організаційний момент.
  2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
  3. Оголошення теми і мети уроку.
  4. Перевірка домашнього завдання.
  5. Актуалізація опорних знань учнів.
  6. Сприйняття та  засвоєння учнями навчального матеріалу.
  7. Закріплення знань, умінь і навичок.
  8. Підведення підсумків уроку. Рефлексія. Оцінювання.
  9. Домашнє завдання. Інструкція до домашнього завдання.

Перебіг уроку

І. Організація класу до роботи.

1. З’ясування емоційної готовності до уроку

Вчитель:Доброго дня Вам усім. Ми вітаємо сьогодні на вашому уроці госте, а ас, дорогі мої хлопці і дівчата, прошу взятися за руки, усміхнутися один одному і налаштуватися на працю. Готові?

Отож, послухайте…

Щодня іду в школу однією і тою є дорогою. Але сьогодні вперше моя душа, хоч нині і ній багато болю і неспокою, як і в кожного українця, сьогодні на душі посвітлішало. І ось чому. На сірій бетонній плиті бувшого колгоспного автопарку величезне графіті – Державний прапор України, а поруч, правда, російською: Берегите любовь, а ще далі англійською: I love you!

І стало мені якось спокійно і затишно. І захотілось розказати вам про любов – велику, всевишню, бо немає на світі жодного поета чи письменника, який оминув цю тему. І у кожного своя відповідь на «вічну загадку любові». Зовсім скоро життя загадає і вам цю загадку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

І яку відповідь ви оберете, який вибір зробите, буде залежати ваша доля і доля тих, кому ви відкриєте своє серце і душу. І хай допоможе вам у цьому творчість Григора Тютюнника, бо творчість

Надвечірнім просторам солоним,

Подолавши даль гірських років,

Три зозулі прилетять з поклоном

До квітчасто чистих рушників.

І душа здригнеться рушниково,

І дитинність вирветься з оков,

Як джерельце Григорове слово –

З первозданним іменем: Любов.

ІІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку. Цілепокладання

Запишіть у зошитах тему уроку: Григір Тютюнник. Новела «Три зозулі з поклоном». Образ любові як найвищої християнської цінності.

Про що ж ми будемо говорити сьогодні на уроці. Як ви думаєте?

(Міркування учнів )

Вдома, я впевнена, ви прочитали твір, виконали ряд випереджувальних завдань і готові виконати завдання уроку.

Вчитель: «Любов – це, люди, діло неосудне. Во всі віки. Повік віків. Амінь». Мені здається, що саме ці слова Ліни Костенко – епіграф нашого уроку розкривають і Тютюнникове розуміння любові. Поміркуємо над цим. Крім того,будемо говорити про героїв твор , які бережуть свою любов, несуть її крізь роки випробувань і розлук, постараємось зрозуміти символіку твору, розглянути основну проблему: чи були герої твору щасливі у своїй любові? Тютюнник вчитиме нас кохати і прощати, аналізувати свої і чужі вчинки, вчитиме любові, доброти, терпимості, всепрощення .

У лідерів груп є ряд матеріалів до уроку , серед них Діагностична карта, яку одержить кожен учень в процесі нашої роботи. Вам слід обов’язково її заповнити – це буде для мене план дій на наступний урок.

А перед тим, як перейти безпосередньо до теми нашого уроку, перевіримо  домашнє завдання.

IV. Актуалізація опорних знань учнів

Завдання диференційовані.

Одні учні, а це: (прізвище, ім’я) виконують тестові завдання на знання життєвого і творчого шляху Гр. Тютюнника, інші – розкривають своє розуміння слова «любов» у будь-якій формі (сенкан, асоціативне ґроно, вислів відомих людей і т. д.), а ще інших чекає «Вільне письмо», в якому ви повинні передати враження від прочитаного твору Гр. Тютюнника.

Приступаємо до роботи

  • Заслуховування учнівських повідомлень .
  • Перевірка тестових завдань (Слайд 4)
  • Слайд 5 – Асоціативне ґроно «Любов».

V. Сприйняття і засвоєння учнями нового навчального матеріалу.

Любов – не кара, і не гра,

Вона не квітка, що зів’яне швидко. 

Любов – це дар

І Бог сам вибира,

Хто заслужив оце пізнати диво.

Герої новели Гр. Тютюнника теж любили, але чи були щасливими у своїй любові? Поміркуємо над цією проблемою. А допоможе нам знайти відповіді на всі питання текст твору. Давайте пригадаємо історію написання твору.

Слайд 6. Звучить пісня «Ой летіла зозуля»

  • Робота над змістом твору
  • Евристична бесіда
  1. Про що цей твір? Яка його тематика?
  • А ще «вічна» тема «любовного трикутника». (Слайд 7)
  1. У яких творах української світової літератури розглядається ця тема?
  2. Хто герої твору? Що з ними сталося?
  3. Що сталося з батьком хлопця? Звідки приходять листи?
  4. Давайте прочитаємо останній лист від тата, адже саме в цьому листі – велика трагедія і велика любов. Ц своєрідна новела в новелі.
  5. Що таке новела? Доведіть. Що твір Гр. Тютюнника за жанром новела?

Вчитель: Пронизлива аж до болю Тютюнникова новела. Пам’ятаєте його слова «З любові й муки народжується письменник». Що ж таке болить нашому оповідачу? Чому?

  • Із біографії відомо…
  • Із «щоденника Гр. Тютюнника…»
  • Робота над образами

Вчитель: Перед тим, як ми охарактеризуємо наших героїв, звернемося до їхніх імен. Що означають їхні імена.

Слайд 8 (Імена)

  • Чи випадково автор обирає такі імена для своїх героїв?

Приступаємо до характеристики головних герої твору. Це робота в групах. Підтвердіть характеристику героїв цитатами з тексту.

Робота в групах

  • Зачитування характеристик героїв

Отже, який висновок можна зробити?

(герої відповідають іменам. Кожен не переступає межу, хоч сповнений коханням, не переступає Божих законів моральності).

  • А тепер повертаємося до нашого символічного «Любовного трикутника» (Слайд 9)

Дивний трикутник. У ньому немає ворожості, ревнощів, ненависті. Є лишень Любов. Яка вона, Любов у житті Михайла, Софії. Марфи.

Дослідіть за текстом. Зробіть висновок.

Справді серцями наших героїв заволоділа Любов всевишня, любов від Бога.

(Легенда про любов)

Боже, що таке любов, запитала людина у Господа. Подивився Господь мудрими очима на людину, взяв у руки горіх розколов його навколо і кинув його між людей. Відтоді кожен шукає свою половину. Коли знаходить – щасливі у парі свій вік. А коли трапляється частина не свого горіха – тоді не мріяти про справжнє щастя.

Так і в Тютюнника. Марфа і Карпо, Михайло і Софія – єдина і світі Соня. А на скрижалях людського буття Всевишній записав: (Слайд 10 - Любов). Пам’ятайте про це завжди! А перед вами – горіх як вузлик на пам'ять.

  • Робота над символами твору

Увага! У творі, крім образів Михайла, Софії та Марфи є ряд символічних образі, художніх деталей, які розкривають ідейний зміст твору. Окремі предмети-символи у вас на партах. Оживіть їх. Вкажіть сутність якого явища вони виражають, яку думку збуджують. (Підтвердіть цитатою з твору).

Символи – зозуля, ромашка, чорна хустка, колосок, лист. (Метод – «Оживлення»).

Добре, а тепер досліджуємо проблематику твору. Робота в парах.

Ви отримуєте картку із перерахованими проблемами, озвучуємо ті, що стосуються новели.

Озвучення проблем твору

А я ще хотіла б додати б додати, що цей твір глибоко національний. У кожному слові тут живе душа України. Яка вона? Повернемось до основного проблемного питання, яке я поставила перед вами. Герої новели люблять, а чи щасливі у своїй любові?

Зверніть увагу на схему. Прокоментуйте її. Слайд 11. (три зозулі – три долі). Вона допоможе вам знайти відповідь на проблемне питання.

(До всіх героїв линуть три зозулі з поклоном. Всі вони лишаються на роздоріжжі – кожен сам по собі не має щастя).

  • Як ви зрозуміли ідейний задум письменника? (Слайд 12)
  • Що ви побачили? Почули? Відчули серцем?

Заповнення діагностичної карти.

VI. Оцінювання навчальної діяльності учнів

VII. Підсумок уроку – слайд 13.

Які моральні уроки ви винесли для себе?

(Учні пишуть слово «любов» різними мовами).

Рефлексія

  • До порогу ХХІ століття прийшла натомлена і зранена любов. У болю і тузі, в сльозах обличчя і три зозулі за вікном.

До порогу ХХІ століття прийшла освітлена і радісна любов. У сонці і зорях, у диво-квітах, а на устах три вічні слова: Я тебе люблю.

До порога ХХІ століття прийшла і ваша любов. Що ви скажете їй?

Відповіді учнів

Учень: На вулиці просто на вулиці

На сірому асфальті

Я побачив написане

Великими буквами

Білою крейдою

Слово ЛЮБОВ!

Я наштовхнувся на нього

І ледве не впав.

А потім озирнувся на перехожих

Хтось крокував байдуже ступав

Нічого на світі не помічаючи

Хтось спотикався

І здивовано

А часом перелякано

Переступав

А хтось замислювався…

І душа його світлішала.

Учениця: Не наступайте на любов

не наступайте

Якщо не можете переступайте

Любов як на весні трава

Вона жива

Завжди жива

Не наступайте на любов

Не наступайте.

Учениця: Не наступайте на любов

не наступайте

Якщо не можете переступайте

Любов причинний сенс життя

Сьогодні й завтра й в майбуття

не наступайте

Якщо не можете переступайте.

Вчитель: Я благословляю руку того, хто пише слово «любов»

І вклоняюсь силі почуття

І бажанню розпросторити його на цілий світ

Пишіть слово «любов»

Пишіть це слово – на стінах і бруківках, на будинках

і парканах, на вулицях і площах

і у себе в душі незупинно зараз і завжди

Пишіть слово Любов бо це найвище, що може створити дух людини.

Бережіть її, люди.

Живіть, дихайте, любіть!

І пам’ятайте . Тих, хто колись відкрив нам істину.

VIII. Домашнє завдання. Інструктаж. Слайд 14

 

docx
Додано
7 лютого 2022
Переглядів
392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку