Розробка уроку за творчість Григора Тютюнника, 11 клас "Три зозулі з поклоном"
Тема уроку. Новела Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном». Образ любові як найвищої християнської цінності.
Мета уроку:
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок-дослідження
Методи і прийоми: інформаційно-пошуковий, пояснювально-ілюстративний (евристична бесіда, робота в групах, робота в парах, виконання творчих завдань)
Обладнання: портрет письменника, текст твору, опорні таблиці й схеми, роздавальний матеріал.
Очікуваний результат
Учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
Теорія літератури: новела, символ, автобіографічний твір, оповідач, художня деталь.
Міжпредметні зв’язки: історія, художня культура.
Структура уроку
Перебіг уроку
І. Організація класу до роботи.
1. З’ясування емоційної готовності до уроку
Вчитель:Доброго дня Вам усім. Ми вітаємо сьогодні на вашому уроці госте, а ас, дорогі мої хлопці і дівчата, прошу взятися за руки, усміхнутися один одному і налаштуватися на працю. Готові?
Отож, послухайте…
Щодня іду в школу однією і тою є дорогою. Але сьогодні вперше моя душа, хоч нині і ній багато болю і неспокою, як і в кожного українця, сьогодні на душі посвітлішало. І ось чому. На сірій бетонній плиті бувшого колгоспного автопарку величезне графіті – Державний прапор України, а поруч, правда, російською: Берегите любовь, а ще далі англійською: I love you!
І стало мені якось спокійно і затишно. І захотілось розказати вам про любов – велику, всевишню, бо немає на світі жодного поета чи письменника, який оминув цю тему. І у кожного своя відповідь на «вічну загадку любові». Зовсім скоро життя загадає і вам цю загадку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
І яку відповідь ви оберете, який вибір зробите, буде залежати ваша доля і доля тих, кому ви відкриєте своє серце і душу. І хай допоможе вам у цьому творчість Григора Тютюнника, бо творчість
Надвечірнім просторам солоним,
Подолавши даль гірських років,
Три зозулі прилетять з поклоном
До квітчасто чистих рушників.
І душа здригнеться рушниково,
І дитинність вирветься з оков,
Як джерельце Григорове слово –
З первозданним іменем: Любов.
ІІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку. Цілепокладання
Запишіть у зошитах тему уроку: Григір Тютюнник. Новела «Три зозулі з поклоном». Образ любові як найвищої християнської цінності.
Про що ж ми будемо говорити сьогодні на уроці. Як ви думаєте?
(Міркування учнів )
Вдома, я впевнена, ви прочитали твір, виконали ряд випереджувальних завдань і готові виконати завдання уроку.
Вчитель: «Любов – це, люди, діло неосудне. Во всі віки. Повік віків. Амінь». Мені здається, що саме ці слова Ліни Костенко – епіграф нашого уроку розкривають і Тютюнникове розуміння любові. Поміркуємо над цим. Крім того,будемо говорити про героїв твор , які бережуть свою любов, несуть її крізь роки випробувань і розлук, постараємось зрозуміти символіку твору, розглянути основну проблему: чи були герої твору щасливі у своїй любові? Тютюнник вчитиме нас кохати і прощати, аналізувати свої і чужі вчинки, вчитиме любові, доброти, терпимості, всепрощення .
У лідерів груп є ряд матеріалів до уроку , серед них Діагностична карта, яку одержить кожен учень в процесі нашої роботи. Вам слід обов’язково її заповнити – це буде для мене план дій на наступний урок.
А перед тим, як перейти безпосередньо до теми нашого уроку, перевіримо домашнє завдання.
IV. Актуалізація опорних знань учнів
Завдання диференційовані.
Одні учні, а це: (прізвище, ім’я) виконують тестові завдання на знання життєвого і творчого шляху Гр. Тютюнника, інші – розкривають своє розуміння слова «любов» у будь-якій формі (сенкан, асоціативне ґроно, вислів відомих людей і т. д.), а ще інших чекає «Вільне письмо», в якому ви повинні передати враження від прочитаного твору Гр. Тютюнника.
Приступаємо до роботи
V. Сприйняття і засвоєння учнями нового навчального матеріалу.
Любов – не кара, і не гра,
Вона не квітка, що зів’яне швидко.
Любов – це дар
І Бог сам вибира,
Хто заслужив оце пізнати диво.
Герої новели Гр. Тютюнника теж любили, але чи були щасливими у своїй любові? Поміркуємо над цією проблемою. А допоможе нам знайти відповіді на всі питання текст твору. Давайте пригадаємо історію написання твору.
Слайд 6. Звучить пісня «Ой летіла зозуля»
Вчитель: Пронизлива аж до болю Тютюнникова новела. Пам’ятаєте його слова «З любові й муки народжується письменник». Що ж таке болить нашому оповідачу? Чому?
Вчитель: Перед тим, як ми охарактеризуємо наших героїв, звернемося до їхніх імен. Що означають їхні імена.
Слайд 8 (Імена)
Приступаємо до характеристики головних герої твору. Це робота в групах. Підтвердіть характеристику героїв цитатами з тексту.
Робота в групах
Отже, який висновок можна зробити?
(герої відповідають іменам. Кожен не переступає межу, хоч сповнений коханням, не переступає Божих законів моральності).
Дивний трикутник. У ньому немає ворожості, ревнощів, ненависті. Є лишень Любов. Яка вона, Любов у житті Михайла, Софії. Марфи.
Дослідіть за текстом. Зробіть висновок.
Справді серцями наших героїв заволоділа Любов всевишня, любов від Бога.
(Легенда про любов)
Боже, що таке любов, запитала людина у Господа. Подивився Господь мудрими очима на людину, взяв у руки горіх розколов його навколо і кинув його між людей. Відтоді кожен шукає свою половину. Коли знаходить – щасливі у парі свій вік. А коли трапляється частина не свого горіха – тоді не мріяти про справжнє щастя.
Так і в Тютюнника. Марфа і Карпо, Михайло і Софія – єдина і світі Соня. А на скрижалях людського буття Всевишній записав: (Слайд 10 - Любов). Пам’ятайте про це завжди! А перед вами – горіх як вузлик на пам'ять.
Увага! У творі, крім образів Михайла, Софії та Марфи є ряд символічних образі, художніх деталей, які розкривають ідейний зміст твору. Окремі предмети-символи у вас на партах. Оживіть їх. Вкажіть сутність якого явища вони виражають, яку думку збуджують. (Підтвердіть цитатою з твору).
Символи – зозуля, ромашка, чорна хустка, колосок, лист. (Метод – «Оживлення»).
Добре, а тепер досліджуємо проблематику твору. Робота в парах.
Ви отримуєте картку із перерахованими проблемами, озвучуємо ті, що стосуються новели.
Озвучення проблем твору
А я ще хотіла б додати б додати, що цей твір глибоко національний. У кожному слові тут живе душа України. Яка вона? Повернемось до основного проблемного питання, яке я поставила перед вами. Герої новели люблять, а чи щасливі у своїй любові?
Зверніть увагу на схему. Прокоментуйте її. Слайд 11. (три зозулі – три долі). Вона допоможе вам знайти відповідь на проблемне питання.
(До всіх героїв линуть три зозулі з поклоном. Всі вони лишаються на роздоріжжі – кожен сам по собі не має щастя).
Заповнення діагностичної карти.
VI. Оцінювання навчальної діяльності учнів
VII. Підсумок уроку – слайд 13.
Які моральні уроки ви винесли для себе?
(Учні пишуть слово «любов» різними мовами).
Рефлексія
До порогу ХХІ століття прийшла освітлена і радісна любов. У сонці і зорях, у диво-квітах, а на устах три вічні слова: Я тебе люблю.
До порога ХХІ століття прийшла і ваша любов. Що ви скажете їй?
Відповіді учнів
Учень: На вулиці просто на вулиці
На сірому асфальті
Я побачив написане
Великими буквами
Білою крейдою
Слово ЛЮБОВ!
Я наштовхнувся на нього
І ледве не впав.
А потім озирнувся на перехожих
Хтось крокував байдуже ступав
Нічого на світі не помічаючи
Хтось спотикався
І здивовано
А часом перелякано
Переступав
А хтось замислювався…
І душа його світлішала.
Учениця: Не наступайте на любов
не наступайте
Якщо не можете переступайте
Любов як на весні трава
Вона жива
Завжди жива
Не наступайте на любов
Не наступайте.
Учениця: Не наступайте на любов
не наступайте
Якщо не можете переступайте
Любов причинний сенс життя
Сьогодні й завтра й в майбуття
не наступайте
Якщо не можете переступайте.
Вчитель: Я благословляю руку того, хто пише слово «любов»
І вклоняюсь силі почуття
І бажанню розпросторити його на цілий світ
Пишіть слово «любов»
Пишіть це слово – на стінах і бруківках, на будинках
і парканах, на вулицях і площах
і у себе в душі незупинно зараз і завжди
Пишіть слово Любов бо це найвище, що може створити дух людини.
Бережіть її, люди.
Живіть, дихайте, любіть!
І пам’ятайте . Тих, хто колись відкрив нам істину.
VIII. Домашнє завдання. Інструктаж. Слайд 14