Конспект уроку біології для 11 класу на тему: " Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини"

Про матеріал
Тема: Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. Цілі уроку: ознайомити учнів з поняттям « забруднення», розглянути основні антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища; вивчити види забруднень та їх вплив на компоненти природи та живі організми; розвивати логічне мислення , вміння працювати в команді. Основні поняття: забруднення, класифікація забруднення. Обладнання:, схеми « Основні види забруднень», « Антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища», картки із завданнями. Тип: урок – квест
Перегляд файлу

Тема: Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини.

Цілі уроку: ознайомити учнів з поняттям « забруднення», розглянути основні антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища; вивчити види забруднень та їх вплив на компоненти природи та живі організми; розвивати логічне мислення , вміння працювати в команді.

Основні поняття: забруднення, класифікація забруднення.

Обладнання:, схеми « Основні види забруднень», « Антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища», картки із завданнями.

Тип:  урокквест

Хід уроку

І. Організація початку уроку

Привітання

Налаштування на роботу

Відомий американський підприємець Генрі Форд говорив «Зібратися разом — це початок, триматися разом — це прогрес, працювати разом — це успіх». Тож я бажаю вам успіху сьогодні.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Людина – дитя Землі, продукт природи, результат розвитку біосфери. Ще у XVIII ст. людство перебувало в гармонії з природою, але вже наприкінці

ХІХ ст. виник дисбаланс між людством і навколишнім середовищем. По суті, відбувається знищення біологічної й екологічної систем. Практика формування ноосфери показує, що фізичне та психічне здоров'я людини відчуває сильну негативну дію з боку все більш зміненого навколишнього середовища. Саме з цим фактором пов'язане виникнення екологічної проблеми, сутність якої ми і з’ясуємо сьогодні на уроці.

ІІІ. Визначення мети уроку

Для початку давайте визначимо ключову причину всіх екологічних проблем сучасності.

Для цього виконаємо наступне завдання, після чого зможемо отримати наступні підказки.

Завдання 1.

Використовуючи наступний текст, розшифруйте слово.

Людина отримала можливість впливати на біосферу, хід природних ресурсів, підкорила сили природи, почала опановувати майже всі доступні і невідновні природні ресурси, а водночас і змінювати, руйнувати й знищувати довкілля.

Правила

Перша літера слова — перша літера передостаннього слова. (З)

Друга — остання літера першого слова. (А)

Третя — перша літера шостого слова. (Б)

Четверта — третя літера другого слова. (Р)

П’ята — остання літера шостого слова. (У)

Шоста — третя літера першого слова. (Д)

Сьома — передостання літера першого слова. (Н)

Восьма — друга літера дев’ятого слова. (Е)

Дев’ята й десята — друга літера передостаннього слова. (Н. Н)

Одинадцята літера слова — остання літера останнього слова. (Я)

  • Що ж таке забруднення?

(Забруднення — це зміна якості навколишнього середовища, що призводить до негативних наслідків.)

Тож мова сьогодні піде про забруднення середовища, його види, та основні джерела. Про все це ви дізнаєтеся користуючись підказками, які отримаєте виконуючи нескладні завдання.

IV. Засвоєння нових знань

Розпочнемо, і ви отримуєте підказку , яка допоможе нам встановити один із видів забруднення.

Завдання 2.

На кожного мешканця Києва на рік припадає приблизно 100 відер або 180-220 кг побутових відходів. Типовий вміст відра сміття у великих містах України такий: папір — 41%, скло — 12%, залізо — 10%, пластмаси — 5%, гума та шкіра — 3%, текстиль —

2%, алюміній — 1%.

  • До якого виду забрудників відносять тверді побутові відходи?

Перший вид забруднення – механічне. Це забруднення довкілля різними твердими частками та предметами, які чинять негативний механічний вплив на середовище і на мешканців. Сьогодні людина сприяє появі механічних забрудників не лише в геосфері Землі, а й у Космосі ( пил, уламки машин і апаратів)

  • Як ви гадаєте, які основні джерела таких забруднень ( промисловість, побутова діяльність людини)

Ви справилися із завданням і отримуєте наступну підказку.

Завдання 3.

Наступну підказку ви отримаєте від мене. ( Пляшечка з нафтою, вода, пір’я птахів)

Вплив нафти на воду. Кристалізатор + вода + нафта

Вплив нафти на тваринний світ. Пір’я птаха + нафта.

  • Про яку саме рідину йдеться?
  • До якого виду забрудників відносять нафту?
  • Які ще речовини можна віднести до цього виду забрудників?

Отже, наступний вид забруднення – хімічне. Це тверді, газоподібні та рідкі речовини, хімічні елементи й сполуки штучного походження, що надходять у біосферу, порушуючи встановлені природою процеси колообігу речовин і енергії. За підрахунками спеціалістів, у наш час у природному середовищі міститься 7-8,6 млн хімічних речовин, причому їхня кількість щорічно поповнюється ще на 250 тис. нових сполук. Багато хімічних речовин мають канцерогенні та мутагенні властивості, серед яких особливо небезпечними є 200 (список складений експертами ЮНЕСКО): бензол, азбест, бензопірен, пестициди, важкі метали (особливо ртуть, свинець, кадмій), різноманітні фарбники і харчові добавки.

  • А що є джерелами таких забруднень? ( транспорт, військова діяльність, сільське господарство)

Молодці, для вас наступна підказка!

Завдання 4.

Що ми знаємо про радіацію?

I. Чи правильні висловлювання?

  1. Безпечних доз радіації немає
  2. Паління, вживання наркотиків та (чи) стресовий стан підсилюють негативний вплив радіації
  3. Людям, які зазнали радіоактивного опромінення або проживають у зонах, що потерпіли від радіації, важливо вести здоровий спосіб життя, дотримуватись режиму сну і виконання фізичних вправ
  4. Якщо ви проживаєте на території, яка зазнала дії радіації, використання деревини з місцевого лісу як палива для приготування їжі є цілковито безпечним
  5. Випробування ядерної зброї у спеціально  обладнаних місцях є безпечним
  6. Природних джерел радіації не існує. Радіаційне випромінювання створено ядерними енергетичними установками

II. Який міжнародний знак попереджає про ядерну небезпеку

А)         Б)        В)

III. Заповніть пропущені місця

Внутрішнє опромінення може статися, якщо людина:

• вдихає радіоактивно забруднене_________________

• п’є радіоактивно забруднену_______________________

• вживає радіоактивно забруднені___________________

Відповідь

1. Так; 2. Taк; 3. Taк; 4. Ні; 5. Ні; 6. Ні • II. a • III. повітря; водa; продукти.

  • До якого виду забруднень можна віднести радіоактивне забруднення?

Це фізичне забруднення. Фізичне забруднення пов'язане зі змінами фізичних, температурно-енергетичних, хвильових і радіаційних параметрів зовнішнього середовища

  • Які ще забруднення цього виду вам відомі? ( повідомлення учнів)
  • Які джерела таких забруднень? ( енергетика, промисловість)

Ми наблизилися до кінця нашого маршруту. І на вас чекає остання підказка, про четвертий вид забрудненя.

Завдання 5.

Дізнатися про останній вид забруднення вам допоможе наступний відеоролик ( відео « Бактерії та віруси»)

  • Про який вид забруднення йшлося?

Біологічне забруднення — це проникнення в екосистеми чи техногенні системи живих істот, ворожих певним співтовариствам.

До біологічного забруднення можна віднести надмірну експансію живих організмів. Так, у містах наявність звалищ, несвоєчасне прибирання побутових відходів призвели до значного збільшення синантропних тварин: щурів, комах, голубів, ворон та ін.

  •     Які джерела таких забруднень? Особливо забруднюють середовище підприємства, які виробляють антибіотики, ферменти, вакцини, сироватки, кормовий білок, біоконцентрати та ін., тобто підприємства промислового біосинтезу, в викидах якого наявні живі клітини мікроорганізмів.

Вітаю вас, ви завершили свій маршрут. З’ясували основні види та джерела забруднення.

А яким чином зменшити забруднення?

Чи можуть самі живі організми зменшити вплив забруднення на довкілля?

Рослини проти забруднення

• Очищення забрудненого ґрунту та води від шкідливих речовин потребує багато часу й коштів. Виявляється, що звичайні рослини можуть самі впоратися з цим завданням.

Що робити з водою, сильно забрудненою радіоактивними речовинами? Здається, тут можуть допомогти соняшники. На колишньому урановому заводі в штаті Огайо (США) спробували очистити забруднені стічні води за допомогою соняшників шеститижневого віку. Рівень уранового забруднення у середньому становив 200 мікрограмів на літр.

Тести на Чорнобильському реакторі виявили, що соняшники за десять днів увібрали 95 % радіоактивного стронцію та цезію.

  • Вірогідно, що фермери незабаром почнуть використовувати жовтий ірис і комиш, аби запобігти забрудненню водних джерел пестицидами й гербіцидами. Головну роль у процесі очистки відіграють мікроби з кореневої системи рослин, які розкладають стронцій та цезій.
  • Деякі квіткові рослини (особливо з родини Складноцвіті — сто­кротки, айстри та багато бур’янів) виявляють дивовижну властивість очищати й відновлювати ґрунт, забруднений нафтою. Науковці довели, що ці рослини можуть добре рости там, де вага нафти на 10 % менша від ваги піску, при цьому їхнє коріння залишається цілком чистим. Як? Мільйони бактерій, які живуть навколо коріння цих рослин, поглинають нафту та перетворюють її на нешкідливі продукти.

 

V. Рефлексія

На уроці я...

  • Дізнався...
  • Зрозумів...
  • Найбільший мій успіх — це...
  • Найбільші труднощі я відчув...
  • Я змінив своє ставлення до...
  • На наступному уроці я хочу...

Дякую вам за співпрацю, бажаю подальших успіхів у вивченні екології. Гарного вам настрою, всього найкращого.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трофімова Тетяна Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
18 травня 2020
Переглядів
4943
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку