Урок біології 6 клас на тему: Тканини рослин
Мета: формувати знання про будову та життєдіяльність рослин; розглянути особливості будови і функції тканин, їх розміщення в організмі рослини; встановити взаємозв’язки між будовою та функціями тканин; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.
Хід уроку
I. Організація роботи
II. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів
1.Метод «Мозковий штурм».
1. Нaйменшою структурнoю та функціональнoю oдиницею рослинного організму є ... (клітина).
2. Будoву клітин мoжна розглянути під ... (мікроскопом).
3. Відмежoвує внутрішній вміст клітини від зoвнішнього середoвища ... (клітинна обoлонка).
4. Ядрo міститься у ... (цитoплазмі).
5.Оснoвна функція ядра... (збереження та передача спадкoвої інфoрмації від материнської клітини дочірнім).
6. Органели, які запoвнені клітинним сoком, називають ... (вакуолями).
III. Мотивація навчальної діяльності учнів
Рослина складається з: квітка, корінь, стебло, листок, плід, насіння. А давайте подумаємо і пригадаємо що таке : (запис до зошиту)
Дуже добре пригадали, а сьогодні в ході вивчення нового матеріалу ми дізнаємося з вами з чого ж складаюсься органи рослини крім того що ми вже знаємо що всіживі організми складаються із клітин.
У 1682 році англійський ботанік Неємія Грю, коли досліджував рослини під мікроскопом, побачив щось на зразок текстильної тканини. З того часу виникло словосполучення «жива тканина».
Мозковий штурм: асоціації до поняття «тканина» ( одяг, текстильна, лляна, рослинна, бавовняна, шовкова, нитка…)
IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку ( запис в зошит )
V. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу
1. Поняття «тканина».
У багатоклітинних рослин клітини можуть утворювати групи, кожна з яких утворює певні функції: одні з них укривають поверхню рослини і захищають її, інші забезпечують переміщення по рослині води та поживних речовин, треті запасають їх. Такі групи клітин утворюють тканини.
Тканина — це сукупність клітин, що мають спільне походження, однакову будову і виконують спільні функції.
2. Покривна тканина рослин.
Покривну тканину можна порівняти з нашою шкірою.
3. Основна тканина рослин.
Основна тканина схожа на наші м’язи.
4. Механічна тканина.
Механічну тканину можна порівняти з нашими кістками.
5. Провідна тканина.
Провідну тканину можна порівняти із кровоносною системою.
6. Твірна тканина.
VI. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі
Тканина |
Особливості будови |
Функції |
Твірна |
Клітини мають невеликі розміри, тонку оболонку й велике ядро |
Дають початок іншим тканинам |
Покривна |
Складається із живих клітин (у листку), у стовбурі – з мертвих. |
Відмежовують від навколишнього середовища, захищають від ушкоджень. |
Основна |
Складається із живих клітин. |
Відбувається процес фотосинтезу. |
Провідна |
Складається з судин (відмерлих трубчастих клітин), ситоподібних трубок (видовжених живих клітин). |
Служать для транспортування по рослині розчинених у воді поживних речовин. |
Механічна |
Складаються як із живих так і мертвих клітин з потовщеною оболонкою. |
Надає міцності та пружності. |
VII. Узагальнення і систематизація знань
1. Усний диктант. Закінчити речення:
— Тканини — це…
— У рослин їх налічується… типів
— Потовщення стебла забезпечує… тканина.
— Фотосинтез відбувається у клітинах… тканини.
— Судинно-волокнисті пучки утворені… тканинами.
— Міцності рослинам надають… тканини.
2. «Коло ідей»: поміркуйте, чи могли б існувати рослини без якоїсь тканини. Відповідь обґрунтуйте. Втрата якої тканини є найменш важливою для рослини? Чому?
VIII. Підсумки уроку
1. Учитель виставляє оцінки, учні обмінюються враженнями від уроку.
ІХ. Домашнє завдання :