Конспект уроку "Будова речовини"

Про матеріал
Тема. Будова речовини. Атоми і молекули. Будова атома. Мета: сформувати знання про будову речовини, розкрити поняття атома і молекули; формувати науковий світогляд; розвивати уяву. Обладнання: три посудини з водою, крупинка фарби; м'яч, брусок, кулька, кільце, спиртівка, трубка з водою, фотографії молекул, моделі мо¬лекул води, кухонної солі, водню, кисню.
Перегляд файлу

Тема. Будова речовини. Атоми і молекули. Будова атома.

Мета: сформувати знання про будову речовини, розкрити поняття атома і молекули; формувати науковий світогляд; розвивати уяву.

Обладнання: три посудини з водою, крупинка фарби; м'яч, брусок, кулька, кільце, спиртівка, трубка з водою, фотографії молекул, моделі мо­лекул води, кухонної солі, водню, кисню.

Тип уроку: комбінований.

Зміст нового навчального матеріалу:

  1. Будова речовин.
  2. Молекула.
  3. Будова молекули.

Список використаних літературних джерел:

  1.          Божинова Ф. Я. Фізика. 8 клас: Підручник / Ф. Я. Божинова, І. Ю. Ненашев, М. М. Кірюхін. – Х.: Видавництво «Ранок», 2008. – 256 с.: іл.
  2.          Татарчук Н. В. Фізика. 8-11 класи: Навч. посібник. – Х.: Країна мрійтм, 2006. – 256 с.

Якби я захотів читати, не знаючи літер, це було б безглуздям.

Так само, якби я хотів аналізувати явища природи,

не маючи ніякого уявлення про будову речовини,

це було б таким самим безглуздям.

М. В. Ломоносов

Хід уроку

I. Повторення вивченого матеріалу.

1. Бесіда за питаннями

  •             Що таке фізичне тіло? Наведіть приклади.
  •             Що таке речовина? Наведіть приклади.
  •             Що ми знаємо про масу тіла? В яких одиницях її вимірюють? Які прилади використовують для вимірювання маси тіла?

2. Інтерактивна вправа «Доповни» (заповнити пусті клітинки таблиці, в першому рядку якої всі величини повинні бути в кілограмах, у другому – в грамах, в третьому – у тоннах, у четвертому – в міліграмах, у п'ятому – у центнерах):

0,0007 кг

400 кг

0,2 кг

0,045 кг

0,5 кг

300 кг

0,7 г

400000 г

200 г

45 г

500 г

300000 г

0,0000007 т

0,4 т

0,002 т

0,000045 т

0,0005 т

0,3 т

700 мг

400000000 мг

200000 мг

45000 мг

500000 мг

300000000 мг

0,000007 ц

4 ц

0,02 ц

0,00045 ц

0,05 ц

3 ц

II. Мотивація навчальної діяльності.

Проведення досліду з постановкою проблемного запитання.

Маленьку крупинку фарби розчиняють у воді, налитій у посудину. Потім трохи забарвленої води відливають у другу посудину й доливають її чистою водою. У другій посудині розчин забарв­лений слабше, ніж у першій. З другої посудини відливають трохи розчину в третю посудину і знову доливають її водою. Так повторюють де­кілька разів і щоразу переконуються, що розчин стає світлішим.

Як можна пояснити цей дослід? (У воді розчинили дуже маленьку крупинку фарби і лише частина цієї крупинки потрапила в останній розчин. Значить, крупинка складається з багатьох частинок).

Отож, ми сьогодні на уроці розглянемо, з чого складається речовина.

IІІ. Виклад нового навчального матеріалу.

1 Будова речовин.

У фізиці не лише спостерігають явища та властивості тіл, а й намагаються пояснити, чому вони саме такі, а не інакші. Наприклад, чому вода розтікається, коли її вилити на підлогу? Чому газ легко стиснути, а тверде тіло – дуже важко (мож­на продемонструвати на не дуже накачаному м'ячі та на бруску)? Чому нагрітий шматок сталі легше зігнути, ніж холодний? Відповісти на ці та багато інших запитань можна, але для цього треба знати будову речовини.

Будова фізичних тіл з давніх-давен цікавила людство. Ще древньогрецькі вчені вважали, що речовина складається з окремих частинок. Урешті-решт це припущення підтвердилося експериментально.

Демонстрації:

1. Сталева кулька проходить через кільце. Нагріємо кульку і знову спробуємо пропустити її крізь кільце. Вона застрягне в ньому.

2. Трубку наповнимо рідиною, зафіксуємо об'єм рідини. Нагріємо рідину і знову зафіксуємо об'єм.

Який висновок можна зробити з побачених до­слідів? (Об'єм тіла може змінюватися: зменшува­тись або збільшуватись.)

Чому це відбувається? (Речовини складаються з окремих частинок, між якими є проміжки.)

2. Молекула.

Частинки, з яких складається речовина, назива­ють молекулами (латинське слово, означає «малень­ка маса»).

Молекула речовини – найдрібніша частинка цієї речовини.

Чому речовини – вода, сталь, дерево – здають­ся нам суцільними?

Частинки, з яких складаються речовини, на­стільки малі, що ми їх не бачимо. Те, що ці частин­ки малесенькі, доводить дослід із фарбою. Ми не можемо їх побачити навіть у потужний мікроскоп. Порівняно недавно з'явилася можливість спосте­рігати найбільш великі частинки за допомогою складних електронних приладів, вони дають мож­ливість побачити і сфотографувати молекули (де­монстрація фотографій). Ці фотографії є ще одним підтвердженням існування молекул. Щоб уявити собі розмір молекули, можна навести таке порів­няння: молекула, наприклад, у стільки разів менша від яблука, у скільки разів яблуко менше від Земної кулі. Або ще такий приклад: якщо підрахувати кіль­кість молекул, що міститься в 1 см3 повітря, і взяти стільки ж піщинок, то матимемо таку гору піску, що ним можна повністю засипати величезний завод.

У природі всі тіла чим-небудь відрізняються одне від одного. Немає людей з однаковими облич­чями. Серед листків, які ростуть на одному дереві, немає двох цілком однакових.

Чи відрізняються між собою молекули однієї й тієї самої речовини? (Діти висувають свої припу­щення та аргументують їх.)

Численні і складні досліди показали, що моле­кули тієї самої речовини однакові. Кожна чиста речовина складається з однакових молекул, власти­вих тільки цій речовині.

ІІІ. Будова молекули.

Хоча молекули є дуже маленькими частин­ками речовини, але й вони подільні. Частинки, з яких складаються молекули, називають атомами. Дослідження хіміків показали, що існують різні види атомів. Науці відомо понад сто їх різно­видів, які називаються хімічними елементами. Кожний із них має свою назву. Нині таблиця хімічних елементів налічує їх 110. На Землі вони розподілені нерівномірно: всього 8 хімічних елементів (Оксиген, Силіцій, Алюміній, Ферум, Кальцій, Натрій, Калій і Магній) складають 99 % земної кори. У людському організмі налічується близько 70 хімічних елементів.

Молекули можуть містити різну кількість атомів. Якщо до молекул входять атоми одного виду, то утворюються так звані прості речовини. Наприклад, два атоми Оксигену утворюють мо­лекулу кисню; два атоми Гідрогену – молекулу водню (продемонструвати моделі молекул водню та кисню). Різнорідні атоми утворюють складні речовини. Наприклад, молекула води містить два атоми Гідрогену й один атом Оксигену (продемон­струвати модель); молекула кухонної солі об'єднує по одному атому Натрію і Хлору (продемонструва­ти модель). Існують молекули, які складаються із сотень тисяч атомів.

Перегляд відео на тему: Склад речовини атоми і молекули.

IV. Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу

  1.          Бесіда за питаннями
  • Чи однакові молекули води в гарячому чаї та в арктичній кризі?
  • Які частинки входять до складу атома?
  • Чому свіжі жирні плями на одязі легше видалити, ніж давні?

V. Домашнє завдання.

§ 12 (підручник Божинова, Кірюхін), вправа 2, 4, ст. 84.

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
26 січня 2019
Переглядів
2539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку