Тема: Будова рослини.
Мета. Освітня. Сформувати у учнів уявлення про рослину, як цілісний організм; ознайомитися з її загальним планом будови та функціями органів рослини.
Розвиваюча. Розвивати уміння логічно мислити, виділяти головне з навчального матеріалу, уміння порівнювати та узагальнювати вивчений матеріал.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до рослин, як невід’ємного компоненту органічного світу.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Матеріали та обладнання: живі рослини, схеми, малюнки, таблиці, гербарій, презентація до уроку.
Основні поняття та терміни: орган рослини, сім’ядолі, підсім'ядольне коліно, молода рослина, проросток, вегетативні органи, генеративні органи.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання. Перевірка готовності до уроку. Налаштування на позитивний настрій.
II. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Протягом декількох хвилин учні по черзі називають всі терміни і поняття вже вивчені у попередніх темах «Клітина», «Одноклітинні організми».
ІIІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Вчитель розповідає за конкурс " Рослинної краси”. (Після чого учні повинні підійти до теми даного уроку).
Одного разу струнка берізка запропонувала влаштувати конкурс рослинної краси. Але кожна рослина була по-своєму особлива. І тоді вирішили: нехай кожна рослина покаже свій найдосконаліший орган.
Береза. Подивіться, яке в мене гарне стебло – високе і рівне. По ньому тече солодкий березовий сік, він живить мої листочки.
Будяк. Це ще невідомо, чи розпустяться твої листочки. Адже люди можуть надрізати твою кору, щоб набрати соку. А от мене ніхто не чіпатиме, Мої гарні, великі, колючі листки всі обминають десятою дорогою, Мої яскраво-рожеві квіти – найкращі!
Дуб. Про що гомоните? Хизуєтесь своїми органами. То я вам скажу: такого міцного коріння як у мене, годі й шукати. За товщиною стовбура і шириною крони я – чемпіон!
Ялина. Візьміть і мене до конкурсу. Адже я маю такі красиві листочки-голочки. Вони в мене і взимку і влітку зелені. Я – улюблене дерево малят і всіх людей на Новий рік.
Полуниця. Не знаю як ти, а я насправді улюблениця малят. Мої соковиті плоди-сунички знають усі. І я їх не ховаю під свої листочки, і діти, і дорослі легко їх знаходять.
ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Орган – це частина тіла, яка виконує певну функцію.
Органи рослин поділяють на вегетативні та генеративні. До вегетативних органів відносять корінь, стебло, листок і бруньку, до генеративних — квітку. Квітка є генеративним органом покритонасінних рослин, у спорових це спорангій, у голонасінних — шишка.
Корінь
Корінь — осьовий вегетативний орган рослини, що виконує функцію всмоктування води з ґрунту і фіксацію рослини, здатний невизначено довго рости в довжину завдяки діяльності апікальної меристеми. Основною відмінністю кореня від пагона є те, що на корені ніколи не утворюється листків. А – стрижнева коринева система, б – мичкувата коренева система.
Пагін
Пагін - це вегетативний орган рослини, який складається зі стебла, бруньок та листків.
Листок
Листок — бічний вегетативний орган вищих рослин, похідний пагону, що виконує функції фотосинтезу, транспірації (випаровування) та газообміну.
Брунька
Бру́нька — зародок пагона рослин, що забезпечує його верхівкове наростання та галуження. Зазвичай знаходиться в пазусі листка або на верхівці стебла.
Квітка
Кві́тка — генеративний орган, призначений для запилення, статевого процесу і утворення насіння та плодів, що формується у квіткових рослин.
Плід
Плід — орган покритонасінних рослин, що утворюється після запліднення з маточки та здебільшого ще й з деяких інших частин квітки (квітколожа, оцвітини, квітконіжки) внаслідок їхнього розростання та видозмінення; служить для захисту і розповсюдження насіння.
2. Робота в групах.
Учні отримують картки з назвами частин рослини та окремо визначення. Завдання - встановити відповідність.
Цікаве про найбільші органи рослин планети:
-верблюжа колючка має корінь довжиною 25 м;
-коренева система секвої гігантської займає площу 1-1,5 га;
-листки пальми тейсманії з Бірми мають довжину 3 м і слугують людям парасольками;
-найбільша квітка у тропіках рафлезія Арнольді з діаметром 1 м і масою 7 кг, а також запахом затхлого м’яса.
3. Будова молодої рослини. (Робота з підручником)
Замалювати в зошит схему будови молодого паростка та молодої рослини та підписати їх.
V. Узагальнення й систематизація знань.
1. Робота в групах.
1)Учні отримують картинки з двома типами кореневих систем. Завдання правильно підписати.
2)Учні отримують картинки бруньок. Визначити де вегетативна, а де генеративна брунька.
3)Учні отримують частини квітки (компоненти). Завдання скласти квітку.
За кожну правильну відповідь групи отримують фішки. Виграє група, яка збере найбільше фішок протягом уроку.
2.Фронтальне опитування учнів.
Запитання до учнів:
VІ. Підведення підсумків уроку.
Я дякую вам за співпрацю і активну роботу на уроці і звичайно хочу оцінити роботу кожного з вас.
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
Підготувати повідомлення: «Частини рослини»
Додаток
Корінь |
Осьовий вегетативний орган рослини, що виконує функцію всмоктування води з ґрунту і фіксацію рослини, здатний невизначено довго рости в довжину завдяки діяльності апікальної меристеми.
|
Пагін
|
Вегетативний орган рослини, який складається зі стебла, бруньок та листків.
|
Листок |
Бічний вегетативний орган вищих рослин, похідний пагону, що виконує функції фотосинтезу, транспірації (випаровування) та газообміну.
|
Брунька
|
Зародок пагона рослин, що забезпечує його верхівкове наростання та галуження. Зазвичай знаходиться в пазусі листка або на верхівці стебла.
|
Квітка
|
Генеративний орган, призначений для запилення, статевого процесу і утворення насіння та плодів, що формується у квіткових рослин.
|
Плід
|
орган покритонасінних рослин, що утворюється після запліднення з маточки та здебільшого ще й з деяких інших частин квітки (квітколожа, оцвітини, квітконіжки) внаслідок їхнього розростання та видозмінення; служить для захисту і розповсюдження насіння.
|