Конспект Уроку для 5 класу

Про матеріал
Конспект уроку для учнів дев'ятого класу за темою погода до підручника Оксани Карпюк з використанням мультимедійних технологій (презентація і завдання до уроку додаються)
Перегляд файлу

Тема:  Погода та природа.

 

Завдання:

  1. Вдосконалити навички монологічної, діалогічної мови учнів; вчити вести  бесіду, використовуючи вивчену лексику; тренувати учнів в аудіюванні, читанні текстів по темі; систематизувати граматичний матеріал (утворення і вживання теперішнього неозначеного, теперішнього тривалого часів, їх контрастування).
  2. Розширювати знання учнів про клімат, погоду України, Великобританії.
  3. Сприяти формуванню комунікативної компетенції, культури мовної поведінки; розвитку пам’яті, уваги, логічного мислення; навичок самостійної роботи.
  4. Прищеплювати естетичний смак до природи: вчити учнів сприймати красу оточуючого середовища в різні пори року; прищеплювати пізнавальний інтерес до клімату, погоди країни вивчаємої мови –

Великобританії.

 

 

I. Підготовка до сприймання іншомовної мови.

  1. Повідомлення теми і завдання уроку.

The topic of today’s lesson is “The Seasons The Weather”.

When people meet or plan to do something they usually talk about the weather.

At the lesson we’ll talk about the seasons, weather, review the words which we have learned, the use of the Present Indefinite Tense, the Present Continuous Tense, we’ll read the text about the weather  in England and Ukraine and listen to the dialogue        “ Talking About The Weather”

  1. Вступ в іншомовну атмосферу.

Організаційний момент. Мовна зарядка. Бесіда учнів один з одним про день тижня, дату, пору року, погоду, відсутніх учнів.

  1. Декламування учнями віршу Стівенсона “ Weather”.

Let’s review the poem by Stevenson.

Repeat, please, in chorus.

Repeat the sounds.


When the weather is wet

We must not fret

When the  weather is cold

We must not scold

When the weather is warm

We must not storm

But be joyful together

Whatever the weather


wet – мокрий, дощовий; tо fret – хвилюватися; tо scold – сваритися; tо storm – кричати, бушувати; joyful -  радісний; whatever – кожний.

ІІ Основна частина уроку.

  1. What was your hometash for today.

Our hometash was to make up stories about the favourite season, to learn the poems about spring, summer, autumn and winter, to read and translate the text about weather in Ukraine and Great Britain, to make up riddles about season.

  1. Фонетичне відпрацювання слів по темі. Відповіді на запитання вчителя по малюнку “Пори року”.

1. How many seasons are there in a year?

What are they?

What spring months do you know?

What is the weather like in spring.

Is it  warm or cold in spring?

What summer months are they?

Is it  hot or warm in summer.

What autumn months are they?

Is it cool or hot in autumn.

What winter months are they?

Is it  cold or hot in winter.


spring – весна

summer – літо

autumn - осінь

winter – зима

cold – холодний

hot – жаркий

cool – прохолодний

warm – теплий

snowy – сніжний

rainy – дощовий

frosty – морозний

foggy – туманний

sunny – сонячний

slippery – слизький

dull – похмурий, нудний

muddy – брудний

damp – сирий, вологий

wet – мокрий, дощовий

mild – м’який

weather -  погода

climate – клімат

season – сезон


  1. Декламування віршів про пори року.

Autumn

This is the season when fruit is sweet

This is the season when schools friends meet

This is the season when mornings are dark

And birds do not sing in the wood and the park.

Winter 

This is the season when children ski;

And Father Frost brings the bright

New Year tree

It is winter, it is cold, Father Frost is very old.

But he is always full of joy and glad to give me a nice toy.

Spring

Spring – the season of delight

Apple blossoms – pink and white

Welcome spring with all your joys

For merry girls and merry boys

Summer

Woods are green, the sun is bright,

And the wind is warm and light

I can bathe and play, and run.

Summer holidays are fun.


  1. Активізація вивченого лексичного матеріалу по темі “Пори року”. Гра “Відгадай який це сезон”

 


The sky is grey, the sun doesn’t shine brightly.

The days are shorter and the nights are longer

The leaves in the trees are yellow, red and brown,

and fall to the ground. (Autumn)

 

The snow is falling. The wind is blowing;

The ground is white

All day and all night (Winter)

 

The sun is shining

The flowers are blooming

The sky is blue

The rains are few (Spring)

The sky is blue. The sun shines brightly.

The leaves in the trees are green.

The gardens are full of flowers (Summer.)


  1. Монологічні висловлювання учнів по темі “Улюблена пора року”

Робота деяких учнів по карткам. Завдання: підібрати до англійських слів російські еквіваленти.

  1. Драматизація діалогу “Осінь”.
  2. Систематизація граматичного матеріалу (утворення і вживання теперішнього неозначеного, теперішнього тривалого часів, їх контрастування).
  3. Виконання граматичного завдання.

(Написання дієслова в правильній формі.)

Робота  учнів по групам. Підготовка завдань, їх груповий обмін.

  1. Подання діалогу “ Talking About the Weather” для аудіювання.

1) Pre-Listening Activity. Етап підготовки до аудіювання.

T:Answer the questions.

Where do you usually spend your holidays?

Where would you like to spend your holidays?

What do you think about the weather in the place you would like to visit?

Учні по черзі відповідають на запитання учителя.

2)     While-Listening Activity. Етап слухання діалогу.

Учитель роздає учням картки із завданням (НО2) і пояснює його.

T: Listen to the dialogue and fill in the blanks with the proper words.

TALKING ABOUT THE WEATHER

Tim: Hi, Alex. This is Tim. I’m calling from Spain.

Alex: What are you doing there?

T: I am spending my holidays together with my parents.

A: Great. You are lucky. How is the weather? Is it warm?

T: Oh, yes. It is sometimes very hot.

A: What about the water? It is warm? Do you swim?

T: Yes. I do. The water is great.

A: Are you having a good time?

T: Yes. I am. The water is wonderful.

A: I’m glad to hear that.

 

НО2:

Fill in the blanks with proper words

TALKING ABOUT THE WEATHER

Tim: Hi, Alex. This is Tim. I’m calling from ___(1).

Alex: What are you doing there?

T: I am spending my holidays together with my ___(2).

A: Great. You are lucky. How is the weather? Is it ___(3)?

T: Oh, yes. It is sometimes _____(4).

A: What about ____(5)? It is warm? Do you swim?

T: Yes. I do. The ____(6) is great.

A: Are you having a good time?

T: Yes. I am. The water is _____(7).

A: I’m _____(8) to hear that.

 

Key: 1)  Spain; 2) parents; 3) warm; 4) very hot; 5) the water; 6) water; 7) wonderful; 8) glad.

Учитель читає діалог двічі. Під час першого читання учні слухають і заповнюють пропуски в реченнях на моніторах, під час другого – перевіряють завдання. Учитель викликає двох учнів читати у парі діалог і разом з іншими учнями контролює правильність виконання завдання.

Pre-Listening Activity. Контроль розуміння тексту. а)Учні по черзі усно відповідають на запитання вчителя за змістом прослуханого тексту.    T: Answer the questions.                               

Who is calling?

Where is he now?

What is he doing in Spain?

How is the weather?

Is he having good time?

б) Складання діалогів за зразком.

T: Imagine that you are spending your holiday somewhere abroad. Call your friend and talk about the weather.

Учні поділяються на пари і самостійно складають власні діалоги за зразком діалогу на картках (НО2). Учитель викликає за бажанням кілька пар учнів розігрувати діалоги перед класом.

  1. Читання і переклад тексту “ The Weather in England and Ukraine”

And now pupils, reading the text you have learned about the climate and weather of Great Britain. There is saying when two Englishmen meet their first talk is about weather.

Imagine the situation that the English schoolchildren from London would like to know about the climate and weather in Ukraine. Let’s organize the meeting between the Ukrainian and English schoolchildren. For example, you  are from Ukraine and you  are from London. Exchange your opinions, please.

  1. 10. Гра. Зустріч українських школярів з англійськими. Їх розмова про погоду, клімат в Україні, Великобританії.
  2. Виконання пісні “What is Weather Like Today”

 

III. Заключна частина уроку.

  1. Пояснення домашнього завдання.

To write down the composition “The Climate and Weather in Ukraine and Great Britain”

  1. 2. Підведення підсумків уроку.
  2. Pupils, today we have talked about the seasons and weather in Ukraine and Great Britain. We have read the text and listened to it about the seasons and weather, we’ve used the Present Indefinite, Present Continuous in the sentences.

You know the weather may be good or bad in spring, summer, autumn or winter. But every season has beautiful days and we have to understand the beauty of our nature and don’t forget to take care of it.

 

docx
Додав(-ла)
Лобасова Мария
До підручника
Англійська мова (5-й рік навчання) 5 клас (Карпюк О.Д.)
Додано
13 вересня 2021
Переглядів
1118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку