Конспект уроку 11 клас
Тема: Екологічна ніша
Мета:
Обладнання і матеріали: зображення, що ілюструють різноманітні організми та їх екологічні ніші; підручник, презентація до уроку, відео матеріали, доступ до Інтернету для проведення тестування.
Базові поняття і терміни: екологічна ніша, ширина екологічної ніші, перекривання екологічної ніші.
Тип уроку: комбінований
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, інформаційно-комунікаційна компетентність, уміння вчитися впродовж життя.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Привітання з учнями, налаштування на взаємодію та створення позитивної робочої атмосфери за допомогою словесних методів.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
https://www.classtime.com/code/YNRMV3
2. Пригадайте, що таке екологічні чинники? Які групи екологічних чинників ви знаєте? (слайд 3)
Прийом «Проблемне питання» (слайд 4)
- В саванах Африки зустрічається кілька видів травоїдних копитних ссавців (жирафи, зебри, антилопи). Місцеперебування у них спільне, завдяки чому вони виживають?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (слайди 5 – 12)
Перегляд відео: https://youtu.be/OxbJSTD28rQ
Будь-якому виду організму необхідна певна сукупність умов середовища проживання: абіотичних і біотичних факторів. Вплив цих факторів на особин виду забезпечує його існування в межах цих умов – в рамках екологічної ніші.
Поняття про екологічну нішу.
Термін «екологічна ніша» запропонував у 1917 р. американський натураліст Джозеф Грінелл, дещо пізніше про неї зазначив англійський еколог Чарлз Елтон (1900 - 1991), ще пізніше – у 1957 році англо – американський учений Евелін Хатчінсон та американський еколог Юджин Одум (1913 - 2002). Що мали на увазі вони, використовуючи термін «екологічна ніша»? (Самостійна робота учні в з матеріалом підручника ст.21).
Екологічна ніша - це положення виду в екосистемі, яке характеризується його біотичними зв'язками й вимогами до абіотичних чинників навколишнього середовища.
Параметри екологічної ніші
Ч. Р. Дарвін, описуючи у своїй праці форми боротьби за існування, особливу увагу приділив конкуренції між організмами. Конкуренцією називають взаємодію організмів (одного або різних видів), що виявляється як взаємне пригнічення один одного і виникає через те, що їм потрібен той самий ресурс. У природі особини кожного виду одночасно піддаються внутрішньовидовій і міжвидовій конкуренції, які спричинюють протилежні екологічні наслідки.
Внутрішньовидова конкуренція може сприяти територіальному поширенню виду, розширенню кормової бази. На океанічних островах з бідною фауною в'юрки в порівнянні з їхніми родичами на материку заселяли більш різноманітні місця мешкання й опановували різноманітну кормову базу за відсутності конкуруючих видів. За нових умов рушійна форма природного добору спричинювала розходження ознак між спорідненими групами птахів - утворювалися нові види. Отже, внутрішньовидова конкуренція приводила до зміни екологічної ніші виду, диференціації виду і, як наслідок, збільшення видового різноманіття.
Значне перекривання екологічних ніш призводить до розподілу ніш, спеціалізації видів і виникнення видового різноманіття.
Правила екологічної ніші.
Два види з однаковими потребами не можуть існувати разом, один з них через деякий час обов'язково витіснить інший.
Виключення із правила: високе видове різноманіття планктонних угруповань та тропічних лісів.
Якщо вид зникає, може залишатися невикористаним ресурс, але не ніша.
Прикладом тому може служити наступний факт. У 30-х роках XX ст. з фауни Австралії зник великий хижак – сумчастий вовк, або тілацин, повністю винищений в результаті полювання. Разом з його зникненням зникла і утворена ним екологічна ніша: нічний спосіб життя і одиночна полювання на більш дрібних за розміром тварин. Зараз виникла нова екологічна ніша, схожа на колишню, але утворена іншим видом – диким собакою дінго, предки якої проникли в Австралію разом з першими поселенцями і згодом здичавіли. Дінго – стайня тварини, ведуть в основному денний спосіб життя і полюють спільно на різних ссавців, у тому числі і на більш перевершують їх за розмірами кенгуру і домашніх овець.
ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Учень має пояснити свої міркування щодо запропонованого завдання, а інші продовжити «Так, я погоджуюсь/не погоджуюсь з …» та обґрунтувати свою думку.
Робота з ілюстрацією (слайд 13)
V. Рефлексія (слайд 14)
- Що найбільше було цікаво на уроці….
- Що найбільше вразило….
- Що надихнуло на роботу…
VІ. Домашнє завдання (слайд 15)