Конспект уроку "Екологічна ніша"

Про матеріал
Конспект уроку з біології для 11 класу на тему "Екологічна ніша" з використанням онлайн тестування учнів
Перегляд файлу

Конспект уроку 11 клас

Тема: Екологічна ніша

Мета:

  • освітня: розширити знання про адаптації  живих організмів; встановити зв’язок між просторовим розміщенням виду та умовами його існування;
  • розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та використовувати знання теоретичних закономірностей для пояснення явищ, спостережуваних у живій природі, розвивати критичне мислення; вміння працювати в команді, обґрунтовувати свою точку зору
  • виховна: виховувати розуміння значення адаптації до умов середовища для збереження власного здоров’я; формувати повагу до життя як найвищої цінності.

Обладнання і матеріали: зображення, що ілюструють різноманітні організми та їх екологічні ніші; підручник, презентація до уроку, відео матеріали, доступ до Інтернету для проведення тестування.

Базові поняття і терміни: екологічна ніша, ширина екологічної ніші, перекривання екологічної ніші.

Тип уроку: комбінований

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, інформаційно-комунікаційна компетентність, уміння вчитися впродовж життя.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Привітання з учнями, налаштування на взаємодію та створення позитивної робочої атмосфери за допомогою словесних методів.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

  1. Тестування в кластаймі за темою «Адаптація» учні відразу можуть побачити правильність відповідей та свій результат, що відповідає психологічним потребам учнів покоління Z (слайд 2)

https://www.classtime.com/code/YNRMV3

2. Пригадайте, що таке екологічні чинники? Які групи екологічних чинників ви знаєте? (слайд 3)

Прийом «Проблемне питання» (слайд 4)

- В саванах Африки зустрічається кілька видів травоїдних копитних ссавців (жирафи, зебри, антилопи). Місцеперебування у них спільне, завдяки чому вони виживають?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу (слайди 5 – 12)

 Перегляд відео: https://youtu.be/OxbJSTD28rQ

Будь-якому виду організму необхідна певна сукупність умов середовища проживання: абіотичних і біотичних факторів. Вплив цих факторів на особин виду забезпечує його існування в межах цих умов – в рамках екологічної ніші.

Поняття про екологічну  нішу.

Термін «екологічна ніша» запропонував у 1917 р. американський натураліст Джозеф Грінелл, дещо пізніше про неї зазначив англійський еколог Чарлз  Елтон (1900 - 1991), ще пізніше – у 1957 році англо – американський учений Евелін Хатчінсон та американський еколог Юджин Одум (1913 - 2002). Що мали на увазі вони, використовуючи термін «екологічна ніша»? (Самостійна робота учні в з матеріалом підручника ст.21).

Екологічна ніша - це положення виду в екосистемі, яке характеризується його біотичними зв'язками й вимогами до абіотичних чинників навколишнього середовища.

Параметри екологічної ніші

 

 

 

 

 

 

 

  1. На ширину екологічної ніші впливає конкуренція.  Існують види з широкими і вузькими екологічними нішами, відповідно екологічно пластичні та екологічно непластичні види.

Ч. Р. Дарвін, описуючи у своїй праці форми боротьби за існування, особливу увагу приділив конкуренції між організмами. Конкуренцією називають взаємодію організмів (одного або різних видів), що виявляється як взаємне пригнічення один одного і виникає через те, що їм потрібен той самий ресурс. У природі особини кожного виду одночасно піддаються внутрішньовидовій і міжвидовій конкуренції, які спричинюють протилежні екологічні наслідки.

Внутрішньовидова конкуренція може сприяти територіальному поширенню виду, розширенню кормової бази. На океанічних островах з бідною фауною в'юрки в порівнянні з їхніми родичами на материку заселяли більш різноманітні місця мешкання й опановували різноманітну кормову базу за відсутності конкуруючих видів. За нових умов рушійна форма природного добору спричинювала розходження ознак між спорідненими групами птахів - утворювалися нові види. Отже, внутрішньовидова конкуренція приводила до зміни екологічної ніші виду, диференціації виду і, як наслідок, збільшення видового різноманіття.

  1. Перекривання може бути повним або частковим, за одним або декількома параметрами екологічної ніші, що спричинює міжвидову конкуренцію. Остання тим інтенсивніша, чим більше це перекривання . Отже, що більша схожість екологічних потреб, то гостріша конкуренція між двома видами.

Значне перекривання екологічних ніш призводить до розподілу ніш, спеціалізації видів і виникнення видового різноманіття.

 Правила екологічної ніші.

Два види з однаковими потребами не можуть існувати разом, один з них через деякий час обов'язково витіснить інший. 

  1. Правило конкурентного витіснення або принцип Гаузе. (1910-1986) – якщо два види з подібними вимогами до середовища вступають у конкурентні відносини, то один із них повинен загинути або змінити свій спосіб життя  і зайняти нову екологічну нішу.

Виключення із правила:  високе видове різноманіття планктонних угруповань та тропічних лісів.

  1. Правило обов’язковості заповнення екологічних ніш – порожня екологічна ніша завжди буває природно заповненою.

Якщо вид зникає, може залишатися невикористаним ресурс, але не ніша.

Прикладом тому може служити наступний факт. У 30-х роках XX ст. з фауни Австралії зник великий хижак – сумчастий вовк, або тілацин, повністю винищений в результаті полювання. Разом з його зникненням зникла і утворена ним екологічна ніша: нічний спосіб життя і одиночна полювання на більш дрібних за розміром тварин. Зараз виникла нова екологічна ніша, схожа на колишню, але утворена іншим видом – диким собакою дінго, предки якої проникли в Австралію разом з першими поселенцями і згодом здичавіли. Дінго – стайня тварини, ведуть в основному денний спосіб життя і полюють спільно на різних ссавців, у тому числі і на більш перевершують їх за розмірами кенгуру і домашніх овець.

ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

  1. Вправа «На мою думку…»

Учень має пояснити свої міркування щодо запропонованого завдання, а інші продовжити «Так, я погоджуюсь/не погоджуюсь з …» та обґрунтувати свою думку.

 

Робота з ілюстрацією (слайд 13)

  1. Вправа «ти – мені, я - тобі», робота в парах. Скласти по два питання, обмінятися ними і дати відповіді на питання.

V. Рефлексія (слайд 14)

- Що найбільше було цікаво на уроці….

- Що найбільше вразило….

- Що надихнуло на роботу…

 

VІ. Домашнє завдання (слайд 15)

  1. Опрацювати §6 підручника, пит. ст.23 усно
  2. Повторити, що таке еволюція та її форми.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Джур Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Левченко Світлана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 листопада 2022
Переглядів
1941
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку