Конспект уроку. Фізика 8 клас. Кількість теплоти. Питома теплоємність речовини.

Про матеріал
Групова робота учнів для вивчення нового матеріалу. Урок побудований у формі гри-подорожі по країні теплоти. по ходу уроку діти роблять зупинки виконують завданняя отримують бали.
Перегляд файлу

Фізика 8 клас                                                                             Дата_______________

Тема: Кількість теплоти. Питома теплоємність речовини.

Мета:

 *навчальна – розкрити суть понять кількість теплоти і питомої теплоємності;використовуючи отримані знання та фізичні формули навчитись визначати кількість теплоти і питому теплоємність.

*розвивальна – розвивати вміння розв’язувати задачі;

*виховна – виховувати дружні стосунки в колективі та вміння працювати в групі.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: Урок-подорож.

Обладнання: проектор, начальна презентація, електричні плитки, посудина з водою, мензурка, дві однакові посудини для нагрівання, олія, кольорові стікери, роздатковий матеріал.

Хід уроку.

І. Організаційний момент. (1 хв)

    1. Привітання. Емоційна хвилинка.

- Доброго дня всім. Вітаю Вас на уроці фізики. Урок сьогодні у нас незвичайний, тому і проведемо його не традиційно.

- Діти, Ви любите подорожувати? (Так!!!)

- А у подорожі головне вірні друзі і гарний настрій. Тож посміхніться один одному. І поїхали у Країну Теплоти.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. (4хв)

  • Сьогодні ми відвідаємо місто «Кількість теплоти. Питома теплоємність речовини», де  дізнаємось, що за фізичні  величини  кількість теплоти і питома теплоємність речовини, визначимо від чого вони залежать і за якими формулами обчислюються, а також закріпимо свої знання на практиці , та покажемо  вміння працювати в команді. Відкрийте робочі зошити та запишіть тему нашої фізичної подорожі.
  • Теплі стосунки і дружні обійми нам допоможуть здолати всі перешкоди на нашому шляху, а щоб вони не згасали,  запалимо маленькі іскорки «Багаття Знань». На іскорках напишіть свої очікування і сподівання від мандрівки. Я надіюсь, що в кінці нашої подорожі ми розпалимо наше «Багаття Знань» здобутими знаннями. (Діти пишуть).
  • Свої вогники покладіть у зошит, нехай зігрівають вас під час мандрівки.
  • Під час подорожі нам потрібна валюта,  і в нашій «Країні Теплоти» – це Джоулі, тому ми будемо робити зупинки, виконувати завдання і заробляти джоулі, які в кінці мандрівки ми обміняємо на оцінки.
  • Щоб більше дізнатись і потім один одному розповідати, подорожувати будемо групами. Квитки на подорож ми замовили заздалегідь, тому займіть свої місця відповідно квитку. Отже,  перша група Теплопровідність, друга – Конвекція, Третя – Випромінювання.  Групи оберіть собі капітанів. Теплопровідність – капітан_________, Конвекція  - капітан ________ та Випромінювання – капітан______________. Перевірте багаж: підручник, зошит, ручка. Все взяли? Тоді рушаймо!

ІІІ. Актуалізація опорних знань. (5хв) (Вправа Мозковий штурм)

  • Ось і перша зупинка. Бліц – турнір. Дайте відповідь на запитання. Хто швидше. Одне питання – один джоуль.
  1. Що називається тепловим рухом?
  2. Температура – це…?
  3. Яким приладом вимірюється температура?
  4. Які ви знаєте термометри?
  5. Якою літерою позначається температура?
  6. Які температурні шкали Вам відомі?
  7. Яка енергія називається внутрішньою?
  8. Які способи зміни внутрішню енергію тіла Ви знаєте?
  9. Що називається теплообміном?
  10. Назвіть види теплообміну?
  11.  Що таке теплопровідність?
  12.  Яке явище називається конвекцією?
  13.  Що таке випромінювання?
  14.  В яких одиницях вимірюється енергія?
  • Молодці! Можемо мандрувати далі.

ІV. Пояснення нового матеріалу. (15 хв)

  • Наступна наша зупинка називається «Дослідження». (2хв )
  1. Проблемне питання.

Подивіться на малюнки. Як ви думаєте, що їх поєднує? (Прогнозована відповідь. Всі ці прилади дають тепло.)

  • Так-так їх всіх поєднує теплота. А яка кількість теплоти надходить від кожного приладу?  Від чого ця кількість теплоти залежить? З’ясувати нам це допоможе наш підручник. Сторінка 181.  Прочитавши досліди в підручнику кожна група зможе нам їх продемонструвати.
  • Капітани , візьміть конверти із завданням, виконання якого вам принесе по 3 Джоулі. ( Група Теплопровідність -  у конверті маса (Дослід 1). Група Конвекція – кінцева і початкова температура (Дослід 2). Група Випромінювання – вид речовини (Дослід 3).

Групи готові до відповіді?

Дослід 1. 2хв

На нагрівник поставити дві посудини в одну налити 200 г води в другу 400г. Зробити висновок: Кількість теплоти залежить від маси рідини, яку нагрівають або охолоджують.

Дослід 2. 2хв

Поставити посудину з водою кімнатної температури, а іншу охолоджену. Висновок кількість теплоти залежить від різниці між початковою і кінцевою температурами.

 

Дослід 3. 2хв

Візьмемо однакову кількість води і олії. Олія нагріється швидше, а вода повільніше. Висновок кількість теплоти залежить від виду речовини.

Дослід 4(Показує вчитель) 2хв.

Візьмемо посудину з алюмінію і з заліза. І нагріємо однаково. Алюмінієва ложка нагріється швидше, а залізна повільніше. Висновок. Кількість теплоти залежить від виду матеріалу з якого зроблена посудина.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА 1хв

 

 

  1. Пояснення вчителя. (5хв)
  • Підведемо підсумки нашого дослідження. Означення запишемо в робочий зошит.

Кількість теплоти – це теплова енергія, яка характеризується здатністю тіла отримувати або втрачати енергію під час теплообміну.

Позначається літерою Q і визначається за формулою:

або

 

Одиниці вимірювання [Q]=Дж (Джоуль).

Питома теплоємність – це фізична величина, яка показує скільки необхідно тепла надати тілу масою 1 кг, щоб нагріти його на 10С.

Позначається с має одиниці вимірювання [c]=

Кожна речовина має свою питому теплоємність, яка записана у таблиці на сторінці 183. Відкрийте її. Подивимось уважно.

Свода=4200

 

  • А зараз наступна зупинка Трансформер. 3хв
  •    Попрацюємо  з нашою формулою. Кожна група у файлах отримала формулу кількості теплоти в розібраному вигляді. Ваше завдання скласти ту формулу, яка записана у файлі. За виконання завдання отримаєте по 3 Джоулі. Зроблю вам підказку. Допоможе вам  математична шпаргалка. Математичне рівняння 10=2х, . Зробіть фізичну шпаргалку. (Діти формули клеять).
  • Команда Теплопровідність складає формулу маси, Конвекція – формулу питомої теплоємності, а Випромінювання – різниці температур.

Виконання завдання:

  1.        
  2.       
  3.   

 

V. Закріплення знань. Розв’язування задач. 7 хв

- Ой які ви молодці. Виготовили свої дорожні шпаргалки, які нам зараз допоможуть на слідкуючій нашій зупинці Розв’язування.

- Кожна група розв’язує свою задачу, вартість якої по 3 джоулі, а потім показує її для всіх учасників подорожі (метод навчаючись - учусь).

 

1. Яка кількість теплоти необхідна для нагрівання 0,5 кг свинцю від 100С  до 600С?

 

Дано:

m=0,5кг Розв’язування

c=130    За формулою кількості теплоти знайдемо:

t1=100C               

t2=600C

 Q=130 0,5 кг500С=3250Дж.

Q-? Відповідь: Q=3250 Дж.

 

2.Під час охолодження тіла масою 2кг від 400С до 300С виділилась кількість теплоти, яка дорівнює 5 кДж. Визначте питому теплоємність речовини, з якої виготовлене тіло.

 

 

 

 

 

 

Дано: Розв’язання

m=2кг З формули кількості теплоти виразимо питому

t2=400C теплоємність:

t1=300C ;

Q=5кДж=5000Дж

c-? ;

 

 Відповідь: С=230 (Срібло).

3. Для нагрівання цегельної печі масою 1,5 тони витрачено 26, 4МДж теплоти. До якої температури нагріли піч, якщо початкова температура була 100С.

Дано: Розв’язання

m=1,5т=1500кг                                     З формули кількості теплоти виразимо:

Q=26,4МДж=26400000Дж ;

t1=100C ;

c=880                                ;

                                                            100C=300С

t2-?                                      Відповідь:t2=300C.

 

VІ. Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок. 3хв

  • Ми і не помітили, а наша подорож підійшла до кінця. Молодці ви сьогодні гарно подорожували. А чи збулись ваші очікування, чи розгорілись ваші іскорки і перетворились у справжні вогники нашого багаття. Давайте його запалимо. Зачитайте свої очікування, якщо вони збулись, приклейте вогник до багаття, якщо ж ні залиште собі. (Діти клеять вогники на підготовлене намальоване «Багаття Знань»)

 Підведемо підсумки під час подорожі ви не погано заробили:

Оцінки отримали: 1._____________

                                 2.____________

VІІ. Домашнє завдання.1хв

  • Запишемо домашнє завдання. Підготувати проект. «Теплозбереження у школі».

§45 доопрацювати

Ст.186 Л.Р. №12 прочитати.

-До побачення до наступної мандрівки у країну Теплоти.

 

 

 

 

 

 

  1. Яка кількість теплоти необхідна для нагрівання 0,5 кг свинцю від 100С  до 600С?

 

 

  1. Під час охолодження тіла масою 2кг від 400С до 300С виділилась кількість теплоти, яка дорівнює  5кДж. Визначте питому теплоємність речовини, з якої виготовлене тіло.

 

 

  1.  Для нагрівання цегельної печі масою 1,5 тони витрачено         

26,4 МДж теплоти. До якої температури нагріли піч, якщо початкова температура була 100С.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 8. Питома теплоємність речовини. Кількість теплоти, що поглинається. речовиною під час нагрівання або виділяється під час охолодження
Додано
16 листопада 2022
Переглядів
1928
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку