ТЕМА: Типи поведінкових реакцій. Форми поведінки тварин.
Мета: закріпити знання учнів про біологічні основи формування поведінки тварин у природі, їх формами та методами вивчення;формувати наскрізну лінію екології та безпеки.
Учасники квесту
У квесті беруть участь учні 7-х класу (7 чол.)
Склад команди – 6 осіб (1 – капітан, 5 – членів команди, 1 – консультант біля станцій).
Порядок проведення квесту
1 Учасники команди отримують завдання (карту маршруту, за яким повинні пройти всі станції.)
2.Маршрут квесту складається з 6 станцій. Для проходження маршруту команда зобов’язана відвідати всі станції згідно зі своїм маршрутним листом.
3.Команди рухаються за визначеним маршрутом по станціях, виконуючи завдання та отримуючи підказки до ключового слова.
4. Консультант вирішує будь-які спірні питання, які виникли під час квесту(при необхідності звертається до вчителя).
5.Відповідальні особи (квестори) із запитаннями (завданнями) знаходяться на станціях.
6. Після закінчення квесту команда повертаються на старт і віддають свій маршрутний лист з відгаданим ключовим словом.
7. Проводиться церемонія нагородження грамотою.
Права та обов’язки гравців квесту
Гравці квесту мають право:
Гравці зобов’язані:
Місце проведення: шкільне подвір’я.
Час проведення: 45 хв.
І. Організаційний момент.
Привітання з учнями. Налаштовування на гру (посміхніться один одному і ви побачите підтримку один одного…). Пригадуємо правила квесту.
ІІ. Мотивація навчального процесу,
Кожен з вас спостерігав, як кішка потихеньку крадеться за горобцем, пташки збирають різноманітні матеріали для будівництва свого гнізда, мурашки рухаються однією і тією ж доріжкою. Навіть маленькі діти знають, якщо собака виляє хвостом, значить, вона в гарному настрої, а якщо гарчить і притискає вуха до голови – краще відійти подалі. Це все прояви поведінки тварин.Таких проявів ми спостерігаємо велику кількість кожного дня.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
В основі будь – якої поведінки тварини лежить діяльність нервової системи, в основі якої є безумовні та умовні рефлекси. Під час сьогоднішнього нашого незвичайного уроку учням необхідно пригадати різноманітність тварин та особливості їх будови.
ІV Проходження квесту.
Старт гри
Учні оголошують назву команди «Вперед!» і свій девіз « Чого б ти не навчався, ти навчаєшся для себе» ( Петроній (мудрець))
Учні знайомляться з правилами гри та отримують маршрутний лист з завданням. (Додаток 1.) Виконавши правильно завдання команда отримує підказку до ключового слова, яке вони мають оголосити на фініші. Більше підказок, скоріш буде зрозуміло дане ключове слово. На деревах розвішані листки із назвами станцій. Чітко слідуємо по маршрутному листі і збираємо підказки, які знаходяться у конвертах, прикріплених вище. Лише з допомогою консультанта(учня, який заздалегідь підготовлений вчителем), команда може при правильному виконанні завдань, отримати конверт з підказкою.
Станція 1. Біологічна
Учні отримують схематичний малюнок різних типів нервової системи І зобов’язані назвати тип тварин, яким вона притаманна. (Додаток 2.)
Підказка до ключового слова: це в першу чергу потрібно було мисливцям, скотарям, рибалкам.
Станція 2. Дослідники
Учні отримують опис методів вивчення природи, вони повинні догадатися, який де описано.
1.Цей метод проводиться у природних середовищах існування тварин. Тому доводиться тривалий час жити у важких умовах дикої природи. У сніг і в дощ, у холод і в спеку, ризикувати своїм життям заради науки. Дж. Адамсон, відома письменниця, захисниця тварин все своє життя присвятила вивченню поведінки диких левів. їй прийшлося виховувати маленьких левенят, які залишились без батьків. Це дозволило дослідниці описати розвиток поведінки левенят, їх навчання полюванню, становленню стосунків з іншими левами. (спостереження)
2.А цей метод проводиться на основі попереднього. Вченим приходилось поруч з першим і використовувати і його. Адже поруч завжди у кишені дослідників був невеличкий блокнотик і олівчик. Адже матеріал можна було збирати не один день, місяць чи навіть рік. Одночасно також треба було це робити і з різними видами тварин.(порівняльно-описовий)
3. Ну і третій!Це зовсім просто! Адже ви цей метод часто використовуєте вдома, навіть не задумуючись над тим. На відміну від першого він проводиться у керованих умовах і активніша взаємодія між дослідником і твариною.Навіть маленькі діти знають, якщо собаці нести щось смачненьке, то вона виляє хвостом,а кішка намагається розгорнути папір від ковбаси. А що ви на це скажете? (експеримент)
Підказка до ключового слова: Без цих правильних відповідей нашого ключового слова не було б.
Станція 3. Історична
Учні отримують фотографії вчених, які причетні до вивчення поведінки тварин. Треба правильно їх розпізнати. (Додаток 3.)
Підказка до ключового слова: Ці вчені мають пряме відношення до ключового слова.
Станція 4. «Стій!Подумай!»
В завданнях є форми поведінки. До них необхідно підібрати фотографію тварини даної поведінки. (Додаток 4.)
Підказка до ключового слова: Слово введене в біологію в кінці 19 ст. (1859 році)
Станція 5. Лото-забава
Учні отримують по 5 карточок з термінами і 5 карточок з поясненням термінів. Необхідно їх скласти правильно. (Додаток 5.)
Підказка до ключового слова:воно означає в перекладі з грецького «характер», «звичай».
Станція 6. Поштова
ЛИСТ БАРОНА МЮНХГАУЗЕНА
«Добридень, мої маленькі друзі! Дуже, дуже радий вас бачити. Я сьогодні маю дуже гарний настрій. І знаєте, чому? А тому, що оце тільки що повернувся з лісу. Як там гарно! Як чудово! А скільки всього цікавого навкруги там бачив. Уявляєте, іду собі, нікого не чіпаю, милуюся квіточками, листочками на травинках, аж тут у мене перед очима сова — шмиг. Сіла на гілочку і давай комашок збирати. Я так на неї задивився, що мало не впав, зачепившись за якесь гніздечко з яйцями. Яйця здоровені такі, білі-білісінькі. А ну, думаю, дай почекаю та побачу, чиє ж це гніздечко. Сиджу, милуюсь красою природи. Навкруг пташечки щебечуть. Це вони так до себе друзів у гості запрошують. Аж тут у мене перед очима якась пташечка гульк — і в гніздечко! Ти диви, та це ж зозуля! Це вона повернулася до свого гніздечка, щоб насиджувати яйця на землі.. Вона ж така чудова мати! Так турбується про своє потомство».
Завдання: А тепер виправте помилки, які ви помітили в розповіді барона Мюнхгаузена, аргументуйте їх.
(сова – нічний птах, білі-білісінькі яйця- на землі в гніздах яйця мають маскувальне забарвлення, друзів у гості запрошують – як правило, птахи повідомляють про заняту територію або закликають партнерів на спарювання, свого гніздечка- зозуля гнізд не будує, а яйця підкладає в чужі і не турбується зовсім про своє потомство).
Підказка до ключового слова:
Розгадай ребус
, , , У ,,
Фініш. Команда учнів приходить на фініш і оголошує ключове слово «етологія», що є наукою про поведінку тварин.
V Підбиття підсумків.Якщо правильно знайдене ключове слово, то учасники нагороджуються грамотами та призами.
ІV Дом.завд.Провести домашній експеримент. «Спостереження за поведінкою хатньої кішки і собаки». (Звернути увагу на їх спосіб полювання, реакцію на різні подразники. Чи є різниця у способі догляду за собою у цих тварин? Чи пов’язаний спосіб полювання з особливостями будови цих тварин, з особливостями догляду за собою? Чому собаки утворюють зграї, а кішки ні? Результати своїх спостережень оформіть у вигляді презентації).
Використана література:
1.Біологія:підруч.для загальноосвіт.навч.закл.Б63
7-й[кл.]/Л.І.Остапченко[та ін.].-К.:Генеза,2015.-256 с :іл..
2.https://www.google.com/search
3.(https://www.youtube.com/watch?v=-RB4lSXYuhc)
(Додаток 1)
МАРШРУТНИЙ ЛИСТ
№ |
Станція |
Підказки до ключового слова |
1 |
Біологічна |
|
2 |
Дослідники |
|
3 |
Історична |
|
4 |
Стій!Подумай! |
|
5 |
Лото-забава |
|
6 |
Поштова |
|
КЛЮЧОВЕ СЛОВО:_______________________________________________
(Додаток 2)
ЗАВД. Назвати типи нервової системи та приклади типів тварин
2 3
Дифузна трубчаста вузлова
(Тип Кишковопорожнині) (Тип Хордові) (Тип Плоскі черви,Кільчасті черви,Членистоногі)
(Додаток 3)
ЗАВДАННЯ. Впізнай вчених –дослідників поведінки тварин
А) Карл фон Фриш б)Ніколас Тінберген в) Кондрат Лоренц
(1-б; 2-а;3-в)
(Додаток 4)
Завдання.Встановити відповідність між малюнком та відповідно їх поведінкою
А Б
В Г Д
1 харчова поведінка 2 репродуктивна поведінка
3 захисна поведінка 4 гігієнічна поведінка 5. територіальна
( 1-Б ; 2-Г; 3-А; 4-В; 5-Д)
(Додаток 5)
Завд. Пошукати відповідності між термінами та визначенням