Квест-гра «Процеси життєдіяльності тварин – погляд зсередини».
Мета: учень називає: процеси життєдіяльності тварин: живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст і розвиток; органи травлення, дихання, кровообігу, виділення; типи кровоносної системи; види скелета; характеризує різноманітність травної системи тварин; пояснює значення живлення, дихання, транспорту речовин, виділення, розмноження; уміє називати тип кровоносної системи; системи органів; спільні ознаки та відмінності в будові систем органів та окремих органів; порівнює органи і системи органів у різних груп тварин; прояви життєдіяльності у різних груп тварин;
Обладнання: секундомер, якщо в приміщенні – мультимедійна дошка, конверти з підказками, картки з малюнками тварин, систем, кросворди, аркуші з завданнями на кожний етап.
Основні терміни: живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст і розвиток, кров, артерії, вени, коло кровообігу, передсердя, шлуночок, чотирикамерне, теплокровні, грудна клітина, череп, хребет, хребці, клоака, щелепи, диференціація зубів, шийний, грудний, хребцевий і хвостовий, хрестець, кіль, травна система, анальний отвір, підшлункова залоза, печінка, жовч, глікоген, глюкоза, травні ферменти, гормони, шкірне дихання, подвійне дихання, зябра, альвеолярне дихання.
Правила гри:
Команда складається з восьми – дванадцяті учнів сьомого класу. Перед грою дітям надається приклади літератури, за допомогою якої можна підготуватися до проходження гри.
Гра починається з пояснення її правил та техніки безпеки.
Квест складається з 8 етапів. За правильне проходження кожної станції команда отримує конверт з частиною підказки, за допомогою яких в кінці проходження гри повинна буде відгадати ключове слово. В разі часткового виконання або неправильного завдання, учні отримують інший конверт, в якому тільки одне слово-підказка або взагалі чистий лист паперу. На різні етапи дається різний час: шість етапів – три хвилини, два – чотири, на початок гри та пояснення правил – п’ять хвилини, розгадування кодового слова та підведення підсумків – п’ять хвилин.
За час проходження гри командам надається змога скористатися трьома підказками: дзвінок другові, додаткова хвилина, література за даним питанням. Щоб суддя знав, якими підказками вже скористалася команда, на початку гри кожна отримує три фішки (Додаток 1). Як тільки потрібна підказка, капітан віддає відповідну фішку. Після виконання завдання вона анулірується, тобто залишається у судді.
Команди починають гру одночасно. Кожної команді надається назва першої станції. Назву другого етапу учасники дізнаються тільки після вдалого проходження попереднього. Маршрути розраховані так, щоб команди не заважали одна одній. Гра проводиться на шкільній ділянці. Станції знаходиться на певній відстані одна від одної, за кожній з них прикріплена назва та відповідний суддя (один учень із старшого класу).
Виграє команда, в якої найменший час і правильно відгадане кодове слово.
Заздалегідь команди повинні обрати собі назву на честь тварини рідного краю, яка занесена до Червоної книги України, зробити емблему кожному учаснику. Крім цього учням треба довести, що саме їх тварина заслуговує на захист. Команда, яка найкраще це зробить отримує бонус – одну хвилину на старті.
Хід гри:
І. Організаційний момент.
1. Ознайомлення з правилами гри.
2. Правила поведінки і техніки безпеки під час проходження гри.
ІІ. Проведення гри-квеста.
Етап 1. Охарактеризуйте основні процеси життєдіяльності тварин: живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст і розвиток.
Час проходження етапу – чотири хвилини.
В команді обирається три учасника, які будуть виконувати завдання.
Перед ними конверти з картками, на яких написані назви систем органів, окремих органів та процесів або характеристик (Додаток 2).
Перший учень витягує конверт з «системою органів». Він повинен показати жестами своїй команді цей термін. На відгадування дається одна хвилина. Якщо команда вгадує раніше, вона має право перейти до другого конверту.
Інший учень витягує вже назву «окремого органа», який відноситься до попередньої системи. Він повинен розказати про нього, не проговорюючи його назви і слів, що мають спільний з ним корінь. Умови як в попередньому завданні.
Третій учень витягує картку з «процесом». Суддя може допомогти тільки назвавши систему органів, до якої цей процес відноситься. Команда може задавати різні питання, на які підліток відповідає тільки «так» чи «ні». Знову дається одна хвилина.
Якщо вгадано дві або три назви, команда отримує розширену підказку. Якщо дана одна відповідь – неповну підказку (Додаток 3). В разі не відгадування жодної назви, конверт учнів виявиться порожнім.
Етап 2. Розгадати кросворд за чотири хвилин. З букв, що знаходиться в пофарбованих клітинах, складіть слово.
Час проходження – три хвилини.
Птахи. Кровоносна система.
По горизонталі:
1. Рідина тканина, яка рухається по кровоносним судинам. (Кров)
5. Судини, які відходять від серця. (Артерії)
6. Шлях крові від лівого шлуночка до правого передсердя. (Велике коло кровообігу)
7. Розташовані між передсердям та шлуночками. (Клапани)
8. Камери серця. (Передсердя)
9. Камери серця. (Шлуночки)
10. За температурним режимом птахи ... (теплокровні).
11. У лівій половині серця кров ... (артеріальна).
По вертикалі:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
У |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
Т |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
І |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ш |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Б |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
У |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Д |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
Зашифроване слово – саламандра.
Відгадане слово – розширена підказка. Не повністю відгаданий кросворд – неповна підказка.
Етап 3. Порівняйте види скелету різних класів тварин. Складається з двох частин. Час проходження – 3 хвилини.
І частина. Спочатку знайдіть відповідність між назвою класу та ознаками скелету.
1 Риби |
А Череп кістковий або хрящовий, з щелепами. Хребет: тулубний і хвостовий відділи. Скелет парних плавників: хрящові та кісткові промені. |
2 Амфібії |
Б Череп кістковий зі збільшеним мозковим відділом і диференційованими зубами. В шийному відділі хребта 7 хребців. |
3 Рептилії |
В Череп кістковий з твердим небом. Хребет з 5 відділів: шийний, грудний, пояс нічний, крестцовый и хвостовий. Є грудна клітина. |
4 Птахи |
Г Череп сполошний тонкостінний. Є складний хрестець. Грудна клітина: ребра і грудина з кільом. Кістки кінцівок зростаються та зменшуються. |
5 Ссавці |
Д Череп кістково-хрящовий широкий і плоский. Хребет з 4 відділів: шийний, грудний, хребцевий і хвостовий. Немає грудної клітини. |
ІІ частина. Капітан витягує дві картки з назвами класів хордових тварин. За час, що залишився, команді треба порівняти будову скелетів зазначених класів (знайти схожість та відмінності).
Якщо виконується тільки перше завдання – дається неповна відгадка, якщо повністю обидва завдання – розширена. В разі не проходження етапу – пустий конверт.
Етап 4. Вставте слова, яких не вистачає. Час проходження – чотири хвилини.
Команда може поділитися навпіл для заощадження часу.
Хоча хордовим тваринам притаманні різні способи живлення, у них спільний план будови травної системи. Наскрізний кишечник відкривається назовні анальним отвором або в клоаку (хрящові риби, земноводні, плазуни, птахи, першозвірі). Важливий етап в еволюції хордових тварин – поява щелеп. Вони слугують для вловлювання, утримання, а часто – і подрібнення їжі. З появою щелеп процес живлення хребетних тварин стає ефективнішим. У більшості хордових тварин є спеціалізовані травні залози – печінка, підшлункова залоза, а в наземних хребетних – ще й слинні. Печінка бере участь у процесах травлення: у ній утворюється жовч, яка сприяє перетравленню жирів, та деякі травні ферменти. У клітинах печінки запасається глікоген, який за потреби здатний розщеплюватись до глюкози. Хордові тварини використовують цю сполуку як енергетичну. У клітинах печінки також знешкоджуються деякі отруйні речовини. Підшлункова залоза виробляє травні ферменти , у ній утворюються біологічно активні речовини – гормони, які регулюють процеси обміну вуглеводів.
В даній таблиці покажіть шлях, що проходить їжа, для кожної окремої тварині.
Тварини |
Шлях проходження їжі |
Губки |
|
Кишковопорожнинні |
|
Плоскі черві |
|
Круглі черві |
|
Кільчасті черві |
|
Членистоногі |
|
Молюски |
|
Хордові |
|
Якщо правильні відповіді складають 50-100%, команда отримує розширену підказку, якщо менше – неповну.
Етап 5. Розмістити малюнки тварин за типом дихання: всією поверхнею тіла, шкірне дихання, подвійне дихання, зябра, альвеолярне. Час проходження – три хвилини.
Учням надаються назви з видами дихання та малюнками тварин, яких вони повинні відповідно розмістити. Якщо виконаний весь об’єм завдання – дається конверт з повною підказкою, якщо тільки половина – часткова підказка. В разі не виконання навіть половини – підказки не надається взагалі.
Всією поверхнею тіла |
Шкірне дихання |
Подвійне дихання |
Зябра |
Альвеолярне дихання |
|
|
|
|
|
Етап 6. Підпишіть малюнки. Скелети тварин. Час проходження етапу – три хвилини.
Скелети знаходиться окремо, тому команда може поділятися за бажанням, або працювати разом.
Якщо правильно від 18 до 31 відповідей команда отримує зелений конверт з розширеною підказкою, від 9 до 17 – неповну підказку (жовтий конверт), якщо менше 8 – пустий конверт (білий).
Етап 7. Які системи та органи намальовані на картинках? Час проходження – три хвилини.
Капітан витягує п’ять будь яких карток з системами. За даний час команда відповідає на поставлене питання. Якщо описано три – п’ять карток – команда отримує зелений конверт, якщо одна – дві – жовтий конверт, якщо немає жодної відповіді – білий.
Етап 8. Відгадайте загадки, визначте органи виділення, дихання та кровоносну систему цих тварин. Час проходження – три хвилини.
Суддя задає команді першу загадку. Учасники повинні вгадати тварину, назвати її органи виділення, дихання та тип кровоносної системи. Тільки після надання повної відповіді, задається інша загадка. Етап проводиться поки не закінчиться наданий час.
Якщо команда виконує три – пять завдань, вона отримує зелений конверт, якщо одне або два завдання, їй суддя видає жовтий конверт. Білий конверт учасники отримують у разі не надання жодної повної правильної відповіді.
Цар усіх тварин земних,
В казках він суддя для них ,
Клас ссавці, в їжі – хижак.
Є такий знак зодіак.
(Лев)
Ноги довгі, мов жердини,
Чваньковита ця пташина,
Нові чоботи убрала,
По болоту поскакала.
(Чапля)
Живе – то чорне, погане,
А умре – то красне, рум’яне.
(Рак)
Не дзвінок і не сопілка,
Й калаталка не така:
В полі чуєш її тільки,
Як подружок виклика.
(Перепілка)
В бінокль я рибку роздивлюся,
Й усіх попереджу, безперечно –
Ця риба хижа, знайте, діти,
І гратись з нею небезпечно!
Зубища гострі, як ножі,
Ти краще не чіпай її.
(Акула)
ІІІ. Підведення підсумків.
В залежності від правильності виконання, отримуються певні підказки. Продивляються їх тільки в кінці гри. Відкриваються конверти і відгадується назва тварини, що проживає на території рідного краю.
Додаток 1.
|
|
|
Дзвінок другові |
Додаткова хвилина |
Література |
Додаток 2.
Живлення |
Дихання |
Транспорт речовин |
виділення |
Рух |
Подразливість |
Розмноження |
Розвиток |
Ріст |
Шлунок |
Трахея |
Зелені залози |
Ребро |
Нирка |
Личинка |
Стравохід |
Артерія |
Подвійне дихання |
Зовнішнє травлення |
Зовнішнє запліднення |
Коло кровообігу |
М’язовий рух |
Рефлекс |
Шкірне дихання |
Додаток 3.
Тварина: Полоз жовточеревий.
Підказки за правильно виконане завдання:
Завдання 1. Відноситься до типу Хордові.
Завдання 2. Відносяться до класу Плазуни.
Завдання 3. Зустріти можна в степу, чагарникових заростях на схилах балок і ярів, скельних оголеннях.
Завдання 4. Харчується гризунами розміром до ховрахів, птахами, їх яйцями, ящірками, рідше іншими зміями. Активний у світлий час доби.
Завдання 5. Вид занесений до Червоної книги України.
Завдання 6. Це найбільша змія в Європі.
Завдання 7. Черево у нього жовте, палеве, іноді червонувате.
Завдання 8. Видова назва цієї тварини напряму залежить від кольору її черевця.
Підказки за частково виконане завдання:
Завдання 1. Хордові.
Завдання 2. Розмножується яйцями.
Завдання 3. Відбувається линяння.
Завдання 4. Холоднокровні.
Завдання 5. Робить стрибки до 2 метрів.
Завдання 6. Зустрічається в Запорізькій області.
Завдання 7. Неотруйна змія.
Завдання 8. Видова назва.