Конспект уроку географії в 11 класі на тему "Географія як система наук"

Про матеріал
Конспект уроку географії в 11 класі з використанням тестової перевірки набутих знань
Перегляд файлу

Конспект уроку географії в 11 класі за темою «Географія як система наук»

 

Клас 11

Тема. Географія як система наук

Завдання уроку:

Знаннєвий компонент: розширити знання учнів про географічну науку; визначити дисципліни фізичної та економічної географії; познайомити учнів з поняттям «геосистема».

Діяльнісний компонент: вдосконалювати навчики роботи зі змістом підручника.

Ціннісний компонент: ознайомити учнів із значенням  науки геограіфї для навколишнього середовища та суспільства; виховувати пізнавальний інтерес до науки.

 

Обладнання: технічне мультимедійне забезпечення, підручник, тестові завдання в друкованому вигляді (або створене на платформі онлайн-тестування).

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу  

   

Хід уроку

І. Організаційний момент

 

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Розповідь вчителя

     Географія – наука про природу земної поверхні та причини її різноманітності, про населення Землі та його господарську діяльність, про взаємодію природи і людства в межах всієї планети. Основні цілі географії – наукове обгрунтування шляхів раціональної територіальної організації суспільства і природокористування, створення основ стратегії екологічно безпечного розвитку суспільства. А найважливіший предмет географічного дослідження – процеси взаємодії людини і природи, закономірності розміщення і взаємодії компонентів географічного середовища та їх зв’язків на локальному, регіональному, національному (державному), континентальному, океанічному та глобальному рівнях.

     Тривалий час географія існувала як описова дисципліна, що розповідала про поширення окремих компонентів географічної оболонки, їхню взаємодію та взаємозалежність. У першій половині ХІХ ст. було закладено підґрунтя сучасної конструктивної географії, що інтенсивно розвивається дотепер.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Перегляд і обговорення відеоматеріалів на тему «Географія як система наук».

 

Відеоматеріали за посиланням 

https://www.youtube.com/watch?v=j60-F6XdcMo

 

C:\Users\User\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\661280A2.tmpабо за QR-кодом

 

 

 

 

 

Пояснення вчителя

     Знайомство з поняттям «геосистема». Визначення рівнів геосистем

     Геосистема - це така територіальна сукупність елементів і компонентів природи, які безпосередньо пов’язані між собою. У такій системі прямий вплив на них має зовнішнє навколишнє середовище. Для геосистеми їй служать сусідні або суміжні аналогічні природні об’єкти з більш високим статусом, куди також входять географічна оболонка, космічний простір, літосфера і людське суспільство.

     Виділяють локальні, регіональні та планетарні географічні системи. Планетарний рівень представлений у вигляді географічної оболонки. Броунов сказав, що остання - це епігеосфера, тобто "зовнішня оболонка Землі". Фізико-географічні зони, країни, провінції, краї, області, сектори і ландшафтні зони відносяться до регіонального рівня. Локальними геосистемами називаються фації, урочища та інші дрібні природно-територіальні комплекси.

 

Робота учнів з підручником

(Підручник «Географія. 11 клас» автор Г.Д.Довгань; ст.7)

Усний аналіз схеми мал.1. Географічні науки

 

Узагальнююча розповідь вчителя «Географія як система наук. Економічна та соціальна географія»

 

   Загальна економічна і соціальна географія і регіональна економічна і соціальна географія поділяються на: географію населених пунктів, географію сільського господарства або окремих його галузей, географію транспорту. Крім наук географічних розвиваються і такі, що виникли на стику географії та інших наук, наприклад, геоморфологія, біогеографія та ін.

   Об'єктом вивчення фізичної географії є географічна оболонка, а предметом вивчення – взаємозв'язки між окремими компонентами географічної оболонки Землі.

 

IV. Закріплення нових знань та умінь учнів

Тестування

Тест за темою «Географія як система наук»

Інструкція до тесту: кожен тест містить одну правильну відповідь; кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

1. Об’єкт дослідження географії

а) повітряна оболонка Землі    в) географічна оболонка Землі

б) водна оболонка Землі    г) тверда оболонка Землі

2. Сукупність взаємопов’язаних і взаємодіючих природних і природно-суспільних систем, які існують в географічній оболонці

а) геосистема      в) антропосфера

б) екосистема      г) біосфера

3. Науки, які вивчають географічну оболонку Землі та її компоненти

а) фізико-географічні науки    в) політико-географічні науки

б) економіко-географічні науки   г) економічні науки

4. Науки, які вивчають територіальне розміщення і розвиток господарства, населення Землі, окремих її регіонів і країн

а) фізико-географічні науки    в) політико-географічні науки

б) економіко-географічні науки   г) економічні науки

5. Наука, яка досліджує будову, функціонування та розвиток ландшафтів як частин географічної оболонки

а) метеорологія      в) ландшафтознавство

б) кліматологія      г) грунтознавство

6. Наука про атмосферу, процеси та явища, що відбуваються в ній

а) метеорологія      в) ландшафтознавство

б) кліматологія      г) грунтознавство

7. Наука, яка вивчає питання формування клімату, механізм його формування, описує та класифікує клімат різних областей Землі

а) метеорологія      в) ландшафтознавство

б) кліматологія      г) грунтознавство

8. Наука про природні води в межах водної оболонки гідросфери Землі

а) метеорологія      в) гідрологія

б) кліматологія      г) екологія

9. Наука, яка досліджує рельєф, його зовнішній вигляд, походження, історію розвитку, сучасну динаміку та закономірності географічного поширення

а) геоморфологія      в) геологія

б) гідрологія      г) кліматологія

10. Наука, яка розглядає закономірності поширення тварин і рослинних угруповань залежно від умов і районів ї поширення

а) метеорологія      в) біологія

б) біогеографія      г) зоологія

11. Дисципліна соціально-економічної географії, яка вивчає територіальні особливості формування і розвитку населення й населених пунктів у різних умовах

а) демографія      в) політична географія

б) соціальна географія     г) географія населення

 12.  Дисципліна соціально-економічної географії, яка досліджує територіальну організацію політичного життя суспільства, центри політичного впливу і зв’язки між ними

а) демографія      в) політична географія

б) соціальна географія     г) географія населення

Відповіді до тесту

1

г

2

а

3

а

4

б

5

в

6

б

7

б

8

а

9

г

10

в

11

а

12

б

 

 

 

 

V. Підсумок уроку

 

Прийом «Мікрофон» (учні висловлюють одне речення, яке на їх думку, передає суть вивченої теми)

 

VI.Домашнє завдання

Опрацювати матеріал §1 (підручник «Географія. 11 клас» автор Г.Д.Довгань)

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
21 січня 2023
Переглядів
2474
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку