Українська література, 5 клас
Тема: ГРИГІР ТЮТЮННИК. ОПОВІДАННЯ «ДИВАК». ІДЕЯ НЕПОВТОРНОСТІ Й БАГАТСТВА ВНУТРІШНЬОГО СВІТУ ЛЮДИНИ. ОБРАЗ ОЛЕСЯ
Мета: допомогти учням усвідомити провідну ідею твору; розвивати вміння оцінювати поведінку персонажів; помічати художні деталі у творі, робити висновки; формувати усвідомлення особливого призначення кожної людини на землі; - виховувати прагнення до самореалізації і розкриття своїх кращих рис.
Тип уроку: комбінований.
Найголовнішого очима не побачиш.
Найглибше бачить тільки серце.
Антуан де Сент-Екзюпері
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Гра «Пароль».
(Кожен учень сідає на своє місце лише після того, як одним словом («паролем». дасть відповідь на запитання або закінчить речення.)
✵ Основне питання, висвітлене в художньому творі. (Тема)
✵ Найбільш напружений момент у творі. (Кульмінація)
✵ Художній опис природи у творі. (Пейзаж)
✵ Словесний опис зовнішності людини у творі. (Портрет)
✵ Розмова двох осіб. (Діалог)
✵ Художнє означення. (Епітет)
✵ Ім'я головного героя оповідання «Дивак». (Олесь)
✵ Дроворубом Олесь називає… (дятла).
✵ «… червоніє крізь біле плетиво запорошених дерев цегляна. (школа)».
✵ «Під ногами лагідно, мов хмизок у лісі, потріскував. (лід)».
✵ Чорною блискавицею в оповіданні названо… (щуку).
✵ На уроці малювання Олесь намалював… (дятла).
✵ У лузі Олесь їм мерзлу… (калину).
✵ Олесевого діда звати… (Прокіп).
✵ Ім'я Олесевої матері. (Наталка)
✵ Яка казка снилася Олесеві? (Про Івасика-Телесика)
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Слово вчителя
Учні, на попередніх уроках ми детально дослідили зміст та художні особливості оповідання Григора Тютюнника «Дивак». Сьогодні з'ясуємо, чому Олеся називаємо диваком. Який Олесь? Чи треба йому змінитися і бути, як усі?
2. Робота з епіграфом
(Учитель читає вголос епіграф уроку, коментує його, залучає до бесіди учнів.)
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
(Учні записують у зошити тему уроку, епіграф.)
Проблемне питання:
Як ви думаєте, чому оповідання назване саме так?
(Диваком називали головного героя, оцінюючи його незвичну для сільських дітей поведінку, чутливість до природи, уразливість та прагнення до справедливості.)
V. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда
2.Словникова робота.
Дивак - це той, хто своєю поведінкою та вчинками викликає здивування.
+ слайд (незрозумілі слова в тексті)
3. Бесіда за змістом оповідання «Дивак» (з’ясування первинних вражень про твір).
+
✵ У якій ситуації в оповіданні вперше звучить слово «дивак»?
(« — Ей, Олесю! — кличуть з гурту. — Гайда з нами подушки гнуть! Навіщо лід псуєте? — у відповідь Олесь. — Він ще молодий. Дітвора сміється: дивак»..
✵ Чи згодні ви з такою характеристикою Олеся хлопчиками-однолітками?
(У нього інші інтереси, але це не характеризує Олеся негативно.)
4. Робота в зошитах. Дослідження образу головного героя
План-характеристика образу літературного персонажа.
1. Хто такий Олесь.
2. Вік хлопчика.
3. Зовнішній вигляд.
4. Поведінка, вчинки.
5. Заняття, уподобання.
6. Стосунки з однолітками, дорослими, рідними.
7. Риси характеру.
8. Моє ставлення до героя.
5. Робота в парах
На основі тексту дослідіть і проаналізуйте риси характеру Олеся, якими він суттєво відрізняється від своїх ровесників:
1. Нестандартне, яскраво виражене сприйняття навколишнього світу обдарованим хлопчиком.
2. Милосердя, небайдужість вразливої дитини до всього живого.
3. Допитливість і спостережливість Олеся.
4. Бажання займатися творчою працею, протест проти загальноприйнятих правил.
5. Спроби Олеся розібратися у власній сутності.
6. Складання інформаційного грона до образу Олеся.
7. Вправа «Поміркуй, обґрунтуй».
✵ Яка ідея твору? (Возвеличення єдності людини-особистості та природи)
✵ Що символізують дві дороги, якими Олесь ходить до школи? Яку життєву дорогу, на вашу думку, він обере?
(Вони символізують вибір. Я думаю, що Олесь не послухається діда, а побудує своє життя згідно із власними вподобаннями.)
✵ Чи легко бути диваком?
(Бути диваком зовсім не легко, інколи світ не сприймає та ображає таких. Але без диваків не було б великих відкриттів та творчого польоту думки.)
✵ Олеся називали диваком – це добре чи погано?
✵ Якою людиною у майбутньому буде Олесь?
✵ Чому багато хто з героїв не розуміють поведінку, вчинки хлопця?
✵ Як сам автор ставиться до свого героя?
Слово вчителя.
Кожна людина неповторна, індивідуальна. Таким є і Олесь, герой оповідання "Дивак". Він тонко відчуває природу, чутливий до краси, його серце відкрите для добра й справедливості. Усе лихе в житті він сприймає болісно. Не всі розуміють його почуття, навіть учителька і рідний дід, тому вважають його диваком, людиною, не пристосованою до життя. Або, як ще кажуть, «білою вороною».
9. Мовознавча розминка.
- Хто із вас знає, що означає фразеологізм «біла ворона»?
Біла ворона – цей вираз вживається для характеристики людини, яка вирізняється серед інших своєю поведінкою, зовнішнім виглядом. У наш час вираз «біла ворона» означає не тільки незвичайну людину, але й рідкісне явище природи.
10. Складання паспорта твору.
Учні спочатку самостійно, а потім з допомогою вчителя визначають тему, ідею, жанр твору.
Тема: зображення ставлення людини до природи та різниці у її сприйнятті хлопчиком та дідусем.
Ідея: оспівування краси природи та гідного ставлення до неї крізь призму розуміння маленького хлопчика Олеся.
Жанр: оповідання (Оповідання – невеликий прозовий твір про якусь подію з життя одного чи кількох героїв протягом короткого проміжку часу).
11. Метод «Прес»
Доведіть, використовуючи схему, що твір «Дивак» - оповідання.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія
(Фрази записані на дошці, учні по черзі продовжують одну фразу за бажанням.)
- Я б не хотів (-ла) бути диваком, тому що…
- Я б хотів (-ла) бути диваком, тому що…
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виконати онлайн-тест за змістом оповідання.