Матеріал містить розробку уроку і опорний конспект до уроку на тему: "М. Коцюбинський "Тіні забутих предків".
1
Урок української літератури в 10 класі
Тема уроку: Повість М. Коцюбинського «Тіні забутих предків» -
художнє відкриття життя народу Гуцульщини
і вічна таїна кохання.
Мета уроку:
Тип уроку: комбінований
Обладнання: гуцульські мелодії, записи коломийок, відеоматеріали, ілюстрації, картин, зразки одягу, побуту, елементи костюмів, картки з тлумаченням діалектних слів.
Теорія літератури: повість, фольклорно-міфологічна основа, тематика, сюжет.
Хід уроку:
Епіграф:
Гуцули—оригінальніший народ, з багатою фантазією,
зі своєрідною психікою. Глибокий язичник-гуцул все своє
життя, до смерті, проводить у боротьбі зі злими духами,
що населяють ліси, гори і води.
М.Коцюбинський
І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок учнів
Слайд 1
Учитель. М.Коцюбинський – окраса і гордість української літератури. Великий письменник – гуманіст, виразник прагнень народних мас посідає одне з провідних місць в історії української літератури. Його творчість, що припадає на кінець ХІХ – початку ХХ століття, яскраво відбиває не тільки глибинні соціальні зрушення в тогочасному суспільстві, а й активні пошуки, якими був позначений літературний процес на межі двох століть. Недаремно все прогресивне українське суспільство 17 вересня 2014 року відзначало 150-річчя з дня народження митця, найталановитішого прозаїка-імпресіоніста.
Учень. Глибоким зором і пером тонким він слугував народові своєму , Боліючи душею разом з ним. Життя і кров, а не сюжет і тему Він залишив на білих сторінках – І слів не обернуть на прах.
Слайд 2
Лебединою піснею письменника стала повість «Тіні забутих предків».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми й мети уроку
Слайд 3
Отже, тема уроку: «Повість М. Коцюбинського «Тіні забутих предків» - художнє відкриття життя народу Гуцульщини і вічна таїна кохання».
Відповідаючи на ці питання, на уроці ми розширимо уявлення про самобутність Гуцульщини, заглибимось в побутове й духовне життя її мешканців. Це дасть нам змогу збагнути загальнолюдські проблеми, порушені автором, з’ясувати, що для героїв повісті значить поняття добро і зло, людина і природа, життя і смерть. А головне: повчімося в наших предків життєвої філософії, викладеної майстерним пером М. Коцюбинського.
ІІІ. Сприйняття нового матеріалу
Слайд 4
Щоб досягнути поставленої мети, на уроці будемо користуватися опорним конспектом, який у вас на партах (див.: Додатки). Урок поділений на певні блоки, які логічно переплітаються.
Слайд 5 Слайд 6
Учень. У 1910 році М. Коцюбинський уперше побував у Карпатах (їхав на відпочинок в Італію). У той час село Криворівня було улюбленим курортним місцем відпочинку багатьох письменників. Тут відпочивали І. Франко, Леся Українка, В. Стефаник.
Слайд 7
Друге перебування митця в горах відбулося через рік. Подорожував він із сином Юрієм. Воно виявилося довшим за тривалістю і справжнім відкриттям екзотичного закутку України. Письменник зібрав чимало фольклорного матеріалу, вивчив гуцульські звичаї, вслухався у колоритний говір, пройнявся духом гірської природи.
Слайд 8
«Гуцули – це оригінальний народ, з багатою фантазією, зі своєрідною психікою. Глибокий язичник-гуцул все своє життя проводить у боротьбі зі злими духами, що населяють ліси, гори і води», - писав у листі М. Коцюбинський. Учитель. Доказ-факт, уміщений у опорному конспекті також підтверджує думку щодо закоханості митця в цей край. Зачитайте цитату («Який оригінальний край, який незвичний казковий народ. Збираю матеріал, переживаю природу, дивлюся, слухаю і учусь»).
Слайд 9
Учитель. Чи користувався М. Коцюбинський працями науковців, які досліджували цю тему? Учень. Вивчав і користувався фольклорно-етнографічними збірками І. Франка, В. Сухевича, В. Гнатюка. З ними, до речі, і познайомився автор у селі Криворівня. У 1911 році повість завершена. Тричі переписував. У 1912 році надрукована в «Літературно-науковому віснику».
Учні занотовують до опорного конспекту засвоєні поняття.
1. Історія написання твору. Джерела повісті. Тема твору |
___________ роки перебування в Карпатах.
___________ назва села, де мешкало багато творчої інтелігенції.
М. Коцюбинський (з листів): «Який оригінальний край, який незвичайний
казковий народ. Збираю матеріал, переживаю природу, дивлюсь, слухаю і
учусь».
__________ повість завершена, тричі переписував.
__________ надрукована в «Літературно-науковому віснику».
Учитель. Через 100 років після народження М. Коцюбинського в 1964 році вірменський режисер Сергій Параджанов прокинувся знаменитим: в аргентинському містечку Мар-дель Плата на престижному міжнародному кінофестивалі головний приз здобули «Тіні забутих предків», зняті за повістю М. Коцюбинського. Геніальний режисер і не менш геніальний оператор Юрій Іллєнко зуміли зазирнути в потаємні глибини, туди, де народжуються міфи.
Слайд 10
Прекрасну режисерську й операторську роботу доповнила гра талановитого Івана Миколайчука та Лариси Кадочникової, виконавців головних ролей.
Слайд 11
Прем’єра відбулася в Києві 4 вересня 1965 року у кінотеатрі «Україна». З промовою виступив поет Василь Стус, котрого потім назвали «совістю нації», зі словом-протестом проти арештів української інтелігенції. «Тіні забутих предків» здобули 39 міжнародних нагород, 28 призів на кінофестивалях (із них – 24 Гран-прі) у 21 країні світу й увійшли до Книги рекордів Гіннеса. «Тіні забутих предків» довгий час фактично забороняли до показу. Впродовж п’яти років ім’я І. Миколайчука викреслювали з акторських труп, а С. Параджанов навіть був засуджений. А сьогодні створюють буктлейлер.
Словникова робота: Буктрейлер – новий жанр рекламно-ілюстративного характеру, що об’єднує літературний твір (найяскравіші моменти), візуальне мистецтво і сучасні електронні можливості.
Учитель. Переглядаючи кадри фільму, поновіть у своїй уяві зміст прочитаного і визначте тему твору.
Слайд 12 Перегляд буктрейлера до кінофільму «Тіні забутих предків».
Учні. Зображення життя гуцулів, їхніх звичаїв, побуту, фольклору, показ єдності людини і природи.
Учні занотовують до опорного конспекту засвоєні поняття.
Тема твору:________________________________________________________________
________________________________________________________________
Слайд 13
Слайд 14
Учитель. Дослідники повісті зазначають, що вона побудована на трансформації мандрівного сюжету. Який сюжет називається мандрівним, що таке трансформація? Учні (використовують у опорному конспекті рубрику «ТЛ: консультація»).
2. Трансформація мандрівного сюжету |
Трансформація – перетворення, перевтілення, перебіг, обробка
Мандрівний сюжет – сюжети казок, байок, легенд, творів писемної літератури, які начебто переходять від народу до народу, тобто мають подібні основні мотиви у сюжетах.
(зі словника літературознавчих термінів).
Учитель. В основу повісті ліг мандрівний сюжет про закоханих і ворогуючих родів, подібний до фабули трагедії Вільяма Шекспіра «Ромео і Джульєтта». Проте автор ставив за мету змалювати не своїх сучасників, а давніх горян, які жили років 500 тому і складали міфи і легенди, здійснювали певні обряди, щоб побороти страх перед незнаними силами природи. Чому мандрівні сюжети мають місце в літературі? З яких елементів складається сюжет?
Учні занотовують до опорного конспекту засвоєні поняття (з’єднують елементи сюжету з перебігом подій).
Слайд 15
ІV. Осмислення нового матеріалу
Система запитань:
Слайд 16
Слайд 17
Слайд 18
Коломийки — традиційний жанр української фольклорної музики і хореографії. Коломийка-дворядкова народна пісня (співанка). Кожен рядок коломийки має 14 складів з обов’язковою цезурою (паузою) після восьмого складу.
Слайд 19 Перегляд уривку з кінофільму «Тіні забутих предків» С. Параджанова, де маленька Марічка виконує співанки-коломийки
Слайд 20
Слайд 21 Перегляд уривку з кінофільму «Тіні забутих предків» С. Параджанова, де юні Марічка і Іван на вечорницях
Слайд 22
Слайд 23
Звучить українська старовинна мелодія (гуцульська рапсодія) «Любов ніколи не минає». Скрипка і кобза.
Слайд 24
Слайд 25
Слайд 26
Слайд 27 Слайд 28
Слайд 29
Слайд 30
Слайд 31
Слайд 32
Слайд 33 Слайд 34
Слайд 35 Перегляд уривку з кінофільму «Тіні забутих предків» С. Параджанова, де Іван перебуває на полонині. Ватажок (роль виконує Микола Гринько) виготовляє сир, розповідаючи легенду про чорну гору й зелену полонину.
Слайд 36
Слайд 37
Слайд 38
Гуцули-християни |
Відгомін язичницьких традицій у житті гуцулів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Слайд 39
Слайд 40
V. Узагальнення і систематизація вивченого
Учитель. Систематизуючи вивчене, визначте проблематику твору «Тіні забутих предків» і поясніть зміст назви. Занотуйте спостереження до таблиці, що в опорному конспекті.
3. Проблематика повісті. Зміст назви. |
Слайд 41
Слайд 42
Учні. Більшість проблем, котрі висвітлює автор твору, вже розглянуті на уроці, а саме: вічність і сила кохання, гармонія людини і сили природи, вічність і зрада, вічний двобій добра і зла. Для більшості українців обряд поминок, описаних у творі, незвичайний. Щоб зрозуміти його, треба розповісти про враження М. Коцюбинського, якими він ділився в листах. «На лаві лежить покійник, горять перед ним свічки, у хаті поставлені лави, на них сидять багато людей. Тут же, біля покійника, зібралася повеселитися молодь. Лунав сміх, жарти, поцілунки, крик, грали в різні ігри». У хаті, де лежав Іван, спочатку було сумно. Голосила Палагна. Учитель. Розкажіть про поведінку Паланги під час прощання з покійним. Як ви оцінюєте її поведінку? Користуйтесь цитатним матеріалом. «Чи не багато суму мала вже бідна душа?» - виникає питання, яке сам автор ставить у творі.
Слайд 43 Учні. Отже, гуцули, проводжаючи душу на той світ, уважають, що вона має залишити землю веселою, щоб там уже не знати горя. А ще цим демонструють вищість життя над смертю. І мертвий Іван посміхнувся, бо після смерті його самотня душа знайшла заспокоєння. Учитель. Вічна мандрівка душі – це ще одне вірування гуцулів. Ми ж підсвідомо відчуваємо присутність поряд із собою душ далеких предків, частиною яких є самі. Можливо, саме тому письменник довго вагався, яку назву для повісті вибрати з-поміж, на перший погляд подібних.
Слайд 44
Учитель. На прем’єрі, після перегляду фільму С. Параджанова, поет Василь Стус звернувся до присутніх у кінозалі зі словами: «Хто проти тиранії, встаньте!» І підвівся увесь зал. Отже, і повість, і фільм за повістю розбудили національну свідомість і гідність українців, стали поштовхом до прозріння і розуміння українцями себе як великого народу, у котрого не можна відібрати ні волю, ні слово.
Слайд 45
VІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання
Слайд 46
Опорний конспект
Тема уроку: Повість М. Коцюбинського «Тіні забутих предків» -
художнє відкриття життя народу Гуцульщини
і вічна таїна кохання.
1. Історія написання твору. Джерела повісті. Тема твору |
___________ роки перебування в Карпатах.
___________ назва села, де мешкало багато творчої інтелігенції.
М. Коцюбинський (з листів): «Який оригінальний край, який незвичайний
казковий народ. Збираю матеріал, переживаю природу, дивлюсь, слухаю і
учусь».
__________ повість завершена, тричі переписував.
__________ надрукована в «Літературно-науковому віснику».
Тема твору:________________________________________________________________
________________________________________________________________
2. Трансформація мандрівного сюжету |
Мандрівний сюжет – сюжети казок, байок, легенд, творів писемної літератури, які начебто переходять від народу до народу, тобто мають подібні основні мотиви у сюжетах.
(зі словника літературознавчих термінів).
Розкрийте значення діалектних слів
Коломийки — традиційний жанр української фольклорної музики і хореографії. Коломийка-дворядкова народна пісня (співанка). Кожен рядок коломийки має 14 складів з обов’язковою цезурою (паузою) після восьмого складу.
Вірування гуцулів
Гуцули-християни |
Відгомін язичницьких традицій у житті гуцулів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Проблематика повісті. Ідея. Зміст назви. |
Ідея твору:________________________________________________________________
_______________________________________________________________
4. Стильові особливості твору |
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Домашнє завдання:
1. Запишіть опорний конспект в робочий зошит.
2. Перегляньте фільм Сергія Параджанова «Тіні забутих предків». Порівняйте свої враження від читання твору й перегляду фільму.