Конспект уроку інформатики: "Моделі. Етапи побудови моделей."

Про матеріал
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема: Моделі. Етапи побудови моделей.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект
уроку інформатики в 7 класі

Тема: Моделі. Етапи побудови моделей.

 

 

 

Виконав: вчитель інформатики
Сомівської філії
Зачепилівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Огар О.В.

 

 

 

 

 

 


Тема: Моделі. Етапи побудови моделей.

Мета:

Навчальна: сформувати поняття інформаційної моделі, системи і структури системи.

Розвиваюча: розвивати вміння виділяти головне, узагальнювати і систематизувати.

Виховна: розвиток емоційно-вольової сфери, спонукання до застосування отриманих знань.

Основні поняття: інформаційна модель, система, структура системи.

 

I. Організаційний момент

Вступне слово: «Сьогодні ми продовжуємо вивчати моделі і моделювання - одну з найважливіших тем інформатики. Давайте подумаємо, що ми сьогодні повинні дізнатися і чому навчитися»?

II. Актуалізація опорних знань

Контрольні питання минулого уроку.

Перевірка домашнього завдання (зачитування прикладів моделей із зошитів учнів, фронтальна робота).

ІІІ. Пояснення нового матеріалу :

Усі моделі можна розбити на два великі класи: моделі предметні (матеріальні) і моделі інформаційні. Предметні моделі відтворюють геометричні, фізичні і інші властивості об'єктів в матеріальній формі (глобус, анатомічні муляжі, моделі кристалічних решіток, макети будівель і споруджень та ін.).

Інформаційні моделі представляють об'єкти і процеси в образній або знаковій формі.

Образні моделі (малюнки, фотографії та ін.) є зоровими образами об'єктів, зафіксованими на якому-небудь носії інформації (паперу, фото- і кіноплівці та ін.). Широко використовуються образні інформаційні моделі в освіті (згадайте навчальні плакати по різних предметах) і науці, де потрібно класифікацію об'єктів за їх зовнішніми ознаками (у  біології, палеонтології та ін.).

Знакові інформаційні моделі будуються з використанням різних мов (знакових систем).
Знакова інформаційна модель може бути представлена у формі:

  • тексту (наприклад, програми на мові програмування),
  • формули (наприклад, другий закон Ньютона F=m·a),
  • таблиці (наприклад, періодичної таблиці елементів Д.І. Менделєєва)

Іноді при побудові знакових інформаційних моделей використовуються одночасно декілька різних мов. Прикладами таких моделей можуть служити географічні карти, графіки, діаграми і ін. В усіх цих моделях використовуються одночасно як мова графічних елементів, так і упродовж своєї історії людство використало різні способи і інструменти для створення інформаційних моделей. Ці способи постійно удосконалювалися. Так, перші інформаційні моделі створювалися у формі настінних малюнків, в теперішній же час інформаційні моделі зазвичай будуються і досліджуються з використанням сучасних комп'ютерних технологій.

Що ж таке інформаційна модель? (Відповіді учнів.)

Запишемо визначення в зошит:

Інформаційна модель - сукупність інформації, що характеризує властивості і стани об'єкту, процесу, явища, а також взаємозв'язок із зовнішнім світом.

Завдання 1: розглянемо представлення інформаційних моделей за формою представлення і запишемо в зошит цю схему

Інформаційна модель прямокутного трикутника

  1. Геометрична модель:

img8

2. Словесна модель: «Прямокутним трикутником називається трикутник, у якого один з кутів прямий»

3. Математична модель: <А+<В+<С=180°, АВ2=АС2+ВС2

Звертаю вашу увагу на математичну модель. Вона записана математичною або формальною мовою. Ми з вами знаємо, що мови бувають природні і формальні.

Природні мови використовуються для створення описових інформаційних моделей. За допомогою формальних мов будуються формальні інформаційні моделі (математичні, логічні та ін.). Однією з найширше використовуваних формальних мов є математика. Моделі, побудовані з використанням математичних понять і формул, називаються математичними моделями. Мова математики є сукупністю формальних мов. З деякими з них (алгебра, геометрія) ви знайомитеся в школі, з іншими (теорія великих кількостей, теорія вірогідності та ін.) зможете ознайомитися в процесі подальшого навчання.

Формалізація — процес створення інформаційної моделі за до­помогою формальних мов, при якому здійснюється перехід від словесного опису зв’язків між виділеними властивостями об’єкта до опису, який використовує деяку мову кодування (мова схем, мова математики тощо)

Будь-яка інформаційна модель є системою.
Система = елементи + зв'язки між ними.

Системи бувають:

  • Матеріальні (людина, літак, дерево);
  • Нематеріальні (людська мова, математика);
  • Змішані (шкільна система).

Як ви думаєте, чому шкільна система є змішаною системою?

Розглянемо приклади: літак, комп'ютер. (Відповіді учнів.)

А яку особливість можна відмітити у системи?( При об'єднанні елементів в систему у системи з'являються нові властивості, яких не мав жоден з елементів системи.)

Кожна система має структуру.
Структура системи - певний порядок об'єднання елементів системи. Розглянемо схему:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

З ієрархічними моделями ми вже знайомі - це файлова система комп'ютера. Давайте подивимося, а які ще ієрархічні моделі бувають.

Ієрархічна модель, що класифікує комп'ютери, у вигляді графа

 


А що показує ця модель?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Генеалогічне дерево князів Рюриковичів.

А які мережеві моделі ви вже знаєте?

Глобальна мережа.

Давайте згадаємо, які моделі є динамічними, а які статичними. Спробуємо розібратися, які з представлених моделей, є динамічними, а які статичними? (Відповіді учнів).
Статична модель - про комп'ютери, динамічна модель - родовід Рюриковичів.

III. Закріплення вивченого матеріалу :

Контрольні питання:

  • Чи існує універсальний алгоритм створення інформаційних моделей? Від­повідь поясни.
  • З яких етапів складається процес створення інформаційної моделі? Чи можна змінювати послідовність етапів створення інформаційної моделі?
  • Від чого залежить вибір форми подання інформаційної моделі? Наведи конкретні приклади.
  • Чи можна створити одну й ту саму модель за допомогою різних програм?

 

  • Які образні моделі виникають у вас, коли входячи у будинок відчуваєте який-небудь запах?
  • Що таке інформаційні моделі? З чого вони «зроблені»?
  • Що таке математична модель? Наведіть приклади.
  • Чи можна назвати пояснююче креслення до завдання моделлю? Поясніть відповідь.
  • Чи можна стратегічну комп'ютерну гру назвати ігровою моделлю? Чому вчать такі ігри?
  • За якою ознакою моделі діляться на статичні і динамічні?
  • Що таке матеріальні моделі? Наведіть приклади.
  • До якого типу моделей ви б віднесли билини? Що вони моделюють?
  • Що таке формалізація? Наведіть приклади формальних моделей.

IV. Домашнє завдання.

Складіть мережеву модель. У першому ряду вкажіть імена своїх друзів, в другому ряду - їх захоплення. Зобразіть дугами зв'язки : ім'я - захоплення.

img4

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Соболь Ірина Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Давиденко Юлія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 березня 2019
Переглядів
7707
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку