Конспект уроку із предмету «Захист Вітчизни» для 10 класу на тему: «Надання домедичної допомоги в секторі обстрілу. Транспортування (переміщення) пораненого в сектор укриття»
Мета: узагальнити та систематизувати знання про порядок надання першої домедичної допомоги в секторі обстрілу; тренувати надання першої домедичної допомоги в секторі обстрілу; формувати практичні навички проведення підручних заходів реанімації потерпілих, виховувати в учнів упевненість в своїх діях та розуміння відповідальності за життя та здоров’я потерпілого.
Тип заняття: комбінований урок
Час проведення –45 хв.
Метод проведення: практичне заняття.
Місце проведення: територія школи.
Матеріальне забезпечення: пам’ятка «Надання первинної допомоги в умовах бойових дій», джгути, еластичні та перев’язочні бинти, мотузка 2 м.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- шикування особового складу;
- виконання команд: повороти праворуч і ліворуч; «Відділення, в дві шеренги — ставай», «рівняйсь», «струнко», «рівняння — до середини», рапорт командира відділення вчителю, відповідь на привітання, виконання команди «вільно».
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
В сучасній війні бойові дії можуть носити досить напружений і рішучий характер, будуть супроводжуватись великомасштабними руйнуваннями та надзвичайно високими людськими жертвами.
Вчасне надання першої медичної допомоги часто зберігає життя поранених та хворих, а своєчасна евакуація їх з поля бою запобігає повторному ураженню та загибелі від вогневих засобів та бойової техніки. В цьому велику роль відіграє середній медичний персонал та безпосередньо весь особовий склад військ. Це означає, що кожен солдат повинен вміти і знати як забезпечити само – і взаємодопомогу на полі бою при пораненнях.
Своєчасне і якісне надання медичної допомоги в багатьох випадках допомагає зберегти життя потерпілого, сприяє відновленню його боєздатності і працездатності.
Сьогодні ми з вами будемо тренуватись з надання допомоги пораненим на полі бою. Але для початку повторимо теоретичний матеріал.
Експрес-опитування
1. Питання для фронтального опитування, метод «мікрофону»:
1. Дайте визначення поняттю «сектор обстрілу».
2. Достовірними ознаками клінічноїсмерті є:
а) відсутність дихання і серцебиття;
б) холодні кінцівки;
в) поява трупного заклякання;
г) відсутність рефлексів.
3. Який спосіб наближення до потерпілого є найкращим на відкритій місцевості під час бойових дій:
а) пригинаючись;
б) здійснюючи короткі перебіжки;
в) переповзання в положенні по - пластунськи.
4. Основними показаннями для проведення заходів реанімації є:
а) відсутність свідомості;
б) відсутність дихання і пульсу;
в) поява трупного заклякання;
г) висихання рогівки очей.
5. До реанімаційних заходів відносять:
а) промивання шлунку;
б) промивання ран;
в) штучне дихання;
г) непрямий масаж серця.
6. Джут накладають при:
а) артеріальній кровотечі;
б) венозній кровотечі;
в) внутрішній кровотечі;
г) капілярній кровотечі.
7. Що можна робити в секторі обстрілу?
а) переведення з положення на спині в положення на животі;
б) тимчасова зупинка зовнішньої кровотечі.
8. Види ран.
а) колоті;
б) різані;
в) рвані
г) вогневі;
д) укушені.
ІІІ. Практичне заняття.
Вчитель.
Ви добре справилися із завданнями. Тепер переходимо до практичної частини. Якість надання першої допомоги залежить також від умов бойової обстановки, ступеню кваліфікації осіб, які її надають та кількості осіб, які потребують допомоги і тяжкості їх ураження.
У зоні під вогнем, для збереження життя рятівника, що надає допомогу, необхідно виконувати 6 основних правил:
1. Особиста безпека.
2. Комунікації.
a. Доповідь командиру: нештатна ситуація, виклик підкріплення, медиків, евакуації. Отримати дозвіл на самостійні дії.
b. Комунікація з пораненим: Чи може надати собі допомогу? Чи може рухатися? Чи може стріляти?
c. Комунікація в групі. План дій з надання допомоги та винесенню пораненого в разі неможливості самодопомоги пораненим. Розподіл за номерами: хто прикриває, порядок висування, хто надає допомогу.
3. Вогнева перевага.
4. Скритність переміщення (складки місцевості, елементи рослинності, міської забудови, прикриття бронею, дим)
5. Перевірка життєздатності пораненого. Якщо не відповідає на питанняпід вогнем вважається умовно мертвим. Допомога не надається.
6. Винесення з під вогня в укриття, зупинка зовнішньої масивної кровотечі з кінцівок накладенням турнікету або залежно від тактичної ситуації можлива спочатку зупинка кровотечі далі винесення.
План порятунку
Якщо ви маєте переміщувати пораненого під ефективним ворожим вогнем, слід врахувати наступне:
Поділити учнів на команди по 2 чоловіка, ознайомити з завданням.
Перше навчальне місце. Потерпілий знаходиться в Червоній зоні
Червона зона - зона безпосереднього вогневого контакту.
1. Зупинити кровотечу за допомогою джгутів на пошкоджених стегновій артерії та артерії плеча.
2. Надати допомоги при осколковому пораненні.
Друге навчальне місце. Якщо потерпілий знаходиться в Жовтій зоні
Жовта зона – первинний огляд пораненого.
Дії бійця:
зігнути ногу в коліні руку за голову та перевести в положення на боці).
Третє навчальне місце. Перенесення пораненного
Варіант 1. На собі повзком на спині, постраждалий обличчям донизу,
Варіант 2. Якщо є дозвіл відприкриття на рух, то транспортуємо пораненного захватом під руки і біжимо в жовту зону.
Варіант 3. З використанням мотузки.
ІV. Заключна частина:
Вчитель. Ось і добігає урок до кінця. Можливо, хтось хоче поділитися своїми враженнями від побачено і зробленого вами. (Відповіді учнів).
Назвати результати команд, та їх помилки.
Озвучити оцінки учням.
V. Домашнє завдання: ознайомитися із пам’ятками «Надання першої медичної допомоги в умовах бойових дій», підготувати 6 тестів для взаємоперевірки.
Картка оцінювання
Перше навчальне місце: Червона зона
Що робить учень |
Правильно |
Неправильно |
Чи є критична кровотеча? |
|
|
|
|
|
|
|
|
- Надання допомоги А)Чи правильно наклали джгут? Б)Чи правильно оглянули? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Оцінка правильності евакуації |
|
|
Друге навчальне місце: Жовта зона
Записати час виконання:
Що робить учень |
Правильно |
Не правильно |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Чи перевірили прохідність дихальних шляхів? |
|
|
- Чи відчули дихання? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Чи перевернули на бік та оглядали на боці ? |
|
|
Чи підготували до евакуації? |
|
|
Третє навчальне місце :Зелена зона
Записати час виконання:
Дії учня |
Правильно |
Не правильно |
Чи правильно закинув постраждалого на себе? |
|
|
Чи правильно рухається? |
|
|
Чи закріпив постраждалого? |
|
|
Чи правильно використав слінг або стропу? |
|
|
Чи правильно поклав на землю? |
|
|
Чи правильно залишив чекати? |
|
|