Конспект уроку з історії України, 7 клас.
Склала: Аносова Валентина Миколаївна,вчитель історії та правознавства
Тема: Культура. /слайд 1/
/слайд2/
Мета уроку: ознайомити учнів із процесом виникнення східнослов’янської писемності та розвитком української мови, як розвивалися усна народна та музична творчість; якими були здобутки архітектури та образотворчого мистецтва; формувати навички самостійної роботи, розвивати вміння висловлювати власну думку, працювати з різноманітними історичними джерелами; розпізнавати і характеризувати пам’ятки культури Русі-України першої пол. ХІ ст.;виховувати в учнів шанобливе ставлення до культурних здобутків українського народу, потребу в збереженні культурних пам′яток минулого. Обладнання: підручник О.Гісем, О.Мартинюк Тип уроку: комбінований Форма уроку: урок-екскурсія в минуле з використанням мультимедіа. /слайд 3/ Основні поняття: «кирилиця», «билини», «архітектура», «фреска», «мозаїка», «ікона», «іконопис»; хто такі «скоморохи». Епіграф уроку: «Культура є дзеркалом нації».
Хід уроку
|
І. Організаційна частина
Учитель. Доброго дня! В мене в руках парасолька. Як ви думаєте навіщо вона мені? (відповіді учнів)
А парасолька для того, аби ніяка мряка, похмура погода не обтяжила і не зіпсувала сонячного настрою, який я сподіваюся буде царювати у нас сьогодні на уроці.
ІІ.Актуалізація опорних знань /слайд 4/
Вправа «так» чи «ні». Дайте відповідь на запропоновані твердження за
темою «Князювання Ярослава Мудрого»:
1. був сином Володимира Великого; (так)
2. територія «міста Ярослава» зросла у сім разів.(так)
3. побудував Софійський собор; (так)
4. уклав перший писаний збірник законів; (так)
5. розгромив Хозарський каганат; (ні)
6. мав прізвисько «тесть Європи»; (так)
7. розгромив печенігів під стінами Києва; (так)
8. побудував Десятинну церкву; (ні)
9. за часів його правління були побудовані Золоті ворота в Києві; (так)
10.автор «Повісті минулих літ»; (ні)
11.його донька Анна, дружина французького короля; (так)
12.за його правління в Софійському соборі була заснована бібліотека; (так)
Правильні відповіді /слайд 5/
ІІІ Мотивація навчальної діяльності.
Гра «Асоціації» З чим асоціюється держава Русь-Україна
(Учні називають асоціації: становлення державності, виникнення міст, пожвавлення торгівлі, розширення міжнародних зв’язків, звичаї й традиції слов’ян,запровадження християнства та ін.)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Зупинки
1. Виникнення східнослов’янської писемності та розвиток української мови. Школи.
2. Усна народна та музична творчість.
3.Розвиток архітектури й образотворчого мистецтва
Запитання й завдання
Який термін використано в записі теми уроку?
Дайте визначення поняття «культура».
Словникова робота /слайд 6/
Культура - сукупність матеріальних та духовних цінностей, створених людством протягом його історії.
Вчитель: Для того, щоб нам потрапити до культурної спадщини Русі-України скористаємося «Машиною часу». Прихопимо з собою підручники, адже вони будуть слугувати путівниками до нашого уроку.
ЗУПИНКА І. Виникнення східнослов’янської писемності та розвиток української мови. Школи. /слайд 7/
Вчитель. День украї́нської писе́мності та мо́ви — свято розвитку державної мови, яке щороку відзначається в Україні 27 жовтня.
Президент України Володимир Зеленський 28 липня 2023 року підписав Указ №455/2023, відповідно до якого дата святкування Дня української писемності та мови була перенесена з 9 листопада на 27 жовтня.
У 2023 році дата свята змінилася через рішення Православної церкви України (ПЦУ) та Української греко-католицької церкви (УГКЦ) перейти на новий церковний календар, відповідно до якого на 13 днів пересуваються раніше нерухомі дати свят. Свято української писемності та мови традиційно відзначається в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця (письменника-агіографа, першого історика Київської Русі, мислителя, вченого, ченця Києво-Печерського монастиря), з чиїм ім’ям пов’язують започаткування писемної української мови.
Вчитель: Можливо хтось з вас чув або знає про Кирила та Мефодія і може всім розповісти про них. /слайд 8/
Повідомлення учня про Кирила та Мефодія.
Після запровадження християнства в Русі-Україні поширилася винайдена учнями братів-просвітителів Кирила і Мефодія абетка – кирилиця. Вона стала однією з двох абеток староцерковнослов’янської (або старослов’янської) мови, яка витіснила з ужитку давнішу живу народну мову. 863 року слов’янський просвітитель Кирило розробив слов’янську абетку. Згодом Кирила та його брата Мефодія візантійський імператор відіслав до Моравії для проповіді християнства слов’янською мовою. Брати переклали слов’янською мовою церковні книги, і так їхня діяльність заклала основи слов’янської писемності.
Вчитель. Численні археологічні знахідки свідчать про значне поширення писемності серед різних верств населення Русі. Понад 400 написів (графіті) знайдено на стінах Софійського собору в Києві. На одній із них вирізьблено абетку із 27 букв: 23 грецьких і чотирьох слов’янських – «б», «ж», «ш», «щ». Аналіз давніх надписів засвідчує, що їм притаманні чимало ознак сучасної української мови. Найдавніші графіті Софії Київської виконані не кирилицею, а глаголицею.
Завдання /слайд 9/
Спробуйте «перекласти» буквене рівняння «мовою» цифр.
ЄS – ГД = ВВ
Відповідь: 56-34=22
Завершальний період формування давньої української мови, на думку вчених, тривав з ХІ до кінця ХІІІ ст. /слайд 10/
Вчитель. Освіта була предметом турботи князів. З літопису відомо, що Володимир Святославич відкрив у Києві школу для навчання князівських і боярських дітей. Ярослав Мудрий продовжив працю з поширення освіти. Він заснував школу, де навчалося 300 дітей старост і священників. Основу освіти становили богослов’я, філософія, риторика (ораторське мистецтво) і граматика. Вивчали в Русі-Україні й іноземні мови. Кількома мовами володів Ярослав Мудрий, його син Всеволод опанував п’ять іноземних мов.
Осередками освіти після прийняття християнства в Русі-Україні стали церкви й монастирі, які також сприяли розвитку літератури та мистецтва.
Запитання.
1.Де вчилися діти і що вони вивчали?
(При церквах. Богослов’я, риторику, філософію, граматику, іноземні мови).
Робота в групах
ЗУПИНКА. Усна народна та музична творчість (І група)
Вчитель. Фольклором, або усною народною творчістю, називають усі неписемні думки, почуття народу, які він висловлював у казках, легендах, билинах, переказах, піснях. До усної народної творчості належать обрядові пісні, міфи, заклинання, ліричні пісні.
Завдання учням /слайд 11/
Використовуючи знання з літератури та історії, доведіть, що у східних слов’ян існувала багата усна народна творчість
(Працюють з підручником, ст.47-48)
(учні висловлюють свою точку зору про події та явища із життя слов’ян,
які відобразилися в усній народній творчості)
(Билини, обрядові пісні, загадки, прислів’я, приказки, казки) /слайд 12/
/слайд 13/
Вчитель. Існує чимало свідчень про те, що в Русі-Україні була для свого часу добре розвинена музична творчість. Прислухайтесь уважно до ринкового багатоголосся – і ви почуєте крізь гул голосів звуки музики. Вона збирає навколо себе дуже багато людей. Це скоморохи, які виступають на княжих дворах, ринкових площах, святкових зібраннях. Серед них є танцюристи, актори, співці. Музики грають на гуслях, сопілках, флейтах, бубнах, лютнях, арфах, гудках, тарілках і ложках.
Після прийняття християнства церква почала з осудом ставитися до скоморохів за їхні язичницькі забави. Вона сприяла поширенню в Русі-Україні хорового співу, стала відома нотна система. Навчання співу було одним з обов’язкових предметів, що вивчалися в тогочасній школі.
ЗУПИНКА. Розвиток архітектури й образотворчого мистецтва (ІІ група) /слайд 14/
Вчитель. Археологічні та літописні знахідки свідчать про високий рівень розвитку архітектури Русі-України.
Робота з термінами
Графіті – написи, видряпані на поверхні стін храмів та інших будівель
Фреска – зображення виконане по вологій штукатурці
Мозаїка – зображення виконане з різноманітних шматочків скла, каменю, смальти
(Опрацюйте матеріал підручника, ст.48-49, та назвіть найважливіші досягнення архітектури та образотворчого мистецтва Русі-України) /слайд 15/
Вчитель. Ймовірні відповіді учнів
V. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання /слайд 16/
Скласти сенкан до слова «Культура»
Сенкан — це п’ятирядковий неримований вірш, утворений з одинадцяти слів.
Перший рядок — тема, один іменник або займенник, який позначає об’єкт обговорення.
Другий рядок — два прикметники або дієприкметники, що описують і характеризують тему.
Третій — три дієслова про характерні дії об’єкта.
У четвертому рядку маємо цілу фразу з чотирьох слів, за допомогою якої висловлюємо особисте враження, розуміння теми (іноді вдалим є використання цитати з тексту, прислів’я).
П’ятий рядок — це одне слово-резюме (зазвичай іменник), синонім до теми, що являє собою підсумок і висловлює сутність об’єкта. Але чітко дотримувати правил написання сенкану необов’язково.
1. Культура
2. Цікава, багатогранна, патріотичне
3. Розвивається, надихає, вдосконалюється
4. Мені сподобалась архітектурні пам′ятки
5. Це початок вершини українського будівництва
VІ. Підсумки уроку /слайд 17/
Буремні роки залишилися в минулому. Все що залишили нам наші предки, ми повинні оберігати, адже тут наше минуле, сучасне. Майбутнє. Саме ви, нащадки, повинні дбайливо ставитись до культурних надбань нашої держави. Сивина століть та подих історії відчувається в них і понині.
VІІ. Домашнє завдання /слайд 18/
Читати п.9,підготуйте повідомлення з презентацією
«Софія Київська – перлина архітектури Русі-України»
Список використаних джерел: /слайд 19/
1.Богданова О. Історія України: 7 кл.: Плани-конспекти уроків за програмою для 12-річної школи.-К.:Шк.світ,2007
2.Гісем О.В. Історія України: підруч. Для 7 кл. закл. серед. Освіти /О.В.Гісем, О.О.Мартинюк. –Харків: Вид-во «Ранок», 2020.
3.Мокрогуз О.П. Усі уроки «Історія України». 7 клас / О.П.Мокрогуз. – Х.: Вид.група «Основа», 2015
Інтернет-ресурси: