7 клас. БІОЛОГІЯ Дата __________________
Тема: Молюски: будова, спосіб життя. Лабораторне дослідження будови черепашки (мушлі)черевоногих та двостулкових молюсків. Інструктаж із БЖД
Мета:
Матеріали та обладнання: таблиця «Молюски», малюнки, фото молюсків, черепашки молюсків; презентація до теми, мультимедійний комплекс.
Тип уроку: комбінований
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати!
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент, налаштування класу на роботу
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Інтерактивний прийом «Зацікав». (слайд)
Чи цікаво вам, які організми знаходяться на другому місці відносно поширення по планеті Земля, після Членистоногих?
Цих тварин є приблизно 150 000 видів на Землі. У деяких з них є 1 нога, в інших – стулки, а ще в інших – черепашка. Одні - мешканці морів і океанів, інші - озер та річок, чи взагалі - сухопутні. Рухаються ці тварини теж по різному. Одні – повільно повзають, інші – швидко плавають (до 70 км/год), треті – взагалі ведуть нерухомий спосіб життя…
Напевно ви вже здогадалися, що тема, яку ми розпочинаємо сьогодні вивчати, не менш цікава за тему «Членистоногі»!
Отож, ми розпочинаємо вивчати тему «Молюски».
Темою ж сьогоднішнього уроку є «Молюски: будова, спосіб життя»і» (запис в зошит)
Мета, завдання уроку:
- Як ви гадаєте, які питання ми сьогодні маємо розглянути? (бесіда з учнями, формулювання мети і завдань уроку)
ІІІ. Сприйняття нового матеріалу.
Інформаційна хвилинка «Тисяча таємниць тваринного світу» (випереджальне Д/З – учні повідомляють факти з життя різних молюсків )
Середовища життя молюсків (слайди) – різноманітні. Це і прісні водойми (річки, ставки, озера), солоні моря та океани, а також – суходіл.
За способами живлення молюски бувають: (слайди)
- рослиноїдні
- хижаки
- фільтратори
2. Класифікація молюсків (слайд; розповідь, запис в зошит)
- Клас Черевоногі (мають голову, ногу, тулуб)
- клас Двостулкові (черепашка має 2 стулки)
- клас Головоногі (є голова, тулуб, щупальця)
3. Характеристика класу Черевоногі молюски (слайд)
Це єдиний клас, представники якого заселили і водойми, і суходіл. Клас налічує близько 100тис видів, в Україні мешкає понад 500 видів.
Тіло складається з 3 відділів – голови, тулуба (у більшості захований в черепашку) та ноги. На голові містяться пара (чи дві) щупалець. У молюсків з однією парою (демонстрація малюнків ставковика, котушки) очі розташовані біля основи щупалець. У видів, які мають дві пари, очі розташовані на верхівці довшої пари щупалець (виноградний слимак).
У більшості випадків черепашка спірально закручена, за годинниковою стрілкою. Причому спіраль може бути пласкою чи конічною (демонстрація черепашок).
Черепашка молюсків складається з кальцій карбонату, ззовні вкрита рогоподібною речовиною. Внутрішній шар – перламутровий (розгляд черепашок молюсків учнями). Має устя (куди в разі потреби ховається тіло) і вершину. У деяких молюсків нога має спеціальну кришечку, завдяки якій може закривати устя (в несприятливий період).
Такі молюски, як голий слизун, не мають черепашки.
Тіло молюсків оточене складкою шкіри – мантією. Щілина між мантією і тілом називається - мантійна порожнина. (запис в зошит)
3) Які особливості зовнішньої будови та як рухається слимак?
Досліджуємо на лабораторній роботі! Виконання лабораторної роботи “Вивчення зовнішньої будови та способу руху черевоногих молюсків”.
1-2. Вивчаємо зовнішній вигляд черепашок ставковика, їх будову
(перегляд відео з навчально-методичного комплекту )
Спостерігаємо за пересуванням молюска (перегляд відео про рух)
Працюємо в мікрогрупах, опрацьовуємо матеріал підручника ст. 119-120 та додатковий матеріал, шукаємо відповіді на поставлені запитання
(Учні опрацьовують матеріал, використовуючи малюнки, схеми, таблиці презентують інформацію, відповідають на запитання)
Травна система.Загальна схема травної системи ставковика така: рот – ротова порожнина – глотка – стравохід – шлунок – кишечник – анальний отвір. У ротовій порожнині і глотці їжа обробляється речовинами слинних залоз. Перетравлення їжі в шлунку відбувається за допомогою речовин, які виділяються травною залозою (печінкою).
Великий ставковик – тварина рослиноїдні. Як він добуває їжу?
У ротовій порожнині ставковика є м’язистий орган, укритий хітиновими зубчиками, - його називають терткою або радулою. Радулою і зіскрібає молюск м’які частини рослин і нальоти з водоростей на камінні чи інших предметах.
Дихальна система. Ставковик живе у воді, але дихає атмосферним повітрям за допомогою легень. Щоб одержати нову порцію повітря, ставковик змушений підніматися до поверхні води, де він відкриває розташований на тулубі дихальний отвір. Через нього атмосферне повітря потрапляє в легеню, де і відбувається газообмін.
Кровоносна система великого ставковика незамкнена. У ній є серце, короткі судини і капіляри, що обплітають легеню. короткі судини,по яких кров переміщується до серця, називають венами, аті, по яких кров рухається від серця – артеріями. Серце складається з двох камер: передсердя і шлуночка. Двокамерне серце працює як насос, що перекачує кров. Судини, що несуть кров до серця – вени, від серця – артерії.
Система виділення ставковика це нирка з сечоводом. З нирки продукти виділення рухаються до сечоводу і виводиться назовні через видільний отвір, розташований біля анального отвору.
Нервова система. До складу нервової системи входять нервові вузли, нервові стовбури, що їх з’єднують, і нерви. Кожний вузол відповідає за певну ділянку тіла, їх спільна робота регулює і координує життєдіяльність усього організму.
Окрім органів зору, нюху і дотику, у ставковика є орган рівноваги, який допомагає молюску визначати положення тіла в просторі.
---- РУХАНКА ---- (слайд; вправи для очей, під приємний музичний супровід)
Робота з підручником ст.120, обговорення прочитаного; робота за слайдом
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Вправа «Перевірте знання» (слайд)
Вправа «Біологічні задачі» (слайд)
Домашнє завдання:
Обов’язково:
На вибір:
Рефлексія
Вправа"Плюс - мінус – цікаво»
+ (що цікавим було, що сподобалось?) |
- ( що було нецікаво чи непотрібним; що залишилось незрозумілим?) |
Цікаво (що зацікавило, що ще хотіли б дізнатись з теми?) |