Конспект уроку з інформатики у 5 класі на тему "Комп’ютер, хто ти?????? ". Допоможе учням ознайомитися з правилами поведінки в комп'ютерному класі.
Урок інформатики в 5 класі
Тема. Комп’ютер, хто ти??????
Мета. Ознайомити учнів на доступному для них рівні з тими основними пристроями комп'ютера, з якими їм у подальшому доведеться працювати, ознайомити з правилами поведінки в комп'ютерному класі і з короткою історією обчислювальної техніки.
Задачі уроку.
Навчальні:
Учні мають знати: правила поведінки в комп'ютерному класі; стислу історію обчислювальної техніки.
Учні мають уміти: увімкнути, вимкнути комп'ютер.
Учні повинні мати уявлення про: призначення основних пристроїв ПК.
Розвиваючі:
Виховні:
Тип уроку: комбінований.
Наочність, обладнання та програмні засоби: роздруковані теоретичні відомості і практичні завдання, мультимедійна дошка, підготовлений матеріал для демонстрації і роботи на мультимедійній дошці
Структура уроку
Хід уроку
І. Організація учнів класу.
Привітання. Перевірка готовності учнів та обладнання до уроку. Перевірка присутності учнів. Оголошення теми, мети та плану уроку.
Роздавання роздрукованих теоретичних відомостей і практичних завдань.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: Сьогодні ми уперше потрапили до комп’ютерного класу. На уроках ми будемо вивчати роботу з комп’ютером, мандруючи разом чудовою країною Інформатика. Оскільки перша тема нашого уроку зветься «Комп’ютер, хто ти??????», візьміть листочок з роздрукованими теоретичними відомостями і здійснимо мандрівку до комп’ютерного класу. Читаємо розділ «Основні пристрої комп’ютера».
ІІІ. Теоретична підготовка: Основні пристрої комп’ютера.
Учитель: Ознайомтесь з тим, що можна побачити в комп’ютерному класі. (Діти читають теоретичну частину).
Потрапили якось п’ятикласники... до комп'ютерного класу. Те, що вони там відкрили для себе, збентежило їх. Такої кількості невідомих пристроїв ніхто з них ще жодного разу не бачив.
Пристрої, які ви тут бачите, називають персональними комп'ютерами.
Розглянемо їх детальніше.
З усього цього мені знайоме лише слово «миша». Виявилося, що тут мишею звуть оцей чудовий маленький пристрій. А щодо решти...
Докладніше про ці пристрої я розкажу вам трохи згодом.
Прочитане обговорюється з учителем.
Виконують практичне завдання №1.
Завдання №1. Запишіть поряд із назвами пристроїв комп’ютера їхні призначення.
Системний блок - ________________. (пристрій для обробки інформації)
Монітор - __________________. (пристрій для виведення інформації на екран)
Клавіатура - _______________. (пристрій для введення символів і цифр)
Мишка - _________________. (використовується для швидкого переміщення курсору по екрану)
IV. Фізкультхвилинка.
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
Встали - сіли, встали - сіли,
От уже й розвеселили,
Нумо всі, нумо всі
Потанцюймо по росі!
Правила поведінки в комп’ютерному класі.
Учитель: Комп'ютер — це пристрій, що вимагає до себе дбайливого ставлення. Окрім того, він працює з використанням електроструму, тому під час роботи з ним слід дотримуватися певних правил. Розташовано ці правила в куточку з техніки безпеки.
Правила техніки безпеки.
Учні обговорюють з учителем розуміння правил.
Виконують практичне завдання №2. Ілюстрації виконують удома.
Завдання №2. У правому стовпці таблиці запишіть правила поведінки в комп’ютерному класі, а в лівому намалюйте невеличкі ілюстрації до них.
V. Теоретична підготовка (продовження)
Учитель: Наразі ви дізнаєтеся про те, як люди почали рахувати, як виникли перші лічильні прилади і коли, зрештою, з'явилися комп'ютери.
Учитель розповідає історію обчислювальної техніки
Історія обчислювальної техніки
Найдавнішим лічильним пристроєм, наданим людині самою природою, була її власна рука. Спочатку люди лічили на пальцях однієї руки, потім двох, а в деяких племенах використовували для цього ще й пальці ніг.
Наступним кроком у розвитку лічби стало використання камінців та інших предметів. Для запам'ятовування чисел робили зарубки на кістках тварин, в'язали вузлики на мотузках.
Перший лічильний пристрій, який звався абак, з'явився у Вавилоні близько 3000 року до н. е. Його довгий час застосовували у Стародавній Греції, Римі та в Західній Європі. Абак — це звичайна дошка, розділена на смуги, вздовж яких пересували камінці чи кістки.
Поступово людина вдосконалювала цей пристрій. Кістки почали нанизувати на нитки, які натягували на рамку. Так з'явилася рахівниця, яку дехто використовує і нині.
Першу механічну лічильну машину винайшов у 1645 році французький учений Блез Паскаль. Він сконструював її для полегшення роботи свого батька, що працював податковим інспектором.
Відомий німецький математик Готфрід Вільгельм Лейбніц 1673 року створив перший арифмометр — машину, яка виконувала чотири арифметичні операції. У подальшому було створено багато конструкцій арифмометрів, зокрема арифмометр Томаса, машина Воле, арифмометр Орднера, і вони набули широко розповсюдження. Слід зазначити, що такі лічильні пристрої використовували до 70-х років XX століття.
У 1823-1834 роках англійський математик Чарльз Бебідж сформулював принципи побудови обчислювальної машини нового типу, що мала всі основні складові сучасних комп'ютерів. Проте революція у цій сфері почалася після того, як у 1946 році в США було створено електронно-обчислювальну машину (ЕОМ) «Еніак» на основі електронних ламп. Вона була дуже великою, містила близько 18 000 електронних ламп, важила 30 т і займала приміщення площею 300 м2.
Пізніше, в 50 -60-і роки XX століття, ЕОМ почали збирати на транзисторах. Це дало змогу зменшити розміри обчислювальних машин та підвищити швидкість їх роботи. Починаючи з 70-х років ЕОМ виготовляють на основі електронних схем.
Інформацію в перші ЕОМ вводили з допомогою перфострічок і перфокарт. Згодом винайшли монітор і клавіатуру, а для зберігання інформації почали використовувати магнітні стрічки.
Арифмометр — механічний обчислювальний пристрій, що виконує чотири арифметичні дії.
Перфокарта - носій інформації у вигляді прямокутної картонної картки з одним скошеним кутом. Інформація на перфокарту записувалася шляхом пробивання отворів у певних позиціях.
Перфострічка – носій інформації у вигляді паперової стрічки. Інформація на нього записували в такий самий спосіб, як і на перфокарту.
Транзистор – електронний пристрій, завдяки винайденню якого найбільших змін зазнали великі ЕОМ.
Магнітна стрічка – носій інформації у вигляді гнучкої стрічки, викритої матеріалом з магнітними властивостями. Застосовується у пристроях для зберігання інформації, наразі непоширеними.
VI. Перевірка знань.
Учитель: Чи запам'ятали ви правила поведінки в комп'ютерному класі? Допоможе нам перевірити завдання на мультимедійній дошці.
Завдання 1. Яке правило поведінки в комп’ютерному класі порушено?
Слайд 12-14. (На екрані учням демонструється малюнок за допомогою якого треба сформулювати порушене правило поводження в комп’ютерному класі. Перевіряється завдання відкриттям затемненого тексту)
Учитель: А зараз ми з допомогою комп'ютера перевіримо, чи запам'ятали ви основні етапи розвитку ОТ.
Завдання 4. Тестова перевірка історії ОТ. (Правильне слово-відповідь потрібно перемістити до монітора комп’ютера, який розташовано внизу екрану. При цьому правильна відповідь залишиться на єкрані, а неправильна – зникне.)
VII. Домашні завдання.
В практичній частині завдання №3-6.
Завдання 3. Уважно прочитайте і перекажіть своїми словами історію обчислювальної техніки.
Завдання 4. Поряд із кожним малюнком запишіть, що на ньому зображено.
___________________________________
____________________ ____________________
__________________ ____________________
________________________
Завдання 5. Запишіть, які можливості надає сучасний комп’ютер.
Завдання 6. (Додатково за бажанням). Знайдіть ще якусь цікаву інформацію з історії обчислювальної техніки та підготуйтесь переповісти її у класі. Завдання виконайте на окремому аркуші паперу формату А4.
VIII. Підведення підсумків уроку.
Учні дають відповіді на запитання вчителя. Учитель узагальнює їх.
Висновки: Цей урок дав учням змогу ознайомитися на початковому рівні з основними пристроями комп’ютера та їх призначенням. Цими пристроями вони користуватимуться, мандруючи цікавою країною Інформатика. Учні ознайомлюються з правилами поведінки за комп’ютером та роботою в комп’ютерному класі. Ознайомлюються з історією обчислювальної техніки. Виконуючи домашні завдання, учні повторюють правила поведінки в комп’ютерному класі, ілюструючи їх, повторюють історію ОТ, а також самостійно підбирають історичний матеріал, вчаться шукати потрібну інформацію, виділяти головне.