Конспект уроку на тему :"Японія"

Про матеріал
Японія Мета: сформувати в учнів систему знань про основні ознаки ЕГП, природи, населення і господарства Японії; визначити історико-культурні особливості та роль НТР в економіці країни; розвивати уміння складати економіко-географічну характеристи¬ку країни, працювати з картографічним матеріалом, таблицями, діаграмами, графіками. Обладнання: політична та фізична карти Азії, атласи, підруч¬ники, таблиці, діаграми. Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок. О! Країно! Далека й така таємнича. Де сонце щодня виринає з пітьми, Де сакура квітне поблизу гір мальовничих, Сьогодні до тебе звертаємось ми. Мацуо Басьо.
Перегляд файлу

Японія

Мета: сформувати в учнів систему знань про основні ознаки ЕГП, природи, населення і господарства  Японії;

 визначити історико-культурні особливості та роль НТР в економіці країни;

 розвивати уміння складати економіко-географічну характеристи­ку країни, працювати з  картографічним матеріалом, таблицями, діаграмами, графіками.

Обладнання: політична та фізична карти Азії, атласи, підруч­ники, таблиці, діаграми.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.

О! Країно! Далека й така таємнича.
Де сонце щодня виринає з пітьми,
Де сакура квітне поблизу гір мальовничих,
Сьогодні до тебе звертаємось ми.
Мацуо Басьо.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Які субрегіони виділяють у межах регіону Азія? Покажіть їх на карті.

Які країни входять до складу цих регіонів?

На які природні ресурси багаті країни Азії?

Які демографічні проблеми актуальні для багатьох країн Азії?

Які країни Азії найбільш економічно розвинені?

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності

Під музику інструментальну  японську вчитель читає легенду.

…Колись боги опустили кораловий клинок в океан, а  коли виймали його , 4 прозорі краплі впали у воду і перетворились на 4 великих острови –  (Хокайдо,Хонсю, Сікоку ,Кюсю) – так була створена Японія.

I Стародавня назва країни –Ямато. Японці називають її Ніппон або Ніхон , тобто « Країна висхідного сонця».

 Національний прапор білого кольору з червоним колом - Сонцем в середині. Кругла хризантема на гербі країни також символізує сонце, що сходить.

 Національна квітка Японії - кругла хризантема .

V. Вивчення нового матеріалу

1. «Візитна картка»

Офіційна назва — Японія.

Площа — 377,7 тис. км2.

Населення — 127 млн осіб.

Столиця — Токіо ,що означає «Східна столиця», розташована на острові Хонсю.

Тип країни — економічно високорозвинена держава, країна «Великої сімки».

Державний устрій — конституційна монархія, унітарна держава.

ЕГП

Країна розташована у Східній Азії на чотирьох великих (Хоккайдо(«Нова Японія», Хонсю, Сікоку(«Стара Японія»), Кюсю) і на близько 4 тисячах маленьких островах у Тихому океані. Ці острови витягнуті з південного сходу на південний захід майже на 3,5 тис. кілометрів. Країна омивається Японським, Східнокитайським морем та водами Тихого океану. Найближчими сусідами Японії є Росія, Китай, Південна Корея, Північна Корея.

Найменша відстань до «великої землі» складає близько 200 км (Республіка Корея). Берегова лінія Японських островів сильно по­різана й складає майже 30 тис. км. Держава має дуже значну пло­щу виключної економічної зони.

Населення.
Демографи.
1.Уперше європейці побували в Японії в середині 16ст., проте доступ іноземців в країну був заборонений. Лише в середині 19ст. Японія відкрила свої кордони, але регулює в'їзд в країну. За кількістю населення країна займає 7місце в світі і є єдиною країною, яка в результаті проведеної демографічної політики перейшла від ІІ типу відтворення населення до І. Японія - однонаціональна держава - 99,7% японці, нація здорових людей з найнижчим у світі показником дитячої смертності. Середня тривалість життя 80,7 р. Середня густота населення - 327ч/кмІ. Проте фактична густота ще більша - дефіцит території. У Японії 200 великих міст, урбанізація становить 90%, найбільші агломерації - Токіо, Осака, міста-мільйонери - Кобе, Кіото, Нагоя,. Найбільший мегалополіс - Токкайдо.Щоб вирішити проблему дефіциту території будують хмарочоси, будинки-акваріуми.
Мова досить специфічна: 2 азбуки, ієрогліфічна писемність запозичена в Китаї в 6ст. У повсякденному житті вживають 2000 ієрогліфів та 46 літер, 2 алфавіти. Японські тексти читаються згори до низу та справа наліво. Це країна високої культури і суцільної грамотності.

2. Освіта. Після дитячого садка, з 6 до 15 років - обов'язкове відвідування школи. Навчальний рік з квітня до березня, канікули: 18 національних свят, 6 тижнів улітку, 2тижні новорічних, 2 - весняних. Навчання 6-денне: з8.30год. до 15.00 та до 17.00 - заняття спортом, музикою, уроки праці, домоводства, з 4кл. обов'язкове вивчення комп'ютера. Багато уваги приділяється етиці, японській мові, каліграфії. Мистецтву, природничим наукам, математиці, суспільним наукам. З 12років обов'язкове вивчення англійської мови. Багато екзаменів, репетиторські курси. Принцип престижності школи це конкурсний відбір, він дієвий і для дитячого садка і для університетів. Великий контроль матерів за навчанням дітей. Найбільше покарання - слова: „Більше до дому не зайдеш”.
3. Релігії: синтоїзм - поклонятися силам та красі природи (веселі свята,) та буддизм (поховальні обряди). 1% - християни.
Традиції. Будинки - з легких конструкцій, розсувні стіни.

Етикет вітання - низький уклін.
· Тяна - з 15ст. щоденна чайна церемонія; під тиху музику, легку невимушену розмову смакувати чай з гарного горнятка.
· Ікебана - мистецтво аранжування букетів. Обов'язкове навчання цьому мистецтву дівчаток.
· Орігамі - складання фігурок із паперу.
· Бонсай - вирощування карликових дерев, міні-ландшафтів, квітів для прикрашення житла.
Кухня: водорості, рис, локшина, чай, саке - рисова горілка, овочі, риба. Їдять одноразовими паличками - хасі.
Одяг : чи можна уявити Японію без кімоно? І так, і ні. Так - тому, що на вулицях рідко зустрінеш жінку в цьому одязі. Ні - тому, що кімоно - не лише одяг, а і стиль життя. Японка, яка одягла кімоно, змінює не лише манеру поведінки, а і спосіб мислення. На його пошиття витрачають від 12 до 8 метрів шовку.

3. Господарство.
Чорна металургія - одна з найголовніших базових галузей Японії. Рівень автоматизації виробництва - один з найвищих у світі , хоча динаміка виплавки сталі в країні падає. З 14 потужних комбінатів у світі 8 знаходиться в Японії.

Кольорова металургія - розвивається практично повністю на імпортній сировині .

Машинобудування Японії є провідною галуззю її промисловості , посідає друге місце після США . По експорту машинобудування країни знаходиться на 1-му місці у світі.

Суднобудування - країна як і раніше є світовим лідером суднобудування. У структурі виробництва характерне переважання танкерів і суховантажів , останнім часом зросло виробництво контейнеровозів , призначених для перевезення вантажів. Суднобудування залишається галуззю міжнародної спеціалізації , країна забезпечує більше 30 % світового експорту.

Електронна промисловість - почалася з розвитку радіоелектроніки.

По випуску напівпровідників і комп'ютерів Японія поступається тільки США . Японія лідер у виробництві роботів , відеомагнітофонів , відеокамер , відеокасет.

У хімічній промисловості - головним видом сировини є нафта. На сьогодні день Японія - це друга країна за масштабами виробництва хімічної промисловості після США .

Сільське господарство: Провідною галуззю сільського господарства є рослинництво. Головна сільськогосподарська культура - рис , його обробляють на всій території Японії , за винятком крайньої північної та східної частин. По виробництву овочів і баштанних Японії , знаходиться на 5- му місці в світі після Китаю , Індії , США та Туреччини.

  Рибальство - важлива традиційна галузь Японського господарства . По улову риби Японія займає перше місце в світі. У країні більш 3 тис. рибальських портів.

   Транспорт - Японія має високорозвинену транспортну систему , особливістю якої є відсутність річкового і трубопровідного транспорту. По густоті пасажирських залізничних перевезеннях , Японія займає перше місце в світі. За характером своєї транспортної мережі ця країна нагадує країни Західної Європи.

Японія - країна високої культури і суцільної грамотності , де навчання і виховання дітей приділяють велику увагу з раннього дитинства. За рівнем освіти Японія займає 1 місце у світі.

Японці свято шанують старовинні обряди і традиції , до числа яких відносяться шанування старших , кімоно , особливості японської кухні , сервірування столу , чайна церемонія , ікебана , бонсай.

Японія сьогодні:
· Розвинені усі галузі сучасної промисловості;
· 1 місце у світі за виплавкою сталі;
· “Тойота”, “Ниссан”, “Хонда” - фірми. Які виробляють 13млн. Автомобілів щорічно і складаються вони роботами.
· Електроніка - друга основна галузь машинобудування. Від побутової стереоапаратури до телекомунікаційного устаткування. Відомі компанії: „Панасонік”, „Соні”, „Тошіба”.
· Заохочує власного виробника низькими відсотками багато строкового кредиту;
· Вкладає кошти у власне виробництво.
· Розвинуті всі види транспорту: від велосипедного до повітряного;
· Прокладено підводний тунель під о. Хонсю і Хоккайдо (54км);
· Швидкісні експреси (240-540 км/год.

Сільське господарство.

Тваринництво Інтенсивне Рослинництво
- Рис свинарство
- Овочі птахівництво
- Фрукти шовківництво
- Чай рибництво
- Цукровий буряк

За картами атласу визначте основні райони вирощування рису, овочів, фруктів, вилову риби.

Зовнішня торгівля.
Експорт Імпорт
· Машини паливо
· Обладнання рудна сировина
· Автомобілі продовольчі товари
· Продукція металургії
· Конструкційні матеріали
· Офісну техніку
Найважливіші торговельні партнери: США - 25%, Китай - 7%, Тайвань - 4%, Індонезія, Пд. Корея, Німеччина, Саудівська Аравія.

Японія та Україна.
Дипломатичні відносини з Україною були встановлені 28 січня 1992р. Японія імпортує з України продукцію металургії, експортує в Україну продукцію хімічної промисловості та електронну техніку. Імпорт з України більший, ніж експорт.

Вид ресурсів

Характеристика

1. Мінеральні ресурси

дуже бідні, є незначні родовища сірки, вапняків, вугілля.

 

2. Водні ресурси

 

є багато річок і озер, хоча гідроенергетичний потенціал їх незначний.

3. Лісові ресурси

 

 

66% території вкрито лісами, хоча запаси промислової деревини обмежені. На півночі – хвойні, в центральній частині – мішані, на півдні – бамбукові.

4. Земельні ресурси

 

13% становлять орні землі, 1,6% - пасовища. Грунти малородючі, тому застосовують багато добрив

5. Рекреаційні ресурси

архітектурні пам’ятки, національні парки, історичні місця.

Гра «Вірю, не вірю»

Національною релігію Японії є синтоїзм (так)

Буддизм чи синтоїзм безконфліктно співіснують у Японії (так)

Японія посідає 4 місце за споживанням риби на душу населення (так)

У Японії 15 міст-мільйонерів (ні)

Найбільш потужною сьогодні серед японських компаній є компанія «Тойота» (так)

Географічний диктант «Японія»

1. За формою державного устрою Японія є:

а) конституційною монархією; б) республікою.

2. Територія Японії знаходиться:

а) в активному сейсмічному районі; б) на платформі.

3. У господарстві Японії дуже важливу роль відіграє:

а) кваліфікована робоча сила;

б) достатня забезпеченість природними ресурсами.

4. У Японії висока територіальна концентрація виробництва:

а) у межах Тихоокеанського поясу;

б) на узбережжі внутрішнього Японського моря.

5. Найбільші агломерації Японії розташовані на острові:

а) Хонсю; б) Хоккайдо.

6. Провідна галузь машинобудування Японії:

а) електромашинобудування;

б) літакобудування.

7. Японія є світовим лідером:

а) чорної металургії; б) кольорової металургії.

8. Основний напрям спеціалізації Японії за міжнародним географічним поділом праці:

а) виробництво наукоємної продукції;

б) виробництво енергоємної продукції.

9. Науково-промислова зона із сучасною інфраструктурою і науково-дослідними підприємствами називається:

          а) технополісом; б) мегаполісом

10. Який вид транспорту переважає в зовнішніх вантажних перевезеннях Японії?

         а) морський ; б) авіаційний .

11. Які продукти переважають у харчовому раціоні японців:

        а) м'ясо , б) морепродукти , в) рис .

12. Галузями спеціалізації Японії є :

а) машинобудування;     б) ПЕК , в) легка промисловість , г) харчова промисловість .

VII. Домашнє завдання

. Підручник, опрацювати § __.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чікаленко Ганна Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 січня 2020
Переглядів
972
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку