Тема: Надання домедичної допомоги при кровотечах. Види кровотеч.
Ознаки та швидке розпізнавання загрозливої для життя кровотечі.
Мета: поглибити знання учнів про кровоносну систему, навчити розрізняти види кровотеч; розвивати вміння учнів робити самостійні висновки з відомих фактів, підводити підсумки; розвивати логічне мислення та вміння аналізувати; виховувати в учнів розуміння своєї відповідальності за здоров’я та життя потерпілого й почуття взаємодопомоги.
Тип уроку: формування нових знань, умінь і навичок.
Обладнання: роздатковий матеріал, мікроскоп, мультимедійна презентація, підручник Захист Вітчизни (рівень стандарту, «Основи медичних знань»): підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти/ В. М. Лелека, А.М. Бахтін, Е. В. Винограденко. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018. – 144 с.
Опорні та базові поняття: кровотеча, артеріальна кровотеча, венозна кровотеча, капілярна кровотеча, зовнішня та внутрішня кровотеча, легка, середня, важка кровотечі.
Очікувані результати:
знати види кровотеч; основні принципи невідкладної допомоги; дотримуватися правил особистої безпеки; вміти розпізнати кровотечу, що загрожує життю; розуміти важливість негайної реакції на кровотечу, що загрожує життю.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1.1. Вітання.
1.2. «Психологічна настанова»
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте уважними і старанними.
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок. Повідомлення теми і мети уроку
2.1 «Бліц-опитування»
Які системи організму називають критичними? (Нервова, дихальна, серцево-судинна.)
Функції крові? (Транспортна (транспортування кисню й вуглекислого газу, поживних речовин і продуктів обміну), регуляторна (доставка гормонів та інших біологічно активних речовин до місця їх дії), дихальна (розносить О2 по тілу і забирає СО2), терморегуляційна (перерозподіл тепла між органами й частинами тіла), захисна (знищення сторонніх об’єктів, що проникли до організму, шляхом фагоцитозу або вироблення антитіл).
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
3.1. Історичний факт
Перенесемося у ХVІІ століття. Невгамовного дослідника-самоучку Антоні ван Левенгука цікавило життя – у краплі води, крові, у пластинках м’яса. Одним із перших він став проводити досліди на собі, перетворивши власне тіло у своєрідну ходячу лабораторію. Кров, шматочки шкіри – усе це віддавалося в жертву науки. Він першим побачив еритроцити (завдяки яким, як пізніше було доведено, кров має червоний колір).
Левенгук продемонстрував мікроскоп власної конструкції і пояснив принцип його дії. А потім розповів про свої спостереження: «Одного разу під час своїх дослідів я випадково порізав палець склом. Тоді я вирішив розглянути кров під мікроскопом. Замість однорідної червоної рідини я побачив велику кількість якихось рожевих утворень, які нагадували кульки. В центрі вони були світлішими, ніж по краях. Виявляється, що кров людини складається ось з таких рожевих кульок. А з чого тоді складається кров жаби? І кров цих тварин також містила рожеві тільця, але мали вони не кулеподібну, а овальну форму».
Левенгук вколов свій палець і продемонстрував кров під мікроскопом. Подивіться в мікроскоп і ви побачите те, що побачив Левенгук.
3.2. Дослідження під мікроскопом
Розглядаємо препарат крові під мікроскопом (Фото 1, фото 2)
Фото 1. Мікроскоп Фото 2. Препарат крові під мікроскопом
У тілі дорослої людини кров складає 6-8% від маси, а в тілі дитини – 8-9%. Середній об’єм крові у дорослої людини – 5-6 л, а в підлітка – 3-4 л.
Еритроцит людини – це округла, двояковігнута клітина (Фото 3, фото 4). Завдяки такій формі еритроцит має відносно велику поверхню.
Фото 3. Документ-камера Фото 4. Форма клітини еритроцита
У 1 куб. мм крові міститься 4,5 млн. еритроцитів. Зрілий еритроцит циркулює в крові упродовж 100—120 діб. Після цього він гине (гемолізується). Руйнуються еритроцити в селезінці й печінці.
Найважливішою функцією еритроцита є транспортування кисню та вуглекислого газу. Всередині еритроцита міститься особливий білок – гемоглобін, до складу якого входить залізо, яке здатне приєднувати або віддавати кисень. Саме гемоглобін надає крові червоного кольору. При втраті крові падає рівень гемоглобіну. Норма гемоглобіну в крові чоловіків – 130-150 г/л, у жінок – 120-140 г/л, у підлітків – 115-155 г/л.
Без шкоди для здоров'я за один раз донор може здати 250-400 мл крові (не частіше як один раз у три місяці).
3.3. Базова інформація. Прийом «Банк цікавих фактів»
1. Усі кровоносні судини у людському тілі мають загальну довжину 100 000 кілометрів, цієї довжини достатньо, щоб обмотати Землю 2,2 рази.
2. Кров рухається по судинах з різною швидкістю. В артеріях її швидкість відповідає швидкості пішохода на прогулянці - 1,8 км на годину. У венах – приблизно 1, 5 км/год.
3. За добу серце дорослої людини перекачує близько 10 тисяч літрів крові! У перерахунку на витрачену енергію це відповідає підйому 10 тонн на третій поверх.
4. Маса крові в здоровій людині – близько 8% від загальної маси тіла, наприклад, при вазі 70 кілограм, в організмі більше 5 літрів крові.
3.4. Математичні обрахунки.
Задача 1. Який об’єм циркулюючої крові у людини вагою 55 кг? Чи буде нормою, якщо за один раз донації у людини вагою 55 кг візьмуть 450 г крові?
Задача 2. Який об’єм циркулюючої крові у людини вагою 76 кг? Чи буде нормою, якщо за один раз донації у людини вагою 76 кг візьмуть 450 г крові?
Нагадую, що якщо людина втрачає 7-13% від загального об’єму крові, то це є безпечно.
Обчислення:
55 кг – 4,4 л, 10% – норма.
76 кг – 6 л, 7,5% – норма
Варто ще зауважити, що здача крові не шкодить здоров’ю донорів, а навіть навпаки сприяє її оновленню, активує процес кровотворення в організмі.
Саме тому більшість донорів відчувають приплив енергії після здачі крові, легкість, постійно посміхаються та радіють життю.
ІV. Вивчення нового матеріалу
4.1.Вправа «Мозковий штурм»
Кровотеча – це… ( витікання крові із кровоносних судин при порушенні їх цілісності.
4.2. Базова інформація про види кровотеч.
Види кровотеч
За типом ушкодження судин:
- капілярна;
- венозна;
- артеріальна.
Стосовно зовнішнього середовища:
- внутрішня;
- зовнішня.
За інтенсивністю та втратою об`єму циркулюючої крові:
- легка;
- середня;
- важка.
Причини кровотеч:
- пошкодження судин внаслідок травмування (укол, поріз, удар);
- травма або хронічне захворювання.
Найбільшу небезпеку становлять кровотечі із судин великого і середнього калібру. Кровотечі із судин малого калібру (капілярів) небезпечні за умови зниження здатності крові зсідатися (при гострій променевій хворобі, при гемофілії)
4.3. Випереджувальне дослідження «Про гемофілію». «Інформаційна хвилинка»
Учні на попередньому уроці отримали завдання підготувати додаткову інформацію про гемофілію.
Гемофілія — невиліковне генетичне захворювання, пов’язане з порушенням коагуляції (згортання) крові; при цьому захворюванні різко зростає небезпека загибелі від крововиливу в мозок та інші життєво важливі органи, навіть при незначній травмі. Хворі з важкою формою гемофілії нерідко піддаються інвалідизації, унаслідок частих крововиливів у суглоби (гемартрози) і м’язові тканини (гематоми).
Зазвичай на цю хворобу страждають чоловіки, жінки ж виступають як носії гемофілії, які самі нею не хворіють, але можуть народити хворих синів або дочок-носійок. Жінки теж можуть хворіти, але дуже рідко.
Хоча хвороба на сьогоднішній день невиліковна, її протікання контролюється за допомогою ін’єкцій бракуючого фактора згортання крові, частіше всього виділеного з донорської крові. Деякі гемофіліки виробляють антитіла проти цього білка, що призводить до збільшення необхідної дози фактора або застосування замінників. У цілому сучасні гемофіліки при правильному лікуванні живуть стільки ж, скільки й здорові люди.
Історія гемофілії
Гемофілія відома з незапам’ятних часів. Перші описи симптомів, схожих на гемофілію, зустрічаються на івриті ще в ІІ столітті до н. е. А гемофілія як спадкове захворювання була описана в Талмуді (зведення релігійних трактатів іудаїзму) у V столітті н. е. За законами рабинів, хлопчик звільнявся від обрізання, якщо два його старші брати вмирали від цієї процедури. Дослідник рабин Мойсей Маймонід (1135–1204) увів це правило для синів жінок, які виходили заміж удруге. Таким чином, уже тоді почали враховувати закони спадковості. Арабський фізіолог Альбуказі (1013–1106) описав випадки смерті хлопчиків від кровотечі після банальної травми.
Перший докладний опис гемофілії зробив Джон Конрад Отто, дослідник із Філадельфії. У 1803 році він опублікував свою наукову роботу на тему підвищеної кровоточивості. Детально вивчаючи генеалогію однієї із сімей, Отто зробив висновок про спадкову схильність до підвищеної кровоточивості в хлопчиків. Тим не менше, термін «гемофілія» був уперше використаний у 1828 році німецьким фізіологом Хопфа.
Сучасні знання та наукові дослідження гемофілії ведуть відлік із XІХ століття.
На думку деяких вчених, гемофілія з’явилася в рядах європейських монархічних династій через герцога Кентського Едуарда. Хвороба потім перейшла до його дочки, королеви Вікторії, яка правила Британською імперією з 1837 по 1901 рік. Вона передала хворобу своєму синові Леопольду, герцогу Олбані, і двом дочкам – Алісі та Вікторії. Троє онуків королеви Вікторії страждали на гемофілію: принци Леопольд і Моріс Баттенберзькі і Фрідріх-Вільгельм Гессенський. А чотири її внучки стали носіями хвороби.
4.4. Практикум. Учні об’єднуються у три групи за кольорами стікерів, які обрали. За матеріалами підручника (Захист Вітчизни (рівень стандарту, «Основи медичних знань»): підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти/ В. М. Лелека, А.М. Бахтін, Е. В. Винограденко. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018. – 144 с.) опрацьовують с. 77-79. Використовують матеріали додатка 1 та створюють аплікаційний скрайбінг. Група презентує свою роботу.
І група – за інтенсивністю та втратою ОЦК (Фото 5)
Фото 5. Робота І групи
ІІ група – за типом ушкодження судин (Фото 6)
Фото 6. Робота ІІ групи
ІІІ група – стосовно зовнішнього середовища (Фото 7)
Фото 7. Робота ІІІ групи
V. Закріплення вивченого матеріалу
Ситуаційні задачі.
1. Внаслідок автокатастрофи у людини є рана на передпліччі, з якої витікає струмінь темно-червоної крові. Визначте вид кровотечі. (Венозна кровотеча)
2. При розпилюванні дошки столяр пошкодив ногу нижче коліна. В результаті чого почалася інтенсивна пульсуюча кровотеча яскраво-червоного кольору. Визначте вид кровотечі. (Артеріальна кровотеча)
3. Хворий після автомобільної катастрофи із закритою тупою травмою живота. Спостерігається прискорення пульсу, сильне зниження верхнього артеріального тиску, холодний піт, сильна нудота, блювання. Про що це свідчить? (Про внутрішню кровотечу)
4. У результаті травмування хворий втратив 1 л крові. У нього холодні кінцівки, шкірні покриви бліді, відчуває запаморочення. Який ступінь тяжкості зовнішньої кровотечі? (Середній ступінь тяжкості)
VІ. Підсумок уроку. Релаксація.
6.1. «Лекція-парадокс». У лекції-парадоксі знайдіть помилку та виправте прямо в тексті.
Лекція-парадокс. В організмі людини кров складає близько 15 % (8%) загальної маси тіла. До формених елементів крові належать еритроцити, тромбоцити й лейкоцити. Найнебезпечнішою є капілярна (артеріальна) кровотеча. Інтенсивність кровотечі залежить від кількості (та виду) ушкоджених судин. Причиною кровотечі може бути пошкодження судин внаслідок травмування. При легкій кровотечі втрата ОЦК становить 20 % (15%). При артеріальній кровотечі кров темно-червоного (яскраво-червоного) кольору. При венозній кровотечі кров витікає пульсуючим струменем (повільно, рівномірно).
6.2. Релаксація. Вправа «Музика землі»
Інструкція: Коли ви зосереджені та уважні, ваші вуха начебто широко розкриваються. Уявіть, що ви можете слухати не тільки вухами, але і носом, ротом, шкірою. Як ви слухали б, якби у вас по всьому тілу були маленькі вуха? Це, мабуть, дуже добре. Особливо, коли ви слухаєте прекрасні звуки музики? Я зараз поставлю вам музичний твір, його дуже приємно слухати. Сядьте зручніше і закрийте очі, тричі глибоко вдихніть повітря… Коли почнеться музика, уявіть собі, що ви вдихаєте звуки музики вухами, носом, ротом і всіма клітинками свого тіла… (лунає мелодія). – Дихайте глибоко носом…, вухами…, шкірою…, відчуйте, як звуки проникають у вас, у ваші руки, ноги, живіт, в серце… Нехай тіло буде, як одне велике вухо, яке дуже уважно слухає і насолоджується. Відчуйте, що музика робить у вашому тілі, як вона дарує спокій, тепло і захист.
VІІ. Домашнє завдання.
Скласти ситуаційні задачі до вивченої теми, якими групи обміняються на наступному уроці. Опрацювати с. 75-79 підручника (Захист Вітчизни (рівень стандарту, «Основи медичних знань»): підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти/ В. М. Лелека, А.М. Бахтін, Е. В. Винограденко. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018. – 144 с.)
Додаток 1
Зовнішня кровотеча
__________________________________________________
Ступінь тяжкості зовнішніх кровотеч
__________________________________________________
Внутрішня кровотеча
___________________________________________________
Капілярна кровотеча
___________________________________________________
Венозна кровотеча
__________________________________________________
Артеріальна кровотеча
___________________________________________________
Легка кровотеча
______________________________________________________
Середня кровотеча
_______________________________________________________
Тяжка кровотеча
__________________________________________________________
Легка кровотеча
__________________________________________________________
Середня кровотеча
__________________________________________________________
Тяжка кровотеча
________________________________________________________
Загальні симптоми
________________________________________________________
Втрата ОЦК менше 15%
Втрата ОЦК 16-20%
_____________________________________________________
Втрата ОЦК 21-40%
__________________________________________________________
Пульс прискорений до 120 ударів на хвилину
______________________________________________________
Незначне прискорення пульсу до 80 ударів на хвилину
_______________________________________________________
Прискорення пульсу до 90-100 ударів на хвилину
__________________________________________________________
Прискорення пульсу понад 110 ударів на хвилину
__________________________________________________________
Має яскраво-червоне забарвлення
_______________________________________________________
Характеризується витіканням крові темного кольору, що пояснюється більш низьким вмістом кисню і підвищеним насиченням її вуглекислим газом
_______________________________________________________
Через пошкодження великих судин (аорти, підключичної, стегнової артерії, тощо) може виникнути крововтрата, несумісна з життям.
____________________________________________________
Пульс і тиск у нормі
________________________________________________________
Тремтіння рук, втрата свідомості
__________________________________________________________
Сильна нудота та блювання
________________________________________________________
Втрата свідомості
_________________________________________________________
Шкірні покриви природного кольору
_____________________________________________________
Свідомість ясна
______________________________________________________
Можлива нудота, сильна кволість
__________________________________________________________
Кволість, сонливість
______________________________________________________
Холодний піт, спрага
_________________________________________________________
Кров із рани витікає повільно, краплями
____________________________________________________
Різка блідість шкіри та посиніння губ
________________________________________________________
Уповільнення реакції на зовнішні подразники
________________________________________________________
Незначне зниження артеріального тиску
__________________________________________________________
Незначне зниження артеріального тиску
_______________________________________________________
Зміна пульсу та артеріального тиску
_____________________________________________________
Цей вид кровотеч зазвичай припиняється самостійно або стисною пов'язкою
_______________________________________________________
Змішана кровотеча спостерігається в результаті пошкодження вен, артерій
__________________________________________________________
Шкірні покриви бліді, кінцівки холодні
У деяких випадках явні ознаки можуть бути відсутні
____________________________________________________
Виникає при ушкодженні дрібних кровоносних судин
_________________________________________________________
Загроза здоров`ю можлива при захворюванні на гемофілію
_______________________________________________________
Кров витікає сильним пульсуючим струменем
_________________________________________________________
Загроза здоров`ю у ймовірності зараження рани
__________________________________________________________
Поранення вен шиї і грудної клітини становить небезпеку
_______________________________________________________
Блідість шкіри та слизових оболонок
______________________________________________________
Кров тече повільно та безперервно
___________________________________________________
Сильне зниження верхнього артеріального тиску
______________________________________________________
Повітряна емболія спричиняє ускладнення постраждалого
___________________________________________________
Запаморочення, можлива втрата свідомості
__________________________________________________________
Помітна тахікардія, трохи прискорене дихання
_______________________________________________________
Запаморочення, потемніння в очах
________________________________________________________
Сильне прискорення й порушення ритму дихання
__________________________________________________________
Різка блідість шкірних покривів, посиніння кінцівок
__________________________________________________________
Липкий холодний піт, блювання
_________________________________________________________
Незначне прискорення дихання
__________________________________________________________
Уповільнення реакції на зовнішні подразники
__________________________________________________________
Сильне прискорення й порушення ритму дихання
________________________________________________________
Виникає в результаті ушкодження артерій
__________________________________________________________