Конспект уроку по темі: "Лишайники"

Про матеріал
Конспект уроку по темі: "Лишайники" Предмет: біологія Клас: 6 Тривалість уроку 45 хв. Тип уроку: комбінований
Перегляд файлу

 

Дата уроку _________________

Конспект уроку

Тема:  Лишайники

Автор: Пашко М. Я.

Предмет: біологія

Клас: 6

Тривалість уроку 45 хв.

Тип уроку: комбінований

Вид уроку: вивчення нового матеріалу

Технологія уроку: розвиваюче навчання

Мета:

Освітня: розширити знання учнів про різноманітність організмів на планеті: ознайомити із симбіотичними організмами – лишайниками; дати їм коротку характеристику; розкрити їх значення серед рослинності планети.
Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати будову та процеси життєдіяльності рослин, робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати уміння спостерігати, аналізувати.
Виховна: виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до грибів, лишайників, до рослин рідного краю; сприяти екологічному вихованню.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці.
 

 

Структура уроку

 

№ н/п

Етап уроку

Час хв.

І

Організаційний етап

 

ІІ

Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів

 

ІІІ

Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

 

ІV

Вивчення нового матеріалу

 

V

Первинний контроль сформованості знань і вмінь учнів

 

VІ

Закріплення

 

VII

Рефлексія

 

VIІІ

Надання та пояснення домашнього завдання

 

ІХ

Підведення підсумків уроку

 


                                                             ХІД УРОКУ
І. Організаційний  етап

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Вчитель демонструє картинки із зображенням різних видів грибів, учні відгадують.

Счастье грибника белые грибы Airena wallapack 89 14 Советы грибникам!

Башкирский мёд - 20 видов грибов в Башкирии Грибы " infofishing.ru Детская страничка
Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів
Методом фронтальної бесіди з’ясувати знання учнів про значення грибів у природі та господарській діяльності людини.

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

Розгадавши ребус ви дізнаєтесь тему нашого сьогоднішнього уроку.
ребусы по биологии
ІV. Вивчення нового матеріалу(розповідь з елементами бесіди)

Лишайники – своєрідні організми, які утворилися внаслідок співжиття гриба і водорості. Таке співжиття називають симбіозом. Їхнє тіло складається з гіфів гриба та клітин водорості. Гіфи гриба постачають воду й мінеральні речовини, а клітини водорості синтезують, утворюючи органічні речовини. Ріст у лишайників дуже повільний, але живуть довго – сотні і тисячі років.

(Метод технології кооперативного навчання)

За особливостями зовнішньої будови слані розрізняють три типи лишайників:             

1) накипні, або кіркові;

                       2) листуваті;

                       3) кущисті;

Учні об’єднуються в три групи. Кожна вибирає певний тип лишайника і готує розповідь за загальним планом.

  1.         форми слані;
  2.         розміри та поширення;
  3.         представники;


Завдання «А що в середині?»

За внутрішньою будовою лишайники поділяться на:

  • Гомеомерні: слань утворена хаотично переплетеними гіфами гриба, поміж якими розкидані клітини водорості;
  • Гетеромерні: клітини водорості зосереджені в одному шарі, який називається гонідіальним. Під ним знаходиться серцевина, яка складається з пухко розташованих ниток гриба. Зовнішніми шарами лишайника є щільно зімкнуті грибні гіфи, які називаються корковими шарами. Цих лишайників більшість.

Розмноження лишайників.

Лишайники, як цілісні організми розмножуються вегетативно: часточками слані або спеціальними утвореннями – ізидіями та соредіями.

Ізидії – різноманітні за формою і розмірами вирости на поверхні слані, які містять обидва компоненти лишайника. Вони відламуються від нього і поширюються за допомогою вітру, води чи тварин.

Соредії – дрібні пилуваті часточки, які складаються з однієї, двох чи кількох одноклітинних водоростей, обплетених гіфами гриба. Формуються всередині слані. Звільнюються після її розриву і розносяться вітром.


V.Первинний контроль сформованості знань і вмінь учнів

Метод «Лото» (учні із мішочка дістають запитання, на які дають відповідь).

 

 

 

 

 


VІ. Закріплення

КРОСВОРД «ЛИШАЙНИКИ»

1

2

 

 

 

 

 

3

 

 

4

5

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

11/12

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

13

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

 

 

 

 

 

 

 

 

19

 

 

 

 

 

 

 

20

 

 

 

 

 

21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22

 

 

 

 

 

 

23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

1. Компонент лишайника.

4. Орган, у якому дозрівають спори.

8. Учений, який вперше виді­лив пеніцилін.

10.  Інша назва цього лишайника — оленячий мох.

11. Яких тварин використову­ють для збору трюфелів?

13. Щільне переплетення гіфів на верхній і нижній поверхнях слані лишайника.

14. Тип росту лишайника.

16. Лишайники, у яких водо­рості рівномірно розташовані між гіфами гриба.

18. Гриб-паразит, що селиться на стовбурах дерев або пеньках. Його плодове тіло має форму підкови.

19.  Органела грибної клітини, що містить клітинний сік.

22.  Складова частина клітин­ної стінки грибної клітини.

23.  Організми, що живляться органічною речовиною решток.

24.  Один з видів лишайників.

По вертикалі:

2.  Скільки клітин утворює мі­целій нижчого гриба?

3. Який шапковий гриб має пло­дове тіло, що знаходиться у грунті?

5.  Цвілевий гриб.

6. Органи розмноження деяких лишайників, що являють собою вирости, утворені водоростями і гіфами. Можуть відламуватися, даючи початок новій слані.

7. Учений, який довів, що саме дріжджі викликають бродіння.

9. Запасна речовина грибної клітини.

12. Кульки, що складаються з водорості, обплутаної гіфами, і за­безпечують розмноження.

15. Лишайники, у яких водо­рості нерівномірно розташовані між гіфами гриба.

17. Один із продуктів перероб­ки лишайників.

20. Тіло лишайника.

21. Компонент лишайника.

Відповіді

По горизонталі: 1. Водорості. 4. Спорангій. 8. Флемінг. 10. Ягель. 11. Свині. 13. Кірка. 14. Необме­жений. 16. Гомеомерні. 18. Тру­товик. 19. Вакуоля.

 22. Хітин. 23. Сапротрофи. 24. Бородач.

По вертикалі: 2. Одну. 3. Трю­фель. 5. Пеніцил. 6. Ізидії. 7. Пастер. 9. Глікоген. 12. Соредії. 15. Гетеромерні. 17. Ліки. 20. Слань. 21. Гриб. Виставлення оцінок та їх мотивація


VІІ. Рефлексія

Поміркувати над цими словами, як ви це зрозуміли: лишайник – це водорість у “обіймах” гриба.

VІІІ. Надання та пояснення домашнього завдання

Опрацювати §                          ст. 

Визначити та виписати у зошит значення лишайників

(Відповідь:
1. “Піонери рослинності” – оселяються скрізь.
2. Слугують їжею для безхребетних і хребетних тварин.
3. Є джерелом сировини для промисловості (цукор, спирт).
4. Вони є джерелом барвників і хімічних індикаторів (лакмус).
5. Людиною (яп.) використовуються в їжу аспіцилія та гірофора.
6. Лишайникові кислоти застосовують як антибіотики (уснін), у парфумерії – як ароматичні речовини і для фіксації запахів.
7. Індикатори чистоти повітря (відчувають СО та оксиди S).)

 

ІХ. Підведення підсумків

(за бажанням вчителя)Окремі учні підводять підсумки засвоєного матеріалу на уроці.

 

Для нотаток

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

docx
Додано
27 вересня 2020
Переглядів
665
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку