Тема. Взаємодія тіл. Земне тяжіння. Електризація тіл. Взаємодія заряджених тіл. Взаємодія магнітів. Сила – міра взаємодії. Енергія.
Мета: сформувати поняття взаємодії тіл; дати початкові поняття про земне тяжіння, електризацію, магнетизм, силу та енергію; розвивати логічне мислення.
Обладнання: пружина, брусок, візки, пластинка, нитка, ебонітова і скляна палички, хутро, папір, «султанчики», магніти.
Тип уроку: комбінований.
Зміст уроку:
1. Взаємодія тіл. Сила.
2. Земне тяжіння.
3. Електризація тіл.
4. Взаємодія магнітів.
Список використаних літературних джерел:
Хід уроку
І Самостійна робота
Варіант №1
1. (1 бал) Якою літерою позначають об’єм?
а) S; б)V; в) т; г)t.
а) Мензуркою; б) термометром;
в) палеткою; г) секундоміром.
а) ; б); в); г).
4. (2 бали) Яка формула дозволяє обчислити об'єм прямокутного
паралелепіпеда?
а) ; б)
в) г)
5. (3 бали) Виразіть у кубічних метрах:
4600 л; 600 дм3; 800 000 мл.
6. (3 бали) Розташуйте в порядку зростання:
760000 см, 6 000 000 мм2, 0,5 км , 2м, 1500 дм
Варіант № 2
1. (1 бал) Якою літерою позначають площу?
а) S; б) V; в) m; г)t.
2. (1бал) Якимі приладом вимірюють об’єм?
а) Секундоміром б) термометром;
в) палеткою; г) мензуркою.
3. (2 бали) За якою формулою можна обчислити площу круга?
а) б) ; в) г)
4. (2 бали) Яка формула дозволяє обчислити об'єм прямокутного паралелепіпеда?
а) ; б) ; в) ; г)
7 400 л; 900 дм3 400 000 мл.
360 000 см2, 7 000 000 мм2, 0,2 км2, 6 м2 , 4 500 дм2
ІІ. Виклад нового матеріалу.
1. Взаємодія тіл. Сила.
Якщо кулаком стукнути об стіл, то ми кажемо, що кулак подіяв на стіл. А стіл подіяв на кулак? Так. Я відчуваю біль. Демонстрація. Візьмемо пружину, розмістимо її горизонтально. До одного кінця прикріпимо брусок, а за другий будемо тягнути. Чи діє пружина на брусок? Так. Чи діє брусок на пружину? Так.
Всі тіла в природі так чи інакше пов'язані між собою і діють одне на одне або безпосередньо, або через різні поля. Така дія завжди взаємна. Тепловоз діє на вагони, а вагони – на тепловоз. Сонце діє на Землю, утримуючи її на орбіті, а Земля, в свою чергу, діє на Сонце, змінюючи певним чином його рух.
Тому в фізиці кажуть не про дію одного тіла на інше, а про взаємну дію – взаємодію.
Демонстрація. Візьмемо візок з прикріпленою до нього пружною пластинкою. Пластинку зігнемо і зв'яжемо ниткою. Візок перебуває в стані спокою відносно стола. Чи почне рухатися візок, якщо пластинка випрямиться? Щоб відповісти на це запитання, перепалимо нитку. Візок на місці. Тепер з другого боку від пластинки поставимо ще один такий самий візок. Перепалимо нитку, обидва візки почнуть рухатися. Отже, під час взаємодії тіл змінилася швидкість, а за відсутності дії вона зберігається. Взаємодія приводить також до зміни форми і розмірів тіл (наприклад: дія на гумку.)
Не завжди можна назвати всі тіла, які діють на тіло, тому для опису будь-якого випадку взаємодії фізичних тіл користуються фізичним поняттям сили.
Сила – це міра взаємодії тіл.
2. Земне тяжіння.
Згадайте легенду про Ньютона. (Діти згадують.) То чому ж яблуко падає вниз, а не вгору?
Щоденно ми зустрічаємося з різноманітними проявами притягання тіл до Землі. Таке явище називають земним тяжінням. Притягуються до Землі всі тіла: одні з них унаслідок притягання до Землі тиснуть на опори, інші – розтягують підвіс, а ще інші, звільнені від опори чи підвісу, падають на Землю (продемонструвати всі випадки).
3. Електризація тіл.
Візьміть пластмасову ручку і потріть її об папір, а потім піднесіть її до маленьких клаптиків паперу і спостерігайте. Може, хтось може це пояснити?
Розчісуючи сухе волосся пластмасовим гребінцем, ви, мабуть, спостерігали дрібненькі іскорки і потріскування. Це є невеликі блискавки і громи. Це є не що інше, як приклади електризації тіл.
Тіла заряджаються не лише у разі натирання одних тіл іншими. Під час будь-якої взаємодії різнорідних тіл та безпосереднього контакту відбувається їх зарядження. Але при натиранні контакт між тілами щільніший і вони заряджаються сильніше.
Усі заряджені тіла притягують до себе інші не заряджені тіла.
Деякі властивості можна виявити під час дослідження взаємодії заряджених тіл. Демонстрація. Зарядимо натиранням об хутро ебонітову паличку і підвісимо її на нитці. Якщо тепер піднести до неї так само заряджену іншу ебонітову паличку, то заряджені палички відштовхуватимуться. Якщо ж до зарядженої ебонітової палички піднести заряджену тертям об шовк чи сухий папір скляну паличку, то палички притягуватимуться одна до одної.
З цих дослідів можна зробити висновок, що однаково заряджені тіла відштовхуються, а по-різному заряджені тіла – притягуються. (Демонстрація дії султанів).
Найрізноманітніші досліди показують, що заряди бувають двох видів: одні такі самі, як на ебонітовій паличці, а інші – як на скляній. Заряди, як на склі, потертому об шовк, назвали додатними, а заряди, як на ебоніті, потертому об хутро, – від'ємними. Додатні заряди позначили знаком «+» (плюс), а від'ємні – «-» (мінус).
4. Взаємодія магнітів.
Демонстрація досліду «Магнітний рух»: до однієї зі сторін картону прикласти магніт, а до іншої – металевий предмет. Розмістити картон вертикально і рухати магнітом. При цьому рухатиметься і предмет. Хто може пояснити, чому предмет рухається і не падає?
Старовинна легенда розповідає про пастуха на ім'я Магнус, який одного разу побачив, що залізний наконечник його палиці притягується до чорного каменя. Камінь почали називати каменем Магнуса – магнітом. Тобто за багато століть до нашої ери було відомо, що деякі кам'яні породи мають властивість притягувати шматки заліза. Це явище назвали магнетизмом, а шматки залізної руди, що мають магнітні властивості, назвали природними магнітами.
Місця магніту, де виявляються найсильніші магнітні дії, називають полюсами магніту. Будь-який магніт, як і магнітна стрілка, має два полюси: північний (N) і південний (S).
Давайте поспостерігаємо, як між собою взаємодіють магніти. (Продемонструвати дію різнойменних та однойменних полюсів магнітів та дати можливість учням зробити висновок).
Висновок: різнойменні магнітні полюси притягуються, а однойменні – відштовхуються.
5. Енергія.
Ви, напевне, чули вираз «енергійна людина». Це людина, яка здатна виконувати роботу. Але можна назвати і тіла, що здатні виконувати роботу.
Мабуть, ви знаєте, що вода, яка падає з греблі, обертає турбіни електростанції, вітер обертає крила вітряка. Рухомі тіла – вода, повітря – виконують роботу, отже, вони мають енергію.
Енергія – це величина, що показує, яку роботу може виконати тіло.
Якщо тіло або декілька тіл, які взаємодіють між собою, можуть виконати роботу, то кажуть, що вони мають енергію.
Є різні види енергії: механічна, внутрішня, електрична, атомна, сонячна, хімічна тощо. Вони здатні перетворюватися одна в одну. Енергія води річок, піднятих греблями, падаючи вниз, приводить у рух потужні турбіни електростанцій, у даному випадку механічна енергія перетворюється на електричну. За рахунок зміни внутрішньої енергії пального виконується робота в двигунах автомобілів, літаків, у двигунах інших видів транспорту (внутрішня енергія перетворюється на механічну). На атомних електростанціях атомна енергія перетворюється на електричну і т.д. (Запропонувати учням продовжити наводити приклади.)
ІІI. Закріплення знань.
Розв’язування якісних задач
VIII. Домашнє завдання.
1. § 6, 7, 8 (підручник Божинова, Кірюхін).