Конспект уроку "Сила тяжіння"

Про матеріал
Тема. Взаємодія тіл. Земне тяжіння. Електризація тіл. Взаємодія заряджених тіл. Взаємодія магнітів. Сила – міра взаємодії. Енергія. Мета: сформувати поняття взаємодії тіл; дати початкові поняття про земне тяжіння, електриза¬цію, магнетизм, силу та енергію; розвивати логічне мислення. Обладнання: пружина, брусок, візки, пластин¬ка, нитка, ебонітова і скляна палички, хутро, папір, «султанчики», магніти.
Перегляд файлу

Тема. Взаємодія тіл. Земне тяжіння. Електризація тіл. Взаємодія заряджених тіл. Взаємодія магнітів. Сила – міра взаємодії. Енергія.

Мета: сформувати поняття взаємодії тіл; дати початкові поняття про земне тяжіння, електриза­цію, магнетизм, силу та енергію; розвивати логічне мислення.

Обладнання: пружина, брусок, візки, пластин­ка, нитка, ебонітова і скляна палички, хутро, папір, «султанчики», магніти.

Тип уроку: комбінований.

Зміст уроку:

1. Взаємодія тіл. Сила.

2. Земне тяжіння.

3. Електризація тіл.

4. Взаємодія магнітів.

Список використаних літературних джерел:

  1. Божинова Ф. Я. Фізика. 8 клас: Підручник / Ф. Я. Божинова, І. Ю. Ненашев, М. М. Кірюхін. – Х.: Видавництво «Ранок», 2008. – 256 с.: іл.
  2. Гельфгат І. М. Фізика 7 клас: Збірник задач. – 4-те вид. – Х.: Веста, 2009. – 64 с.: іл.
  3. Генденштейн Л. Е. Фізика, 7 кл.: Підручник для середніх загальноосвітніх шкіл. – Х.: Гімназія, 2007. – 208 с.: іл.
  4. Татарчук Н. В. Фізика. 8-11 класи: Навч. посібник. – Х.: Країна мрійтм, 2006. – 256 с.

Хід уроку

І Самостійна робота

Варіант №1

1. (1 бал) Якою літерою позначають об’єм?

а) S;         б)V; в) т; г)t. 

  1.   (1 бал) Яким приладом вимірюють площу?

а) Мензуркою; б) термометром;

в) палеткою;                   г) секундоміром.

  1.   (2 бали) За якою формулою можна обчислити площу круга

а) ; б);    в); г).

4. (2 бали) Яка формула дозволяє обчислити об'єм прямокутного
паралелепіпеда?

а) ; б)

в) г)

5. (3 бали) Виразіть у кубічних метрах:
4600 л; 600 дм3; 800 000 мл.

6. (3 бали) Розташуйте в порядку зростання:

760000 см, 6 000 000 мм2, 0,5 км , 2м, 1500 дм

Варіант № 2

1. (1 бал) Якою літерою позначають площу?
а) S; б) V; в) m; г)t.

2. (1бал) Якимі приладом вимірюють об’єм?

а) Секундоміром  б) термометром;

в) палеткою; г) мензуркою.

3. (2 бали) За якою формулою можна обчислити площу круга?

а)  б) ;   в)  г)

4. (2 бали) Яка формула дозволяє обчислити об'єм прямокутного паралелепіпеда?

а) ; б) ; в) ;   г)

  1.   (3 бали) Виразіть у кубічних метрах:

  7 400 л;  900 дм3  400 000 мл.

  1.   (3 бали) Переведіть у квадратні метри та розташуйте в порядку зменшення:

360 000 см2,  7 000 000 мм2,  0,2 км2, 6 м2 , 4 500 дм2

ІІ. Виклад нового матеріалу.

1. Взаємодія тіл. Сила.

Якщо кулаком стукнути об стіл, то ми кажемо, що кулак подіяв на стіл. А стіл подіяв на кулак? Так. Я відчуваю біль. Демонстрація. Візьмемо пружину, розмісти­мо її горизонтально. До одного кінця прикріпимо брусок, а за другий будемо тягнути. Чи діє пружи­на на брусок? Так. Чи діє брусок на пружину? Так.

Всі тіла в природі так чи інакше пов'язані між собою і діють одне на одне або безпосередньо, або через різні поля. Така дія завжди взаємна. Тепловоз діє на вагони, а вагони – на тепловоз. Сонце діє на Землю, утримуючи її на орбіті, а Земля, в свою чергу, діє на Сонце, змінюючи певним чином його рух.

Тому в фізиці кажуть не про дію одного тіла на інше, а про взаємну дію – взаємодію.

Демонстрація. Візьмемо візок з прикріпленою до нього пружною пластинкою. Пластинку зігнемо і зв'яжемо ниткою. Візок перебуває в стані спокою відносно стола. Чи почне рухатися візок, якщо пластинка випрямиться? Щоб відповісти на це запитання, перепалимо нитку. Візок на місці. Тепер з другого боку від пластинки поставимо ще один такий самий візок. Перепалимо нитку, обидва візки почнуть рухатися. Отже, під час взаємодії тіл змінилася швидкість, а за відсутності дії вона зберігається. Взаємодія приводить також до зміни форми і роз­мірів тіл (наприклад: дія на гумку.)

Не завжди можна назвати всі тіла, які діють на тіло, тому для опису будь-якого випадку взаємодії фізичних тіл користуються фізичним поняттям сили.

Сила – це міра взаємодії тіл.

2. Земне тяжіння.

Згадайте легенду про Ньютона. (Діти згаду­ють.) То чому ж яблуко падає вниз, а не вгору?

Щоденно ми зустрічаємося з різноманітними проявами притягання тіл до Землі. Таке явище на­зивають земним тяжінням. Притягуються до Землі всі тіла: одні з них унаслідок притягання до Землі тиснуть на опори, інші – розтягують підвіс, а ще інші, звільнені від опори чи підвісу, падають на Землю (продемонструвати всі випадки).

3. Електризація тіл.

Візьміть пластмасову ручку і потріть її об папір, а потім піднесіть її до маленьких клаптиків паперу і спостерігайте. Може, хтось може це пояснити?

Розчісуючи сухе волосся пластмасовим гребін­цем, ви, мабуть, спостерігали дрібненькі іскорки і потріскування. Це є невеликі блискавки і громи. Це є не що інше, як приклади електризації тіл.

Тіла заряджаються не лише у разі натирання одних тіл іншими. Під час будь-якої взаємодії різнорідних тіл та безпосереднього контакту від­бувається їх зарядження. Але при натиранні кон­такт між тілами щільніший і вони заряджаються сильніше.

Усі заряджені тіла притягують до себе інші не заряджені тіла.

Деякі властивості можна виявити під час дослі­дження взаємодії заряджених тіл. Демонстрація. Зарядимо нати­ранням об хутро ебонітову паличку і підвісимо її на нитці. Якщо тепер піднести до неї так само заря­джену іншу ебонітову паличку, то заряджені палич­ки відштовхуватимуться. Якщо ж до зарядженої ебонітової палички під­нести заряджену тертям об шовк чи сухий папір скляну паличку, то палички притягуватимуться одна до одної.

З цих дослідів можна зробити висновок, що однаково заряджені тіла відштовхуються, а по-різному заряджені тіла – притягуються. (Демонстрація дії султанів).

Найрізноманітніші досліди показують, що за­ряди бувають двох видів: одні такі самі, як на ебо­нітовій паличці, а інші – як на скляній. Заряди, як на склі, потертому об шовк, назвали додатними, а заряди, як на ебоніті, потертому об хутро, – від'ємними. Додатні заряди позначили знаком «+» (плюс), а від'ємні – «-» (мінус).

4. Взаємодія магнітів.

Демонстрація досліду «Магнітний рух»: до од­нієї зі сторін картону прикласти магніт, а до іншої – металевий предмет. Розмістити картон вертикаль­но і рухати магнітом. При цьому рухатиметься і предмет. Хто може пояснити, чому предмет рухається і не падає?

Старовинна легенда розповідає про пастуха на ім'я Магнус, який одного разу побачив, що залізний наконечник його палиці притягується до чорного каменя. Камінь почали називати каменем Магнуса – магнітом. Тобто за багато століть до нашої ери було відомо, що деякі кам'яні породи мають властивість притягувати шматки заліза. Це явище назвали магнетизмом, а шматки залізної руди, що мають магнітні властивості, назвали при­родними магнітами.

Місця магніту, де виявляються найсильніші магнітні дії, називають полюсами магніту. Будь-який магніт, як і магнітна стрілка, має два полюси: північний (N) і південний (S).

Давайте поспостерігаємо, як між собою взаємодіють магніти. (Продемонструвати дію різнойменних та однойменних полюсів магнітів та дати можливість учням зробити висновок).

Висновок: різнойменні магнітні полюси при­тягуються, а однойменні відштовхуються.

5. Енергія.

Ви, напевне, чули вираз «енергійна людина». Це людина, яка здатна виконувати роботу. Але можна назвати і тіла, що здатні виконувати роботу.

Мабуть, ви знаєте, що вода, яка падає з греблі, обертає турбіни електростанції, вітер обертає крила вітряка. Рухомі тіла вода, повітря виконують роботу, отже, вони мають енергію.

Енергія це величина, що показує, яку роботу може виконати тіло.

Якщо тіло або декілька тіл, які взаємодіють між собою, можуть виконати роботу, то кажуть, що вони мають енергію.

Є різні види енергії: механічна, внутрішня, електрична, атомна, сонячна, хімічна тощо. Вони здатні перетворюватися одна в одну. Енергія води річок, піднятих греблями, падаючи вниз, приводить у рух потужні турбіни електростанцій, у даному випадку механічна енергія перетворюється на електричну. За рахунок зміни внутрішньої енергії пального виконується робота в двигунах автомобілів, літаків, у двигунах інших видів транспорту (внутрішня енергія перетворюєть­ся на механічну). На атомних електростанціях атомна енергія перетворюється на електричну і т.д. (Запропонувати учням продовжити наводити приклади.)

ІІI. Закріплення знань.

Розв’язування якісних задач

  1. Ви певно помічали, яке переплетіння ниток, з яких складається медичний бинт. Яка сила не дає марлевій тканині розпастися на окремі нитки? (нитки утримує сила тертя, вона має електромагнітну природу).
  2. Ви зробили кілька кроків у кімнаті. Які сили виникали під час взаємодії вашого взуття з підлогою? (сили тертя і пружності).
  3. У яку погоду тротуари посипають піском? Навіщо це роблять? (у холодну погоду, пісок збільшує силу тертя).
  4. Яку природу має сила, яка піднімає воду в океані під час припливу? (воду в океані під час припливу підіймає сила тяжіння Місяця, сила гравітаційної природи).

VIII. Домашнє завдання.

1. § 6, 7, 8 (підручник Божинова, Кірюхін).

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
26 січня 2019
Переглядів
785
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку