Дата__________________
Конспект уроку «Пізнаємо природу» у 6 класі за підручником «Пізнаємо природу» (Д. Біда )
Тема. Що такек звук. Джерела та характеристики звуку. Швидкість звуку. Як ми чуємо. Вплив звуків на організм людини.
Мета: навчальна - вивчити основні поняття про звук, його джерела, характеристики та поширення, з'ясувати, як ми сприймаємо звуки та який вплив вони мають на організм людини; розвиваюча – поглибити знання про джерела і характеристики звуку; виховна – виховувати пізнавальний інтерес.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: ілюстрації, дидактичний матеріал
Форми та методи роботи: пояснення, обговорення, практичні хвилинки, робота з дидактичними картками, ілюстраціями, хвилинки цікавої інформації
Хід уроку
І. Організаційний етап
Вправа «Самоналаштування»
Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте :
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я особистість творча.
Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вірте чи ні, але в космосі немає звуку, тому що там немає молекул. Звук не може проходити крізь космічний простір, тому що немає молекул, через які вони можуть проходити. Тут, на Землі, у нас є молекули повітря, які вібрують до наших вух.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Щодня ми чуємо безліч різних звуків: спів птахів, музика, людські голоси, грім, шум від автомобілів тощо.
Проблемне питання: яке значення звуків у нашому житті?
Під час звичайного видиху повітря беззвучно виходить назовні через ніс і рот. Якщо із силою видихати його через стиснуті зуби, вийде звук [ш], через губи — [п], якщо через притиснутий до зубів язик — [л]. Так, рухаючи губами, зубами, язиком, людина промовляє звуки, складає з них слова, розмовляє пошепки. Твій голос залежить від двох маленьких складок у гортані — голосових зв’язок. Якщо ж ти співаєш, кричиш чи навіть розмовляєш, звуки виникають у гортані.
Звук – це коливання частинок середовища, в якому цей звук поширюється у вигляді хвиль і сприймається слухом. Джерелами звуків є тіла, що коливаються. Якщо джерелом звуку є тварини, комахи, людина, природні явища, – такі джерела називають природними. Якщо ми чуємо звук від джерел, які створила людина, їх називають штучними.
Робота зі схемою
Дослідження
Знайди способи добути звуки із гребінця: проведи ним по краю столу або потри пальцем по зубцях гребінця (якщо відчуваєш біль, використай для цього інші предмети: монетку, олівець, картку). Спробуй зіграти гребінцем мелодію. Досліди, від чого залежить гучність і висота звуку.
Наповни тарілку водою, опусти в неї палець і підніми його на висоту 30 см над поверхнею води, щоб краплі води вільно спадали в тарілку. У тому місці, де краплинка торкнеться води, виникне хвиля, яка поширюється вздовж поверхні води. Звук — це теж хвиля, але ми її не бачимо.
Акустика — наука, що вивчає звуки.
Хвилинка цікавої інформації
- У повітрі звук поширюється повільніше, ніж у воді. Насправді швидкість звуку через воду в 4,3 рази більша, ніж у повітрі. Однак звук проходить через сталь набагато швидше, ніж через повітря та воду. (таблиця 6 с. 55)
- При кожній вібрації частинки повітря рухаються і безперервно стикаються один з одним. Кожен раз, коли виникає будь-яка з цих вібрацій частинок, наші вуха вловлюють їх, і ми тлумачимо їх як звуки. ( мал. 62 с. 55)
- Звук не може поширюватися через вакуум, оскільки у вакуумі немає матерії.
Дослідження
Як шумить мушля? Кажуть, що це шум моря. Чи це справді так? І як воно туди потрапило? А якщо це не море, то звідки шум, такий схожий на звуки моря?
Щоб почути «шум моря», не обов’язково мати вдома мушлі. Це можна зробити й за допомогою звичайної склянки або банки, яку ми притиснемо до вуха. Звуки, які ви чуєте, прикладаючи мушлю до вуха, — це рух повітря, що відбивається від стінок мушлі, склянки чи іншої порожнини.
Вухо, наче локатор, фокусує всі звуки. По вушному каналу звук досягає барабанної перетинки, яка коливається під впливом звуків. Завитка перетворює ці коливання, підсилені слуховими кісточками, в електричні імпульси, а слуховий нерв передає їх у мозок. Мозок аналізує інформацію.
1 — джерело звуку; 2 — зовнішнє вухо; 3 — вушний канал; 4 — барабанна перетинка; 5 — завитка; 6 — слуховий нерв
Шум вітру, шепіт молодої трави, шелестіння лісу, ранковий спів пташок, крики звірів та інші природні звуки наливають наше тіло силою, бадьорять, радують, знімають стрес, накопичений у гамірному місті. Та не всі звуки безпечні й заспокійливі. Гучна музика, особливо в навушниках, може пошкодити слух. Слух втрачається повільно, але безповоротно.
VІ. Узагальнення та систематизація знань
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Вправа «Сьогодні на уроці я…»
VIІІ. Домашнє завдання. §13, виконати завдання с. 57
Додаток 1
Як ми чуємо
Завдання: підпишіть частини вуха та розкажіть про те, як ми чуємо