Конспект уроку:Узагальнення й систематизація знань з теми " Робота, потужність та енергія"

Про матеріал
Мета: повторити, закріпити, узагальнити та систематизувати матеріал з теми «Робота, потужність та енергія», підготувати учнів до контрольної роботи; розвивати мислення учнів, вміння та навички учнів застосовувати набуті теоретичні знання до розв’язування задач, для пояснення явищ дійсності; активізувати розумову діяльність учнів, формувати навички колективної роботи учнів в поєднанні з індивідуальною; розвивати інтерес до вивчення фізики; виховати уважність учнів, наполегливість, старанність. Тип уроку: узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок. Форма проведення: урок-турнір між двома командами з використанням різних форм роботи.
Перегляд файлу

Конспект уроку

7 клас

Тема: Урок узагальнення та систематизації знань з теми «Робота, потужність та енергія.»

Мета: повторити, закріпити, узагальнити та систематизувати матеріал з теми «Робота, потужність та енергія», підготувати учнів до контрольної роботи; розвивати мислення учнів, вміння та навички учнів застосовувати набуті  теоретичні знання  до  розв’язування задач, для пояснення явищ дійсності; активізувати розумову діяльність учнів, формувати навички колективної роботи учнів в поєднанні з індивідуальною; розвивати інтерес до вивчення фізики; виховати уважність учнів, наполегливість, старанність.

Тип уроку: узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок.

Форма проведення: урок-турнір між двома командами з використанням різних форм роботи.

Обладнання: дидактичний матеріал, аркуші з формулами та фізичними величинами, картки із задачами, портрети Джеймса Прескота Джоуля, Джеймса Ватта.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Вчитель: Добрий день! Перш ніж ми почнемо урок, ви посміхніться, побажайте один одному гарного настрою та успіху на уроці і скажіть собі: «Я зараз на уроці фізики. А про все інше я не думатиму зараз, я подумаю про це потім.»

Метод «Розминка»

На дошці написані слова:  «формула», «знання та мислення», «успіху», найголовніша», «це». З них необхідно скласти фразу, яка є епіграфом уроку.

«Найголовніша формула успіху – знання та мислення.»

                                                                            (Теодор Рузвельт) 

Вчитель: Ятеж бажаю вам усім завжди бути успішними, як у навчанні, так і в житті, а основа цього  - знання і уміння мислити.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: Сьогодні ми на уроці повторимо та узагальнимо набуті знання  з теми: «Робота, потужність та енергія.» На минулому уроці ви отримали домашнє завдання: повторити весь розділ.  На скільки ви справились з цим завданням, ми будемо перевіряти на протязі всього уроку.  На уроці ви будете працювати в групах. Налаштуйтеся на турнір, який складатиметься з 9 конкурсів. За кожну правильну відповідь команда отримуватиме 1 бал. Яка група набере найбільшу кількість балів, та і буде переможцем. Найактивніші учасники  отримають оцінки.

Напишіть на смайликах, які є у вас на партах, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку (свою мету). Стікери помістіть на хмаринку, яка є на дошці. Наприкінці уроку ми до них повернемося та перевіримо, чи справдились ваші сподівання.

 

ІІІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.

Час перевірити наскільки гарно ви засвоїли теоретичний матеріал.

Конкурс 1

 «Фізичні поняття»

Повторимо вивчені фізичні поняття:

  • Механічна робота;
  • Потужність;
  • Механічна енергія;
  • Кінетична енергія;
  • Потенціальна енергія;
  • Коефіцієнт корисної дії.

 Вчитель по черзі задає запитання командам (повинен відповісти кожен учень з команди).

Конкурс

«Незакінчене  речення»

Вчитель зачитує початки речень по черзі кожній групі. Учні закінчують речення.

  1. Механічна робота рівна нулю, якщо…
  2. Робота від`ємна, якщо…
  3. Робота додатня, якщо…
  4. Робота сили тертя завжди…
  5. Якщо тіло опускається з деякої висоти, то робота сили тяжіння…
  6. Використовуючи прості механізми, неможна дістати виграш в…
  7. Кінетична енергія залежить від…
  8. Потенціальна енергія залежить від…
  9. Повна механічна енергія зберігається, якщо в системі діють сили…
  10.  ККД не може бути рівний…

Конкурс 3

«Знайдіть відповідність»

1 група

Установіть відповідність між назвою і позначенням фізичної величини.

Фізична величина

Позначення

А) енергія

1) F

Б) переміщення

2) E

В) сила

3) S

Г) робота

4) N

Д) швидкість

5) η

Е) потужність

6) m

Є) час

7) A

Ж) ККД

8) h

З) маса

9) t

И) висота

10)


2 група

Установіть відповідність між назвою та одиницею вимірювання фізичної величини.

Фізична величина

Одиниця вимірювання

А) енергія

1) м/с

Б) переміщення

2) Дж

В) сила

3) м

Г) робота

4) с

Д) швидкість

5) %

Е) потужність

6) Н

Є) час

7) кг

Ж) ККД

8) Дж

З) маса

9) м

И) висота

10) Вт

 

(Після виконання самостійної роботи групи обмінюються роботами і перевіряють правильність виконання роботи, звіряючи написане в картці з правильними відповідями, які висвітлюються на екрані мультимедіа).

 

Конкурс 4

«Калейдоскоп» 

Вчитель: наступний етап уроку «Калейдоскоп». Звернемося до формул, перевіримо,  як ви їх знаєте.

Групи отримують картки із завданням. Ви повинні визначити, що пропущено в записі формул і дописати необхідний символ. Будь ласка, починаймо роботу, якщо робота виконана, підніміть руку. (Після виконання самостійної роботи групи обмінюються роботами і перевіряють правильність виконання роботи, звіряючи написане в картці з правильними відповідями, які висвітлюються на екрані мультимедіа).

 

Калейдоскоп

Відновіть пропущений символ

  1.     
  2.             

3.     

4.        

5.                     

6.                                     

7                        

        8.   

        9.

       10.

           Конкурс 5

         «Упізнай ученого»

За портретом учні мають упізнати ученого та розповісти про його відкриття. ( На екрані мультимедіа висвітлюються портрети Джеймса Прескотта Джоуля, Джеймса Ватта. Представники груп виступають з повідомленнями про вчених.)

Конкурс 6

«Виконання тестових завдань»

І група

1. Продовжити речення: «Виграючи у силі, ми програємо…

А) в роботі;

Б) у швидкості;

В) у відстані;

Г) у масі.

2. «Вічний двигун» - двигун, який…

А) виконуючи роботу, не витрачає енергії;

Б) виконуючи роботу, витрачає енергію;

Б) не виконуючи роботу, витрачає енергію;

Г) не виконуючи роботу, не витрачає енергію.

3. Хто на досліді установив «золоте правило механіки»?

А) Паскаль;

Б) Джоуль;

В) Ньютон;

Г) Архімед.

4. Який із простих механізмів дає виграш у силі в два рази?

А) коловорот;

Б) нерухомий блок;

В) похила площина;

Г) рухомий блок.

5. Тіла перебувають на  однаковій висоті. Яке тіло має найбільшу потенціальну енергію?

 

 

        h                         h                        h

А) 5 кг;    Б) 3 кг;       В) 1 кг;       Г) однакова

6. Яке тіло має більшу кінетичну енергію?

            3 м/с 3 м/с

 

А) енергія обох тіл однакова; 

          Б) енергії не мають;

В) 20 кг;

Г) 12 кг.

7. Для виконання механічної роботи вистачає:

А) тільки дії сили;

Б)  наявності сили і переміщення;

В) тільки переміщення;

Г) великої маси.

ІІ група

1. Як називають твердження: «Жоден простий механізм не дає виграшу в роботі: У скільки разів виграємо у силі, у стільки разів програємо у відстані.»

А) «правильне правило» механіки;

Б) «золоте правило» механіки;

В) «срібне правило» механіки;

Г) «залізне правило» механіки.

2. Хто найчіткіше сформулював золоте правило механіки?

А) Паскаль;

Б) Джоуль;

В) Ньютон;

Г) Галілей.

3. Що можна сказати про механічну роботу, якщо сила перпендикулярна до переміщення?

А) робота максимальна;

Б) робота дорівнює нулю;

В) робота мінімальна;

Г) робота додатна.

4. Кінетичну енергію має:

А) тіло, що висить на нитці;

Б) будь-яке тіло;

В) нерухоме тіло на даху будинку;

Г) рухоме тіло.

5. Тіла мають однакову масу, але перебувають не на однаковій висоті. Яке тіло має найбільшу потенціальну енергію?

 

 

А) 5 м;               Б) 10 м;        В) 12 м;               Г) однакова.            

6.          Яке тіло має меншу кінетичну енергію?

                                 4 м/с    4 м/с

 

А) 6 кг;          Б) однакова;             В) 10 кг.

7. Продовжіть речення: «Прості механізми використовують не тільки для виграшу в силі, а й для …»

А) зміни маси;

Б) зміни тіла;

В) зміни її напрямку;

Г) зміни  роботи.

Конкурс  7

«Розв`язування розрахункових задач»

Вчитель: а зараз перевіримо, як ви вмієте застосовувати свої знання для розв`язування задач.

Групи отримують картки із задачами. Одна задача для капітана, дві для інших членів команди. Задача 1 легша, ніж задача 2. Вони зашифровані: на зворотному боці кожної картки написана відповідь до іншої задачі. Картки з задачею 1лежать на одному столі, а із задачею 2 – на другому зворотним боком догори. Таким чином, якщо пара співпала, задачі розв’язані правильно. Команда розв`язує легшу задачу, тоді переходить до розв’язання важчої. Капітани розв’язують задачі на дошці.

І група

Задача для капітана

Потужність насоса дорівнює 2 кВт. Який об’єм води він може підняти на висоту 20 м за 2 хв?

Задачі для групи

  1. Яка маса тіла, якщо при підйомі на висоту 5 м його потенціальна енергія збільшилась на 80 Дж?
  2. Кінь рівномірно тягне воза протягом 20 хв, виконуючи при цьому роботу 360 кДж. З якою швидкістю рухається кінь, якщо він розвиває зусилля 0,5 кН?

ІІ група

Задача для капітана

З якою силою тіло рівномірно піднімають по похилій площині, якщо маса тіла 300 кг, довжина площини 4 м, висота 50 см, ККД рівний 65 %?

Задачі для групи

  1.               Знайти масу автомобіля, який рухається зі швидкістю72 км/год і має кінетичну енергію 0, 3 МДж?
  2.               Підйомний кран, потужність двигунів якого 4 кВт, піднімає вантаж на висоту 20 м протягом 2 хв. Визначити масу вантажу. Рух вважати івномірним.

Конкурс 7

«Шифрограма»

Вчитель: У ХІХ ст. академік Берг відмітив, що із всієї енергії, яка вироблялась і використовувалась на Землі, 94 % припадало на мускульну силу людей і домашніх тварин, і лише 6 % енергії виробляли водяні колеса, вітряки, парові машини. В наш час лише 1% енергії виробляється мускульною силою людей і тварин. Зараз мільйони людей відчувають мускульний голод. Ця проблема стає завданням медицини, так як вона визначає стан здоров’я людини. В’ялість м’язів  послаблює організм, веде до захворювань, скорочує термін життя, тому потрібно займатися спортом, фізкультурою, фізичною працею. Люди, яким не байдуже їх здоров’я, живуть під девізом «Рух – це життя.»

А чи знаєте, ви, як називається найвідоміший олімпійський вид спорту.

На дошці зашифроване слово. Кожній команді надається по 2 задачі з номером – буквою, один учень розв’язує ще одну задачу біля дошки.

1

2

3

4

5

с

о

к

е

р

 

Задача 1. Ліфт, маса якого з вантажем 500 кг, піднявся на висоту 30 м за 40 с. Визначити потужність ліфта?

Задача 2. Двигун трактора, який оре поле із швидкістю 7,2 км/год, розвиває потужність 100 кВт. Чому дорівнює сила опору руху трактора?

Задача 3. Яку потужність розвиває пожежний насос, якщо за 2 хв він зможе підняти 1 води на висоту 36 см?

Задача 4. Машина за 2 год виконує  роботу 720 кДж. Яку потужність розвивала машина?

Задача 5. Вантаж масою 200 кг рівномірно підняли на висоту 10 см за допомогою важеля, приклавши зусилля 450 Н. Визначити ККД важеля, якщо точка прикладання сили опустилася на 0,5 м.

       Учні розв’язують задачі та показують вчителю. Учитель відкриває букви, які відповідають номеру задачі.

       Сокер – найвідоміший олімпійський вид спорту. Ми цей олімпійський вид спорту знаємо  як футбол, а ще називають копаний м’яч.

Конкурс 8

«Якісні задачі на основі літературних джерел»

Вчитель: Фізика – всюди. Вона в віршах та прислів’ях.

Слайд 1

Гріш ціна вашій фізиці, якщо вона закриває для вас все інше – шепіт лісів, фарби заходу сонця, дзвін рими…Фізик, який не сприймає поезії мистецтва, - поганий фізик.

                                                                                                                         Д. Ландау

Кожній групі потрібно розв’язати по дві якісні задачі про роботу та енергію, складені на основі літературних джерел.

ВосхождениеСлайд 2

Без надії сподіваюсь                                         

Я на гору круту, кам`яную

Буду камінь важкий підіймать 

І, несучи вагу ту страшную,

Буду пісню веселу співать.

                            Леся Українка

Задача:  проти якої сили виконується робота?

 

wapos_ru_53405gСлайд 3

З гір на долину

Біжу, стрибаю, рину!  

Місточки збиваю,

Всі гатки, всі запруди,

Що загатили люди,-

Бо весняна вода,

Як воля молода!

          Леся Українка

Задача: які перетворення енергії відбуваються при цьому?

Слайд 4

Копия img028У вірші «Атланти» відомого вченого, поета Олександра Городницького є такі рядки:

Их тяжкая работа

Важней иных работ:

Из них ослабни кто-то

И небо упадет.

Задача:чи виконують атланти роботу?

NilpferdСлайд 5

Ох, і важка це робота      

Із болота тягти бегемота

               К. Чуковський

Задача: від чого залежить значення роботи?

Конкурс 9

«Прислів’я та приказки про роботу»

Вчитель: щоб чогось досягти, потрібно прикласти зусиль, праця звеличує людину, покращує її добробут.

Команди по черзі озвучують прислів’я про роботу.

Бджола мала, а й та працює.

Риба сама на сковороду не припливе.

Де робить машина, там не болить спина.

Попрацюй влітку, відпочинеш взимку.

Праця до поту, їжа в охоту.

Робота спільна, як пісня весільна.  

Вчитель: отже, як твердить народна мудрість, нічого в життя не дається само по собі – без праці, без зусиль, без волі.

ІV. Підсумки уроку

Вчитель підраховує бали, називає переможців.

А зараз перевіримо, чи справдились ваші сподівання. Якщо ви досягли своєї мети, то перемістіть свої смайлики з хмаринки на сонечко. А що сприяло вашому успіху?

( Кожна група називає кроки, які на їхню думку,  привели до успіху. Учитель записує це на пелюстках «ромашки». Таким чином можна чітко уявити шлях до успіху.)

  1. Праця.                          
  2. Наполегливість.
  3. Кмітливість.
  4. Допитливість.
  5.  Зосередженість.
  6. Уважність.
  7. Віра у власні сили.

V. Домашнє завдання

Повторити §§….

Виконати задачі на картках.

VI.  Оцінювання  роботи учнів на уроці

Учитель виставляє оцінки.

Вчитель: якщо вам було приємно працювати у групі, посміхніться один одному та скажіть: «Дякую за співпрацю».

А я кажу вам: «Дякую за плідну співпрацю».

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
Розділ 4. Механічна робота та енергія
Додано
22 березня 2021
Переглядів
772
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку