Конспект уроку з біології 7 класу на тему: Загальна характеристика класу Птахи. Внутрішня будова й особливості життєдіяльності птахів.

Про матеріал

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Місце уроку в навчальній темі. Вступний (перший у темі).

Форми і методи роботи: розповідь, бесіда, самостійна робота учнів з скелетами та підручником, складання схем, психологічне розвантаження.

Матеріали та обладнання:схеми, малюнки, скелети птахів, відео. Підручник, набір пір'я.
Основні поняття та терміни: кіль, контурні пера, рульові пера, борідки, стержень, опахало, цівка, куприкова залоза,орнітологія, дзьоб, повітряні мішки, подвійне дихання.

Підручник: Соболь В.І. Біологія. 7 клас. Місце уроку в навчальній темі. Вступний (перший у темі).

Форми і методи роботи: розповідь, бесіда, самостійна робота учнів з скелетами та підручником, складання схем, психологічне розвантаження.

Матеріали та обладнання:схеми, малюнки, скелети птахів, відео. Підручник, набір пір'я.

Основні поняття та терміни: кіль, контурні пера, рульові пера, борідки, стержень, опахало, цівка, куприкова залоза,орнітологія, дзьоб, повітряні мішки, подвійне дихання.-Подільський: Абетка, 2015

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок з біології

 у 7 класі

вчителя біології та  хімії

Миколаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Фатєєвої С.О.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 клас (біологія)

 

Тема: Загальна характеристика класу Птахи. Внутрішня будова й особливості життєдіяльності птахів.

Мета:

Освітня: Почати формувати знання учнів про птахів; ознайомити із особливостями будови та процесів життєдіяльності цих тварин; розкрити пристосування до польоту у системах органів,  звернути увагу учнів на особливості будови різних видів пір'я.
Розвиваюча: Розвивати уміння порівнювати біологічні особливості птахів із тваринами, що вже вивчили; уміння спостерігати, логічно мислити та бути уважними.
Виховна: Виховувати бережливе ставлення до птахів, що мешкають поруч із людиною та птахів у дикій природі, а також сприяти екологічному та природоохоронному вихованню.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Місце уроку в навчальній темі. Вступний (перший у темі).

Форми і методи роботи: розповідь, бесіда, самостійна робота учнів з скелетами та підручником, складання схем, психологічне розвантаження.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, скелети птахів, відео. Підручник, набір пір’я.
Основні поняття та терміни: кіль, контурні пера, рульові пера, борідки, стержень, опахало, цівка, куприкова залоза, орнітологія, дзьоб, повітряні мішки, подвійне дихання.

Епіграф  уроку. У природі немає нічого зайвого ( М. Монтень).

Очікувані результати: 

Знати: риси пристосованості птахів до польоту.

Вміти: порівнювати  будову  птахів та плазунів, робити висновки.

Хід уроку

І. Організація класу до роботи.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання   й актуалізація опорних знань.

«Загадковий диктант». (слайд)

Вибрати правильні твердження, які стосуються особливостей будови і життєдіяльності плазунів. У разі правильного виконання завдання можна визначити науку, що досліджує тварин, яких ми сьогодні почнемо розглядати.

Р Жовток яйця плазунів «запасає» воду для зародка.

О Веретільниця належить до підряду Ящірки.

Л В Україні мешкає один вид крокодилів — гавіал.

Р Під час занурення у воду ніздрі і слухові отвори крокодила закриваються клапанами.

Н Плазуни мають трикамерне серце.

Д Крокодили відкладають яйця у воді.

І В Україні живе два види отруйних змій — звичайна і степова гадюки.

Т Черепахи не линяють.

И Ящірка прудка має здатність змінювати забарвлення тіла.

О Змії мають немиготливий погляд.

Л Крокодили мають чотирикамерне серце.

А Розвиток плазунів непрямий.

О Усі черепахи відкладають яйця на суходолі.

Г Плазуни — холоднокровні тварини.

С Плазуни не здатні до регенерації.

І Органом дотику плазунів є язик.

Я Змії можуть заковтувати тварин, які товстіші за них у 2–3 рази.

Відповідь:

О

Р

Н

І

Т

О

Л

О

Г

І

Я

 

Запитання до учнів:

— Які організми вивчає орнітологія? (Птахів.)

Записати у зошит: орнітологія – наука, яка вивчає птахів.

ІV. Робота над темою уроку.

Мотивація. (слайд)

«Вірно чи ні…?»

  1. Є крила, а не літають.
  2. Рука птаха – це дзьоб.
  3. Температура тіла птахів залежить від температури навколишнього середовища.
  4. Птахи поїдають багато їжі.
  5. У птахів немає зубів та сечового міхура.
  6. У скелеті кінцівок птахів кісток менше ніж у скелеті кінцівок плазунів.
  •                   Одне з цих тверджень хибне. А яке – ми дізнаємось протягом уроку. А для цього ми здійснимо уявну подорож у країну «Птахоляндія».
  1. Станція «Вікіпедія»
  1. Кого ж ми називаємо птахами? Чим вони відрізняються від інших тварин?

«Асоціативний кущ»

Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «птахи». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.

Можливі варіанти відповідей учнів: літають, плавають, крила, пір’яний покрив, дзьоб, будують гнізда, відкладають яйця тощо.

Узагальнення результатів.

 «Асоціативний кущ»

 

крила

 

  літають

 

 

 

П         плавають

 

 

Птахи

 

 

             пір’я

 

 

 

знищують комах

 

 

 

 

 

дзьоб

 

 

будують гнізда

 

відкладають яйця

 

Дайте визначення кого ми називаємо птахи.

Висновок: Отже,  птахи – це хребетні теплокровні  тварини, пристосовані до польоту.

  1. Яке місце вони займають  у систематиці серед тварин. (слайд)

Надцарство Еукаріоти
Царство Тварини
Підцарство Багатоклітинні
Тип Хордові
Підтип Хребетні
Клас Птахи

 

  1. Станція «Географічна»(слайд)
  • В яких кліматичних поясах та материках можна зустріти птахів?

(Поширені на всіх континентах, у всіх кліматичних зонах.)

  •                   Їх можна зустріти від Арктики до Антарктиди в будь-яких умовах: у спекотних пустелях, у тундрі й тайзі, у степах й лісостепах, у тропіках й субтропіках, екваторіальному поясі. Не бояться вони й гірських висот та морських глибин.
  • Як ви думаєте, з чим це пов'язано?

(вміння літати (досконалий політ)).

  1. Станція «Біологічна»

Робота з підручником (с.131-132)

1)Розгляньте зовнішню будову тіла птаха. (слайд)

Тіло птахів має двобічну симетрію.Форма тіла обтічна. Зовнішня будова тіла: голова, тулуб, хвіст, кінцівки.

2)Розгляньте голову птаха. (Голова невелика.)

- Які органи розташовані на голові?(слайд)

(очі з трьома повіками, слухові отвори, ніздрі, дзьоб)

З органів чуття найкраще розвинутий зір. Вони  можуть бачити з висоти  3 км. Птахи розрізняють усі кольори та їхні відтінки. Гострота зору в них у 8  разів вища, ніж у людини. Поряд з зором, важливим органом орієнтації і спілкування є слух.

У більшості птахів ніздрі ведуть у носові порожнини у основи дзьоба. Однак у бакланів, олуш та деяких інших видів ніздрі відсутні, і вони змушені дихати ротом.

3) Яке значення мають крила та ноги птахів? (слайд)

Передні кінцівки — крила, пристосовані до польоту. На них збереглися лише три пальці, вкриті шкірою. Птахи — двоногі тварини. Ноги здебільшого мають чотири пальці. Три з них спрямовані вперед, а один — назад.

— Яке значення має таке розташування пальців на ногах?

 (Це дає змогу птахам охоплювати пальцями гілку та створює опору під час пересування по землі).

Доповнення вчителя(слайд)

Але у птахів, здатних до швидкого бігу (наприклад, страусів), кількість пальців на ногах може зменшуватися до трьох і навіть двох (як-от у африканського страуса).

4) Пір'я. ( слайд).

— Пригадайте, яка будова покривів тіла характерна для плазунів.

Птахи, як і плазуни, мають суху шкіру, майже позбавлену залоз. Лише над основою хвоста у багатьох видів відкриваються протоки куприкової залози. Секретом цієї залози (жироподібною речовиною) птахи змащують за допомогою дзьоба пір’яний покрив, що робить його еластичним та водонепроникним. Шкіра птахів утворює різноманітні рогові похідні: це і вже відомі вам наддзьобок і піддзьобок, а також кігті на кінцях пальців та рогові лусочки, що вкривають нижню частину ніг. Похідним шкіри птахів є і різноманітне пір’я. Пір’я, як і луски на ногах, складається з рогоподібної речовини. Окремі пера складаються зі стрижня, від якого в обидва боки відходять численні тоненькі вирости — борідки. Сукупність борідок має назву опахало. Порожня частина стрижня, заглиблена у шкіру, не має борідок. Її називають колодочкою, або очином. Виділяють контурні та пухові пера.

Складання опорної схеми

 

 

 

 

 

  •  
  •  

 

 

  • Які особливості будови контурного пера? (слайд)
  • А  якби не було пір'я, чи літали б птахи? (слайд)

 

Птахи

       Літаючі (усі інші птахи)

                                                                      Бігаючі (страуси)

 

                                              Плаваючі( пінгвіни)

 

Розповідь учителя

Раз чи двічі на рік пір’яний покрив птахів частково або повністю змінюється — відбувається процес линяння. На місці старих, зношених пер, що випадають, виростають нові.

 

  • Чи однакову форму дзьоба мають птахи?(слайд)
  • Від чого залежить форма дзьоба? (від характеру живлення птахів)
  • А живляться птахи чим? (слайд)
  • Що ще  вони  можуть робити дзьобом?

Висновок: Особливостями зовнішньої будови птахів є пір'яний покрив, дзьоб та крила.

  1. Станція «Дослідницька»(самостійна робота)( слайд).

1)(робота з картками та скелетами плазунів і птахів)

Проблемне   запитання:
- Які  ще  особливості у будові  тіла  мають птахи, що  допомагає   їм у польоті? Якщо  додати у тіло  людини  деякі  особливості, то чи  можемо ми літати?

- У вас на партах  стоїть  скелет голуба та є малюнок   скелета ящірки. Давайте  порівняємо   скелети   цих  тварин. 

І ряд: Череп

ІІ ряд: Хребет

ІІІ ряд: Кінцівки.

За 5 хвилин  ви  повинні  з'ясувати  чим  відрізняються скелет птахів  від скелета ящірки.

Відповіді  учнів:

І. Череп: малий, круглий, немає  зубів, масивних  щелеп,  всі   кістки, крім  піддзьобка  з'єднані  нерухомо.

ІІ. Хребет: До грудних хребців прикріплені ребра, які разом з грудиною формують грудну клітку. У більшості видів птахів грудина має плаский виріст, що виступає вперед, - кіль. До нього прикріплюються м'язи, що забезпечують рухи крил під час польоту.

Складні крижі утворені зрослими поперековими крижовими хребцями та частиною хвостових. Це створює опору тіла. Останні хвостові хребці зростаються між собою, утворюючи куприкову кістку.

Хребці поперекового й крижового відділів, а також частина хвостових хребців зростаються з клубовими кістками й утворюють складний таз.

ІІІ. Кінцівки: передні –крила: плечова, передпліччя(ліктьова та променева), кисть(3 пальці і 2 зросшихся).

Задні – стегно, гомілкові  зрослися в одну, цівка зі зрослих кісток стопи, пальці з кігтями.(3-спрямовані вперед, а один-назад).Це дає змогу птахам охоплювати гілки та створює опору під час пересування по землі. Але у птахів, здатних до швидкого бігу (наприклад, страусів), кількість пальців на ногах може зменшуватись до трьох і навіть двох (як-от, у африканського страуса). 

- А давайте пригадаємо дихальну систему плазунів  і порівняємо:

2) дихальна система  птахів: подвійний тип дихання, є повітряні мішки та легені.(слайд)

- Чому плазуни холоднокровні?

3) кровоносна система птахів: 4-х камерне серце, 2 кола кровообігу. Кров не змішується. Птахи є теплокровними, причому діапазон нормальних температур їх тіла вищий, ніж у людини - від 37,7 до 43,50С.

Температура тіла (41-420С) птахів не  залежить від температури навколишнього середовища. (слайд)

4) травна система: воло, шлунок: залозистий(відкриваються протоки залоз підшлункової та печінки) та м'язовий(перетирається за допомогою м'язів, камінців); кишечник вкорочений, клоака.(слайд)

М'язовий шлунок виконує таку саму роль, що і зуби під час пережовуван-ня їжі. Дрібно перетерта їжа проходить у кишки, а та, що не перетравлюється (кістки, хітин, волосся), у багатьох птахів збивається у щільний клубок (погадку) і через

стравохід і ротову порожнину викидається.

  Швидкість травлення у птахів дуже висока. Наприклад, у горобців від заковтування гусені  до виділення з екскрементами неперетравлених решток проходить лише 15–20 хв. Висока  швидкість перетравлення зв'язана з інтенсив-

ним обміном речовин (температура тіла птахів +42°С).

Птахи поїдають багато їжі, яка часто складає 50–80 % їхньої маси. Особливо це стосується  дрібних пташок, які без їжі гинуть через 15–30 год.

5) видільна система: нирки, сечоводи, клоака. (слайд)

Птахи не мають сечового міхура, і сеча по сечоводах проходить пряму в клоаку, де більша частина води знову всмоктується в організм, а рештки їжі викидається назовні.

Висновок: особливостями птахів є ознаки пристосованості до польоту, високий рівень обміну речовин, удосконалення опорно-рухової, кровоносної, видільної.  дихальної та травної  систем.


Риси  пристосованості до польоту (слайд)
- обтічна форма тіла;
- наявність  крил;
- наявність  пір’яного  покриву;
- компактний скелет із  порожнинами у кістках;
- наявність  кіля;
- відсутність  зубів;
- наявність   легеневих та повітряних  мішків;
- розвинений  мозочок, що  дозволяє  складні  характери  рухів;
- відсутність  сечового  міхура;
- вкорочений кишечник;
- відсутність правого яєчника у самок.

  1. Станція «Літературна»

Робота з підручником (с. 129)

-Чому  нічого не вийшло  у  Ікара з Дедалом?

-Ця   історія- правда чи  красива легенда про мрію людини літати?

VI.Підсумок уроку

Наша  уявна  подорож до країни  Птахів  добігла  кінця.

Давайте з вами з'ясуємо хто такі птахи? Що нового ви дізналися про птахів.

Гра «Нагодуй пташку».

По черзі  відповідайте на питання і складайте символічні зернятка у цей кошик.

VII.Домашнє   завдання

Вивчити  параграф 30.

Скласти сенкен, тести про птахів.

Відповісти на запитання: що об'єднує крокодила, черепаху та голуба?

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Волобуєва Тетяна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 січня 2018
Переглядів
10804
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку