Конспект уроку з біології для 7 класу на тему "Різноманітність ссавців"

Про матеріал

Узагальнення знань учнів про клас Ссавці, особливості їх будови та процесів життєдіяльності, підведення учнів до висновку, що ссавці - високоорганізовані хребетні тварини, виховання в учнів бережливого ставлення до тварин.


Перегляд файлу

                          Тема уроку: Різноманітність ссавців 

       Мета уроку: узагальнити знання учнів про клас Ссавці, особливості їх будови та процесів життєдіяльності, підвести учнів  до висновку, що ссавці -   високоорганізовані хребетні тварини, розвивати логічне мислення, спостережливість, виховувати в учнів бережливе ставлення до тварин,  формувати ціннісне ставлення особистості до природи.
Обладнання: таблиці «Схема будови головного мозку», « Схема кровообігу хребетних»,  матеріали  до міні-проектів,малюнки ссавців.
Тип уроку: узагальнення знань з використанням міні-проектів.

Хід уроку.

 I.    Організаційний    момент.
              Девіз уроку:  « Людина не повинна соромитися цікавості,

     яку пробуджує в ній природа».

                                                 Ніколас Тімберген ( нідерландський натураліст)

 

 

D:\МАМА\фото по мініпроекту\SAM_1725.JPG

 

II.    Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

Бесіда з учнями.
1.    Яке місце займає клас Ссавці в системі тваринного світу? 
2.    Які  систематичні одиниці включає в себе даний клас? 
3.    Чому панівне місце посідає даний клас?
4.    Які  особливості визначають панівне становище в системі тваринного світу?
5. Завдяки великій різноманітності ссавців, їх нараховують 5000 видів, їх поділяють на групи, які ж саме?

Цікавий і різноманітний світ тварин. Природа створила організми різних рівнів організації: і спрощені, і досить складні. На вершині еволюційного дерева знаходяться ссавці.
    ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.   

 1.    Створення учнями термінологічного дерева до даної теми.
      Вчитель. Ми з вами вивчили підкласи Ссавців, які ряди ви знаєте? Давайте пригадаємо при заповненні термінологічного дерева.

Учні називають і прикріплюють листки з назвами 12 рядів ссавців до термінологічного дерева. (Яйцекладні, Сумчасті, Комахоїдні, Рукокрилі, Гризуни, Зайцеподібні, Хижі, Китоподібні, Ластоногі, Парнокопитні, Непарнокопитні, Примати).
      Вчитель. Записати в зошит назви рядів ссавців.

 

         2.Впізнай тварину.
Завдання учням - впізнати тварину якомога раніше в той час, як вчитель повільно читає її опис. Учень, котрий готовий назвати тварину, піднімає руку.

А. За описом вчителя.
1.    Ця тварина - ссавець.
2.    Довжина тіла - 35-105 см.
3.    Хутро буро-коричневе.
4.    Цінний    хутровий звір.
5.    Живиться переважно тваринною їжею.
6.    Зуби диференційовані, добре розвинені ікла, хижий зуб.
7.    Тварина ряду Хижих.
8.    На шиї світліша пляма.
9.    Тварина    спритна, тіло гнучке, видовжене, ноги короткі.
10.    Хвіст    довгий, пишний.
11 Часто зустрічається біля жител людей. 
12.Тварина родини Куницевих.
Ще не впізнали? Тоді відгадайте про неї загадку:
Хоч вона і невелика,

 В курнику від неї лихо.

 Граціозна, шерсть лисниться...

 Упізнали? Це ж... (куниця).

Б. За описом Дж. Даррелла («Натураліст на мушці», стор. 45). «Голова підпливла до берега, і тварина ледь витягнула на сушу своє товсте тіло, схоже на обтягнену хутром повітряну кулю.
     У Неї були великі голі перетинчасті лапи і довгий товстий лускатий, як у пацюка, хвіст. Всівшись на товстий зад, звір підозріливо принюхувався; передні лапки були складені в потішні кулачки, а величезні жовті зуби стирчали вперед, так що здавалось, ніби він весь час шкіриться. Переконавшись, що все спокійно, звірик почав старанно чиститись передніми лапками. У нього  є сальні залози, розташовані в кутках рота і біля анального отвору. Хутро складається з товстих твердих остей і тонкого, ніжного підшерстя». (Нутрія).
 

      В. Забарвлення волосяного покриву спини одноколірне – брудно-сіре. З рудуватим відтінком, черево – білувате або світло-сіре. Хвіст коротший за тулуб, вуха округлі, живуть переважно під підлогою, на горищах будинків. Кубла вистеляють із залишків паперу, ганчір’я, сухих травинок. Живляться різними харчовими продуктами. (Хатня миша).

 

       Г.Досить велика тварина. Довжина тіла понад 100 см, маса понад 15 кг. Лапи широкі, озброєні гострими кігтями. Округла голова, добре виявлені баки і трикутні вуха з довгими китицями на кінцях. Короткий хвіст. Забарвлення волосяного покриву іржаво-руде. Черево біле. Любить мало прохідні ліси. Живиться зайцями, гризунами, птахами. (Рись).

 

3.Замалювати тварину майбутнього (домашнє завдання).

Англійський природодослідник Ч.Дарвін зробив висновок, а вчені неодноразово підтвердили, що дуже багато тварин належать до рідкісних. На Землі відбувається постійна зміна її мешканців. В світі тварин кожний вид існує близько 1млн.років. Поступово він старіє і через деякий час зникає. Замість нього з’являються нові види. Уявіть, яка тварина з’явиться в недалекому майбутньому. Зобразіть її на малюнку і дайте назву.

 

           4. Презентація міні-проектів

 

                                                 «Зуби ссавців»       

 

D:\МАМА\фото по мініпроекту\SAM_1736.JPG

 

 

 

                                    «Тварини-будівельники».

D:\МАМА\фото по мініпроекту\SAM_1741.JPG

 

 

         5. Їх треба зберегти.

      Інтенсивний промисел багатьох видів ссавців, а також руйнування їхніх місць існування та розмноження призвели до того, що вже зникло із поверхні - 120 видів і підвидів Ссавців (таких як - морська корова, дикий бик - тур, сумчастий вовк та ряд інших).
      Понад 350 видів перебувають під загрозою зникнення і потребують негайної охорони.
      Види які потребують захисту заносять до Червоної книги України. Так до Червоної книги занесені 41 вид ссавців.

      Для збереження цих видів велике значення мають охоронні території
-    заповідники;
-    заказники;
-    національні парки;
-    зоопарки.
      Крім того, для їх збереження регулюються строки полювання, обмежується застосування отрутохімікатів.
      Отже, охорона природи справа честі кожного з нас, обов'язок усіх людей. Стаття 66 Конституції України.Слайдова презентація «Червона книга. Ссавці».
  6.Тестова робота.

  1. Клас Ссавців налічує:

а) 5 тис. видів;

б) 6 тис;

в) 7 тис.

2. У шкірі ссавців добре розвинені залози:

 а) потові;

 б) сальні;

 в) молочні;

 г) пахучі.

3. Хребет ссавців має:

 а) 5 відділів;

 б) 4 відділи;

 в) 6 відділів.

4. Шийний відділ має:

 а) 5 хребців;

 б) 6 хребців;

в) 7 хребців.

5.  Серце ссавців:

а) 3 камерне;

 б) 4 камерне;

в) 2 камерне.

6. До яйцекладних належать:

 а) єхидна;

 б) коала;

в) кенгуру.

7. До рукокрилих належать:

 а) кріт;

 б) нічниці;

в) вечірниці.

8. До родини Вовчі належать:

 а) лисиця;

 б) тигр.

9. До вусатих китів належать:

 а) кашалот;

 б) синій кит.

10. До нежуйних парнокопитних належать:

 а) кулан;

 б) бегемот.

11. До непарнокопитних належать:

 а) лось;

 б) носоріг.

12. До приматів належать:

 а) людина;

 б) горила.

ІV. Підведення підсумків. Виставлення прокоментованих оцінок.

V.Домашнє завдання. Повторити параграф 32,33. Розвязати пізнавальну задачу.

 

Ця задача дійшла до нас із Стародавнього Єгипту. Кожен із 7 чоловіків має по 7 кішок. Кожна кішка зїдає по 7 мишей. Кожна миша за літо може знищити 7 колосків ячменю. А із зерен 1 колоска може вирости 7 жмень ячменю. Скільки жмень ячменю зберігається щороку завдяки кішкам?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Абрамова Галина Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
28 лютого 2018
Переглядів
5807
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку