Конспект уроку з біології на тему: Біологія - наука про живу природу. Рослинний світ - складова частина природи.

Про матеріал
У цьому конспекті описувала про рослинний світ, галузі біології і систему біологічних наук. Про застосування біологічних знань. Рослинний світ і його складові частини природи.термінологічний диктант.
Перегляд файлу

Тема: Біологія – наука про живу природу. Рослинний світ – складова частина природи.

Мета: розширити і поглибити знання учнів про біологію як одну з наук, що вивчає природу; показати і довести , що рослинний світ є складовою частиною живої природи; ознайомити учнів з підручником і довідниками.

Обладнання: підручник, довідники енциклопедії.

                                                          Хід уроку

1.Організаційна частина.

Привітати один одного.

Шановні учні! Відгадайте загадки.

  •          Не кущ, а з листочками, не сорочка, а зшита, не людина, а навчає.
  •          Уст не маю, а про живих і мертвих красно повідаю.
  •          Живе без тіла, говорить без язика.
  •          Хто говорить мовчки.
  •          Хто мовчить, а розуму вчить… (КНИГА)

Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя.

Прислів’я. Книги – вірні друзі. Хто багато читає – той багато знає. В оселі без книг, як без вікон, темно. Прочитав добру книгу-зустрівся з другом.

 Отже, сьогодні на уроці ми повторимо і детально розглянемо, що вивчає біологія, з яких наук вона складається, а також, що таке рослинний світ , і ви зможете довести, що саме він є головною складовою частиною природи.

План

  1. Система біологічних наук.
  2. Застосування біологічних знань.
  3. Рослинний світ – складова частина природи.

 

Вправа1. Пригадайте з курсу пізнаємо природу, які ви знаєте науки, що вивчають природу. Виконайте завдання.

  •          Біологія                               Космічні тіла
  •          Хімія                                    Живі організми
  •          Астрономія                     Земля
  •          Пізнаємо природу          Речовини
  •          Географія                         Матерія
  •          Екологія                         Взаємозв’язки
  •          Фізика                            Комплексна наука про природу

 

1.Ви вже знаєте, що термін «біологія» походить від грецьких слів «bios», що означає «життя», та « logos» -« учення». Отже , це система наук про життя. Біологія об’єднує багато наукових дисциплін. Особливості будови та життя рослин і тварин зумовили поділ біології на ботаніку ( науку про рослини) і зоологію 9 науку про тварини) . Вивчення мікроорганізмів привело до виникнення мікробіології. Ботаніка. Зоологія та мікробіологія, в свою чергу, поділяються на багато галузей, значна кількість яких є самостійними науками, що вивчають певні групи організмів. Наприклад, бактерії – об’єкт дослідження бактеріології, гриби іхтіології тощо. Класифікацію різних груп організмів робить систематика. Обмін речовин та енергії в живих істотах розглядає фізіологія. Закономірності спадковості та мінливості – генетика. Наука про закономірності поширення живих організмів на Землі називається біогеографією. Наука про викопні організми-палеонтологія.

Тобто ви бачите, що біологія, як наука, складається з багатьох підрозділів й охоплює величезну царину вивчення живих істот.

2. Які речовини необхідні людині для життєдіяльності. Звідки вона їх отримує?

Необхідні для харчування речовини ( білки, жири, вуглеводи і вітаміни) людина отримує здебільшого від культурних рослин, тобто тих, яка сама вирощує, і домашніх тварин. Знання законів генетики і селекції, фізіологічних особливостей цих рослин і тварин дозволяє вдосконалювати способи їх вирощування, а також виводити нові сорти рослин і породи тварин. А генна інженерія надає сортам і породам тих властивостей, які необхідні людині.

Соя- джерело білка, без якого неможливе існування будь якого організму. Ще одним прикладом трансгенної культури може стати картопля, яку не ушкоджує колорадський жук. Також невідомо, до яких наслідків може призвести вживання такої картоплі. Помічено , що така картопля менш стійка до ураження хворобою рослин – фітофторозом.

Чи має значення біологія для ведення сільського, лісового і промислового господарств?

Винятково велике значення має біологія як теоретична основа для ведення сільського, лісового і промислового господарства. Розуміння закономірностей розмноження і розповсюдження хвороботворних вірусів і бактерій, паразитичних організмів необхідне людині для успішної боротьби з інфекційними і паразитичними захворюваннями.

 

Термінологічний диктант.

  •          Система наук про життя (біологія)
  •          Наука про рослини (біологія)
  •          Наука про тварин (зоологія)
  •          Вивченням мікроорганізмів займається (мікробіологія)
  •          Бактерії – об’єкт дослідження… ( бактеріології)
  •          Гриби вивчає…(мікологія)
  •          Найпростіші (протистологія)
  •          Комахи( ентомологія)
  •          Риби ( іхтіологія)
  •          Класифікацію різних груп організмів здійснює… (систематика)
  •          Зовнішню будову організмів вивчає… ( морфологія)
  •          Внутрішню будову організмів вивчає (анатомія)
  •          Обмін речовин і енергії в живих істотах розглядає… (фізіологія)
  •          Мікроскопічну будову тканин вивчає … (гістологія)
  •          Закономірності спадковості та мінливості досліджує… (генетика)
  •          Наука, що вивчає закономірності поширення живих організмів на Землі, називається…(біогеографією)
  •          Наука про викопні організми (палеонтологія)

 

Рослинний світ – складова частина природи. Ви пригадали , що таке екосистема, і знаєте, що життя на нашій планеті існує завдяки діяльності рослин. Саме рослини здатні акумулювати енергі. Сонця і переводити її в енергію хімічних зв’язків, утворювати із неорганічних речовин органічні. Органічні речовини, як джерело їжі та енергії, необхідні всьому живому на планеті. Виробляє органічні речовини зелена рослина. Вона збагачує повітря киснем, яким дихають рослини, лишайники, багато грибів, тварини, людина. У процесі дихання виділяється вуглекислий газ.

Значення рослин люди зрозуміли ще в давні часи. Ними милувалися, лікувалися, про них складали пісні та легенди. Тому з давніх – давен люди уславлювали рослинний світ, надавали рослинам божественного значення.

Підсумок уроку

Виконання завдань.

  •          Доведіть , що без рослин життя на Землі в сучасному його прояві не існувало б.
  •          Наведіть приклади використання рослин людиною. Відповіді позначте малюнками-символами.
  •          Які науки є біологічними? Що вони вивчають?

Домашнє завдання.

  •          Напишіть цікаву інформацію про рослини. Опрацюйте параграф.

 

 

 

docx
Додано
11 грудня
Переглядів
10
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку