Конспект уроку з біології в класі,де навчається учениця з особливими індивідуальними потребами(інклюзія) Тема:"Бактерії, будова та процеси життэдіяльності".

Про матеріал
нклюзивне навчання — система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахуванні багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників. Інклюзивне навчання часто вважають альтернативою інтернатній системі, за якою діти з особливими освітніми потребами навчаються в спеціальних закладах освіти та змушені проживати в інтернатних відділеннях при них через їх територіальну розгалуженість. Жодна дитина не має відчувати себе іншою та виключеною з освітніх, культурних і соціальних процесів – це головне завдання інклюзії.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Конспект уроку біології в інклюзивному класі Тема: “Бактерії, будова та процеси життєдіяльності”.   Підготувала вчитель біології : Рожкова Галина Іванівна.

Номер слайду 2

Тема: “Бактерії, будова та процеси життєдіяльності”. Мета: навчальна – розширити знання учнів про різноманітність представників живої природи; сформувати поняття про бактерії як прокаріотичні організми; ознайомити з будовою бактерій, особливостями їх життєдіяльності, розмноження. розвивальна – розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, сприяти формуванню в учнів гігієнічних норм і правил здорового способу життя; виховна – виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів, сприяти формуванню екологічного мислення та позитивної мотивації навчання з біології. Обладнання:таблиця « Будова бактерії»,підручник. зображення форм бактерій, роздатковий матеріал, картки з завданнями,компьютор,проектор.

Номер слайду 3

Актуалізація опорних знань Ігровий прийом «Вірю-не вірю» У світловий мікроскоп добре видно органели рослинної клітини: оболонку, цитоплазму, ядро. (так) Клітина це сукупність тканин схожих за будовою і функціями. (ні) Термін «клітина» запровадив у 1665 році англійський учений Роберт Гук. (так) У мітохондріях відбувається процес фотосинтезу. (ні) Оболонка рослинної клітини еластична, пружна, може змінювати форму. (ні) Хлоропласти виконують роль «енергетичних станцій» клітини. (ні) Усіма процесами життєдіяльності в клітині керує цитоплазма. (ні) Ядро зазвичай має округлу або овальну форму. Його добре видно під мікроскопом. (так) Кожна нова клітина утворюється в результаті поділу початко­вої (материнської) клітини. (так) За кількістю клітин усі організми поділяються на одноклітинні, багатоклітинні та колоніальні. (так)  

Номер слайду 4

Мотивація. Хвилинка-цікавинка. На рибі й м’ясі інколи з’являється велика кількість нешкідливих бактерій, які виділяють зеленувато-голубе світло. Німецький вчений Е.Дюбуа-Реймон розводив колонії бактерій, які світились, в чашках з поживним середовищем (агаром). Він зумів за допомогою цих бактерій освітити велику кімнату світлом, подібним до яскравого місячного сяйва. Вечорами при цьому світлі можна було навіть читати. Отже, сьогодні на уроці ми детально розглянемо будову бактеріальної клітини, форми бактерій та розглянемо, на які систематичні групи їх поділяють. Першим «мисливцем за бактеріями», який зазирнув у цей таємничий невидимий світ живих істот, був голландський торговець полотном, сторож судової палати Антоній Левенгук. У вільний від роботи час він шліфував лінзи, виготовляв з них лупи, які давали збільшення в 300 разів. Годинами просиджуючи зі своїми лупами та розглядаючи все, що потрапляло під руку, Левенгук на 41 році життя почав робити дивовижні відкриття. Свої спостереження він описував у спеціальних листах, що регулярно протягом 50 років відсилав до Лондонського наукового товариства, яке тоді очолював знаменитий Роберт Гук. Здивування, яке викликали листи Левенгука, було дійсно величезним. Вони відкривали новий, фантастичний, ніким не бачений і не знаний світ живих істот. Сам Левенгук називав цих істот «живими звірятами». Ці чудові відкриття неука-природознавця послужили тим зародком, з якого пізніше виросла й сформувалася наука про бактерії. Саме з того часу й починається перший, морфологічний, період в історії розвитку мікробіології.

Номер слайду 5

Настав час подорожі до країни «Одноклітинні», в країну, яка за розмірами може поміститись навіть у краплині води! Подорожуючи цією країною, ми повинні сформувати знання про одноклітинні організми: про їх різноманітність, будову, життєдіяльність, місце в системі органічного світу і значення в природі та житті людини. Отже, не затримуючись – в дорогу!  А розпочнемо ми з царства Бактерії або Дроб΄янки, або ще їх називають Прокаріоти (до ядерні). Тема нашого уроку «Бактерії — найменші одноклітинні організми». Метою нашого уроку буде з΄ясувати:  що це за організми? В чому їх особливість? Яку мають будову? Що їх відрізняє від інших одноклітинних організмів? Вивчення нового матеріалу (20 хв) План Основні ознаки бактерій (Книга рекордів живих організмів). найдавніші організми; мають найменші розміри; найчисельніша група; най витриваліші створіння; всеїдні; швидко розмножуються 2. Форма бактерій. 3. Внутрішня будова бактеріальної клітини

Номер слайду 6

1. Основні ознаки бактерій. Потрібно сказати, що бактерії дивовижні створіння. Якби була така собі книга рекордів живих організмів, то вони були б чемпіонами по декількох номінаціях. Тому ми виготовили ось такий п’єдестал пошани на який ми помістимо нашу таку бактерію «Жу-жу». Зрозуміло що посяде вона перше місце. І почнемо з΄ясовувати, чому бактерії стали чемпіонами? Почнемо з того, що Бактерії – найдавніші з усіх відомих організмів. Сліди їх життєдіяльності відносяться до Архею і датуються віком 3,5 млрд. років тому. Для порівняння скажу, що люди з΄явилися всього 10 тисяч років тому. І першу золоту медаль ми вручаємо «За древність» А тепер прошу ваші варіанти за що ще можна вручити медаль бактеріям? «За мікроскопічність» Вірно. Бактерії не тільки найдавніші істоти але ще вони – найдрібніші з організмів, що мають клітинну будову. Їхні разміри складають від 0,1 до 10 мкм. Усі клітини мають біль-менш однакові розміри, наш з вами організм побудований із клітин, але коли порівняти розміри вашого тіла і мого, то я звичайно маю більші розміри. Але це не означає що мої клітини більші за розміром ніж ваші, просто їхня кількість більша. Середня клітина бактерій у 10 разів менша від нашої.

Номер слайду 7

Побачити бактерії можна тільки в мікроскоп, тому їх називають мікроорганізмами. Наука, що їх вивчає називається мікробіологією. Галузь мікробіології, що вивчає бактерії, називають бактеріологією. Започаткував її Антоні ван Левенгук у XVII ст. Що ще ви знаєте про цього вченого? Зверніть увагу на ось цю чашечку з землею, як ви вважаєте, тут багато бактерій? У цій грудці землі бактерій більше ніж всіх людей у Європі. На яку медаль заслуговують наші герої? «За чисельність» Вони можуть існувати в тих місцях де ніхто не може вижити: в кипячих гейзерах, в кратерах вулканів, підземних нафтових озерах, або кислотні озера, деякі бактерії виживають навіть в космосі. Звичайно повноцінно існувати у них там не виходить, але не гинути деякий час їм вдається. (Це тільки деяким бактеріям) для того щоб витримувати ці несприятливі умови деякі бактерії навчилися вступати в стан анабіозу утворювати спори. Для цього вони висихають, зменшуються у розмірах, покриваються щільною оболонкою і засинають, до тих пір поки не настануть ці сприятливі умови. Виходить що ми можемо вручити бактеріям ще одну медаль «За виносливість»

Номер слайду 8

Пригадайте будь ласка які типи живлення ви знаєте? Автотрофи – бактерії, що не потребують речовин, які виробляються іншими організмами. До них належать пурпурові бактерії, ціанобактерії, залізобактерії, сіркобактерії, азотфіксуючі бактерії. Гетеротрофи – бактерії, що потребують готових органічних речовин. До них належать паразити (збудники хвороб) і сапрофіти ( бактерії гниття чи бродіння). Сапротрофи – бактерії, що отримують необхідні для життєдіяльності речовини, руйнуючи залишки мертвих організмів. Чим живляться бактерії? Виявлено і такі бактерії, які живляться мармуром, цеглою і асфальтом, руйнуючи тим самим автошляхи, пам’ятники, будівлі. Японськими вченими було виявлено групу бактерій, яким абсолютно не шкодить отрута. Від такої отрути гинуть гризуни, доза її у половину міліграма смертельна для людини. А ґрунтові бактерії живляться цією отрутою, і це не шкодить їхній життєдіяльності. І тому ми даємо нагороду «За всеїдність». Адаптоване завдання для учениці з особливими освітніми потребами (учениця виконує завдання Тема: “Бактерії, процеси їх життєдіяльності”. https://learningapps.org/view29313073 Мультімедійна дидактична вправа-ігра”Знайди пару”

Номер слайду 9

Вчені підрахували, що коли бактерії потрапляють у сприятливі умови вони можуть розмножуватися кожні 20 хвилин. Ні один живий організм так швидко розмножуватися не може. Ще одну золоту медаль бактерії отримують «За плодючість». 2. Форма бактерій. Якщо ми хочемо зобразити якусь видатну людину, то ми уявляємо його ніс, очі, губи. Але ж бактерії дуже мікроскопічні, і це стало можливим завдяки мікроскопу. Вчені побачили що бактерії мають різноманітну форму. Ось ми з вами зараз почнемо ліпити скульптури бактерій з пластиліну. Круглі – коки (ягода) Диплококки Стрептокок Стафілокок (виноград) Бацили (паличкоподібні) Спірили Вібріони Адаптоване завдання для учениці з особливими освітніми потребами (учениця виконує завдання на визначення форми бактерій.) https://learningapps.org/view29296367 Мультімедійна дидактична вправа –ігра “Знайди пару” Тема:”Форми бактерій”.

Номер слайду 10

Рослинна клітина Тваринна клітина Бактеріальна клітина . Внутрішня будова бактерії Ми зробили скульптури бактерій залишилося намалювати портрет. Я прошу мені допомогти. Згадайте, який організм ми називаємо одноклітинним? Визначення: Одноклітинні організми — група організмів, тіло яких складається з однієї клітини. Які процеси життєдіяльності притаманні клітині? (Одноклітинні організми, як і багатоклітинні, рухаються, живляться, дихають, реагують на подразники, розмножуються.) Ми з вами згадаємо з яких структурних частин складається рослинна і тваринна клітина і дізнаємося які структури є у бактеріальній клітині. Ото ж розпочинаємо наш портрет. Самостійна робота в парах Заповнення таблиці «будова клітин» (Учні вказують на риси подібності рослинної,тваринної і бактеріальної клітини (клітинна стінка, цитоплазма, плазматична мембрана, запасні речовини, рибосоми), риси відмінності, та формулюють висновок про рівень організації бактерій.)

Номер слайду 11

БУДОВА БАКТЕРІЇ бактеріальній клітині відсутнє ядро, хромосоми не відокремлені від цитоплазми оболонкою ядра, а вільно розміщуються в ній. Крім того, в клітині бактерій відсутні ряд органоїдів. Зовні клітинна мембрана оточена клітинною стінкою.

Номер слайду 12

Що оточує внутрішній вміст клітини? (мембрана). Яка структура у рослин знаходиться поверх мембрани? (у бактерій клітинна стінка з мурену) Весь внутрішній вміст клітини це…(цитоплазма) Яка структура забезпечує зберігання спадкової інформації? (Ядро) Запамятайте, що відрізняє бактерій від всіх живих організмів: Бактерії без΄ядерні організми (прокаріоти) і не мають оформленого ядра, а спадкова інформація міститься прямо в цитоплазмі у вигляді кільцевої ДНК яка має назву нуклеоїда. Ще бактерії виробляють білок для своїх потреб і допомагають їм спеціальні структури, які є і в інших клітинах це рибосоми. Більшість бактерій рухаються пасивно, за допомогою водних або повітряних течій. Але деякі з них мають джгутики - органи руху. Вони неначе вгвинчуютсья в середовище, рухаючи клітину вперед. Джгутик може бути один або декілька, вони можуть бути по всьому тілі, це тонкі білкові нитки. Ще є особливі волоски (пілі) для прикріплення і передачі інформації. Не завжди бактерії можуть смачно поживитися, тому вони відкладають про запас поживні речовини у таких спеціальних вакуолях.

Номер слайду 13

Ми хочемо поділитися з вами результатами дослідницького проєкту «Від мікробів не втечеш». Ми поставили перед собою мету: з’ясувати найбрудніші предмети, яких щодня торкається майже кожна людина. Для досліду ми виготовили поживне середовище, а саме желе на основі м’ясного бульйону. Желе розподілили на 5 посудин. До поживного середовище 1ої посудини притиснули чохол від телефону; до поживного середовище 2 ої посудини - руки після тримання грошей, 3 ої посудини - після спілкування з домашніми тваринами, 4 ої посудини - після роботи за комп’ютером, до 5 ої посудини притиснули руки, які вимили з милом. Отже, після 6 днів спостережень ми прийшли до таких висновків: Висновок перший: Найбруднішими предметами, яких щодня торкається майже кожна людина, є: гроші, телефони,клавіатура, домашні тварини, тут спостерігалися найбільші колонії бактерій; практично не було колоній в посудині до яких торкалися руки, які щойно вимили з милом. Висновок другий: На брудних руках є велика кількість мікроорганізмів, а як з’ясувалося миття рук значно зменшує на них кількість мікроорганізмів. Тож мити руки з милом перед їжею або її приготуванням після спілкування з тваринами; роботою за комп’ютером, тримання грошей - це риси правильної гігієни тіла та попередження потрапляння в організм шкідливих бактерій. Будьте здорові!

Номер слайду 14

. Підсумки уроку 1. «Мікрофон». - Скажіть коротко(одним реченням), що ви знаєте про бактерії? Бактерії — мікроскопічні організми. Бактерії — найпоширеніша група організмів. Бактерії — найчисельніша група організмів. Бактерії — найплодючіша група організмів Бактерії — найвиносливіша група організмів В клітині бактерій відсутнє ядро, хромосоми розміщуються у цитоплазмі у вигляді кільцевої ДНК (нуклеоїд), відсутні також основні органели. Несприятливі умови бактерії переживають у вигляді спор. Органи руху – джгутики. Розмножуються поділом навпіл. Розв’яжіть задачу В пробірці знаходяться бактерії. Через секунду кожна ділиться на двоє, потім кожна ще на двоє і так далі.. Через хвилину пробірка повна. На якій секунді пробірка була заповнена наполовину? (59с.)

Номер слайду 15

. Завдання: Вставити пропущені слова, використовуючи довідковий матеріал. Бактерії належать до царства … (Бактерії). Крім бактерій, до цього царства також відносять … (ціанобактерії). Практично немає місця на Землі, де б … (не траплялися) бактерії. Особливо багато їх у …(ґрунті). Клітина бактерій не має … (ядра). У центральній її частині розміщується … (спадковий матеріал), що містить … (молекулу ДНК), замкнуту у вигляді … (кільця). У клітині відсутні органели: … (мітохондрії), … (пластиди) та інші. Значна кількість бактерій утворює … (слизову капсулу). Слова для довідки: молекулу ДНК, не траплялися, ґрунті, ядра, мітохондрії, пластиди, кільця, слизову капсулу, ціанобактерії, Бактерії, спадковий матеріал.

Номер слайду 16

Гра»Вірю-не вірю». Завдання: (Розсортувати правдиві та хибні твердження). 1.Бактерії-багатоклітинні організми. 2.Бактерії мають ядро. 3. Молочнокислі бактерії шкідливі для здоров’ я людини. 4. Бактерії, що живляться речовинами живих організмів, називають паразитами. 5. За несприятливих умов бактерії утворюють товсту оболонку цисту. 6. Існування природи і людини без бактерій не можливе. 7.Бактерії - це еукаріоти. 8. Отруйні речовини для організму людини, що виділяють бактерії . називаються токсинами. 9. Продукт діяльності молочнокислих бактерій - кефір. 10. Наука про бактерії називається біологією.

Номер слайду 17

https://learningapps.org/view29294515 Мультімедійна дидактична вправа-ігра”Вікторина” Тема:”Цікавинки про бактерії”.

Номер слайду 18

а у к р Е о і т 2 и 1 и т о р і о р к П а и и Б ц л 3 А А т в о т р о и 4 ф ж у г и т и к 5 Д л и Д к о о и к п 6 т р а і П и о С 7 ф т С к о о т п е р 8 к о и К 9 к р б В і і о н и 10 П т з а р а и 11 и 1 2 3 8 6 7 9 10 4 11 5 Розвязати кросворд

Номер слайду 19

1. Програмний матеріал: §17. 2. Підготувати проект «Почесна грамота вручається бактеріям за..» та «Розшукуються особливо небезпечні бактерії»

ppt
Додав(-ла)
Рожкова Галина
Додано
5 березня 2023
Переглядів
643
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку