1
Дата________
Тема. Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску
Мета уроку:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер.
План уроку:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
IІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Чому мешканці Півночі для пересування по снігу використовують лижі?
Чому влітку жінка, взута в туфлі на шпильках, залишає на м’якому асфальті помітні й глибокі сліди?
Чому леза ножів час від часу нагострюють?
Чому цвях має вістря?
Спробуємо отримати відповіді на ці запитання.
IІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостерігаємо наслідки дії сили
Одним із наслідків дії сили є деформація тіл: чим більша сила діє на тіло, тим більшою буде деформація. Деформація залежить і від інших чинників, зокрема від площі поверхні, по якій розподіляється сила.
У більшості випадків діє правило: чим більшою є площа поверхні, на яку діє певна сила, тим меншою буде деформація.
Перевіримо правило на дослідах (обладнання: ємність з піском, дерев’яний брусок):
Дослід 1. Поставимо на пісок дерев’яний брусок спочатку на одну грань, а потім на іншу, більшої площі. У першому випадку пісок деформується сильніше (брусок більше провалиться в пісок), хоча в обох випадках сила, що діє на пісок з боку бруска (тобто вага бруска), є однаковою.
Дослід 2. Натиснемо з однаковою невеликою силою на поверхню піску спочатку розкритою долонею, а потім пальцем. У другому випадку глибина сліду є більшою.
2. Даємо означення тиску
Для характеристики залежності результату дії сили від площі поверхні, на яку діє ця сила, використовують таке поняття, як тиск.
Тиск — це фізична величина, яка характеризує результат дії сили і дорівнює відношенню сили, яка діє перпендикулярно до поверхні, до площі цієї поверхні:
p – тиск;
F – сила тиску – сила, що діє на поверхню перпендикулярно до неї;
S – площа цієї поверхні.
Одиниця тиску в СІ – паскаль (Па); названа на честь французького вченого Блеза Паскаля.
[р] = Па
1 Па — це тиск, який створює сила 1 Н, що діє перпендикулярно до поверхні площею 1 м2:
3. З’ясовуємо, як можна збільшити або зменшити тиск
З означення тиску () випливає, що тиск твердих тіл можна змінити в два способи:
Перший спосіб: змінити силу, яка діє на поверхню певної площі. Зі збільшенням сили тиск збільшиться; зі зменшенням сили тиск зменшиться.
Другий спосіб: змінити площу поверхні, на яку діє певна сила тиску. Для збільшення тиску площу слід зменшити (саме тому нагострюють інструменти – ножиці, ножі, шило тощо).
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Розв’язування задач
1. Знайдіть тиск, який ви чините на підлогу, стоячи на одній нозі. (Проведіть необхідні вимірювання).
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: |
|
2. Вправа 22(6)
Хлопчик виїхав на лижах на снігову галявину. Сніговий наст галявини витримує тиск 2 кПа. Ширина лиж – 10 см, довжина – 1,5 м. Якою може бути максимальна маса хлопчика, щоб він не провалювався?
Дано:
|
Розв’язання
, звідси
S=2ab (поверхня лиж складається з двох прямокутників). Отже, маса хлопчика =
Відповідь: 60 кг |
|
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Від чого залежить результат дії сили?
2. Дайте означення тиску.
3. Назвіть одиницю тиску в СІ.
4. Дайте означення одиниці тиску.
5. Як можна збільшити тиск? Як можна зменшити тиск? Наведіть приклади.
VI. Домашнє завдання
Опрацювати § 22, Вправа № 22 (1-4)