Розширений конспект уроку
План-конспект
уроку з фізики у 8 класі на тему:
«Закон Ома для ділянки кола»
Урок 37. Закон Ома для ділянки кола.
Тип уроку – комбінований.
Мета уроку.
Учні повинні знати: поняття сили струму, напруги, опору провідника, формули, закон Ома для ділянки кола, залежність сили струму, напруги, опору та їх графіки.
Учні повинні вміти: застосовувати набуті знання в процесі розв'язування фізичних задач та виконання лабораторних робіт; схеми простих електричних кіл; складати прості електричні кола; користуватися вимірювальними приладами для визначення силу струму, напруги, опору; дотримуватись правил безпеки життєдіяльності під час роботи з електричними приладами й пристроями .
Завдання вчителя.
Освітні: установити зв'язок між силою струму, напругою та опором провідника, сформулювати закон Ома для ділянки кола; показати об’єктивний характер закону Ома, вивчити правила вимірювання опору. Домогтися, щоб учні розуміли відмінність у графіках залежності І=І(U) при R=const та І=І(R) при U=const.
Розвиваючі: розвивати вміння володіти фізичними термінами, фізичними формулами, логічне мислення та пізнавальні здібності учнів;
Виховні: виховувати культуру мовлення, запису, та розуміння формул при розв’язуванні задач.
Прилади та обладнання: джерело живлення,амперметр, вольтметр, реостат.
Література:
Структура уроку
Номер і назва етапу |
Тривалість |
Зміст етапу |
Засоби навчання |
І. Організаційний момент.
|
2хв. |
Організація учнів до навчання |
|
2. Перевірка домашнього завдання |
5хв. |
Виявлення рівня засвоєння учнями попередніх тем. |
Картки з завданнями, або комп’ютер |
3. Актуалізація опорних знань |
10 хв. |
Фронтальне опитування за запитаннями, що дозволяють учням пригадати деякі важливі моменти попередніх тем з фізики і математики, які будуть використовуватися на уроці. |
|
4. Вивчення нового матеріалу |
13 хв |
Створення проблемної ситуації за допомогою демонстраційних дослідів. Повідомлення теми і мети уроку, мотивація учіння. Пояснення нового матеріалу. |
Демонстраційні досліди, записи на дошці. |
5. Закріплення нового матеріалу
|
10 хв. |
Фронтальне опитування (відкритий мікрофон). Завдання на увагу( знайти та виправити помилки у формулах, схемах, графіках). Цікаві запитання ( «Фізика навколо нас»). Розвязування задач на дошці. |
Записи на дошці, картки із завданнями, робота з підручником. |
6. Підсумки уроку, домашнє завдання |
3 хв |
Повідомлення оцінок за урок. Загальна оцінка роботи класу. Завдання додому та інструктаж вчителя з його виконання (при необхідності) |
Записи на дошці |
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учитель перевіряє готовність класу до уроку, вітається. Наступним кроком є з’ясування причин відсутності учнів на уроці. Перевірка виконання домашнього завдання.
II. Перевірка домашнього завдання. ( Проводиться тест-опитування у програмі MyTest). Можна використати завдання на картках.
Перевір свої знання.(завдання тесту)
а) вимикачі; в) нагрівачі;
б) гальванічні елементи; г) з’єднувальні проводи.
2. Одиниці вимірювання напруги
а) А; б) Ом; в) Кл; г) В.
3. Як вмикається в коло вольтметр?
4. Сила струму вимірюється
а) амперметром; в) вольтметром;
б) електрометром; г) омметром.
5. Споживачем електричного струму є…
а) вимикачі; в) нагрівачі;
б) гальванічні елементи; г) з’єднувальні проводи.
6. Заряд вимірюється в…
а) А; в) Кл;
б) Ом; г) В.
7. Як вмикається в коло амперметр?
8. Яким символом позначається напруга?
а) U; в) А;
б) І; г) q.
9. Оберіть правильне твердження.
Електричний струм – це…
а) хаотичний рух заряджених частинок;
б) хаотичний рух молекул;
в) впорядкований рух заряджених частинок.
10. Яка з речовин є діелектриком?
а) розчини солей; в) пластмас;
б) мідь; г) графіт.
11. Носіями електричного струму в металах є…
а) йони; в) молекули;
б) атоми; г) електрони.
12. Який з учених запропонував у фізиці поняття «електричний струм»?
а) Шарль Кулон; в) Алессандро Вольта;
б) Андре-Марі Ампер; г) Георг–Сімон Ом.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
На даному етапі вчитель пропонує учням ряд запитань, що дозволяють учням пригадати деякі важливі моменти, що стосуються минулої теми.
Запитання:
За одиницю сили струму прийнято вважати ампер. 1 А — така сила струму, при якій відрізки паралельних невагомих провідників завдовжки 1 м, що перебувають на відстані 1 м один від одного, взаємодіють із силою Н.
Сила струму - це фізична величина, яка характеризує електричний струм і визначається відношенням електричного заряду, що пройшов через поперечний переріз провідника, до часу його проходження:
Напруга – це фізична величина, що визначається відношенням роботи електричного поля на певній ділянці кола до електричного заряду, що пройшов по цій ділянці. Вона характеризує електричне поле, яке створює струм.
де А – робота, виконана електричним полем під час протікання струму,
q – значення електричного заряду, перенесеного струмом.
За одиницю електричної напруги прийнято вважати вольт. Один вольт (1 В) – це напруга на кінцях провідника, при якій робота щодо переміщення електричного заряду один кулон (1 Кл) по цьому провіднику дорівнює одному джоулю (1 Дж).
1В=
IV. Вивчення нового матеріалу.
Демонстраційні досліди.
Дослід 1.
Дослід 2.
Формулюють проблему: як залежить сила струму від напруги? сила струму від опору провідника?
Учні висувають гіпотези: (1) збільшується напруга і збільшується сила струму, (2) вони збільшилися в однакову кількість разів, (3) сила струму прямо пропорційна напрузі, (4) сила струму зменшується, опір збільшується, (5) сила струму обернено пропорційна опору провідника.
Повідомлення теми і мети уроку. Учні записують тему і план уроку:
Мотивація учіння.
Будь – яке електричне коло характеризується трьома основними величинами – силою струму, напругою та електричним опором.
Сьогодні ми перед собою поставимо основну проблему: розкрити взаємозалежність сили струму, напруги і опору на ділянці електричного кола. Вони зв'язані між собою законом, що носить ім'я Ома. Ще раз згадаємо, для чого потрібні різні прилади в цьому колі. Джерело струму – для створення і підтримки електричного поля в провіднику. Амперметр для вимірювання сили струму в провіднику. Вольтметр для вимірювання напруги на кінцях провідника. Демонстраційний магазин опору – для зміни опору на ділянці ланцюга. Ключ потрібен для включення і виключення в потрібний час джерела струму. Сполучні провідники – подають електричну енергію в електричне коло.
Обговорення ідеї розв’язання проблеми .
Як ми визначили залежність сили струму від напруги? сили струму від опору провідника? Що є графіком прямої залежності? оберненої?
Застосування теорії до розв’язання проблеми. Вчитель разом з учнями розглядає два досліди і спільно виводять формулу, що виражає закон Ома для ділянки кола, будують графіки.
(Запис на дошці і в зошитах. Якщо R = const, I~ U).
Ми одержали графік прямої пропорційності між силою струму і напругою. Графічна залежність сили струму від напруги називається ВАХ (вольт – амперна характеристика) провідника.
Вчитель зображує на дошці графік залежності сили струму від опору.
Такий графік називається графіком оберненої пропорційності між силою струму і опором. Графіком – є вітка гіперболи.
(Запис на дошці і в зошитах: при U = const, I ~ ).
Така залежність сили струму від опору була вивчена німецьким фізиком Омом.
Перебірка висновків. Узагальнимо два ці висновки (дослід 1 і дослід 2) і запишемо підсумкову формулу:
(Записуємо дану формулу на дошці і в зошитах).
Вчитель: Такий запис носить назву: “Закон Ома для ділянки ланцюга”.
Закон Ома читається так: “сила струму на ділянці кола прямо пропорційна напрузі на кінцях цієї ділянки і обернено пропорційна її опору”.
Розв’язання проблемної ситуації. (повертаються до розкриття взаємозалежністі сили струму, напруги і опору на ділянці електричного кола)
Опорний конспект учня
Закон Ома для ділянки кола.
Схема дослідів.
Залежність сили струму від напруги для даного опору |
Залежність сили струму від опору при даній напрузі |
Закон Ома для ділянки кола |
|
|
Сила струму на ділянці кола прямо пропорційна напрузі на кінцях цієї ділянки і обернено пропорційна її опору”.
|
Прямо пропорційна залежність, при R = const, I~ U |
Обернено пропорційна залежність, при U = const, I ~ ).
|
,
U=IR
|
V. Закріплення знань, умінь, навичок.
1. Запитання в кінці п.29 підручника (фронтальне опитування).
2. Завдання на увагу( знайти та виправити помилки у формулах, схемах, графіках).
Ст..53
3. Цікаві запитання ( «Фізика навколо нас»).
№ 65, 73, 75 ст. 181 (В.Д.Сиротюк. 8 клас)
|
На малюнку зображені графіки залежності сили струму від напруги для двох провідників А і В. Який з цих провідників має більший опір? |
Провідник В володіє має більший опір. За законом Ома для ділянки ланцюга, сила струму обернено пропорційна опору провідника при постійній напрузі.
Оскільки при напрузі 6В сила струму провідника В, 1А, а сила струму провідника А, 3А. Таким чином, сила струму провідника В менше, означає опір більше.
Вчитель: Доведіть це розрахунками. I Варіант вирішує для провідника А.
II Варіант вирішує для провідника В.
На дошці вчитель показує рішення задачі в загальному вигляді.
Загальна відповідь: 6 Ом > 2 Ом Rв > Ra.
Дано:
R=?
Відповідь. Така напруга є безпечною для здорової людини.
VІ. Підсумок уроку, домашнє завдання, проведення інструктажу з його виконання
1.Яку взаємозалежність між силою струму, напругою і опором на ділянці кола ми розкрили?
Сила струму в ділянці ланцюга прямо пропорційна напрузі на кінцях цієї ділянки і обернено пропорційна його опору.
2. Якою формулою виражається ця залежність?
Залежність сили струму, напруги і опору виражена законом Ома для ділянки кола. I = .
3.Що є графіком залежності сили струму від напруги, сили струму від опору провідника?
У першому випадку – це пряма лінія, у другому – вітка гіперболи
Запишемо домашнє завдання: § 29, № 219 ст.129 – письмово, вивчити конспект уроку
1