Конспект уроку з фізики для 8 класу за підручником Сиротюк В.Д. (Видавництво Генеза) по темі: Лабораторна робота.
«Визначення питомої теплоємності речовини».
Михлянська загальноосвітня школа
Конспект уроку
з фізики
Лабораторна робота
«Визначення питомої теплоємності речовини»
Підготувала
вчитель фізики
Михлянської загальноосвітньої школи
Яремчук Н. П.
2017 рік
Тема: Лабораторна робота. «Визначення питомої теплоємності речовини»
Мета:
навчальна: сформувати експериментальні навички учнів з визначення питомої теплоємності речовини твердого тіла, закріпити знання про теплообмін, вміння вимірювати температуру й масу тіла;
розвиваюча: розвивати логічне мислення, уміння аналізувати й робити висновки з експерименту;
виховна: виховувати взаєморозуміння, взаємодопомогу та акуратність під час проведення експерименту.
Формування ключових компетентностей:
Тип уроку: закріплення знань, формування й удосконалення практичних навичок.
Обладнання: прилади для лобораторної роботи (вимірювальний циліндр, важільні терези з важками, термометр, калориметр, металевий циліндр на нитці, склянка з холодною водою, мішалка),посудина з гарячою водою (одна на клас) з металевими циліндрами.
Хід уроку:
Епіграф уроку:
«Один дослід я ставлю вище, ніж тисячу
думок народжених тільки уявою».
М. Ломоносов
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Закрийте очі, уявіть собі, що ви туристи-альпіністи, ви одягнені в теплі спортивні костюми, на спині рюкзаки, носики стали трішки холодними, потріть їх, зігрійте. На снігу казково виблискує сонце і ви вирушаєте в дорогу.
Перед вами вершина гори, що символізує вершину знань.
Сьогодні я пропоную вам досягти цієї вершини, адже кожна людина не позбавлена уміння досягати вершин у житті. Зробимо це у вигляді гри «Сходження на вершину знань»
Щоб дійти до вершини, ви повинні подолати певні труднощі – виконати завдання.
ІV. Актуалізація опорних знань
Висота 1. «Продовжити речення».
Висота 2. Робота в парах з взаємоперевіркою.
Пригадайте приставки до одиниць вимірювання.
Завдання «Перетворити одиниці вимірювання»
0,06 МДж = …Дж 1500 л = …м3
Висота 3.
Завдання. Визначити характеристики вимірювального приладу:
Висота 4. Уміння розв’язувати задачі.
Задача. На нагрівання металевої деталі масою 10 кг від 20 до 1200 °С потрібна така сама кількість теплоти, яка виділяється під час охолодження 1 кг води на 900 °С. З якого матеріалу виготовлена деталь?
(учень розв’язує задачу біля дошці)
Висота 5 . Експериментальне завдання
V. Інструктаж з ТБ
Правила техніки безпеки.
VІ. Виконання лабораторної роботи
Висота 5 . Експериментальне завдання
Рекомендації щодо проведення лабораторної роботи.
1. За допомогою вимірювального циліндра налийте в калориметр 100 мл холодної води.
2. Виміряйте температуру води в калориметрі:
3. З’ясуйте у вчителя температуру води в чайнику.
4. Підійдіть із калориметром до вчителя, який допоможе вам: з чайника з гарячою водою дістане за нитку металевий циліндр і відразу ж опустить його у ваш калориметр.
5. Обережно перемішуючи воду в калориметрі мішалкою, стежте за зміною температури води. Тільки-но температура перестане змінюватися, запишіть покази термометра.
6. Вийміть циліндр із води, висушіть його паперовою серветкою і, скориставшись важільними терезами, визначте його масу.
Учні самостійно виконують роботу, учитель контролює виконання завдання, по
потребі надає допомогу.
Опрацювання результатів експерименту
1.Обчисліть масу води: mв=V×pв. (mв=100 см3 ×1г/см3=100 г=0,1кг).
2.Обчисліть кількість теплоти, яку отримано водою: Qв=mвСв(t-t1).
3. Обчисліть питому теплоємність матеріалу циліндра: Сц =
4.Визначте речовину, з якої виготовлений циліндр.
5.Результати оформіть у вигляді таблиці.
Аналіз експерименту та його результатів
Давайте проаналізуємо експеримент і його результати. Сформулюємо висновок. А для цього дамо відповіді на питання:
1) яку фізичну величину ви сьогодні вимірювали?
2) який результат отримали?
3) які фактори вплинули на точність отриманих результатів? (можлива відповідь учнів: не вчасно визначили температуру води; робили похибки вимірювання під час роботи з термометром, терезами, мензуркою)
Висота 6.
Нажаль ми ще не на ВЕРШИНІ, але спільними зусиллями ми подолали більшу частину шляху. Ви молодці!!! Наберіться терпіння, наполегливості, знань і у вас ще буде змога покорити не одну вершину.
VІІ. Підсумок уроку.
1. Сьогодні на уроці я повторив…
2. Сьогодні на уроці я зрозумів…
3. Переконався, що необхідно додатково попрацювати над…
4. Найважчим для мене було…
5. Практично можна використати здобуті знання …
Рефлексія
Ніколи не спиняйсь на півдорозі,
За кроком крок рушай в далеку путь.
Нехай ведуть всіх вас стрімкі дороги,
До школи, й знань, які дають вам тут.
VІ. Домашнє завдання.
Запропонуйте спосіб визначення маси металевого предмета
(наприклад - гайки), не вдаючись до зважування і вимірювання об’єму.