Конспект уроку з фізики для учнів 7-го класу на тему "Тертя. Сила тертя. Тертя в природі і техніці"

Про матеріал

Конспект уроку з фізики для учнів 7-го класу на тему "Тертя. Сила тертя. Тертя в природі і техніці"

Мета уроку: пояснити учням природу виникнення сили тертя, надати уявлення про види сил тертя, ввести поняття коефіцієнта тертя, ввести розрахункові формули, показати практичне використання набутих знань (інформація про «шкідливе» та «корисне» тертя, про способи зменшення тертя); з'ясувати способи зменшення і збільшення сили тертя; розвивати творчі здібності та логічне мислення учнів; показати учням практичну значущість набутих знань, виховувати культуру оформлення задач.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання і наочність: мультимедійні засоби навчання, збірники задач, Тест-контроль

Між предметні зв'язки : математика, природознавство, географія

Форми і методи роботи: словесні методи ( пояснення, розповідь, бесіда); наочні ( використання мультимедійних засобів навчання, демонстрація дослідів); практичний ( виконання завдання із взаємоперевіркою, розв'язування задач); «Упізнай героя»,«Тест-контроль», «Низка питань», «Навчаючись учусь», «Кошик знань», «Результат»

Перегляд файлу

 

Тертя. Сила тертя. Коефіцієнт тертя ковзання . Тертя в природі  й техніці

Мета уроку:  пояснити учням природу виникнення сили тертя, надати уявлення про види сил тертя, ввести поняття коефіцієнта тертя, ввести розрахункові формули, показати практичне використання набутих знань (інформація про «шкідливе» та «корисне» тертя, про способи зменшення тертя); з'ясувати способи зменшення і збільшення сили тертя; розвивати творчі здібності та логічне мислення учнів; показати учням практичну значущість набутих знань, виховувати культуру оформлення задач.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання і наочність: мультимедійні засоби навчання, збірники задач, Тест-контроль

Між предметні зв’язки : математика, природознавство, географія

Форми і методи роботи:  словесні методи ( пояснення, розповідь, бесіда); наочні ( використання мультимедійних засобів навчання, демонстрація дослідів); практичний ( виконання завдання із взаємоперевіркою, розв’язування задач); «Упізнай героя»,«Тест-контроль», «Низка питань», «Навчаючись учусь», «Кошик знань», «Результат»

 

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

II. Перевірка домашнього завдання

  •  «Упізнай героя» (розвязок задачі  № 14.26 біля дошки, збірник  задач І.М. Гельфгат)
  • «Тест-контроль»( індивідуальне завдання на повторення)
  • «Знайди відповідь» (завдання із взаємоперевіркою)

1. На столі лежить підручник. До чого прикладена сила тяжіння? (0.5 б)

а) До опори (до столу) 

б) Сила не прикладена до жодного тіла 

в) До столу та підручника одночасно 

г) До підручника

 

2. Сила, з якою тіло тисне на опору або розтягує підвіс (0.5 б)

а) Сила пружності

б) Вага тіла

в) Невагомість

г) Сила тяжіння

 

3. Формула закону Гука має вигляд (0.5 б)

а)                 б)                   в)

 

4. На столі лежить підручник. До чого прикладена вага підручника? (0.5 б)

а) До опори (до столу) 

б) Сила не прикладена до жодного тіла 

в) До столу та підручника одночасно 

г) До підручника

 

5. Сила, яка виникає під час деформації тіла. (0.5 б)

а) Сила тяжіння

б) Невагомість

в) Вага тіла

г) Сила пружності

 

6. Формула сили тяжіння має вигляд (0.5 б)

а)                   б)                 в)

 

7*. Кулю масою 600 г підвісили до пружини  із коефіцієнтом жорсткості 300 H/м. На скільки збільшилась довжина пружини? Виконайте пояснювальний рисунок.(2 б.)

 

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

«Сніжний ком»

Вправа яка дає змогу повторити основні терміни .

Учні працюють за схемою:

1-й учень   називає термін

2-й учень- визначення

3-й учень – фізичну величину

4-й учень – одиницю вимірювання

 

IV. Мотивація навчальної  діяльності. Оголошення теми і мети уроку

«Чомучки»

 Чому автомобіль, вимкнувши двигун, через певний час зупиняється?

Чому шайба, рухаючись по льоду, також згодом зупиниться?

Чому зупиняється і велосипед, якщо припинити крутити педалі.

Що ж є причиною зменшення швидкості руху тіл?

 

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 Навіщо  воротар футбольної команди під час  гри користується спеціальними рукавичками? ( діти намагаються пояснити  і вчитель їх підводить до поняття сила тертя)

 

Сила тертя  — це сила, що виникає в місцях дотику поверхонь і перешкоджає їх відносному переміщенню.

 

  • Як ви діти думаєте чи має сила тертя напрямок? Який?

Сила терня напрямлена протилежно руху.

Прикладена в точку контакту дотичних поверхонь.

 

 

«Навчаючись учусь»(робота з підручником,с.143 пунк 4)

( Учні опрацювуюють відповідний пункт і пояснюють причини, відповідь можна оцінити мах 2 б)

Причини виникнення сили тертя:

Нерівність дотичних поверхонь. Навіть гладенькі на вигляд поверхні тіл мають нерівності, горбики і подряпини.

 

 

Взаємне притягування молекул дотичних поверхонь. Якщо поверхні тіл дуже добре відполіровано, то їх молекули розміщуються так близько одна до одної, що помітно починає проявлятися притягання між ними.

Розрізняють три види тертя і відповідні сили тертя.

Сила тертя ковзання — це сила, яка виникає в разі ковзання одного тіла по поверхні іншого і напрямлена протилежно напрямку руху тіла.

Прикладом такого тертя є ковзання санок чи лиж по снігу.

 

Сила тертя кочення – це сила, яка виникає, коли одне тіло котиться вздовж поверхні іншого.

Прикладом такого тертя є кочення коліс роликових ковзанів по поверхні асфальту, коліс велосипеда, автомобіля чи будь-якого іншого круглого предмета.

 

При однакових навантаженнях сила тертя ковзання завжди більша за силу тертя кочення.

 

Сила тертя спокою — це сила, яка виникає між двома контактними тілами в разі спроби зрушити одне тіло відносно іншого.

 

Сила тертя спокою — це та сила, яка заважає вам зрушити з місця стіл, шафу, ліжко тощо.

 

3. Від чого залежить сила тертя ковзання

  • Сила тертя залежить від матеріалу і якості обробки поверхні, по якій рухається тіло.

 

  • Що більша сила притискає тіло до поверхні, то більша сила тертя виникає при цьому.

 

Силу тертя ковзання визначають за формулою:

Fтер =  µN

N - сила реакції опори

µ - коефіцієнт тертя ковзання

Якщо поверхня ковзання горизонтальна, то  N  = mg

Коефіцієнт тертя ковзання µ залежить від матеріалів, з яких виготовлені дотичні тіла, якості обробки їхніх поверхонь і наявності між ними сторонніх речовин.

 

Коефіцієнт тертя ковзання є величиною без одиниць.

 

 

Робота з таблицею с.143 підручника

 

Випереджальне завдання «Тертя в природі  й техніці »

 

V. Закріплення нових знань та вмінь

( Якщо учні працюють самостійно і раніше розвязуюють задачу ніж на дошці  то за правильне розвязання отримуюють бали , наприклад  по 2 б.за кожну задачу)

1. Брусок рівномірно тягнуть по поверхні з горизонтальною силою 8 Н. Чому дорівнює коефіцієнт тертя ковзання між бруском та столом, якщо маса бруска становить 4 кг?

Дано:

 

 

Брусок рухається рівномірно, отже, сили, які діють на нього, попарно скомпенсовані:

,       

Отже,

 

Відповідь:

 

 

4. За допомогою динамометра рівномірно тягнуть брусок по столу із силою 7 Н. Знайдіть масу бруска, якщо коефіцієнт тертя ковзання між бруском та столом дорівнює 0,25.

Дано:

Розв’язання

 

Брусок рухається рівномірно, отже, сили, які діють на нього, попарно скомпенсовані:

,       

 

Відповідь:

 

VІ. Підбиття підсумків уроку

«Кошик знань» ( учні роблять висновки про те, що вони нового дізналися на уроці)

 Вправа « Результат» ( підрахунок набраних балів, виставлення оцінок)

VIІ. Домашнє завдання

Повторити    § 8

Вивчити § 21, Вправа № 21 (4,7*)

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Поливана Тетяна Антонівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 24.Тертя. Сили тертя
Додано
19 лютого 2018
Переглядів
3720
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку