Урок 3
Тема уроку « Сполучені посудини».
Мета уроку:
– сприяти розвитку творчої (уміння аналізувати і зіставляти об’єкти, що вивчаються), інформаційної (уміння створювати міні-проекти), самоосвітньої (уміння самостійно вибудовувати логічні ланцюжки з фізичних понять), комунікативної (розвиток монологічного мовлення) компетенцій;
– сприяти вихованню полікультурної (розуміння ролі науки в житті людини) та соціальної (виконувати правила роботи в групі) компетенцій.
Обладнання: сполучені посудини, пластикові пляшки різного розміру, гумові трубки, U-подібна сполучена посудина.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
. Організаційна частина
Вітання, фіксація відсутніх, готовність до уроку, план роботи на уроці.
. Актуалізація знань
Роздаються індивідуальні завдання для деяких учнів (додаток Б ), а інша частина класу відповідає на запитання вчителя.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ми з вами знаємо, як поводить себе рідина в одній посудині. А що буде з рідиною, якщо її помістити у дві з’єднані посудини? У три сполучені посудини? Яке практичне застосування цих посудин у побуті і техніці, медицині?
Сьогодні, наприкінці уроку, ми зможемо дати відповідь на ці запитання, адже тема сьогоднішнього уроку «Сполучені посудини.»
IV. Пояснення нового матеріалу.
Метод еврістичної бесіди
Як ви вважаєте, які посудини ми можемо назвати сполученими? Чому вони мають таку назву?
Так, дійсно посудини, які мають спільну частину (яка їх з’єднує) та яка заповнена рідиною, називаються сполученими.
Розглянемо випадок з життя:
Ми пішли в магазин купувати новий чайник. Нам сподобалося два. Ширина їх однакова, а висота різна. В який із них можна налити більше води для чаю і пригостити більше друзів?
Щоб дати відповідь на це запитання проведемо дослід.
Дослід №1: Візьмемо дві пластикові пляшки різного діаметру без дна. З’єднаємо їх між собою гумовою трубкою, на якій зафіксуємо зажим. В більшу пляшку налиємо підфарбовану воду, а після послабимо зажим. Рівень води в пляшці більшого діаметру зменшиться, а меншого діаметри почне збільшуватися.
Який висновок ви можете зробити з досліду?
Висновок: однорідна рідина в сполучених посудинах встановлюється на одному рівні (закон сполучених посудин)
Чому ж рівень рідини в сполучених посудинах однаковий?
Розглянемо U-подібну сполучену посудину. Ми знаємо, що на всі тіла на Землі діє сила тяжіння, не виняток і рідина. В першій посудині сила тиску рідини F1, а в другій – F2. Тоді,
Отже, стає зрозуміло, чому рівень рідини буде однаковий.
Тож давайте повернемося до купівлі наших чайників. Знаючи закон сполучених посудин, перевагу якому чайнику ви надасте?
Еврістичне питання:
Що відбуватиметься в сполучених посудинах якщо рідини в колінах будуть різними? Проведемо дослід №2
Дослід №2: В U-подібну сполучену посудину з одного боку налиємо воду, а з іншого – олію. Рівень рідин в посудині буде різний.
Висновок: У посудинах з різнорідними рідинами, які не змішуються, висота стовпів, нижче в тому коліні, у якого густина рідини більша.
Але сполучені посудини ми можемо використовувати не лише вдома. До сполучених посудин ми можемо віднести: гейзери, фонтани, шлюзи, водопровід, гідравлічні машини, водомірне скло, артезіанський колодязь. До сполучених посудин ми можемо віднести і Світовий океан. (дидактичні матеріали 4)
Дія гейзерів та артезіанських колодязів (скважин) базується на законі сполучених посудин (розповідь про добування артезіанської води).
Подібний принцип роботи і фонтанів.
Дослід №3: Лійку та піпетку з’єднаємо між собою гумовою трубкою, з закріпленим на ній зажимом. В лійку до верху налиємо води. Піднявши піпетку вертикально вверх і послабивши зажим ми побачимо, як б’є фонтан з піпетки.
Ось таким способом постачається вода до приватних будинків в яких ви проживаєте. Але деяка частина із вас проживає в багатоповерхівках. Як же, наприклад, вода доходить до третього поверху?
Розглянемо принцип роботи водопроводу (перегляд відео фрагменту «Водопровід»).
Ми проживаємо біля найбільшої річки України – Дніпра, тому часто використовуємо слово «шлюзи». П’ятий шлюз, третій шлюз… А хто мені скаже, навіщо побудовані шлюзи?
Розглянемо принцип роботи шлюзів (анімація)
V. Закріплення вивченого матеріалу
Якісні задачі
Інтерактивна вправа «Хто більше»:
Учні перелічують на аркуші паперу терміни, які використовувались у даній навчальній темі. Через 2 хв. учні припиняють записування слів. Учитель пропонує одному з учнів зачитати записані ним слова, інші викреслюють назви, що повторюються. Учень, у якого найбільше термінів, перемагає.
VІ. Підсумки уроку
1) Інтерактивна вправа «Опитування-підсумок».
Що на уроці було головним?
Що нового дізналися сьогодні?
Чого навчилися?
2) Оголошення оцінок .
VІІ. Домашнє завдання:
розв’язати на стр.105 №207, 208, 220, 229.
2) Додаткове: накреслити схему фонтана для парку або вашого двору, пояснити його дію.