Конспект першого уроку розділу "Тиск твердих тіл, рідин і газів" ("Взаємодія тіл" ІІ частина) для 7 класу. Під час вивчення нового навчального матеріалу використовуються різні форми і методи навчання.
Урок 1
Тема уроку «Тиск. Сила тиску»
Мета уроку:
Обладнання: дерев’яні бруски, кнопки, олівці, ніж, кнопка, танк іграшковий, джип іграшковий, картки з завданнями для груп.
Тип уроку: Вивчення нового навчального матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Інтерактивна вправа «Оціни свій настрій»
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні урок вивчення нового матеріалу то ж щоб дізнатись тему уроку давайте об’єднаємося та попрацюємо в групах (учнів класу об’єдную в групи). Кожна група за правильні відповіді отримує наклейку, яку фіксує на листі групи.
Склад групи |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кожна група отримує завдання – відгадати кросворд (додаток А), а виділені букви кросворду вписати в пусті клітинки, де зашифрована назва теми.
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
7 |
1 |
13 |
9 |
|
6 |
5 |
10 |
3 |
|
8 |
2 |
4 |
11 |
12 |
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Отже, тема сьогоднішнього уроку «Тиск. Сила тиску.»
Проблемна бесіда
Із повсякденного життя ми знаємо, що вдома щоб відрізати скибочку хліба ми повинні взяти ніж. Але який? Чому ніж повинен бути гострим? Чим різняться між собою гострий і тупий ніж? (учні відповідають)
IV. Вивчення нового матеріалу.
2. Спробуйте натиснути на стіл долонею.
3. Давайте подивимося, як будуть рухатися іграшковий танк та автомобіль по піску?Що ми спостерігаємо?
4. А тепер погляньте на екран.
Зробимо висновок – від чого залежить результат дії сили?
Висновок: Результат дії сили залежить не тільки від її модуля, напрямку та точки прикладання, але й від площі тієї поверхні , до якої вона діє.
Фізична величина, яка визначається відношенням сили, що діє перпендикулярно до цієї поверхні називається тиском.
Запишимо «Тиск – це…»
Отже, ми зясували, що тиск, сила та площа – це величини, які взаємопов’язані між собою.
Тиск =
|
Сила |
або |
р= |
F |
Площа |
S |
За допомогою правила трикутника давайте визначимо, як знайти площу та силу тиску з даної формули.
Але ми знаємо, що кожна фізична величина має свою одиницю вимірювання. Щоб з’ясувати одиницю вимірювання «тиску» пригадаємо деякі фізичні величини.
Гра «Відповідність»
Площа |
h |
м |
Сила |
ρ |
с |
Об’єм |
t |
кг |
Маса |
m |
м² |
Довжина |
b |
м³ |
Час |
V |
Н |
Густина |
F |
м |
Висота |
S |
кг/м³ |
Отже, одиниці вимірювання тиску - Паскалі (1Па=1Н/1м²)
Давайте з’ясуємо основні та похідні одиниці вимірювання тиску.
Тиск в один паскаль є дуже незначним. У природі взаємодіють різні тіла, тому й числові значення тиску є різними. В техніці, природі та побуті зустрічаються такі значення тисків:
Тиск у центрі вибуху водневої бомби |
14 10 Па |
Тиск у центрі Землі |
13 10 Па |
Тиск колеса вагона на рейки |
9 3·10 Па |
Тиск жала бджоли |
7 5·10 Па |
Тиск ковзаняра на лід |
6 10 Па |
Тиск людини під час ходьби |
5 4·10 Па |
Тиск повітря на висоті 800км |
-8 10 Па |
|
|
У більшості випадків збільшувати або зменшувати тиск, змінюючи силу тиску незручно, тому зазвичай змінюють площу поверхні, на яку діє сила. У разі збільшення площі тиск зменшується, а в разі зменшення – збільшується.
Давайте з’ясуємо у яких випадках необхідно збільшувати, а в яких зменшувати тиск.
Кожна з груп заповнює таблицю, але одні наводять приклади для техніки, другі для живої природи, а інші – повсякденного життя.
Коли тиск потрібно зменшувати |
Коли тиск потрібно збільшувати |
1._________________________ 2. ________________________ 3. ________________________ |
1._______________________ 2. ______________________ 3. ______________________ |
Молодці! Всі впоралися з завданнями. Давайте поаплодуємо собі за роботу.
V. Закріплення нового матеріалу.
Давайте подивимося на малюнок і визначимо...
Задача 1: Тиск вовка на пухкий сніг 1,5 Н/см2, а тиск зайця – 1200 Па. Кому легше рухатись по снігу? Чому?
Задача 2: Який тиск чинить миша на кішку? Маса мишки 150г, а площа дотику однієї лапки 6 мм2.
Задача 3: Порівняти тиск української фігуристки Оксани Баюл (маса якої 40 кг), що рухається на одному коньку, і … корови (массою 240 кг)
В ході розв’язування задачі ми дізнаємося:
VI. Підсумок уроку та оцінювання
Проведемо гру «Мої фізичні намистинки» (кожен по черзі називає, що нового дізнався на уроці).
Підраховують кількість отриманих наклейок на виставляють собі оцінки.
VII. Домашнє завдання
1) Вивчити параграф §22
2) Визначити, який тиск ви спричиняєте на підлогу.