Конспект уроку з фізики "Тиск. Сила тиску"

Про матеріал

Конспект першого уроку розділу "Тиск твердих тіл, рідин і газів" ("Взаємодія тіл" ІІ частина) для 7 класу. Під час вивчення нового навчального матеріалу використовуються різні форми і методи навчання.

Перегляд файлу

Урок 1

Тема уроку «Тиск. Сила тиску»

Мета уроку:

  • продовжувати формувати в учнів наукові знання та вміння, необхідні для розуміння взаємодії тіл, її результату – деформації та зміни швидкості;
  • ввести поняття сили тиску та тиску як показника залежності дії сили від площі, до якої вона прикладена, вивчити формулу тиску та одиницю вимірювання – Паскаль;
  • навчити встановлювати залежність між p, F та S, розрізняти поняття тиску та сили тиску та розв’язувати відповідні задачі;
  • розкрити застосування знань про тиск в природі і техніці;
  • розвивати винахідливість, логічне мислення, увагу конструкторські здібності;
  • виховувати самостійність, колективність, вміння робити висновки та узагальнення, застосовувати закони фізики для задоволення власних потреб, в тому числі почуття власної безпеки; підвищувати пізнавальний інтерес до фізики як науки.

Обладнання: дерев’яні бруски, кнопки, олівці, ніж, кнопка, танк іграшковий, джип іграшковий, картки з завданнями для груп.

Тип уроку: Вивчення нового навчального матеріалу.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Інтерактивна вправа «Оціни свій настрій»

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Сьогодні  урок вивчення нового матеріалу то ж щоб дізнатись  тему уроку давайте об’єднаємося та  попрацюємо в групах (учнів класу об’єдную в групи). Кожна група за правильні відповіді отримує наклейку, яку фіксує на листі групи.

 

Склад групи

 

 

 

 

 

  1. __________
  2. __________
  3. __________
  4. __________

 

 

 

 

 

 

 Кожна група отримує завдання – відгадати кросворд (додаток А), а виділені букви кросворду вписати  в пусті клітинки, де зашифрована назва теми.

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

7

1

13

9

 

6

5

10

3

 

8

2

4

11

12

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Отже,  тема сьогоднішнього уроку «Тиск. Сила тиску.»

Проблемна бесіда

Із повсякденного життя ми знаємо, що  вдома щоб відрізати скибочку хліба  ми  повинні взяти ніж.  Але який? Чому ніж повинен бути гострим? Чим різняться між собою гострий і тупий ніж? (учні відповідають)

IV. Вивчення нового матеріалу.

  1.                             Візьміть у руки олівці і натисніть пальцем на основу олівця, а потім на загострений грифель.
    •     Чи однаковою є сила дії на олівець в першому і другому випадках? (Так.)
    •     А результат дії сили? (Ні, у другому випадку дія сили більша)
    •     Чим відрізнялися ці дві дії? (прикладалися до різної площі)

2.  Спробуйте натиснути на стіл долонею.

  •   Чи вдалося вам побачити дію сили (зміну швидкості чи деформацію)?
  •   А тепер візьміть кнопку і прикладіть таку ж саму дію.
  •   Чи побачимо тепер результат дії сили? В якому вигляді? (Так, це деформація)
  •   Чим відрізнялися ці дві дії? (прикладалися до різної площі)

3.     Давайте подивимося, як будуть рухатися іграшковий танк та автомобіль по піску?Що ми спостерігаємо?

4. А тепер погляньте на екран.

  •   Чим відрізняються ці дівчата?
  •   Як ви вважаєте, якій з них легше йти по снігу? Чому?

 

 

Зробимо висновок – від чого залежить результат дії сили?

Висновок: Результат дії сили залежить не тільки від її модуля, напрямку та точки прикладання, але й від площі тієї поверхні , до якої вона діє.

Фізична величина, яка визначається відношенням сили, що діє перпендикулярно до цієї поверхні називається тиском.

Запишимо «Тиск – це…»

Отже, ми зясували, що тиск, сила та площа – це величини, які взаємопов’язані між собою.

 

Тиск =

 

Сила

 

або

 

   р=

F

Площа

S

За допомогою правила трикутника давайте визначимо, як знайти площу та силу тиску з даної формули.

Але ми знаємо, що кожна фізична величина має свою одиницю вимірювання. Щоб з’ясувати одиницю вимірювання  «тиску»  пригадаємо деякі фізичні величини.

 

 

Гра «Відповідність»

Площа

h

м

Сила

ρ

с

Об’єм

t

кг

Маса

m

м²

Довжина

b

м³

Час

V

Н

Густина

F

м

Висота

S

кг/м³

 

Отже, одиниці вимірювання тиску -  Паскалі (1Па=1Н/1м²)

Давайте з’ясуємо основні та похідні одиниці вимірювання тиску.

 

 

 

 

 

 

Тиск в один паскаль є дуже незначним. У природі взаємодіють різні тіла, тому й числові значення тиску є різними.  В техніці, природі та побуті зустрічаються такі значення тисків:

 

 

 

 

Тиск у центрі вибуху водневої бомби

14

10  Па

Тиск у центрі Землі

13

10  Па

Тиск колеса вагона на рейки

9

10  Па

Тиск жала бджоли

7

5·10  Па

Тиск ковзаняра на лід

6

10  Па

Тиск людини під час ходьби

5

4·10  Па

Тиск повітря на висоті 800км

-8

10   Па

 

 

 

У більшості випадків збільшувати або зменшувати тиск, змінюючи силу тиску незручно, тому зазвичай змінюють площу поверхні, на яку діє сила. У разі збільшення площі тиск зменшується, а в разі зменшення – збільшується.

Давайте з’ясуємо у яких випадках необхідно збільшувати,  а в яких зменшувати тиск.

Кожна з груп заповнює таблицю, але одні   наводять приклади для техніки, другі для живої природи, а інші – повсякденного життя.

 

Коли тиск потрібно зменшувати

Коли тиск потрібно збільшувати

1._________________________

2. ________________________

3. ________________________

1._______________________

2. ______________________

3. ______________________

 

Молодці! Всі впоралися з завданнями. Давайте поаплодуємо собі за роботу.

V. Закріплення нового матеріалу.

Давайте подивимося на малюнок  і визначимо...

Задача 1:  Тиск вовка на пухкий сніг 1,5 Н/см2, а тиск зайця – 1200 Па. Кому легше рухатись по снігу? Чому?

Задача 2: Який тиск чинить миша на кішку? Маса мишки 150г, а площа дотику однієї лапки    6 мм2.

Задача 3: Порівняти тиск   української фігуристки Оксани Баюл (маса якої 40 кг), що рухається на одному коньку,   і …  корови (массою 240 кг)

В ході розв’язування задачі ми дізнаємося:

  • яке фізичне явище спостерігаємо? (тиск)
  • яка сила спричинює тиск? (вага)
  • як визначити вагу?
  • як перевести грами  в кілограми?
  • як перевести мм2 , см2 в м2?

 

VI.  Підсумок уроку та оцінювання

Проведемо гру «Мої фізичні намистинки» (кожен по черзі називає, що нового дізнався на уроці).

Підраховують кількість отриманих наклейок на виставляють собі оцінки.

VII. Домашнє завдання

1) Вивчити параграф  §22

2) Визначити, який тиск ви спричиняєте на підлогу.

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
7 лютого 2018
Переглядів
2110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку