Розвивальна та виховна мета: розвивати здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок; вдосконалювати вміння розуміти й використовувати прості математичні моделі (графіки, діаграми); виховувати інтерес до вивчення теми.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, атласи, політична карта Австралії, фізична карта Австралії.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Наступний регіон, куди ми з вами вирушаємо для проведення дослідження, — Океанія — найбільш віддалений від інших регіонів світу. До його складу відносять Австралійський Союз та численні острівні країни, розташовані на островах в Тихому океані. Тривалий час роль Океанії в економічному та політичному житті світового співтовариства була незначною. Однак дві країни — Австралія та Нова Зеландія — за досить короткий проміжок часу з аграрно-сировинних придатків британської метрополії перетворилися на високорозвинені країни. Зростає інтерес провідних держав світу і до острівних країн у Тихому океані, які мають багатий рекреаційний потенціал та важливе військово-стратегічне положення.
Найвпливовішою державою регіону є Австралія, яка багато в чому є унікальною країною. По-перше, це єдина країна на планеті, що займає цілий материк; по-друге, це найбільш «спокійна» країна як у природному, так і в політичному сенсі: тут немає активних вулканів і не буває землетрусів, тут ніколи не було війн і навіть яких-небудь суттєвих конфліктів; по-третє, майже всі мешканці Австралії — переселенці з інших країн або їхні нащадки; по-четверте, аборигени Австралії належать до австралоїдної раси — найдавнішої і найменш вивченої на Землі; по-п’яте,... цей перелік можна продовжувати майже нескінченно! Докладніше дізнаймося про інші особливості цієї унікальної і маловідомої нам країни.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ.
Пригадайте, що вам відомо про історію відкриття Австралії.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. «Візитна картка»
Офіційна назва — Австралійський Союз. Площа — 7,7 млн км2. Населення — 25 млн осіб (2018 р.). Столиця — Канберра. Економічно високорозвинена країна, входить до «Великої двадцятки». Федеративна парламентська держава у складі Співдружності (6 штатів, 2 самоврядні одиниці).
2. ЕГП
Робота з підручником та картами атласу
Завдання. Проаналізуйте ЕГП Австралії, виявіть позитивні та негативні ознаки.
Головні ознаки: займає цілий материк, острів Тасманію та низку дрібних острівців; кордони тільки морські; ізольованість, відокремленість від інших материків.
3. Природно-ресурсний потенціал
Завдання. Пригадайте особливості природи Австралії. Оцініть її природно-ресурсний потенціал.
Переважно рівнинна територія, 3/4 площі — пустелі й напівпустелі. Дефіцит водних ресурсів. Найбільша річка Муррей із притокою Дарлінг. 19 артезіанських басейнів, найбільший — Великий Артезіанський. Ґрунти червоно-бурі, сіроземи, часто засолені, малородючі. Землезабезпеченість одна з найвищих в світі — понад 30 га на одного жителя. Землі сільськогосподарського призначення — 53,4 %, із них понад 47 % — пасовища, орні землі — лише 6,2 %. Лісистість 19 %. За забезпеченістю лісовими ресурсами на одну особу (6,3 га) входить до десятки світових лідерів. Багаті мінеральні ресурси: кам’яне вугілля, залізні, свинцеві, цинкові, уранові, титанові руди, боксити, золото, срібло, алмази, будівельна сировина, є поклади нафти та природного газу. Величезний рекреаційний потенціал, зокрема унікальний органічний світ з великою кількістю ендеміків, ліси, пляжі, культурно-історична спадщина; 19 об’єктів Спадщини ЮНЕСКО.
4. Населення
Завдання. Дослідіть демографічні процеси та систему розселення Австралії. З’ясуйте, чим демографічна ситуація в Австралії відрізняється від демографічної ситуації розвинених країн Європи.
Природний приріст 4,8 %, сальдо міграції 5,5 % (2017 р.), старіння населення (16,1 % старші за 65 р.). Густота населення 3 особи/км2, нерівномірний розподіл, 3/4 населення зосереджені на східному узбережжі. Англоавстралійці (80 %), іммігранти з інших європейських країн (15 %), іммігранти з Азії (4,5 %), аборигени (0,5 %). Християни — протестанти (30 %), католики (25 %), православні (3 %), буддизм, індуїзм, іслам. Урбанізація 89,7 %. Найбільші міста: Сідней (4,5 млн), Мельбурн (4,2 млн), Брісбен (2,2 млн), Перт (1,8 млн), Аделаїда (1,2 млн). Робоча сила — 13 млн (з них майже половина — іноземці), структура зайнятості: сільське господарство — 3,6 %, промисловість — 21,1 %, сфера послуг — 75,3 %. Трудові ресурси відрізняється високою кваліфікацією, дисциплінованістю, наполегливістю, працелюбністю. Міграційна політика спрямована на залучення трудових мігрантів з кваліфікацією, що відповідає запитам ринку праці в країні.
5. Українська діаспора в Австралії
Виступи учнів з повідомленнями про формування та життя української діаспори в Австралії
Близько 30 тис. осіб українського походження. Початок формування української діаспори — 40-ві роки ХХ ст. Культурне життя українських громад: українські етнічні (суботні) школи, численні театральні гуртки, музичні та хорові колективи, літературні клуби. Важлива роль в гуртуванні українців належить церквам.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Які ознаки ЕГП Австралії сприяють її економічному розвитку? 2. Назвіть основні складові природно-ресурсного потенціалу Австралії. 3. Які причини зумовили нерівномірне розміщення населення країни? 4. Охарактеризуйте особливості працересурсного потенціалу Австралії.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник (В.М.Бойко), опрацювати §29 .
2. Підготувати повідомлення.
Національні парки Австралії як об’єкти міжнародного туризму.
Канберра — політико-адміністративний центр країни.