МЕТА: повторити, узагальнити знання про архітектуру як вид просторового мистецтва; ознайомити з пам'ятками архітектури Стародавнього світу; дати поняття про архітектурний стиль; формувати художній смак; вчити розуміти мистецькі твори.
ТЕМА Архітектура. Види, художні засоби. Скульптура. Об’ємно - просторова пластична мова
МЕТА: 1. повторити, узагальнити знання про архітектуру як вид просторового мистецтва;
2 .ознайомити з пам’ятками архітектури Стародавнього світу;
дати поняття про архітектурний стиль;
3. формувати художній смак;
4. вчити розуміти мистецькі твори.
ТИП УРОКУ: повторення матеріалу вивченого в 7-8 класах; вивчення нового матеріалу; лекція з випереджувальними запитаннями і завданнями.
ОСНАЩЕННЯ: фото, відеоматеріали (архітектурні пам’ятки, шедеври скульптури різних видів)
для учнів: тези
Хід уроку
Організаційна робота
Учні дають відповіді на запитання:
Назвіть (по можливості їх ознаки).
2. Систематизація раніше вивченого матеріалу та вкладення нових понять.
Архітектура – мистецтво проектування і спорудження будівель, а також самі споруди.
Архітектор – в перекладі означає головний будівничий
Вітрувій висунув три вимоги до архітектурних споруд, це: міцність, краса та корисність
В залежності від архітектура поділяється на такі види:
1. Об’ємна – конструкція одного об’єму
2. Комплексна – кілька будівельних споруд, об’єднаних спільними ознаками (зовнішніми і за призначенням)
3. Містобудівельна - планування вулиць, кварталів, мікрорайонів, тощо
4. Ландшафтна - планування місцевості навколо споруд, парків, скверів, площ і т.п.
В залежності від призначення архітектурні споруди діляться на такі види:
1. Житлова
2. Громадська
3. Промислова (індустріальна)
4. Культова
Історія архітектури починається з найдавніших періодів цивілізації і прогресує разом з людством.
Архітектуру називають – застигнувша музика. Не слід плутати поняття „будівництво” і „архітектура” – це не одне й те саме. Один з найвідоміших архітекторів ХХ ст. Ле Корбюзьє сказав: «Ви використовуєте як будівельний матеріал камінь, дерево або бетон, ви зводите з нього будинки або палаци. Це є будівництво. Та раптом ви зворушили моє серце, і мені стало добре. Я в захопленні вигукую:” Як гарно!” – це вже архітектура.
Давні міста називають кам’яними літописами, саме з виникнення перших постійних поселень починається для нас історія людства, яку ми можемо осмислити, жоден з різновидів мистецтва не пов’язаний з розвитком технології більше, ніж архітектура. Можна нафантазувати красиву споруду але треба ще збудувати її так, щоб вона стояла і не падала – ретельно розрахувати навантаження на всі частини будови, знати властивості різних будівельних матеріалів.
Значний вплив на розвиток архітектури з давніх-давен мали: політичний лад суспільства, його ідеологія і, звісно, роль будівельного матеріалу була однією з провідних.
Розвиток архітектури не завжди відбувався поступально й рівномірно: історія знає випадки, коли будівельне мистецтво предків нащадки надовго забували (наприклад: катастрофічна загибель у ІІ тис. до н.е. Мінойської цивілізації). Відомі і періоди винятково бурхливого розвитку будівництва і архітектури (межа ХІХ-ХХ ст.)
Часто новий етап розвитку стає не прямим продовженням, а навпаки – запереченням попереднього (бароко-класицизм; готика-ренесанс). Але кожна будівельна традиція мала своє продовження.
Архітектура не лише візуальний вид мистецтва, будівлі прикрашають скульптурою, мозаїкою навіть витворами живопису, спланованого навколо місцевістю – це особлива мова, яка розповідає про життя народів світу в різні часи.
4. Короткий екскурс в історичне минуле:
Архітектура стародавнього світу.
4.1. Мегалітичні споруди кам’яного та початку бронзового віку.
В неоліті (новому кам’яному віці) з’являються споруди, які можна віднести не просто до продукту будівництва, а й до зразків архітектури. Цю архітектуру називають мегалітичною (в перекладі з грецької „мега” величезний, „літос” – камінь). Найдавніші й найпростіші мегалітичні споруди – це менгіри – необроблений камінь форми, встановлений вертикально, пізніше з’явились статуї – менгіри які схематично нагадували людську постать. Менгіри зустрічаються скрізь у Європі (найбільше в Англії, Шотландії, Ірландії, Франції)
Дольмен – більш складний за будовою мегалітичний пам’ятник декілька стоячих каменів, накритих зверху великою кам’яною плитою; вони найчастіше служили місцем поховання (багато дольменів зустрічається в Англії, Іспанії)
Стоунхендж
Знаходиться на Солсберійській рівнині у Великобританії, в перекладі означає Нависаючі Камені, про нього існує багато легенд: але в ХVІІ- ХVІІІ ст. походження Стоунхенджу стали пов’язувати з друїдами – служителями давньої таємничої релігії, які правили в Британії ще до того, як її захопили римляни.
Сучасні археологи стверджують: будівництво Стоунхенджу почалося ще в кам’яному віці і мало декілька етапів, основні споруди були зведені в період 1900-1600 рр. до н.е. Стоунхенджу – це величезний прилад для спостереження за небесними тілами: якщо стати в центр кола в день літнього сонцестояння, то в проміжку видно, як сонце з’являється з-за обрію, це була прадавня обсерваторія і, можливо, ще й місце поховання (про це свідчать обгорілі людські кістки, знайдені в деяких ямках).
Будівництво було завершене близько 1500 р. до н.е. на початку епохи бронзи.
4.2. Архітектура Давнього Сходу
Єгипет.
Найвідоміші пам’ятники – Великі піраміди які давні греки вважали першим з див світу. Протягом свої багатовікової історії єгиптяни будували піраміди відносно недовго. Поховання перших єгипетських царів і фараонів називались мастаба –в землі викопували камеру, в яку клали мумію в саркофазі, зверху робили насип, який обкладали кам’яними плитами: верх був плоский, стіни скошені.
Першу піраміду збудував на початку ІІІ тис. до н.е. архітектор Інхотеп – міністр засновника Третьої династії фараона Джосера. Ця піраміда була ступінчатою, ніби складалась з 5 ярусів різного розміру поставлених один на один. Висота була 30м.
Піраміди з гладенькими стінами з’явились під час правління фараонів Четвертої династії: спочатку їх розміри були невеликі, згодом були збудовані три великі піраміди фараонами Хеопсу, Хефрену, Мікерину. Висота найвищої Хеопса = 147м.
Єгипетський храм
Давньоєгипетські храми, як правило, являють собою низку гіпостильних зал. те перистильних двориків (тобто двориків, з усіх боків оточених колонами). Вони розташовані один за одним уздовж єдиної осі симетрії. Один з найвідоміших – храм Амона в Луксорі, храм Амону-Ра в Фівах (Карнак).
Важлива деталь – численні кам’яні колони виконані у вигляді лотосів, пальми або пучків очерету. Ще одна, більше відома до речі деталь – численні статуї - сфінкси, фантастичні кам’яні істоти з головою людини і тілом лева. Найбільший сфінкс зображує імператора
4.2 Месопотамія
В Месопотамії будівництво розвинулось, оскільки це були річкові цивілізації, каміння бракувало, натомість було багато глини – тому майстри Давнього Дворіччя стали першими в світі архітекторами, що працювали переважно з цеглою; використовували переважно необпалену цеглу (дерево, необхідне для вогню і обпалення теж було в дефіциті). Обпалену цеглу брали лише для обличкування, добре що сухий клімат сприяв довгому збереженню споруд. Крім того в будівництві широко застосовували асфальт (він теж затримував вологу)і суміш на зразок цементу: асфальт змішаний з глиною (для скріплення цегли).
Зікурат – теж піраміда, але уступчаста з кількох ярусів; в них не було внутрішніх камер. Храм, присвячений божеству ставили на верхівці. Знизу зікурат на 2/3 обкладали чорною цеглою, верхню третину робили червоною, храм – блакитним з золотом (в населення зікурат був моделлю всесвіту - чорний ярус – підземний світ людей, блакитно-золотий храм на верхівці - символ небесного світу богів)
Найбільшим був зікурат у Вавилоні, його вважають прототипом біблійської Вавилонської вежі.
Зокрема про Вавилон „Геродот писав у V ст. до н.е. , що „місто облаштоване так чудово, як жоден з відомих нам міст. Воно мало чітке планування: прямокутник, оточений подвійною стіною.
До нашого часу збереглася брама Іштар та Дорога процесії, оточена зубцюватими стінами.
Стародавня Греція
В стародавній Греції сформувались власні архітектурні традиції, які широко застосовувались протягом історії людства, до них звертаються і в сучасному будівництві; в містах України і світу збереглось багато архітектурних споруд в стилі класицизм і неокласицизм, оздобленням яких послужили архітектурні ордери античної Греції.
(демонстрування фото давньогрецьких храмів і історико - сучасних споруд в стилі класицизму і неокласицизму. Учні визначають спільні риси)
Отже, слово ордер – означає стрій, порядок. Стародавня Греція подарувала архітектурі 3 архітектурні ордери: доричний, іонічний та коринфський (демонстрування їх зображень, визначення відмінностей)
Архітектурні пам’ятки доричного ордеру: Парфенон, храм Зевса в Олімпії, храм Гери в Пестумі
- іонічного ордеру: храм Артеміди в Ефесі (ІІ чудо світу), храм Ніки в Акрополі Афінському, Дідімайон в м. Мілеті
- коринфського:
Класичний грецький храм мав форму періптера.
Періптер - прямокутник, оточений колонами. Дах був двосхилий, трикутної форми по фасадах - портик.
Іноді греки застосовували колони у вигляді людських фігур: чоловічі фігури – колони називались атланти, жіночі – каріатиди.
Після занепаду Стародавньої Греції і її завоювання Римом архітектурні традиції продовжила Римська імперія .
Скульптура
Скульптура –об’ємно-просторовий вид образотворчого мистецтва.
Засоби виразності – об’єм, пластика
Скульптура поділяється на 2 види:
1. Кругла – її принцип; оглядовість з усіх боків. Це пам’ятники, погруддя дрібна пластика - статуетки
2. Плоска - виконана на площині. В залежності від того, наскільки зображення виступає над площиною, розрізняють такі види площинної скульптури:
- Рельєф – зображення виступає над площиною на ½ всього об’єму
- Барельєф – зображення виступає над площиною менш ніж наполовину
- Горельєф – зображення виступає над площиною більше, ніж на половину.
Скульптура – один найдавніших видів мистецтва, найдавніші її пам’ятки відносяться ще до періоду первісного суспільства: це були предмети дрібної пластики - статуетки, обереги, зооморфні зображення (продемонструвати зразки: берегині Трипільської культури і т.п.
Засади реалістичної скульптури, її основи було закладено в стародавній Греції ще в Гомерівський період (після написання „Іліади” та „Одіссеї” – скульптурні пам’ятки були представлені статуетками культового характеру і зображували божеств).
В період архаїки наступає розквіт скульптури, головна тема мистецтва Греції „Людина – міра всіх речей”. Зображення все більше удосконалюється, майстри прагнуть відтворити в скульптурі прекрасну, фізично досконалу людину.
Традиції греків продовжили римляни, основними зображеннями були статуї богів і міфологічних героїв але з’являються і реалістичні скульптурні портрети (Ю.Цезар, імператори і т.д.)
Античні традиції з новою силою розквітають в період культури. Відродження і далі розвиваються в усіх мистецьких стилях (демонстрування скульптурних пам’яток різних століть з коротким коментарем)
5. Підсумок уроку
Запитання
Закінчіть речення:
1. Візуальний вид мистецтва проектування та спорудження будівель – це ..................................................................................................................................................................................................................................................................................
2. Три вимоги до архітектурних споруд, сформульовані Вітрувієм:
1) ...............................................................
2) ...............................................................
3) ...............................................................
3. В залежності від призначення, архітектура поділяється на: ......................
…………………………………………………………………………………...
4. Дайте відповідь, що в перекладі означає слово „мегаліт”? Якого періоду історії людства стосується визначення „мегалітична архітектура”?........
…………………………………………………………………………………..
Закінчіть речення:
5. Необроблений камінь довгастої форми, встановлений вертикально – це ........................................................................................................................................
6. Декілька вертикально встановлених каменів, накритих зверху кам’яною плитою – це ..................................................................................................
7. Найдавніша архітектурна пам’ятка на території Великобританії – це ....
…………………………………………………………………………………..
8. Славнозвісні єгипетські піраміди – це місця поховань фараонів .... (назвіть їх імена)………………………………………………………………………
Закінчіть речення:
9. Найчастіше в єгипетських храмах застосовували колони у вигляді ..... .........................................................................................................................................
10. Основним будівельним матеріалом в Месопотамії був ...........................
11. Для закріплення архітектурних споруд будівельники Месопотамії вперше почали застосовувати ....................., а для скріплення цегли між собою ........................................................................................................................................
12. Дайте визначення:
Зікурат це ..................................................................................................
Дайте відповідь на запитання.
13. Які три архітектурні ордери ввели в архітектуру стародавні греки?
…………………………………………………………………………………..
14. Наведіть приклади архітектурних пам’яток вищеназваних архітектурних ордерів:
1. |
|
2. |
|
3. |
|
15. Дайте відповідь на запитання:
як називались колони у вигляді
Закінчіть речення:
16. Об’ємно - просторовий вид образотворчого мистецтва, де засобами зображення виступають об’єм і пластика – це ..........................................................
17. Назвіть два види скульптури.
1. - ......................................................................................................................
2. - .......................................................................................................................
18. Заповніть таблицю „Види плоскої скульптури”
Рельєф |
|
Барельєф |
|
Горельєф |
|
Контррельєф |
|
Дайте відповідь на запитання.
19. В якій країні сформувались вимоги до реалістичної скульптури?
…………………………………………………………………………………...
20. Назвіть відомих вам давньогрецьких скульпторів та їх твори………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………