Жердянський ліцей
Чемеровецької селищної ради Хмельницької області
Конспект уроку з інформатики для 7 класу
на тему: «Правила запису формул у табличному процесорі. Копіювання і переміщення формул. Поняття про модифікацію формул при копіюванні».
Вчитель: Сметанюк Ігор Сергійович
2024
Тема. Правила запису формул у табличному процесорі. Копіювання і переміщення формул. Поняття про модифікацію формул при копіюванні.
Мета: навчальна: ввести поняття формули в електронних таблицях; вивчити правила запису найпростіших формул, їх копіювання та переміщення; поняття про модифікацію формул при копіюванні; формувати навички виконання завдань із формулами; розвивальна: розвивати аналітичне мислення, пам’ять та увагу;
виховна: виховувати зосередженість, вміння активно сприймати новий матеріал.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання та наочність: ПК із встановленими ОС і Microsoft Office Excel, картки з практичними завданнями.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація знань учнів.
Вправа «Асоціативний кущ».
Учні разом з учителем складають на дошці, асоціативний кущ на тему «Електронні таблиці в MS Excel», де вказують всі відомі їм поняття про електронні таблиці.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Уявіть, що ви маєте власний бізнес і виконуєте підрахунок кількості, вартості продукції і отриманого заробітку. Якщо продукції небагато, то це можна зробити і без комп’ютера, за допомогою калькулятора. А якщо у вас велика фірма, багато різноманітної продукції – це вже проблемно. Табличний процесор дає можливості автоматично проводити різні математичні обрахунки з великою кількістю даних. У такому випадку достатньо зробити обрахунок для однієї одиниці товару, а для решти – це буде зроблено автоматично. Як наслідок – швидкість, надійність і зручність обрахунків.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Формули в Excel.
Формула – це вираз, який задає порядок обчислення в електронній таблиці. В Excel формула – це послідовність символів, що починається зі знака рівності =. У цю послідовність символів можуть входити числа, тексти, посилання на клітинки, знаки дій (оператори), дужки та функції. Результатом роботи формули є нове значення, що виводиться як результат обчислення формули за вже наявними даними.
Оператори, які використовуються у формулах
Позначка |
Дія |
+ |
Додавання |
- |
Віднімання |
* |
Множення |
/ |
Ділення |
^ |
Піднесення до степеня |
% |
Операція відсотка (застосовується до окремого числа) |
При обчисленнях за допомогою формул дотримується прийнятий у математиці порядок виконання арифметичних операцій.
Приклади формул:
Математичні формули |
Формула в Excel |
55+:2 |
=55+3^2+(-4)^3/2 |
|
= 7+5^3/(6*8)
|
|
=(17*5+21)/(43*4-41)-4^3*6 |
|
=A2/(C2-4)+(4+B2)/(8-D2)*2,4 |
Як приклад, введемо формулу для обчислення площі прямокутника S=a*b .
Клітинки А2:В3 заповнюють самостійно. У клітинку С2 ставлять курсор і в рядку формул записують формулу =А2*В2. Щоб не набирати формулу вручну, можна поставити курсор у клітинку С2, у рядку формул набрати знак =, а потім клацнути на клітинці А2, її кольоровий запис з’явиться у рядку формул і в клітинці С2, потім набрати знак * і виділити клітинку В2 (аналогічно як А2) і натиснути Enter.
У клітинці C2 з’явиться число площі прямокутника. За допомогою маркера заповнення протягнути це значення на інші клітинки і вони заповняться автоматично.
Посилання на клітинку складається з адреси клітинки, до якої додаються вказівки на місце її розташування, якщо вона знаходиться не на тому самому аркуші, що й клітинка, до якої вводиться формула. Якщо у формулі використовуються посилання на клітинки, то під час обчислення за цією формулою використовуються дані із цих клітинок.
У клітинці С2 міститься формула =А2*В2, якій при введених у клітинки А2 і В2 числах 3 і 2 відповідає число 6, тобто 3*2=6. Якщо дані в клітинках А2 і В2 зміняться, то і в С2 автоматично зміниться.
Під час копіювання формул відбувається їх модифікація за таким правилом: номери стовпців (рядків) у посиланнях змінюються на різницю номерів кінцевого і початкового стовпців (рядків). Під час переміщення формули не модифікуються.
Копіюючи формулу можна отримати таку саму, а можна отримати формули що не дублюють початкову. Різниця в виді формули тільки у виді посилання на комірки.
Посилання бувають:
Значення помилки |
Причина |
# ДІЛ/0 |
Задано ділення на 0 |
#Знач! |
Вказано неправильний аргумент або оператор |
#Ім’я |
Вказано недопустиме ім’я |
#Н/Д |
Значення відсутнє |
#Пусто! |
Задано область перетину двох діапазонів, що не перетинаються |
#Посил! |
Вказано некоректне посилання |
#Число! |
Помилка при використанні або одержані числа |
#### |
Число не вміщується у клітинку за довжиною |
Щоб перевірити помилки натискаємо меню Сервіс – Перевірка наявності помилок.
Робота з підручником - § 22 ст. 133-137
V. Закріплення знань.
Інструктаж з техніки безпеки.
Учні за комп’ютерами виконують тренувальні вправи.
Завдання 1. Подайте наведені вирази, як формули Excel:
а)
б)
в) .
Завдання 2. Обчислення в електронній таблиці.
Фізкультхвилинка
Учні виконують вправи для очей, рук і корпуса, рекомендовані під час роботи з комп’ютером.
Виконайте тестове завдання 22 із автоматичною перевіркою результату.
VІ. Рефлексія. «Рефлексивний екран».
Учні по черзі висловлюють одним реченням враження від уроку, вибираючи початок фрази з рефлексивного екрану.
Рефлексивний екран
– На уроці я дізнався...
– На уроці було цікаво...
– На уроці було важко...
– На уроці я виконував завдання...
– На уроці я зрозумів, що...
– На уроці я відчув, що...
– На уроці я отримав...
– На уроці я навчився...
– На уроці в мене вийшло...
– На уроці я зміг...
– На уроці я спробував…
– Тепер я можу…
– Мене здивувало…
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати сторінки підручника - § 22, ст. 133-137
VІІІ. Підсумок уроку.
Отже, на цьому уроці ми з вами дізналися про обчислення в електронних таблицях. Вивчили як швидко і автоматично можна здійснювати різні математичні обрахунки для значної кількості даних.
Оцінювання учнів.