КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
"НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНЕ ОБ"ЄДНАННЯ
"ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД І-ІІІ СТУПЕНІВ №16-ДИТЯЧИЙ ЮНАЦЬКИЙ ЦЕНТР "ЛІДЕР"
КІРОВОГРАДСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ"
КОНСПЕКТ УРОКУ
з інформатики
«Призначення й використання математичних і статистичних функцій табличного процесора»
9-А клас
Учитель інформатики
Слободянюк Н.В.
м. Кропивницький
2021 р.
ТЕМА: Призначення й використання математичних і статистичних функцій табличного процесора.
Мета:
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, зошити, навчальна презентація.
Програмне забезпечення: Табличний процесор, браузер.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Проведення тестування в Classroom на Google формах (максимальний бал – 10, тривалість – 7 хв) (слайд №3, 4)
ІІІ. Мотивацій навчальної діяльності
Слово вчителя. Отримуючи знання з уроку в урок, «МИ НАВЧАЄМОСЬ НЕ ДЛЯ ШКОЛИ, А ДЛЯ ЖИТТЯ». Нехай ці слова давньоримського філософа Сенеки Молодшого стануть епіграфом нашого уроку.
Для того, щоб дізнатися тему уроку, треба продовжити речення.
1. Розділ, який ми почали вивчати називається … (ЕЛЕКТРОННІ ТАБЛИЦІ)
2. Документ в EXCEL називають… (КНИГА)
3. КНИГА складається з … (АРКУШІВ)
4. На перетині стовбчиків та рядків утворюється … (КОМІРКА)
5. Кількість комірок визначається за формулою… (КК=КС*КР)
6. Формула починається із знаку…(=)
7. Для запису діапазону клітинок використовують символ … (:)
8. Скільки типів посилань на комірки ви знаєте … (3)
9. Знак, який використовують для абсолютних та комбінованих посилань … ($)
Молодці. Тепер ми знаємо тему уроку (слайд №5)
IV. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації
(використовуються можливості локальної мережі кабінету або проектор)
Електронні таблиці – це безперечно дуже потужна програма, для проведення обчислень. Ви вже використовували у формулах деякі з функцій. Використовуючи їх ми можемо значно спростити розв’язання завдань з алгебри, фізики, геометрії, ми можемо проводити розрахунки не тільки з числами, а й з датами, обробляти текст і проводити порівняння даних. Як не заплутатися у цьому різноманітті? (слайд №6)
Табличний процесор містить великий набір вбудованих функцій, які можна використати для обчислень та опрацювання даних. Кожна функція має своє ім'я, більшість функцій містить принаймні один необхідний для обчислення значення функції аргумент. (слайд №7)
Аргументи записуються в круглих дужках і відокремлюються один від одного крапкою з комою (;). Аргументом може бути: число, текст, що записаний у лапках, посилання на клітинку чи діапазон клітинок, вираз, що може також містити функції. (слайд №8)
Функцію можна ввести з клавіатури, як і будь-який вміст клітинки. Для спрощення введення функцій до формули можна скористатися відповідними інструментами табличного процесора. Для полегшення пошуку всі функції об'єднані в категорії: математичні, статистичні, логічні, фінансові, текстові тощо. (слайд №9)
Також виділена окрема категорія Нещодавно використані, у якій можна переглянути та обрати функції, що використовувались останнім часом під час роботи на конкретному комп'ютері. Як правило, у цій категорії будуть відображені найчастіше вживані функції, тому в ній можна швидко знайти потрібну функцію. (слайд №10)
У табличних процесорах ліворуч від рядка формул розташований інструмент Вставити функцію, за допомогою якого відкривається вікно Вставлення функції.
(слайд №11)
Аргументи функцій, як і посилання у формулах, можуть містити посилання:
Залежно від того, чи має посилання змінюватися під час копіювання формули з функцією. (слайд №12)
Для розв'язування задач з алгебри та геометрії можна використовувати вбудовані в табличний процесор математичні функції. Найбільш вживані з них:
SUM () - Сума значень діапазону клітинок
ABS () - Модуль (абсолютне значення) аргумента
SIN () - Синус аргумента, заданого в радіанах
COS () - Косинус аргумента, заданого в радіанах
TAN () - Тангенс аргумента, заданого в радіанах
DEGREES () - Перетворює значення кута, заданого в радіанах, у градуси
МОD () - Остача від ділення заданого числа на вказаний дільник
РI() - Значення числа π з точністю до 15 знаків
POWER(число; степінь) - Результат піднесення числа до вказаного степеня
RADIANS() - Перетворює значення кута, заданого в градусах, у радіани
ROUND(число; кількість знаків) - Округлене число до вказаної кількості знаків після коми
SQRT() - Значення арифметичного квадратного кореня аргумента (слайд №13,14)
За допомогою статистичних функцій можна знайти найбільше і найменше значення, розрахувати середнє значення тощо.
Статистичні функції в Excel — це функції для аналізу значень діапазонів комірок. (слайд №15)
Розглянемо призначення деяких статистичних функцій.
MIN() - Знаходження мінімального значення
MAX() - Знаходження максимального значення
AVERAGE() - Знаходження середньогозначення
COUNT() - Кількість комірок з числовими даними
COUNTIF() - Кількість комірок, дані в яких задовольняють певній умові
COUNTIFS() - Кількість комірок, дані в яких задовольняють декільком умовам
COUNTA() - Кількість непорожніх клітинок (слайд №16)
ПРИКЛАД: Необхідно підрахувати кількість учнів, які навчаються на 12 балів.
Це легко зробити, використовуючи статистичну функцію C0UNTIF. Першим аргументом є діапазон комірок із оцінками, а другим аргументом — критерій вибору: =COUNTIF(B3:B4;"=12")
Знак рівності і лапки в цій логічній умові можна пропускати: =COUNTIF(B3:B4;12) (слайд №17)
Критерієм вибору може бути не тільки число, але й дата, символ, слово тощо. За критерієм будується умова: чи містить поточна комірка зазначені дані. Наприклад, можна підрахувати кількість пропущених учнем уроків. (слайд №18)
V. Фізкультхвилинка
Перегляд відео «Гімнастика для очей» (слайд №19)
VI. Засвоєння нових знань, формування вмінь
Робота за комп’ютером
1. Тренувальна вправа
Вправа. Використання математичних функцій у формулах.
Завдання. Для прямокутного трикутника ABC обчисліть довжину гіпотенузи та другого катета за заданими значеннями катета (4см) і протилежного до нього кута (300).
Виконуємо всі разом (слайд №20)
2. Практична робота
Вправа. Створення формули з використанням функції для обчислення.
Завдання. Введіть у відповідний рядок своє прізвище, ім’я та оцінки за минулий рік з математики, фізики, інформатики. Знайдіть середній, максимальний та мінімальний бали.
Учні виконують вправу за комп’ютерами (спільна робота). (слайд №21)
VIІ. Підсумки уроку
Рефлексія
1. Що нового ви сьогодні дізналися?
2. Чого навчилися?
3. Чи виникали труднощі?
Який у вас настрій після уроку?
VІІI. Домашнє завдання
1. Опрацювати презентацію в Classroom. Підготуватися до тестування.
2. Виконайте інтерактивну вправу за посиланням:
https://learningapps.org/watch?v=pn4095yy221
ІХ Оцінювання роботи учнів
За тестування максимальний бал – 10 бал
За правильно виконане практичне завдання – 1 бал
За активну участь – 1 бал